Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Toppar, Sten Vs Stål Under VL


Davidssoneddie

Recommended Posts

Vetenskapligt eller inte men det är intressant att se era tabeller. Man får ta det för vad det är.

 

Jag tror nog alla försökt åka så fort som möjligt avseende fartställning, spårval och rätt matchvikt :-)

Men hur påverkar vikten egentligen din Max fart i en utförsbacke. Ni som är lite vassare på fysiken bakom glid kanske har en klok fundering, får man högre hastighet av en större massa? Eller blir det samma Max hastighet men att en större massa glider längre pga en större rörelsemängd?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Men hur påverkar vikten egentligen din Max fart i en utförsbacke. Ni som är lite vassare på fysiken bakom glid kanske har en klok fundering, får man högre hastighet av en större massa? Eller blir det samma Max hastighet men att en större massa glider längre pga en större rörelsemängd?

Det är väl bara luftmotståndet som påverkas av vikten. Det ökar inte lika snabbt som vikten, därför har en tung åkare förhållandevis lägre luftmotstånd.

 

Eller kan friktionen mot snön minska med högre tryck? Någon effekt med snabbare bildning av vattenfilm under belagen?

Link to comment
Share on other sites

0-10  27,3

11-20 29,0

21-30 38,5

31-40 38,4

41-50 34,8

51-60 36,9

61-70 44,8

71-80 42,4

81-90 33,7

 

Led 3, Kuzmin U på LJ02-grund (ej helt nedsicklat om man säger), Racewax H4 + Nano pulver. Toko Rill bruten + rak. 

 

....

 

Problemet här är att datan i Garmin Connect både är reducerad och filtrerad. GPS-data är sådan. Rådatan är jättehoppig, så en signalbehandling är helt nödvändig. Just maxhastigheter är därför med naturlighet svåra att mäta med exakthet, då de är helt beroende av vilken filtrering man använder.

Även om alla kikar i Garmin Connect så har vi olika enheter. Full sampling och känd filtrering är det enda som ger tillförlitlig data. Jag postade en liknande tråd efter vasaloppet 2011 (eller nåt sånt). Då använde vi en fri demo av GPS Results i tråden för att ha lite mer koll på resultaten. 

 

Följande är saxat ur den tråden (som jag tror inte finns tillgänglig längre pga plattformsbyte/krasch?):

 

http://www.gps-speed.com/download_e.html

 

-------

Garmin Connect:

 

51,5kph vid 34,3km Precis innan Risberg

49,7kph vid 49,1km Efter Evertsberg

46,7kph vid 50,8km Vägövergången? Folk i vägen.

47,1kph vid 67,7km Mellan Oxberg och Hökberg

46,5kph vid 72,5km Efter Hökberg

 

 

Laddar man in rådatan i GPSResults och väljer best average 10s från rådatan fås följande 5 i topp-lista: 

 

10s:

time      m    [km/h]

10:10:56 135.3 48.706

11:14:14 134.2 48.302

12:36:28 130.2 46.872

11:10:05 128.4 46.216

12:16:53 121.7 43.830

 

Värdena ser rimliga ut och torde vara en bra värdemätare för att jämföra toppfarter. Det är alltså de 10 bästa medelfarterna mätta över 10s. 

 

Med 2s average blir det lite osäkrare, men för att söka absolut toppfart måste man nog ner där rent praktiskt ändå. Här ser man dock filtreringsproblematiken väldigt tydligt. Notera att meterantalet är helt uppåt väggarna. Datan visar alltså att man trots hög toppfart kommit kortare på de snabbaste segmenten... Fram och tillbaka...

 

2s:

time     m    [km/h]

11:13:58 29.7 53.468

11:10:05 44.4 53.335 

10:10:56 43.5 52.217

12:36:24 43.1 51.717

11:14:13 56.3 50.684

 

Säkrast är 20s-medel, men då börjar det bli ont om backar med bra tryck hela vägen istället... Fem i topp där ser ut så här: 

 

 

20s:

time      m    [km/h]

11:14:20 249.6 44.925

10:11:03 248.4 44.716

12:36:30 241.1 43.397

12:16:57 233.6 42.050

11:10:07 232.4 41.827

Link to comment
Share on other sites

0-10: 26,4

10-20: 21,9

20-30: 47

30-40: 27,4

40-50: 30,3

50-60: 38

60-70: 32

70-80: 35,5

80-90: 28

 

Märkligt eftersom jag tyckte mig kunna se att mina 47,2 registrerades under sista mellantiden men det ser jag inte i grafen...

Mellantidsdatat anger maxfarten till 41,1 under den sträcka där grafen anger max 35,5, så jag undrar nu hur exakt detta är?

Garmin 305?

Är Risbergsbackarna så snabba? Där var ju ingen i vägen vilket det blev senare så helt otroligt är det inte...

Link to comment
Share on other sites

av de 9 som nu lämnat över lite data så är det 4 som har grund stenslip och 5 stålsickling.

De som åkt på sten så är det endast Jag som enbart åkt på Enbart HF parafin.

3 har använt HF + olika Pulver.

Av de som har Sickel som grund så är det endast 1 som åkt på Rena skidor, 1 som åkt på Flytande Flour, 1 som åkt på Marathon och 2 som åkt på HF + Pulver.

 

Den som gått absolut snabbast är Pask(led3) som går över 34,8/snitt de 3 första noteringarna. 

Snakemountain(led6) Är den som haft lägst toppar under de första 3 noteringarna 23,96/snitt.

Här får vi räkna med att det är en del folk i vägen samt en del bromsning.

Roligt ändå att i92_lus ligger på 28,06 som stog i led7 och att scottrider led8 ligger på hela 29,4 när de befinner sig ännu längre ner i startleden vilket bådar för mer skräp under skidorna.

 

I snitt 60 så Har vi fortsatt pask som överlägset åkt snabbast utför med sina 44,86. vi andra pendlar mellan 32,1 - 36,7.

 

Sista snitt 90 så är det användare Berglund som åkt snabbast med sina 41,23 och HW som gått sämst med sina 34,16.

övriga ligger mellan 36,6 - 40,96.

 

Det som nu är lite intressant är att spannet tycks bli tajtare. 

och plockar vi bort botten noteringen (anser hinder i utförslöpa) så ligger vi alla väldigt nära varandra förutom Pask som har det överlägset högsta total resultatet. snitt 60 ligger du på 44,86 medans närmsta man har 36,7.

 

ska försöka bena vidare imorgon i detta.  

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara skillnad på hur man plockar fram datat ur klockan? Jag kör Polar Flow, och använde funktionen "Dela upp i varv". Då delas hela passet upp i delar ("varv"), man kan välja hur lång varje del skall vara. För varje del redovisas snittpuls, maxpuls mm, men också maxhastighet. Därifrån fick jag mina siffror.

 

Kan det vara skillnad på hur Polar och Garmin beräknar toppfarterna?

Link to comment
Share on other sites

Det känns inte som särskilt vågad gissning att Pask också hade den snabbaste sluttiden. Den som åker snabbast totalt åker troligen snabbast även i backarna med högre fart över krönet. Jag tycker att sluttid vore en av de mest intressanta variablerna. Jag gissar att om den fanns med skulle den stämma väldigt väl med topphastigheterna. Om någon med sämre sluttid skulle ha högre hastighet skulle det bli intressant. Då skulle jag åka på hans preparering nästa år. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att slut tiden eller placeringen bidrar något här.

Det jag vill veta är hur noteringarna skiljer sig åt mellan olika prepareringar.

Att plocka med sluttid gör bara allt rörigt då tekniken och var du startat i fältet blir väldigt avgörande.

 

Tex i92_lus(led7)  har på km50 (35,1km/h) och km60 (36,8km/h) i stort sätt samma hastighet som 2st Led3 åkare, skiljer 0,6km/h och 0,2kmh.

Den ena kör stål + pulver den andra kör sten + pulver.

 

Det som gör detta till en intressant grej är ju det som faktiskt många har pratat mycket om genom åren att de upplever sitt glid som bättre ju längre in i loppet man kommer. ska försöka göra ett diagram där en graf staplar utvecklingen för att få en tydligare bild.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att slut tiden eller placeringen bidrar något här.

Det jag vill veta är hur noteringarna skiljer sig åt mellan olika prepareringar.

Att plocka med sluttid gör bara allt rörigt då tekniken och var du startat i fältet blir väldigt avgörande.

 

Tex i92_lus(led7)  har på km50 (35,1km/h) och km60 (36,8km/h) i stort sätt samma hastighet som 2st Led3 åkare, skiljer 0,6km/h och 0,2kmh.

Den ena kör stål + pulver den andra kör sten + pulver.

 

Det som gör detta till en intressant grej är ju det som faktiskt många har pratat mycket om genom åren att de upplever sitt glid som bättre ju längre in i loppet man kommer. ska försöka göra ett diagram där en graf staplar utvecklingen för att få en tydligare bild.

 

Fast sluttiden är högst relevant då de snabbare åkarna säkerligen har med sig högre fart in i de brantare backarna. Ingångshastighet är väldigt viktig för att uppnå en hög maxhastighet.

 

En intressant aspekt är att jag som har sämst snittopphastighet under slutet av loppet ändå upplevde mitt glid som oerhört mycket bättre än omgivningens. Jag tycker det visar på svårigheten i att du ska kunna dra någon slutsats överhuvudtaget av det här.

Link to comment
Share on other sites

Men HW detta handlar om att se ett mönster gentemot andra, inte om hur fort det gått. en jämn kurva i mot andra tyder på att man inte tappar glid över tid. Det jag tittar på är om du har en neråt kurva eller en uppåt kurva mot andra.

Kapaciteten på åkaren är för mig ointressant.

En Led1 åkare går givet in med en högre ingångshastighet än Led6 åkaren och har givet en högre toppfart tack vare det, men om nu glidet påverkas av vilken prepareringen man har så bör man kunna se dalar beroende på vilken prepp man väljer.

 

Sen kommer aspekten att man upplever sina skidor som snabbare än omgivningen och här kan man ju faktiskt ha snabbare skidor en de runt om sig i utförslöpan men på platten är jag tämligen säker på att skidorna i sig inte har så stor betydelse utan mer hur väl man har tränat och vilken teknik man har samt hur man väl man tillhanda håller med energidepåerna.

Link to comment
Share on other sites

 

Märkligt eftersom jag tyckte mig kunna se att mina 47,2 registrerades under sista mellantiden men det ser jag inte i grafen...

 

Som tidigare nämnts. Inte alls märkligt eftersom GPS:ens maxfarter är godtyckliga och väldigt beroende av filtrering. Du kan få ut 250km/h bakåt om du vill ur loggen, det är bara filtrera mindre. Grafen i Garmin Connect har ju en varierad sampeltid på ca 10s, och det på redan filtrerad och reducerad data....

 

Kan det vara skillnad på hur man plockar fram datat ur klockan? 

 

Kan det vara skillnad på hur Polar och Garmin beräknar toppfarterna?

Ja och ja. Givetvis. 

 

Jag tycker inte att slut tiden eller placeringen bidrar något här.

 

Det tror jag iofs verkigen att det har. Hela fältet går snabbare, folk är mindre och mindre i vägen. Mer stavputtande, färre med uppenbart kass glid (som är ett jättegissel runt led 3 iaf), mer fart in i backarna. 100% fartdräkter osv. 

 

Jag skulle säga att tesen att sluttid och placering inte bidrar är direkt fel. Varken mer eller mindre. 

Link to comment
Share on other sites

ok tallen kanske var 920 jag kollade på.

Iaf så kollar jag lite på kurvorna och kommer väl fram till att det är få som markant tappat glid i utförslöporna som syns markant.

Några ställen där det blir små negativa trender men som sedan är på uppåtgående trend punkten efter.

MSO, scottrider och HW har helt klart de jämnaste linjerna som följer varandra bra.

 

Min tolkning är att ni känt ett stabilt glid genom loppet, stämmer det? 

Link to comment
Share on other sites

ok tallen kanske var 920 jag kollade på.

Iaf så kollar jag lite på kurvorna och kommer väl fram till att det är få som markant tappat glid i utförslöporna som syns markant.

Några ställen där det blir små negativa trender men som sedan är på uppåtgående trend punkten efter.

MSO, scottrider och HW har helt klart de jämnaste linjerna som följer varandra bra.

 

Min tolkning är att ni känt ett stabilt glid genom loppet, stämmer det? 

 

Nej inte helt, jag hade ganska medelmåttiga skidor fram till mellan Risberg och Evertsberg.  Allra bäst hade jag nog mellan Hökberg och Eldris. Däremot genomförde jag totalt sätt ett väldigt stabilt lopp med en väldigt jämn belastning. Blev aldrig egentligen trött och gick endast några få gånger på rött. typ startbacken och upp mot Oxberg.

Link to comment
Share on other sites

ok tallen kanske var 920 jag kollade på.

Iaf så kollar jag lite på kurvorna och kommer väl fram till att det är få som markant tappat glid i utförslöporna som syns markant.

Några ställen där det blir små negativa trender men som sedan är på uppåtgående trend punkten efter.

MSO, scottrider och HW har helt klart de jämnaste linjerna som följer varandra bra.

 

Min tolkning är att ni känt ett stabilt glid genom loppet, stämmer det? 

 

Jag upplevde skidorna som lite sega på myrarna (relativt andra då), sen bättre och ganska jämnt resten av resan. Jämna energinivåer utan dalar. Mycket kraft kvar i slutet. 

Link to comment
Share on other sites

Då är ju min tolkning ganska nära det jag kan läsa ur informationen.

Ni ligger i ett mitten skikt nämligen och nästan spot on i topparna och följer varandra med ett jämt spann.

 

Berglund, Du tycks också ligga väldigt stabilt.

Min tolkning är att du inte haft det bästa glidet. Men det har varit ganska jämt, kanske lite bättre mot slutet.

 

Zyver,

Min uppfattning är att du känt att glidet blivit bättre ju längre in loppet du kom.

 

Pask, du tycks ha haft bra fart istort genom loppet med någon dipp(inbromsning???) med ca 2 mil kvar men annars kanon skidor.

 

i92_lus, lite trångt i början men riktigt bra glid 68km in i loppet ungefär sen dör skidorna alt folk i vägen.

 

Vad säger ni? 

Link to comment
Share on other sites

Pask, du tycks ha haft bra fart istort genom loppet med någon dipp(inbromsning???) med ca 2 mil kvar men annars kanon skidor.

 

Vad säger ni? 

 

Jo, jag hade riktigt bra glid hela vägen. Få som gled om mig. Kände inte heller att glidet försämrades relativt andra åkare mot slutet, trots min glidvalla. Annat var det 2013, när mina skidor "dog" helt efter Hökberg. Jag trodde att det hade fastnat gelpaket undertill och var tvungen att stanna och titta efter (nej, inga paket). Då åkte jag utan glidvalla, och fick markant sämre glid på slutet. Tvärt emot teorin.

 

Dippen mellan 60 och 70 beror nog mest på topografin. Ont om snabba utförslöpor där.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...