Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Reklamera vallning


Volevodin

Recommended Posts

I Råd & Röns sista nr frågade en person, om han kunde reklamera vallning. Han hade lämnat in skidorna för vallning före VL, men tyckte att han fått dem dåligt vallade och undrade om han kunde få pengarna tlllbaka.

De svarade att om han fullföljde med dåligt resultat var det inte grund för en reklamation. Han måste bevisa att han pga av den dåliga vallningen tvingades bryta loppet och därmed förlorade pengar pga vallningen. Det stod dock inget om repet hindrade fortsatt färd utgjorde grund för reklamation.

Fast det skulle inte vara fel, om en reklamation på en vallning gick igenom, vilket skulle sätta press på vallarna att de vallar utifrån skidåkarens kapacitet och material.

 

Vad tycker ni, skall man kunna reklamera för inlämnad vallning ?

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag vara hård:

Nej, har man inte lärt sig att valla sina egna skidor, och ändå ska vara med på en tävling, då får man skylla sig själv!

Det kan ju vara jättesvårt att lägga fäste åt någon som du inte vet åkkapaciteten / teknik på, spann på skidor etc.

Link to comment
Share on other sites

Fast lite spännande är ju frågan ändå. Det är ju inte bara en tjänst som är imaginär utan en faktisk produkt. Blir lite svårt med bevisbördan efteråt. En rekl behöver väl ske i direkt utlämnande av skidorna. Det blir lite knepigt för vallning kan ju inte kompensera för taskig teknik. Jfr med att du beställer ett vin på resturang, du tycker inte om vinet men det smakar som det ska. Då blir det ingen rekl, även om en del byter ut flaskan ändå. Problemet är inte vinet utan att du inte förstår dig på vin. Det här blev lite surrigt. Alltså tycker jag att man borde kunna reklamera en dålig vallning som är gjord av klåpare, men är lite osäker på hur det skulle gå til. Sannolikt skulle inte detta försök till rekl accepteras enl detta synsätt.
Link to comment
Share on other sites

Om fästvallan lagts klumpigt eller glidvallan inte sicklats/borstats ordentligt borde vara grund för reklamation.

Däremot knappast att fästet inte fungerar... eller att glidet blir dåligt...

 

Jag kan nog också hålla med om att om man inte kan fästvalla så är det lite att gilla läget i skidåkning.

Hur svårt kan det vara? Om man överhuvudtaget har åkt skidor så vet man bättre än en okänd fästvallare!

Man kanske har något sämre handlag men det borde enbart betyda att det tar längre tid men blir bättre eller lika bra...

Glidvallning är knepigare men betyder mindre för glidet än fästvallning, där borde det "löna sig" mer att lämna in för att slippa handlagsproblematiken samtidigt som glidvallning i fallet att man knappt kan åka skidor och än mindre valla borde vara nästan resultatlös?

Link to comment
Share on other sites

Håller med ovanstående, en sak om arbetet gjorts med låg kvalite eller någon skada skett. Då är arbetet inte utfört med den kvalite man kan förvänta sig och en reklamation skulle kunna bli aktuell.

 

Men om man misslyckats med att välja rätt produkter så är det ju helt klart knepigare! Är svårt att dra paralleller till någon annan produkt är ju lite knepigt..... 

 

Ett bekymmer är jju också att det är fler faktorer som påverkar glid och fäste än just valla. Säg att man vallar glidet top notch men de skidor man lämnat in är på tok för mjuka så fästvallan ligger i. Då kan ju vallningen vara bra utförd men glidet katastrof..

 

Knepig fråga detta!

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag vara hård:

Nej, har man inte lärt sig att valla sina egna skidor, och ändå ska vara med på en tävling, då får man skylla sig själv!

Det kan ju vara jättesvårt att lägga fäste åt någon som du inte vet åkkapaciteten / teknik på, spann på skidor etc.

Förstår hur du tänker, men samtidigt blir det ju ett vilda västern utan dess like om den principen ska appliceras på försäljning av tjänster.

-Kan du inte klippa håret själv får du skylla dig själv om frisyrer ser ut som skit.

-Åker du bil? Kan du inte fixa de trasiga bromsarna får du skylla dig själv om de inte funkar efter dyr service på verkstad. 

 

Vissa vallatjänster kostar en bit över tusenlappen. Någon form av ansvar/lägsta nivå på resultat, måste ju kunna utkrävas för den slanten. 

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning som jag också funderat på flera gånger, särskilt inför VL då man ser prislappar på över 1000 SEK för vallning. Konsumentskyddet är så gott som obefintligt. Har de verkligen glidvallat med LF+HF+pulver samt låtit belaget svalna ordentligt mellan lagren? Eller bara lagt på ett lager LF? Svårt att bevisa/motbevisa.

Link to comment
Share on other sites

Lämna in på king-kong-pulvervallning; går det inte en timme snabbare (upprepades i radio i år), så bör man få en tunna EPO i kompensation inför nästa års VL.

 

Jag skall anmäla mig själv för vallningen av mina egna skidor, och vitsorda ett fett skadestånd, så kan jag visa upp det vid kaffemaskinen på jobbet, så har jag alibi för min risiga prestation.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jag vara hård:

Nej, har man inte lärt sig att valla sina egna skidor, och ändå ska vara med på en tävling, då får man skylla sig själv!

Det kan ju vara jättesvårt att lägga fäste åt någon som du inte vet åkkapaciteten / teknik på, spann på skidor etc.

 

Ska man då marknadsföra, ta ganska mycket betalt och göra reklam att man är "proffsvallare" om det nu är så svårt att leverera den tjänsten?

 

Borde räcka med att visa upp ett filmklipp/foton där belaget isat igen eller snö fastnar etc för att visa att vallningen är fel. Annars bör de ha en ganska fet friskrivningsklausul (antar de har det redan). 

 

Jag vallade själv bort mig i år och det är tråkigt men finns inte en chans att jag skulle lämna in skidorna åt någon annan som inte har koll på mina skidor, min vikt, min åkstil etc.. Det är nog ännu större risk att det blir fel. 

Link to comment
Share on other sites

Lämnar vallarna någon garanti utöver sitt renommé? Tror inte det. Antingen lyckas de träffa rätt eller inte.

Kunde ju vara intressant med en lista över de större företagen med kundbetyg.

 

 

Det skulle säkert gå att ställa upp ett vallaställ och snabbt tjäna några tusen och sedan "försvinna".

Bakpulver istället för fluor osv.

Link to comment
Share on other sites

Produkten vallatälten säljer är vare sig bra glid eller fäste. Däremot säljer de en tjänst som möjliggör för dig att valla skidorna utan att själv ha kunskapen eller tiden att göra det. Lite som att låta en fondförvaltare sköta dina pengar. Det ger ingen garanterad vinst men ökar dina chanser att få det.

Link to comment
Share on other sites

Produkten vallatälten säljer är vare sig bra glid eller fäste. Däremot säljer de en tjänst som möjliggör för dig att valla skidorna utan att själv ha kunskapen eller tiden att göra det. Lite som att låta en fondförvaltare sköta dina pengar. Det ger ingen garanterad vinst men ökar dina chanser att få det.

 

Däremot har du full insikt i vad fondförvaltaren gör med ditt kapital. Här är det raka motsatsen som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Håller med bjerner. Man kan aldrig garantera vare sig fäste eller glid. Speciellt under vasaloppsveckan med de väderförhållanden som brukar råda. ibland är det ju en omöjlig ekvation att få till bra skidor genom hela loppet även om man vallar 5 min före start. Har själv vallat bort många motionärer unde årens lopp, men alltid gjort så gott man kunnat. Smhi lämnar heller inga garantier.
Link to comment
Share on other sites

Har själv jobbat hela vintern som vallare och på mitt jobb gör vi nog alltid just det som kunden beställer. Vi hade långloppsvallningar för 500-700 kronor som bestod av rengöring av både glid och fästytorna. Vi har bara Starts produkter så vi vallade in Sg6 sicklades som varm sedan BWLF två gånger sedan MF10 och till sist HF/MF för före och fäste. Problemet är bara att vissa inte förstår att om de ska skida på lördagen så hämtar de senast på fredagen, vissa t.o.m tidigare så vi går efter så bra väderprognoser vi hittar men det är omöjligt att veta exakt hur vädret ska bli. Dessutom brukar vi fråga om spannet är rätt utmätt och vissa säger att det är bra men klagar senare för att det känns som om vallan bromsar.. Helst lägger man ju på fästet samma dag inte några dagar innan.

Link to comment
Share on other sites

Det man borde kunna kräva, när man lämnar in skidorna för vallning, är att den som skall utföra jobbet frågar ut kunden om

åkkapacitet, vad för slags skidor det gäller och önskemål om fäste. Undrar om lappen med spannkurvorna i Skiselector skulle

kunna vara till hjälp för vallaren ?

Jag menar om vallaren bara hugger skidorna och sen lägger en standardvallning utan att fråga efter några detaljer, så skulle man kunna reklamera, om det blev fel.

Borde vara lättare om man bara vill ha glid dvs kör på blanka skidor, då är ju fästproblematiken borta, men frågan om den kategorin åkare lämnar in skidorna - oftast är de väl kunniga i glidvallningens alla finesser.

Link to comment
Share on other sites

Jag har vallat mycket åt folk. Både sådana som fått betala, samt kompisar som fått både jobb och pulver gratis. Men det är inte lätt att ge garantier. Det är ganska många parametrar som gör att folk skulle kunna klaga, trots att en vallning skett med största möda och insats. 

1 - åkarens förmåga. Det var väl på svt en liten snutt där Jacob Hård fick testa en elitåkares skidor utmätta för samma vikt. Han hade ju inte en susning att ta sig uppför en liten backe fästvallade efter en annan bättre åkare. Jag mins att han sa efteråt att då tycker han ändå att han är en van åkare. 

2- spannets korrekthet. Är vallazonerna rätt utmärkta? Är slutspannet sådant att åkern klarar att trycka ner det? Spelar ju ingen roll om man lägger pulver på skidan om fästvallan läggs för långt. 

3- Är skidan ens lämplig för åkaren. Finns inget i världen man kan göra i fall skidan är för mjuk eller hård.

4- skidans status. Är skidan redan från början sliten i belag mm

5- Är det rätt skida för dagens före. Man skiljer ganska klart på åtminstone fyra olika skidor. Grön, blå, gul och röd skida.

6- väderförändringar nära inpå loppet

(7 - massor som jag säkert glömt… ;) )

 

Visst borde en duktig vallare kunna ge råd angående punkterna ovan. Men egentligen är det ju åkarens ansvar. Går ju knappast att reklamera om man säger att man vill ha en "elitvallning", och sedan klaga på dåligt fäste för att man inte är duktig på att diagonala. 

 

Det är väl bra att valla bort sig ibland. Glömmer aldrig ett lopp som var rätt kallt. Mer än 10 minus i alla fall. En duktig åkare i klubben hade informerat mig om sin favoritvalla. Rex powergrip. (Vallan var nog rätt ny då.) Glad i hågen hade jag köp alla burkar - och det var ju en "grön" dag ;). Tyckte burken var rätt kladdig, så tunnt med grönt vore bra tyckte jag. Jag hade inte mycket fäste att tala om! Men för min duktige vän var det säkert ett jättebra val.

 

http://vallashopen.se/image/cache/data/produkter/rex/REX_PowerGrip_Gr%C3%B6n-700x700.jpg

 

Det klart att jag tror att en hel del vallning före VL som det tas betalt för, inte riktigt lägger ner sin själ i arbetet. Men även om man gör det, finns det ju så mycket som kan gå fel. Då måste man ju kunna precisera på vilket sätt som allt gick fel. Det kan inte vara lätt.

Link to comment
Share on other sites

Enl. Dk lista ovan är det mycket som kan gå fel. Jag frågar därför ni som lämnat in skidor för vallning inför VL, blir ni utfrågade av den som skall utföra den eller tar de bara emot skidorna och vallar dem efter föreliggande väderprognos ?

Sen finns det en liten poäng med att lämna in skidorna för vallning, man har någon annan att skylla på om det går dåligt.

 

Great ski; du skall inte nedvärdera 8-tim-åkare, många gör jättefina prestationer efter sina förutsättningar, du kommer noga att hamna där så småningom, när du blir äldre.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det var en spännande frågeställning...

Med tanke på det jag kan om vallning, så är att det är omöjligt att garantera någonting i denna bransch. Det hjälper knappt fastän vädret skulle vara stabilt.

 

Först måste man ju veta vad som skulle ha varit exakt rätt, och sedan skulle det behöva finnas en gräns/intervall som man inte får ligga utanför. Vad är det sedan som man skall mäta?

 

En delikat fråga, verkligen.

Det är optimistiskt att ställa upp i VL utan att ha något hum om vallning. Vad skall man säga?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...