Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningstimmar för Led 3?


Manificat

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Hej 

 

Jag startade i led tre i årets vasalopp och åkte in på placering 1440 i år. Jag tränar mellan 5 och 10 timmar i veckan. Fokus på rullskidor och löpning. Kör i princip alla intervaller på skierg. Försöker träna enligt principen antingen över 90 min eller under 45 min. 

Link to comment
Share on other sites

Jag missad led 3 med några minuter, så jag känner mig kvalificerad att svara ;) 

Jag tränar ungefär 4 timmar per vecka under lågsäsong och upp emot 6 timmar när det drar ihop sig framåt oktober/november. Mest rullskidor och skidor, lite gym, lite löpning och en del bollsport. Till det kommer en hel del cykling som jag inte klassar som träning utan transport. 

Link to comment
Share on other sites

Tränar ju pinsamt lite, men får en del utväxling på det ändå. Kikar tillbaka lite i kalendern och har under 2009-2014 legat på 150-200h lite stegrande. 2015 kom jag faktiskt upp i 225h, men det stavas nog en del långskubbning för Ultravasan. I tid lägger jag närmare 60% på löpning och knappa 20% vardera på rullskidor/skidor. Har stått i led 3 2012, 2013 och 2016 men lutar åt de bakre raderna då det annars blir led 4.
Link to comment
Share on other sites

Som talanglös, överårig gubbe måste jag träna en hel del för att hålla mig i led 3. Summerade min konditionsträning från pulsklockan under hela 2015 till 250 timmar. Till detta kommer styrketräningen som nog ligger på minst 30 timmar till på årsbasis.

 

Under okt-dec i höstas tränade jag 5,6 timmar i veckan i snitt plus styrketräningen (ca 1 h per vecka?). Jan-feb 2016 blev det 8,6 timmar/v inklusive skidlopp, nästan ingen styrketräning. Placering 1244 på VL 2016.

Link to comment
Share on other sites

152 h räknat från måndagen efter VL 2015 till samma dag 2016. Startade i led 2 i år men åkte ner till led 3. Fick till 83 mil på snö innan Vasaloppet i år.

 

Tränar mest dec-mars med som mest 24h på en månad, nästan bara skidor på snö då. Minst träning juni med 6h.  Övriga året  löpning, rullskidor 22 mil totalt, ngn h styrketräning samt skierg. En hel del klättring under april-maj och sept-oktober. Enstaka kryddor i form av orientering, långfärdsskridskor, skogsarbete eller innebandy.

 

Räknar möjligen lågt vid klättringen. Hur bokför man en klättersemester på Kalymnos när man hänger vid en klippa många h per dag men är på väggen max 5 vändor?

 

Nu är en favorittid på året där jag försöker få till fristil på isarna när det bjuds på skare. Kanonbra förhållanden i Hudiksvall senaste helgen. Blir i Luleå över påsk och hoppas på samma sak där. Går också fint att klättra nu på soliga sydväggar.

 

Har dålig struktur/variation i träningen. Tror jag skulle ha mer att hämta om jag styrketränade, övade teknik med skidtränare och körde mer backintervall på rullskidor samt fortsatte köra skierg även under snösäsongen.

Link to comment
Share on other sites

Precis så är det väl, det beror helt på bakgrund. Jag skulle kategorisera mig i samma hög som Pask och tränar ju vansinnigt mycket med hyfsat dålig utdelning. 100-130 mil rullskidor. lika många mil på skidor, ett pass stakmaskin och styrka i veckan maj-dec. Cykla ToR jobbet (ca 20 km en väg) 3 ggr i veckan året om. Jag åker inte vasan längre, men verkar kunna seeda in i 3an och är rätt sur på att jag inte kunde ta ett kliv till i år. Har man fyllt 50 så har man....

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt aldrig åkt VL men seedat mig till led 3 vid ett antal tillfällen. Tom ÖSM 2010 blev det 160 timmar och då räckte detta till övre halvan av led 3 i ÖSM och ett seedningslopp i februari. Men då låg 55% av timmarna från 1 nov till 1 mars. Följde planen och formtoppade till både seedningsloppet och ÖSM. Tror riktiga toppen kom i februari, tyvärr, när jag minskade träningen från dec-jan.

 

Året efter till 2011 tränade jag 200h och lyckades bara seeda mig till led 4 i Skinnarloppet. Trolig orsak är mindre fokus på stakning, intervaller och fördelning över året (ingen toppning och planering).

Link to comment
Share on other sites

Intressant med lite statistik. Så en 'medelperson' verkar behöva ca 4-4.5h/vecka för att klara led3. Vad krävs då för en 'medelperson' att klara led2? (6h/vecka?) och led1?(8.5h/vecka?). Brukar själv ligga på ca 220h/år (4.2h/vecka) och klarar oftast led3. 

 

'Medelperson': medel i medfött syreupptag och styrka. 

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning, personligen tror jag att det beror väldigt mycket på vad man har för bakgrund. Med hyfsad skidvana borde det krävas betydligt mindre träningsmängd för att nå led 3. Räknar mig själv som nybörjare fortfarande med ca 200 mil skidor fördelat på 3,5 säsong,

 

Jag kom precis in i led 3 på ett seedningslopp i år, är i gränslandet mellan trean och fyran. Min konditionsträning började 20 december och har snittat 6h/vecka till vasan. Då nästan enbart skidåkning på snö, totalt 5 gympass och 2 pass badminton under den tiden.

 

Från vasaloppet 2015 till jul tränade jag kanske 3h löpning totalt. Den träning jag får in är golf, säkert ett par hundra timmar som jag tror bidrar enormt genom någon form av typ A0,5-A1. Sedan får jag in ca 2h gym/vecka maj-sep och 3h gym/vecka från september till jul. Även detta tror jag bidrar mycket, speciellt till effektivitet i stakning som inte är lika konditionskrävande. Kör Stronglifts 5x5 vilket jag starkt rekommenderar. Det som saknas för mig är hårdare konditionsträning över lång tid. 

 

Så total träningsmängd för mig om man räknar in golfen blir brutal, utan den blir den blygsam...

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju väldigt mycket på teknik och vana... (och såklart på hur mycket pulver man lägger... :huh: )

 

En medelperson som inte har åkt skidor innan klarar knappast led 5 (led där många hamnar som anstränger sig) med 4-5 timmar i veckan.  Har man däremot god skidvana och allmän kondition så kanske 6-7 timmar räcker till led 1 eller 2. Erik W tränar ju runt 7 timmar i veckan och det räcker långt för honom! 

 

jag ligger på 7 timmar i veckan i snitt under året, men periodiserar med några högbelastningsperioder för att komma åt volymen. Det räckte till led 1 med marginal i år. Samma träning med sämre teknik räckte till led 2 i fjol. 

 

Mitt råd är att ligga på lagom nivå med lunga pass, enstaka hårda pass en höstvecka med rullskidor i solen och en snövecka i slutet på januari då klarar man sig långt på 5 timmar snitt per vecka. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde mitt første "seriøse" treningsår i fjor. Det vil si at jeg trente hele året. Årene før har det bare vært langrenn, så da har jeg vært veldig slapp i treningen om våren og sommeren. Nå har jeg blitt veldig interessert i sykkel, og jeg skal begynne å løpe mye mer.

 

Jeg er nok veldig nære Led 3 i Vasan nå (Var fem minutter unna på Vasaloppet i år fra Led 4). Litt mer løping for å få opp kondisen, så er jeg nok lett der. Testet O2-opptak i fjor høst, og hadde 62.

 

1. januar 2015 til 1. januar 2016 hadde jeg 320 treningstimer.

 

131 av de var på sykkel fra mai til august.

104 timer var styrke/kjerne trening. (To faste økter i uka hele året)

Resten er miks mellom rulleski/langrenn og løping. 

 

Løp nesten ingeting i fjor, men fikk snaue 50 mil på rulleski i løpet av september og oktober før føret ble umulig.

 

I år skal jeg i hvert fall ha over 100 mil rulleski og faste løpeøkter i uka. Sikter på å bli Superbirkebeiner i år (merket på ski, løp og sykkel)

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag är väldigt avundsjuk på er.

Jag körde runt 220 mil på rullskidor från april till snön kom och 125 mil på skidor. Har inte kört på golfbanor heller utan i kuperad terräng runt Oslo. I tillägg kommer all löpning, kanske 40-50 mil sammanlagt och styrketräning(1-2 pass i veckan). Försöker ligga runt 10h/veckan, absolut inte mindre än 6h. Startade i led 2 men är numera en 3:a.

Link to comment
Share on other sites

Tränade knappt 170 timmar förra året. Fördelat på Rullskidor 42%, Längdskidor 25%, Styrketräning 13% sen övrigt löpning, roddmaskin etc. Startade i led 2 i år och började åka skidor mer regelbundet hösten 2013. Innan dess var de mest fotboll i gärdsgårdserier.

Tror de i särklass viktigaste är grenspecifik träning. Rullskidor är ju idag riktigt bra då det finns fina skidor och dämpade stavar. Väldigt snölikt i stakningen med treor.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske går att få en lite genrell bild men samtidigt tror jag att det viktigaste är vad du tränar än att stirra blint på hur mycket. Det viktigaste helt klart är kontinuitet över tid i träningen, en relativt låg mängd/vecka/år över tid med ett smart upplägg där varje pass har ett syfte kan räcka väldigt långt. Se över vilka pass som är grundstenar i din träning för att utvecklas och prioritera dessa, får du tid över detta kan du träna mer för utfyllnad och mängd.

Innan denna vinter har jag tränat mot endast löpning med några få rull-/ längdskidpass sedan vasaloppet 2012 som var senaste jag åkte innan i vinter. 2013 snittade jag ca 6h/vecka, 2014 ca 4h/vecka och 2015 4h/vecka. Började träna mot skidor i november 2015 och då första gången mot enbart stakning. Från november -15 fram till Vasaloppet i år snittade jag ca 6h/vecka med all träning, då var det mesta stakning. Jag lyckades ta mig in i elitledet via seedningslopp och stakade hela vasaloppet in på topp 250.

Link to comment
Share on other sites

En reflektion och en självklarhet för de flesta här är väl betydelsen av att bli en bra stakare. Jag har struntat i det rätt mycket, men får ta och svälja insikten att nu är det bara fokus på stakstyrka och stakteknik som gäller. Jag kommer aldrig bli så stark att jag kan köra ovallat, men det finns mycket att hämta vid slakmoter där jag går över på diagonal tidigt
Link to comment
Share on other sites

Jag är imponerad över er som ligger långt fram med små träningsmängder!

Inför vasan 2015 tränade jag 222h (64h stakmaskin, rullskidor och längdskidor) vilket räckte till led 4 på vasaloppet. 

Inför årets vasalopp tränade jag 192h (93h stakmaskin, rullskidor och längdskidor) och hamnade i led 5.

Trots mer skidrelaterad träning det senaste året är jag i klart sämre form. En förklaring är väldigt lite träning i februari pga sjukdom och skada men jag har också kört mer lugna pass och färre hårda. Mest pga lite klen motivation. Har dessutom knappt tagit ett löpsteg de senaste året och det märks mer än jag hade trott!

Har även gått över till att köra rullskidor på treor och inte tvåor vilket kanske inte helt passar mig. Innehållet är klart viktigt, inte bara timmarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...