Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Flyktningloppet


Jes

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jag åkte loppet 2006. Det är ett väldigt naturskönt och vackert lopp! Kommer inte ihåg om det var 45 eller 42 km.

Min farbror Stig Strängby var en av eldsjälarna och grundarna av loppet.

Det var väldigt stämningsfullt att höra hans invigningstal i Gäddede kyrka!

De spelade både Norska och Svenska nationalsångerna i kyrkan och framförallt norrmännen var klädda i folkdräkt.

Flyktingloppet går ju ungefär samma sträcka som flyktingarna tog under 2:a Världskriget.

Det innebär att loppet verkligen inte går den lättaste vägen. Tvärtom går loppet i fjällmiljö och är väldigt kuperat!

Naturupplevelsen med vackra fjäll är det jag kommer ihåg, samt att det var väldigt kuperat.

Det var också ett väldigt trevligt och familjärt lopp.

Min farbror hade kontaktat proffsvallare som vallade mina skidor.

Det var det sista invigningstalet som min farbror höll i kyrkan, och jag är så glad att jag fick vara med om det.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte loppet 2006. Det är ett väldigt naturskönt och vackert lopp! Kommer inte ihåg om det var 45 eller 42 km.

Min farbror Stig Strängby var en av eldsjälarna och grundarna av loppet.

Det var väldigt stämningsfullt att höra hans invigningstal i Gäddede kyrka!

De spelade både Norska och Svenska nationalsångerna i kyrkan och framförallt norrmännen var klädda i folkdräkt.

Flyktingloppet går ju ungefär samma sträcka som flyktingarna tog under 2:a Världskriget.

Det innebär att loppet verkligen inte går den lättaste vägen. Tvärtom går loppet i fjällmiljö och är väldigt kuperat!

Naturupplevelsen med vackra fjäll är det jag kommer ihåg, samt att det var väldigt kuperat.

Det var också ett väldigt trevligt och familjärt lopp.

Min farbror hade kontaktat proffsvallare som vallade mina skidor.

Det var det sista invigningstalet som min farbror höll i kyrkan, och jag är så glad att jag fick vara med om det.

Tack för info , det ser jag fram emot. Hoppas på fint väder .
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...