Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningstimmar för Led 3?


Manificat

Recommended Posts

Tränar 3-4 pass i veckan och försöker lägga i en extraväxel mellan Jul och VL där jag försöker få till 4-5 pass (oftast 4). Ca 200h på ett år. Utslaget på ett år är det mest löpningoch sen kommer rullskidor. Stakar mycket, alltid på 3or. Flesta träningspassen kring 1h. Inte många långpass på sommaren. Tränar aldrig inomhus eller styrkeräning eftersom jag tycker det är tråkigt. Försöker välja träningsform beroende på vädret och vad som finns tillgängligt runt husknuten. Dec-Mars försöker jag klämma in ett >2h pass på skidor på helgerna. Förra året började jag lite med SUP, grymt skoj. Denna sommar ska jag testa MTB. Det gäller att se till så träningen är skoj :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

..Samtidigt kan man inte bara räkna timmar och överföra dessa parametrar till aktuella startled. Konditionsidrotter i allmänhet och längdåkning i synnerhet är mer komplext än så. Tålamod är en bra egenskap för att uppnå sina mål inom längd. Tekniken är också en viktig faktor under långlopp. Rent spontant så tycker jag de flesta siffror som dyker upp på denna tråden kan vara i underkant för genomsnittet. 300 timmar är nog en grov gissning utav snittet hos dem som motsvarar sin led 3-plats :-)

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Vi som skrivit här är kanske inte helt representativa. Själv har jag åkt ganska mycket skidor sedan jag startade min "längdkarriär" som 36-åring -96. Började tidigt med att staka lite mer än medelsvensson och har alltid varit duktig på att bli tekniskt bra oavsett vilken idrott jag utövat. I min ungdom var jag elitutförsåkare vilket har gett mig en stor fördel i utförsåkningen. Skulle förmodligen bli ännu bättre om jag varierade mina pass och inte bara åkte i samma tempo och längd vid varje tillfälle. Har inte åkt Vasaloppet sedan 2010, men mina andra långlopp seedar in mig i trean. En nybörjare behöver nog några år med att bygga upp en kropp som är anpassad till skidåkning för att med relativ lätthet nå led 3.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart väldigt individuellt, räcker säkert med 15timmar i februari 2017 för Jörgen Brink om han helt la av och träna nu, för mig räcker det kanske med 150 timmar fram till Vasaloppet 2017 (startled 2 åkare Vasa 2016) och för någon helt nybörjar utan skidvana kanske det inte räcker med 500 timmar, dvs omöjligt att komma in i startled 3 på ett år.

Link to comment
Share on other sites

Tränar nu about 300 timmar per år, stod i 4:an ifjol å 5:an detta år...

 

Ålder 41 år, började med konditionsträning/skidor för about 6 år sen, då en äkta soffpotatis med 30 kg övervikt och absolut noll kondition.

 

Två viktiga faktorer enl. mig som också spelar roll; ålder och träningsbakgrund... :)

 

// Anders

Link to comment
Share on other sites

Hade ca. 170h förra året, seedad till led 4. Periodare som latar mig på semestern och när det är dom mörkast å slaskigast på hösten.

36 år och var helt ointresserad av idrott tills för 2 år sen då jag helt plötsligt började åka skidor, innan dess var det vin, sprit och kvinnor som gällde. ;)

Ambitionen är 250h i år med större andel intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Som en del påpekar så är nog åldern en viktig faktor.

Jag är 42, började åka 2011, körde första åren mycket långa pass och ca 100 mil på snö, har de senaste åren seedat mig till led 4-5.

I sommar körde jag mer (men ändå inte så mycket) rullskidor, ca 50 mil och efter det har jag kört 65 mil på snö (80 % intervallträning) och några pass på skierg. Nu seedade jag in mig till led 3, för mig verkar intervaller vara melodin. Vad det handlar om i timmar har jag ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt skidor sedan 2012 (28 år gammal nu). Åkte skidor som ungdom, men det var mer än 15 år sedan nu.
Har åkt ungefär 150 mil på snö i år och kanske 20 på rullskidor, tidigare år har jag legat på 200-350 timmar (från 2012). Jag är inte snabb utan mer av den segare typen. Cyklar mest landsväg på sommaren, men även en del MTB, löpning och rullskidor. Tränade mycket 2014 då jag gjorde en Ironman. Gjorde klassikern 2012 vilket startade allt.

Jag var snöpligt nära att komma med i led 3 till nästa säsong med 5.17 på ÖSM i år, så passar väl nästan in här...
Har nog åkt 40 procent väldigt lungt skidor i år, 50 procent medelhårt och 5-10 procent i hög puls (nära eller strax under max). Har i år åkt mest och njutit av att åka skidor, men har utvecklas mycket tekniskt.

 

Här finns alla mina pass sedan några år tillbaka (som jag har kommit ihåg att ta med klockan på :lol:): https://www.strava.com/athletes/5536173

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt skidor sedan 2012 (28 år gammal nu). Åkte skidor som ungdom, men det var mer än 15 år sedan nu.

Har åkt ungefär 150 mil på snö i år och kanske 20 på rullskidor, tidigare år har jag legat på 200-350 timmar (från 2012). Jag är inte snabb utan mer av den segare typen. Cyklar mest landsväg på sommaren, men även en del MTB, löpning och rullskidor. Tränade mycket 2014 då jag gjorde en Ironman. Gjorde klassikern 2012 vilket startade allt.

Jag var snöpligt nära att komma med i led 3 till nästa säsong med 5.17 på ÖSM i år, så passar väl nästan in här...

Har nog åkt 40 procent väldigt lungt skidor i år, 50 procent medelhårt och 5-10 procent i hög puls (nära eller strax under max). Har i år åkt mest och njutit av att åka skidor, men har utvecklas mycket tekniskt.

 

Här finns alla mina pass sedan några år tillbaka (som jag har kommit ihåg att ta med klockan på :lol:): https://www.strava.com/athletes/5536173

 

 

Då måste vi ha sett varandra i spåret. Jag gled in några minuter bakom dig. Jag trodde gränsen till 3:an låg på 5.18? 

Link to comment
Share on other sites

Hur länge har det tagit er att komma till den nivån ni är nu? Antar att många av er precis som jag åkt några år nu och nått ngn slags platå även om ni fortsätter utvecklas.

 

Jag var allmänt sportig som barn/ungdom med hockey och fotboll men lade ner det vid 15 åå typ 95. Spelade därefter innebandy och joggade ibland. Tränade ingenting 99-2002. Tänk svartfärgat hår, kollektiv, Oslo och London (66 kg, 77kg nu). Mkt pengar på konsertbiljetter och sena vanor. Fann klättringen 2002 under studietiden i Sthlm och det har varit ren kärlek sedan dess. Aldrig tränat strukturerat där men klättrat mkt och framförallt utomhus. Träffade min sambo genom klättringen 2008 i Uppsala och flyttade efter henne till Hudiksvall 2010. I Hudik fanns ingen inomhusklättring så vi började åka längd, det var det som bjöd sig bäst. Började åka typ 4 ggr per vecka vintern 2010/2011 vilket räckte till .

 

10/11: ÖSS11 6.36, led 6.

11/12:  Harsa--->Led 5. VL12 5.32 plac 2700 -->led4.

12/13: VL13 5.25 från led 4-->Led 3 plac 1400.

13/14: VL14 5.38 plac 1600.

14/15: VL 15 5.44 Plac 1006.

15/16: Harsa-->Led 2. VL16 5.12 plac 1200.

 

Jag var således en led 6 åkare min första säsong och gjorde det stora utvecklingssprånget til led 3 på tre säsonger. Sen dess har jag blivit  marginellt bättre. Skulle behöva steppa upp eller gilla läget.

 

 

Bilaga ifall ngn bryr sig om klättring: Klättersemestrar mellan 2002 och 2010: Thailand. USA: Joshua Tree, Bishop, Red rocks. Frankenjura, Tyskland. Fontainebleau och Gorge du Tarn, Frankrike. Cala Gononnoe, Sardinien. Siurana, Montsant och Margalef Spanien. Kalymnos, Grekland. Lofoten, Hell, Stryn och Romsdal Norge.   Mer passion än talang där, svårt att bygga muskler. Lyckats göra en 8a utomhus. Traddat 7+. Bouldrat upp till 7b utomhus. Gjort en del klassiska långturer som tex Vestpillaren på Presten (Lofoten) och Sydpilaren på Mongejura (Romsdalen). Varit typ överallt i Sverige och förstås på Åland.

Link to comment
Share on other sites

Det kan även ha betydelse i vilken del av landet man bor. I norra Sverige hör det till anmänbildning att lära sig åka längdskidor som barn. Vilket är en enorm fördel, om man ska börja om att åka som vuxen. Sen har vi från norra Sverige helt andra förutsättningar, vi har skidspåren runt husknuten typ.

Link to comment
Share on other sites

Som fler skrivit är det nog viktigt med långsiktighet (dessutom är det roligare), jag är 39 och har nog tränat ungefär lika mkt de senaste 6 åren, ca 200-220h och nedan är min kurva. Nu börjar det kännas tufft att prestera bättre med samma träningsvolym. För att ta mig under 1000 och in i 2an känns det som jag måste försaka lite mer än vad jag är sugen på mtp att ok skidspår ofta ligger en timme bort här i Götet och att Skierg är själadödande :)

 

2011 - 7297

2012 - 3781

2013 - 2289

2014 - 1736

2015 - 1431

2016 - 1067

Link to comment
Share on other sites

Så här såg min träning ut från förra året. 

Tappar ganska många timmar konditionsträning under sommaren, pga att jag även satsar på golf, 70 % av träningsmängden på sommaren består av golf...

Började träna seriöst förra säsongen på skidor, så jag är inte i led 3 ännu, snarare 5

 

Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-16%2016.04.05.

Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-16%2016.04.51.

 

Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-16%2016.03.20.

Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-16%2016.04.18.

 

Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-16%2016.03.50.Sk%C3%A4rmklipp%202016-03-16%2016.05.23.

Link to comment
Share on other sites

90 min per dag i snitt. Men bara 50 mil skidor per år i snitt. Resten cykel, styrketräning, lite sim och snnat roligt. Med total brist på teknik räckte det till femman förra året. Men VL är inte målet. Det är att leva ett liv med träning, på ett långsiktigt skadefritt sätt som är målet. VL är krydda.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har läst igenom denna tråd och tycker det är intressant.

Det jag kan utläsa av detta är att ni verkar ligga i åldrarna 30-50 år och behöver träna 300+h för led 3? Tycker det låter för mycket. Tränar ni fel? Vad har ni för nyckelpass mm?

Jag är 21år, jag började åka skidor när jag var 19, och har nu totalt åkt ca 120mil skidor på snö i mitt liv och ca 150 rullskidor. Jag åkte mitt första vasalopp nu i vintras efter ett år utan träning, har skrapat ihop 78 timmar på 12 månader. 40 av dom januari och februari i år, Tog mig in i led 2 via halvvasan. Jag har nu efter vasaloppet bestämt mig för att satsa hårt (i mina mått mätt) nästa år (2017/2018) och går för att bli topp 500 på vasaloppet och nå led 1 på 1 år. Planerar ca 300h träning. Kommer bestå av Rullskidor, löpning, längdskidor snö, styrketräning och eventuellt cykel om jag känner att jag vill utöka min A1 träning mer. 

Tror ni att det är rimligt? Jag är varken född eller uppvuxen med skidåkning och för 2 år sedan var det verkligen första gången jag stod på skidor, har sedan dess kommit väldigt långt både tekniskt och styrkemässigt i stakning. 

Mina nyckel pass denna vinter har varit 90min skidåkning varav 30min uppv, 30min på tröskel, 30 min nedvarv. Sedan 3-4h långpass enbart stakning med full gas sista 10-20min. 

Ska tilläggas att jag haft körtelfeber med alla tillkommande problem under denna period. 

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd!

Började åka skidor för ca.3 år sen, 37år och ingen som helst träningsbakgrund. Har tränat 180 h per år sen 2 år tillbaka och seedade mig till led 3 i år men åkte inte vasaloppet. Mest rullskidor och längdskidor i A2 och intervaller sporadiskt, mycket lite löpning och obefintligt med styrketräning.

Link to comment
Share on other sites

Har läst igenom denna tråd och tycker det är intressant.

Det jag kan utläsa av detta är att ni verkar ligga i åldrarna 30-50 år och behöver träna 300+h för led 3? Tycker det låter för mycket. Tränar ni fel? Vad har ni för nyckelpass mm?

Jag är 21år, jag började åka skidor när jag var 19, och har nu totalt åkt ca 120mil skidor på snö i mitt liv och ca 150 rullskidor. Jag åkte mitt första vasalopp nu i vintras efter ett år utan träning, har skrapat ihop 78 timmar på 12 månader. 40 av dom januari och februari i år, Tog mig in i led 2 via halvvasan. Jag har nu efter vasaloppet bestämt mig för att satsa hårt (i mina mått mätt) nästa år (2017/2018) och går för att bli topp 500 på vasaloppet och nå led 1 på 1 år. Planerar ca 300h träning. Kommer bestå av Rullskidor, löpning, längdskidor snö, styrketräning och eventuellt cykel om jag känner att jag vill utöka min A1 träning mer. 

Tror ni att det är rimligt? Jag är varken född eller uppvuxen med skidåkning och för 2 år sedan var det verkligen första gången jag stod på skidor, har sedan dess kommit väldigt långt både tekniskt och styrkemässigt i stakning. 

Mina nyckel pass denna vinter har varit 90min skidåkning varav 30min uppv, 30min på tröskel, 30 min nedvarv. Sedan 3-4h långpass enbart stakning med full gas sista 10-20min. 

Ska tilläggas att jag haft körtelfeber med alla tillkommande problem under denna period.

 

Låter som du har bra anlag för skidåkning. Du råkar inte heta Sundby i efternamn?

Link to comment
Share on other sites

Förra året var jag Led4 åkare. Då hade jag ca 200 timmar.

Om jag tittar på träningen från VL16 fram till VL17 så ser den ut enligt följande:

 

Rullskidor 250mil (ca 160 timmar, uteslutande på 3or förutom vissa distanspass och tävlingar)

Skidor 135 mil (ca 85 timmar)

Annan träning ca 50 timmar (Löpning, Skierg och styrka)

Totalt 295 timmar

 

Alltså ökade jag träningsdosen med 50% och detta resulterade i Led2 till årets VL.

Mängden är viktig så klart, men jag tror absolut man kan klara sig med mindre mängd om man tränar på rätt sätt året om.

Sen spelar ju så klart grundfysik stor roll också. Tror det är väldigt individuellt hur stor mängd man behöver för att förbättra sin kapacitet....

Link to comment
Share on other sites

Är 30 år och har tidigare varit led 5-åkare men ökade träningen inför VL17. Från september 2016 fram till Vasaloppet fick jag ihop drygt 100h träning totalt. 20 mil rullskidor på 3:or, 50 mil skidor på snö och en del skierg, gym och löpning. Följde i stort sett Vasalöparens träningsprogram för medaljtid. Resulterade i led 3 följt av medalj i VL.

Link to comment
Share on other sites

Stod i led 2 1996, och tog upp skidorna igen inför Vasan 2011. Har stått som bäst i led 3 under senaste åren med träningstimmar enl:

2010-2016: 90-183h 

Har inte optimerat träningen för skidsäsongen utan cyklat, löpning mest under vår-sommar, och en del rullskidpass under höstarna.

 

Nu är jag taggad inför nästa säsong och satsar på topp 1000 på Vasan-18, med ca 200-220h på året planerat, och med fokus på att optimera farten på skidor.

För att nå målet blir veckoupplägget ungefär: långpass på rullskidor stakning, styrka 1 ggn/vecka + intervaller löpn / rullskidor / (Mtb fram till sommaren)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...