Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Toppar, Sten Vs Stål Under VL


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej,

 

Jag håller på med en liten sammanställning från VL16 där jag samlar in data från alla som haft gps/pulsklocka under loppet.

 

Det jag gör är en liten check på de topp farter man haft inom

varje spann av 10km

Alltså hösta toppen mellan 0-10km, 10-20km, 20-30km... 80-90km.

Med denna data hoppas jag kunna se mönster i hur de olika prepareringarn rört sig.

Jag behöver startled och vilken preparering som använts.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Swix HF7, Cera FX6X

0/-10 julgran och 1mm hela skidan, 2mm linjär från bindningen och bakåt.

 

åktid 7.38.xx

medelfart 11,9 km/h

 

0-10     22,7

10-20   20,5

20-30   28,7

30-40   32,6

40-50   32,1

50-60   31,6

60-70   43,0 (efter 67,73km)

70-80   33,0

80-90   36,5

 

Jag ställer mig skeptisk till den här typen av undersökning. Det finns för många faktorer förutom skidprepareringen som spelar roll. För att nämna några;

- ingångsfart

- fästvallning

- framförvarande åkare som blockerar vägen

- spårkvalite

- spårval

- skräp från kontrollerna mm. som fastnat i exempelvis fästvallan

 

Oavsett vilket "mönster" du kan urskönja vid analyser av dessa data, kan du omöjligen slå fast att prepareringen stål/sten skulle vara det som avgör topfarten.

 

Det som troligtvis kommer visas är att åkare i främre led har genomgående högre hastigheter utför är åkare från bakre leden. De är helt enkelt bättre och starkare skidåkare som förmodligen har färre bromsande element runt omkring sig och kan hålla en högre genomsnittsfart hela loppet, vilket kommer ge dem högre ingångsfart i alla utförslöpor, med undantag givetvis. För vi ska inte tro att bara för att en åkare befinner sig i led 7 eller bakåt, att intresset för preparering och detaljer avtar, det är allt för avancerad utrustning och preparering i förhållande till kapacitet (se bara min egna vallning t.ex)

 

 

Lycka till med din insamling och rapportera gärna dina resultat och analyser efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ!

 

Ska kolla upp detta Ikväll. Du kanske ska fråga efter åkarens vikt också? I nedförsbackar bör vikten vara starkt korrelerad till maxfarten och, allt annat givet, en (avsevärt) tyngre åkare har troligen en högre fart än en lättare. 

Link to comment
Share on other sites

Av de 5st som delat med sig hittills av data så ser man rätt kul grejer faktiskt.

 

Största spridningen på topparna är under de första 30km av loppet.

Under del 2 som jag döpt till 60km så börjar det plana ut.

och under sista delen så tycks det just nu vara ganska jämt spann i topp hastigheter.

 

När jag fått in mer information från fler av er så ska jag försöka bena i varje enskild 10km zon.

Nu har jag valt 3 Zoner för att få en snabb överblick på snitten och med detta sagt så har jag absolut inte någon fakta på vilket som gått bäst men hoppas kunna dra slutsatser om man helt plötsligt sänkt sin fart eller ökat den markant vid nästa 10km spann.

 

Anl det är lite däråt jag vill komma med detta.

Jag tror inte sten eller stål spelar någon som helst roll utan det är enbart hur skidans glidzoner ligger mot snön.

Link to comment
Share on other sites

Carl A, Hyvlad regel, den var kul :)

Jag tränar men vill också få en djupare kunskap.

Analyserar man inte det som är gjort så vet man inte heller vad som behöver förbättras.

Mitt intresse för detta är väldigt stort och jag känner bara att kan man berika sig själv genom att göra en analys av enkel sort så kan man också lära sig mycket.

I sickel tråden så känns det hela tiden som alla test som görs mot argumenteras med att det inte är mät bart osv osv men det jag menar med detta är att vi som nu åkt samma VL bör kunna ta lärdom utifrån varandra och faktiskt ta del av den enkla faktorn som topp fart inom satt spann för att göra en analys av hur glidet faktisk ser ut under ett VL.

Swix hävdar att glidet är bättre med valla, Kuzmin sa iaf att valla är onödigt för glidet och att stenslip bromsar, pölder att stenslip är det ända som får skidor att gå bra. vart ska man vända sig tycker du? Jag kan inte säga att jag blir något klokare över huvudtaget när fackmännen pekar åt olika håll. smaken blir som baken och här på forat likaså.

Om ni inte vill vara med och bidra till sammanställningen så är det upp till er men för min egen del så tycker jag att det är av intresse för att få en liten djupare förståelse.

Link to comment
Share on other sites

Hade gärna bidragit med mina topphastigheter. Tycker det är intressant att jämföra med andra. Sen om det går att dra slutsatser av sten vs. Stål av det vet jag inte. Tyvärr insåg jag att min Garmin endast visar snabbaste toppen. I övrigt bara medel/km. Har dessutom tappat bort usb minnet som medföljde. Så kan tyvärr ej se km för km topp. Hade iaf maxhastighet på ca49km/h
Link to comment
Share on other sites

Hur letar du i Garmin Connect?

Jag ser ju grafen men där kan jag inte ens hitta maxhastigheten som finns i sammanställningen...

 

Jag vet att man kan ställa in att det registreras för varje kilometer och liknande men det har jag inte gjort och kan inte riktigt se min data i detalj för varje kilometer.

Därmemot att mina 47,2 inträffade i backarna efter Hökberg, relativt höga hastigheter innan också (om 47 är högt?).

 

Jag inser att min fästvallning var för kall men också troligtvis för lång.

Glidvallat med Swix Marathon och rillat 2.0 bak, allt bättre glid relativt omgivningen. 47,2 inträffade med inbromsning eftersom det fanns gott om åkare som plogade runt placering 3000... tråkigt men sant.

men det relativa glidet tycker jag absolut att man kan bedöma då det finsn en del att jämföra med i varje backe och jag tror nog absolut att alla försöker hålla fart in i backen.

 

Däremot tror jag också att med den rena snön och reativt hårda grunden så var det snälla förhållanden för glidet och sämre för fästet?

Link to comment
Share on other sites

Jag imponeras av ditt engagemang samtidigt som jag nästan varje dag irriterar ihjälp mig på olika stuider där man på felaktiga grunder kopplar ihop orsak-verkan...detta kommer bli en av dessa. Du har helt enkelt för många variabler som som påverkar och för litet underlag för att kunna dra några slutsatser. Körde själv i led 3 och dök in på plats 1065 med Kuzmin U toppat med svart Marathon. I nästan varje backe fick jag ställa mig upp för att inte köra in i den framför och i många backar släppte jag en lucka på 10m för att hinna vejja för ev vurpor framför. Upplevde att jag hade ungefär lika bra glid som de runt mig men lågfartsglidet (stakning) var bättre än många andra och det får du inte med i denna mätning. Toppade 48,2km/h och väger 70 pannor. I andra halvan av loppet gled "allt" bra i det hårda glatta spåret i mitten, där borde vikten ha varit den avgörande faktorn

Link to comment
Share on other sites

Lite förtydligande då kanske från min sida MattaP,

Detta kommer inte bli något jag doktorerar i och det kommer inte heller vara fakta på vad du ska ha under skidorna.

Men det som tydligt framkommit är att ju längre in i loppet man kommer ju närmare ligger topparna varandra.

 

Första 30km så slår det väldigt mycket åt olika håll: 23.96, 29.4, 29.66, 31, 32.6, 34.8 

60km så är det endast 1 som avviker. 32.1, 35.36, 35.8, 35.93, 36.73, 44.86 

90km så ligger samtliga i ett jämnare spann. 37.5, 39.13, 40.16, 40.46, 40.96, 41.23   

 

Plockar man helt enkelt bort topp noteringarna(högsta hastighet) så får ser man att de närmar sig varandra ju längre in i loppet man kommer.

 

30km diff 8,64km/h

60km diff 4,63km/h

90km diff 3,46km/h

Link to comment
Share on other sites

Du ska få mina siffror. Lite osäker på hur tätt min klocka sparar data men jag tror det är full datamängd (Garmin 920xt).


Jag ställer mig också till skaran som är skeptisk till den här typen av analyser. Du behöver nog minst några hundra sampel för att du ska kunna börja fundera över en slutsats. Det gick oerhört mycket lättare i ett av spåren. Oerhört mycket lättare att ligga bakom. Massor med folk i sladdriga spår som man får hålla säkerhetsavstånd till.


Nåväl. Jag hade lj002 slip på kallföresskidor vallade med vauhti Spectra rosa HF och toppad med Skigo C105/C22 pulver. Upplevde att jag hade väldigt mycket bättre glid än andra mot slutet medans det var trögare i början. Slutade runt 4100 från led 4. Inget fäste som bromsade vad jag kände.


 


0-10     27.8


10-20   26.1


20-30   29.7


30-40   34.1


40-50   31.9


50-60   34.2


60-70   32.5


70-80   39.1


80-90   30.9


Link to comment
Share on other sites

 

Men det som tydligt framkommit är att ju längre in i loppet man kommer ju närmare ligger topparna varandra.

 

Och vad drar du för slutsatser av det och ger det dig svar på det du sökte. Problemet är inte att mäta hur snabbt det går utan att inse vad som är orsaken till olika hastigheter. Vilka kända felkällor menar du dig ha eliminerat i detta test.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Detta kan bli en intressant sammanställning, men även jag måste resa ett par frågetecken. Första halvan av loppet var mina maxhastigheter beroende av folk framför. Jag hade bra glid, säkert på 90% eller 95%-percentilen i led 7 där jag startade, och därför fick jag ställa mig upp i de flesta backarna i början. Först mot slutet blev det lite mer fritt spår.

 

Kallföresskidor, kuzminsicklade. Skimateriarillade. Swit Marathon. Start pulver. 1 mm julgransrill.

 

22,9

27,8

33,5

37,7

35,1

36,8

35,7

36,6

37,5

Link to comment
Share on other sites

Har du inte en usb laddare?

Hur lägger du in data i systemet för granskning?

 

senmathal,

Jag säger varken bu eller bä vad det gäller sten eller stål. Det som är intressant för mig gällande detta är vad som är gjort på skidorna i grunden, om något lagts på för glid och vilket startled man står i.

Toppnoteringar av fart måste sen analyseras och faktorn av åkare framför ska givet plockas med i beräkning. 

Men jag har svårt att se att på 9 toppar att samtliga har behövt att bromsa för främre åkare.

Om nu teorin stämmer så ska de som vallat tappa mot sicklade och detta bör de även göra på toppfarten.

Jag fick gå ur spår 2 gånger under VL för att undvika kollison annars har jag legat på för fulla muggar utför.

Sen är min uppfattning efter vinterns tester att mina skidor inte har tappat något i glid trotts endast 2 vallningar och med detta i bagaget så är jag inställd på att det är helt och hållet tryckzonen som avgör hur bra dina skidor går.

Link to comment
Share on other sites

Har du inte en usb laddare?

Hur lägger du in data i systemet för granskning?

 

 

Jo jag har en USB laddare. Fungerar det att ansluta till Garmin Connect med den? Har en 910xt klocka. Använde connect några gånger för många år sedan då jag hade en 310xt klocka. Har inte blivit av med denna klocka. Använder annan träningsdagbok där jag manuellt matar in värdena. Trodde inte det fungerade efter det att jag tappade bort min ANT usb. 

 

Får kolla på det ikväll. 

Link to comment
Share on other sites

Hm orkar inte kika nu vet bara att jag maxade 53km/h efter Hökberg. Där jag snittade 37km/h under kilometer 71 också, tror jag det var. 

Led 3, pl 188x. Mina enda skidor, Kuzmin U, fästvallade (la på nytt i Oxberg!!), rill 1mm fram, 2mm + fin julgran bak, Svart Marathon, inge pulver.

Bra glid men inget extremt, bra högfartssläpp. Men jag bromsar aldrig, trycker på över krön och står avslappnat i god fartloppsställning. Blir ibland en del slalom, speciellt när folk håller stavarna så man inte kan putta på. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...