Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Toppar, Sten Vs Stål Under VL


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Jo, jag hade riktigt bra glid hela vägen. Få som gled om mig. Kände inte heller att glidet försämrades relativt andra åkare mot slutet, trots min glidvalla. Annat var det 2013, när mina skidor "dog" helt efter Hökberg. Jag trodde att det hade fastnat gelpaket undertill och var tvungen att stanna och titta efter (nej, inga paket). Då åkte jag utan glidvalla, och fick markant sämre glid på slutet. Tvärt emot teorin.

 

Dippen mellan 60 och 70 beror nog mest på topografin. Ont om snabba utförslöpor där.

 

Får man fråga vilken sluttid du hade?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Oj förlåt mig MSO! Fattade inte att jag ändrade så att andra såg det :( Kan jag stänga dokumentet utan att något händer?

 

/Mats

 

Du kan göra vad du vill. Det är versionhanterat, så går att backa. Men du ändrar "live". Det sparas, även om du stänger dokumentet. 

Link to comment
Share on other sites

Ok! Fick panik när det började dyka upp meddelanden i dokumentet :) Hade någon idé om att se inbördes placering vid varje intervall. Vet inte egentligen vad jag trodde att jag skulle få fram av det. Är det ens möjligt att utifrån detta utläsa om en åkare tappat i glid mot slutet eller inte?

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Ok! Fick panik när det började dyka upp meddelanden i dokumentet :) Hade någon idé om att se inbördes placering vid varje intervall. Vet inte egentligen vad jag trodde att jag skulle få fram av det. Är det ens möjligt att utifrån detta utläsa om en åkare tappat i glid mot slutet eller inte?

 

/Mats

Nej skulle jag säga. För det du ser är ju en enstaka maxhastighet i nån gång under varje 10km intervall. Det räcker ju med att nån dök upp framför, att man drack i den backen, valde ett trögare spår just där eller nåt annat... 

 

Jag skulle säga att det är en indikation på hur bra driv man hade i backarna, men inte så mycket mer än så. 

 

Förstod din tanke, men det manuella sättet du gjorde det på gjorde datan lite väl oanvändbar i all analys sen. Gjorde en separat kolumn sen istället, men insåg att det blev lite stelt och att en färgskala mellan högsta och lägsta värde var aningen lämpligare. 

Link to comment
Share on other sites

Jag la två minuter på ett snabbt första utkast som vem som helst kan redigera vidare. (Om det nu inte finns nåt redan)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rXOuscQH7GCG3r33WUrPR40Vql785cukDYIaeYkLIXk/edit?usp=sharing

Det mest intressanta (förutom Knappens berg- och dalbana) är väl de motsatta värdena för 60-70 km. Vissa har dippar där, medan Snakemountain och Stebe har sina högsta hastigheter där. Kan ni öka er upplösning och se på vilken kilometer ni fick så höga hastigheter? Det är ju inte så många utförslöpor i den delen av banan.

 

Edit: Kan det vara åkningen ner mot hästskon i Oxberg? Där åt jag gel och tog det mycket lugnt.

Link to comment
Share on other sites

PM mig med era mail adresser så skickar jag över filen.

 

Det som är rätt kul är att alla tycks ändå aldrig hamna i ett spann där skidorna dör eller glider markant sämre.

Stål som sten tycks också inte ha spelat någon som helst roll i detta då det är rätt jämt förutom pask som åkt snabbast.

 

min uppfattning är att skidans glidytor och tryckpunkter tycks ha en stor avgörande betydelse och själva vallan/sten/stål mindre.

Skulle nu vallan försvinna efter någon km på ett par stenslipade skidor så skulle klyftan öka mellan sten/stål grundade skidor vilket borde synas på topparna men den kopplingen kan jag inte göra alls.

Jag kan inte heller säga att vallan sitter kvar längre eller hela loppet men en sak är säker och det är att det är minimala skillnaderna mellan sten och stål.

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades till slut hitta min ANT och uppdaterade nu dokumentet med mina siffror. Intressant att se, precis som jag upplevde det så gick mina skidor förhållandevis sämre från Evertsberg och ett par mil framåt. För att återigen börja gå bättre igen efter Hökberg. Kanske var det så att det gled bättre för mig så länge det snöade, minns inte riktigt när det slutade falla snö. 

 

Jag hade stenslipat B25 från Team Sportia Uppsala. HF80 med Röd Toko Jetstram pulver på. Rillat 1mm rak och julgran.

 

0-10 km 31,3 km/h

10-20 km 32.1 km/h

20-30 km 40.9 km/h

30-40 km 48.7 km/h

40-50 km 42.4 km/h

50-60km 38,7km/h

60-70 km 38,7km/h

70-80 km 45,6 km/h

80-90 km 36km/h

 

Startade i led 2 hade 4.58 som sluttid. 

Link to comment
Share on other sites

 

 

min uppfattning är att skidans glidytor och tryckpunkter tycks ha en stor avgörande betydelse och själva vallan/sten/stål mindre.

Skulle nu vallan försvinna efter någon km på ett par stenslipade skidor så skulle klyftan öka mellan sten/stål grundade skidor vilket borde synas på topparna men den kopplingen kan jag inte göra alls.

Jag kan inte heller säga att vallan sitter kvar längre eller hela loppet men en sak är säker och det är att det är minimala skillnaderna mellan sten och stål.

 

Att skidan har absolut störst betydelse är väl egentligen alla eniga om? Stenslipare, landslagsvallare, vallatillverkare och skidforumiter? Det vedertagna är väl 75-80% skida, 20-15% struktur och 5-10% vallan lite beroende på vem du frågar.

Link to comment
Share on other sites

Det man ser HW är ju att ingen verkar tappa så pass mycket någon stans som talar för att stål skulle vara bättre än vallade skidor, som Kuzmin säger.

Inte heller ser jag att de som vallat har markant sänkt sin fart.

Använder jag mina egna toppar som ref så ligger jag ganska mitt i och jag åkte enbart på slip som är 3år gammal och på skigo HF lila med Swix skärande rill 1mm+2mm över hela skidan.

 

Det jag vill komma fram till är att en skida med rätt tryckzoner är det som glider bästa. har man ett dåligt glid så beror det troligen inte på sten, stål eller vallan utan på en felaktigt avvägd skida alt fästet.

Strukturen är så klart en stor del i ett bra glid men sten eller stål har en mindre betydelse. 

Zyver och jag följer varandra ganska bra på vissa staplar medans kollar jag mot vasa 2013 så ska jag närma mig honom mer och inte hålla jämt skägg med zyver som borde dra ifrån och vasa 2013 som borde öka, dessa båda åkte på rena stålsicklade skidor.

 

Min slutsats gällande skidan är oavsett grundbehandling: Tryckpunkter utgör 85% struktur 10%, 5% är placeboeffekten.

Sen om man går till upplevelsen om bättre glid så är det 100% hur väl förberedd man kommer och om man gjort det hårda både fysiskt och psykiskt. Känner du dig pigg så går skidorna lättare än om du känner dig slut.  

Link to comment
Share on other sites

Äh.... Lägg av... massa osäkerheter i data, fästvalla, åkare, teknik, spår och inte minst även ett enda lopp med ett enda före, där det viktigaste i det sugande föret var tillräckligt med o tillräckligt djup rill... Och det enda Lars-Erik, trådskapare av den mest visade o längsta tråden om sickling o Vasalopp på detta forum, hävdat är att det är lika bra med stålsicklat som med vallat (och stenslipat) och många ggr bättre. Men detta Vasalopp fick ju ingen vitt bakom hälen.... Mycket o djup rill var det viktiga o då får man ju det med rill lr stenslip, men varför inte dra rill (skärande gärna) istället för att slipa. Vänta t ett år där det blir vitt bakom hälen får du andra svar!
Link to comment
Share on other sites

Det man ser HW är ju att ingen verkar tappa så pass mycket någon stans som talar för att stål skulle vara bättre än vallade skidor, som Kuzmin säger.

Inte heller ser jag att de som vallat har markant sänkt sin fart.

Använder jag mina egna toppar som ref så ligger jag ganska mitt i och jag åkte enbart på slip som är 3år gammal och på skigo HF lila med Swix skärande rill 1mm+2mm över hela skidan.

 

Det jag vill komma fram till är att en skida med rätt tryckzoner är det som glider bästa. har man ett dåligt glid så beror det troligen inte på sten, stål eller vallan utan på en felaktigt avvägd skida alt fästet.

Strukturen är så klart en stor del i ett bra glid men sten eller stål har en mindre betydelse. 

Zyver och jag följer varandra ganska bra på vissa staplar medans kollar jag mot vasa 2013 så ska jag närma mig honom mer och inte hålla jämt skägg med zyver som borde dra ifrån och vasa 2013 som borde öka, dessa båda åkte på rena stålsicklade skidor.

 

Min slutsats gällande skidan är oavsett grundbehandling: Tryckpunkter utgör 85% struktur 10%, 5% är placeboeffekten.

Sen om man går till upplevelsen om bättre glid så är det 100% hur väl förberedd man kommer och om man gjort det hårda både fysiskt och psykiskt. Känner du dig pigg så går skidorna lättare än om du känner dig slut.  

 

Jag skulle säga att slutsatsen av undersökningen redan från början var given, och det är att det inte ens är nära ett läge där det ens går att börja fundera på att dra några som helst slutsatser kring stål vs sten. Alltså helt astronomiskt långt ifrån ett sånt läge. Känns nästan löjligt att ens nämna hur givet det är ur statistik av den här typen. 

 

Kul ändå dock. Alltid kul med siffror. 

 

Intressant med den väldigt tydliga kopplingen mellan sluttid och maxfart i nedförsbackar tex. Iaf med de få sampel vi har än så länge. Medeltopphastighet/10km per person plottat mot total åktid:

http://i65.tinypic.com/4q4wmo.png

Link to comment
Share on other sites

Data från Jens Kirk.

Sicklade med Kuzmin Plus och något drag med Universal.

Rillade med Kuzmin XRiller och om jag inte minns helt fel så körde han lite Kuzmin FB på slutet.

Nu så ...

0-1 30,2

1-2 31,7

2-3 39,6

3-4 47,1

4-5 40,8

5-6 49,6

6-7 38,3

7-8 46.4

8-9 39,1

Led? Åktid?

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte göra om tråden till en gissningstråd istället.

 

Åkare lägger ut sina tider och vi gissar led och sluttid. Då blir det ju någon nytta med tråden :)

 

5,05 led 3 gissar jag på Jens Kirk

 

Lite pinsamt då erfarenheterna i Lars-Eriks just nu 10 år och 3700 inlägg länga tråd dissas som subjektiva och att det inte leder någonstans. Samtidigt dras det så säkra slutsatser ur en undersökning på ett tiotal åkare under ett lopp.

 

/Mats 

Link to comment
Share on other sites

Värst vad mycket negativitet det var i den här tråden. Varför är flera så arga?

 

Med tillräckligt mycket data som mätts på samma sätt med samma typ av GPS-pulsklocka (samt inställning av den) kanske det ändå går att säga nånting när man analyserar till slut?

 

Åkte inte Vasaloppet så kan tyvärr inte bidra med data, annars hade jag gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...