Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hungrig!!


Blacksheep

Recommended Posts

Hej!

Har en fundering kring hur mycket kalorier man förbränner på ett Vasalopp! Har sedan söndagen varit  konstant hungrig och ätit minst ett extra middagsmål varje dag fram tills idag. Jag gjorde ju även mitt längsta lopp tidsmässigt någonsin 8h :wacko: , staven rök i starten och blev omåkt av några tusen tills jag fick en ny i backen. Jagade förbi 2700 från Smågan till mål men blev aldrig tom på energi under loppet, bara efter. Hur mycket behöver ni äta veckan efter??

Mvh BS

Link to comment
Share on other sites

Jag här aldrig varit hungrig under ett VL, ej heller direkt efter, förra året fick jag bara i mig två lättöl hoppade mao över middagen. Ett par tim senare tog jag mitt normala kvällsmål något förstärkt, vilket var bra då jag inte kan sova för nära efter en middag.

Dagarna efter märkte jag ej att jag var något mer hungrig än vanligt utan körde mitt vanliga race. På mig verkar det som att magen också blir utmattad efter en dag med allehanda drycker, gel o liknande och inte bör överbelastas de närmaste dagarna efter. Men det är olika från fall till fall.

Om jag jämför med ett kortare lopp, blir hungern större efteråt tex fanns det ingen botten i mig efter en tuff 3 mil i Faluterrängen 2011 (bla "dräpte" jag i mig 6 köttfärsbiffar=rekord och mådde hur bra som helst efteråt)

Så mitt råd är att om man är hungrig efter VL är det bara att äta, men är man inte hungrig skall man avstå och inte tvinga i sig mat bara för man tror att man måste fylla upp de tomma depåerna. Kroppen har en fantastisk förmåga att indikera när den är beredd på att ta emot föda och det är bara att lyssna på den.

Link to comment
Share on other sites

Maten brukar inte smaka förrän några timmar efter loppet men ända fram till igår har jag varit konstant sugen/hungrig. Intressant att inte bara jag sover dåligt efter loppet. Man tror ju att kroppen behöver sömn omgående. Sön,måndag natt sover jag riktigt oroligt och drömmer en massa konstigheter. Undra vad detta beror på :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Två till tre timmar efter loppet sätter hungern in på mig. Sen äter jag mer än vanligt i några dagar. Jag litar på hungerkänslan och stoppar i mig tills kroppen är nöjd. 

 

Sover skitdåligt dagen innan tävling, som en stock dagen efter. 

Link to comment
Share on other sites

Själv blir jag för jämnan hungrig upp till 24h efter ett vasalopp. Blivit mindre märkbart från år till år.

 

Intressant är att efter mitt första vasalopp fick jag slut på kolhydrater efter 6 timmar i Oxberg, blev helt energilös och höll på att somna i nedförsbackarna. Lyckades på något sätt stoppa i mig tillräckligt med energi för att ta mig i mål på 9:30. Dagarna efteråt var allt innehållande socker helt fantastiskt, och ölen smakade som en dryck för gudarna. Liknade mycket det sockersug som kan uppstå om man röker gräs. Jag säger inte att jag någonsin prövat röka gräs, men om jag hade gjort det skulle söta saker smaka PRECIS som det gjorde dagarna efter vasaloppet 2013.

Link to comment
Share on other sites

Med 2 tim sömn före VL somnade jag ovaggad efter loppet och sov som en stock hela natten slapp vakna, somna om, vakna, somna om på morgonsidan som är det vanliga i min ålder.

Efter en rejäl frukost klarade jag dagens bilfärd med en kopp kaffe, apelsin-nyponthe framemot em, innan jag åt dagens huvudmål i normalportioner samt ett kvällmål med mycket kolhydrater. Jag har dock märkt en ökad törst på fm dagen efter loppet, så det är bra att ha dricka tillhands för att ta bort vätskesuget.

Link to comment
Share on other sites

Visst äter man mer efter Vasaloppet. Å andra sidan äter jag alltid lite mer efter lite större ansträngningar även de som inte är riktigt så stora som själva Vasaloppet. T ex skogsarbete på helgen tillsammans med långfärd på cykeln? Allt kroppsarbete som pågår med lite intensitet i flera dagar ger mig hunger som är svår att stilla, inte nödvändigtvis sötsug men mycket... Direkt efter maxansträngning är jag inte så jättehungrig men ölen smakar gott (men det gör den alltid :)).

Jag försöker dock att ha stort intag av grönsaker och liknande eftersom jag inte tror att det enbart är proteiner/kolhydrater som fattas utan även salter, minerlare, vitaminer etc. Tallriksmodellen men stor tallrik helt enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...