Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Höglund ger Kalla träningstips


Stefan Sand

Recommended Posts

Vi är många som är experter hemma i soffan och idag kan man i Expressen läsa vilka tips Elisabeth Höglund (hon med barret) ger Charlotte Kalla i sin träning :)

 

Säger inte att fru Höglund är ute och cyklar, :), med det är ju inte direkt nya rön hon lutar sig emot. Är nog inte så att landslaget läser artikeln och säger "Oh fan, är det så det fungerar".......

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/hoglunds-teori-om-kallas-tunga-sasong/

Link to comment
Share on other sites

Tycker hon har helt rätt. Charlotte har sett allmänt trög och tung ut hela säsongen. Jag tycker, från ett tvperspektiv att hon ser ut att ha betydligt mer muskler iår. Jag tror nån har lurat i henne att spendera fler timmar i gymmet än innan. Där blir man inte en bättre skidåkare. Ut och rulla mer är mitt tips till Charlotte.
Link to comment
Share on other sites

Skulle vara kul att titta i Kallas träningsdagbok. Tror man är ute på hal is när man säger att man inte blir en bättre skidåkare i gymmet eftersom det finns en hel del forskning som säger motsatsen. Att lägga på sig muskelmassa är ju nåt man kan styra med kosten. Fast jag kan nog hålla med om att hon ser ganska tung ut om man jämför med dom andra tjejerna i spåret.

Sen har det väl varit en medveten strategi att träna mer detta år eftersom det inte var några mästerskap? Nästa år kanske hon är vassare än någonsin :)

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att hon ser betydligt muskulösare ut i år än tidigare. 

Men att man inte blir en bättre skidåkare av att vara i gymmet stämmer väl inte? Dock får det såklart inte bli så att man köra mindre konditionsträning, att man byter ut rullskidor mot gym, ni fattar?

 

Hon har ju själv sagt att hon tränat med och hårdare i år, och det kanske inte var någonting som passade hennes kropp, men det kan även vara så som "JinJin" är inne på?

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att uttala sig, när man inte sett upplägget på hennes träning. Ett litet muskelpaket har hon alltid varit, kanske lite mer muskler till i år.

Jag tycker det var helt fel att förlänga stavarna med 1,5 cm, vilket bidragit till att hennes åkning blivit segare. Norskorna har kortare och snabbare glidfas i skejtingen och då kan man inte ha för långa stavar, för då hinner man inte med.

 

Sen tror jag att hon varit för nertränad som Blomqvist trodde, vilket bla visade sig i Canadatouren, då hon var pigg och rapp de första loppen (hade otur), men sen blev segare och segare.

 

Vad gäller den klassiska tekniken tycker jag att den stämmer bättre än skejtingen, så där har hon tagit ett kliv.

Link to comment
Share on other sites

Kalla med stab borde ju såklart veta bäst hur hon ska träna. Men. Sedan är det ju så att hon är påtagligt kraftigare/mer muskulös än merparten av övriga åkare. Vad är vinsten med det? Rätt få åkare i övrigt som är muskulösa på det sättet. Tom stakfantomer i SkiClassics som bröderna Aukland är ju smala (men starka!) i överkroppen. Och i VC där det är mer kuperat är ju extra kilon muskler sällan en fördel?
Link to comment
Share on other sites

Ni har väl inte glömt bort världens bästa skidåkerska? Ni vet hon den där Björgen.. Rätt biffig hon. :-) Sen gäller det att kunna syresätta såklart.

 

Så är det väl också så att fis kräver tuffare banor med mycket höjdmeter så att det inte ska vara möjligt för herrarna att staka. Det i sin tur gynnar ju de små "gynnarna".

Link to comment
Share on other sites

Det här är egentligen ingen kritik mot er ovan och självklart ska intresserade diskutera det mesta om längdåkning. Men ändå tycker jag att det ibland vore skönt att slippa diskussioner där dom deltagande egentligen inte vet så mycket.

Och jag antar att du ska avgöra vilka som är tillräckligt insatta för att få deltaga i diskussionen?

Link to comment
Share on other sites

Det här är egentligen ingen kritik mot er ovan och självklart ska intresserade diskutera det mesta om längdåkning. Men ändå tycker jag att det ibland vore skönt att slippa diskussioner där dom deltagande egentligen inte vet så mycket.

Du har rätt i att man inte kan uttala sig om Kallas träning när man inte vet hur den genomförts vår, sommar, höst och vinter under 15/16, men det man ser vad gäller hennes åkteknik, kan ju inte vara fel att ha en åsikt om. Hon har hängt i andrastaven och hon har varit seg i åkningen periodvis, det går inte att bortförklara. Det finns ju positiva bitar också och det är att i vissa lopp har hon åkt bra, speciellt i klassiskt, och i vissa lopp har hon varit med i början och slutet av loppen, men tappat på mitten. Det visar att hon har kapacitet att vara med och slåss i toppen, bara hon kan få till det där sista som fattas.

Link to comment
Share on other sites

Snacka om att göra en hönsfarm av en fjäder.

 

Kalla blev femma i totala världscupen, och då krävdes det ett par kanonskidor sista två loppen på pärmekoski för att hon inte skulle bli fyra.

 

Kalas bäst placering någonsin är fyra, hon har pendlat mellan fyra och åtta sen hon slog igenom.

 

På vilket sätt är en placering i det högre spannet av vad hon brukar prestera sån katastrof att vi måste utlysa landssorg?

 

Att pops och grabbarna snackade upp förväntningarna innan säsongen är inte ett bevis att kalla klarat dem "om hon bara tränat rätt". Hon har inte en kropp som är byggd för att prestera bra och jämnt under en hel säsong, har aldrig haft och kommer garanterat inte att få det för att en massa förståsigpåare uttalar sig.

 

Allt det här snacket leder till är i bästa fall ingenting och i värsta fall att hon knäcks eller går på myten och tränar sönder sig helt.

Link to comment
Share on other sites

Snacka om att göra en hönsfarm av en fjäder.

Kalla blev femma i totala världscupen, och då krävdes det ett par kanonskidor sista två loppen på pärmekoski för att hon inte skulle bli fyra.

Kalas bäst placering någonsin är fyra, hon har pendlat mellan fyra och åtta sen hon slog igenom.

På vilket sätt är en placering i det högre spannet av vad hon brukar prestera sån katastrof att vi måste utlysa landssorg?

Att pops och grabbarna snackade upp förväntningarna innan säsongen är inte ett bevis att kalla klarat dem "om hon bara tränat rätt". Hon har inte en kropp som är byggd för att prestera bra och jämnt under en hel säsong, har aldrig haft och kommer garanterat inte att få det för att en massa förståsigpåare uttalar sig.

Allt det här snacket leder till är i bästa fall ingenting och i värsta fall att hon knäcks eller går på myten och tränar sönder sig helt.

Nu är det väl ingen som har klagat på hennes total placering i vc? Det blev helt ok. Men hon saknade dom där pangloppen som hon kan prestera. Det är jag övertygad om att det oroar henne och oss övriga. Det handlar ju bara om att man bryr sig och är intresserad.
Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl ingen som har klagat på hennes total placering i vc? Det blev helt ok. Men hon saknade dom där pangloppen som hon kan prestera. Det är jag övertygad om att det oroar henne och oss övriga. Det handlar ju bara om att man bryr sig och är intresserad.

 Det i sin tur kan nog bero på att hon i år satsade på att vara bra hela säsongen!

Jag tycker Thorrez har en poäng. Kalla hade själv väldigt höga förväntningar men utifrån hennes karriär gör hon ändå en bra säsong. Kanske är det så att Kalla är en fantastisk mästerskapsåkare men inte har jämnheten för att på allvar konkurrera om den totala världscupen?

Link to comment
Share on other sites

Om 1 år är det Skid-VM i Lahti och när/om Kalla plockar något guld där är det ingen som någonsin kommer bry sig över säsongen 15/16.

 

"Motivaiton slår klass" är en sliten klyscha och jag är helt övertygad om att den faktorn varit betydande för många, inte bara Kalla, denna säsong. Är det någon säsong man kan prova nya inslag i träningen eller att man står över lopp istället för att chansa var det denna säsongen. 

Vårt grannland har som bekant så jädra många bra skidåkare att ingen har en säker plats i landslaget. Där gäller det att kriga livet ur sig för att behålla sin plats och då håller det inte att göra en dålig säsong 15/16 och tro att man kommer med 16/17 på gamla meriter. I Sverige ser det lite annorlunda ut, på gott och ont. Vad är oddsen att Hellner inte har en plats i A-laget nästa säsong? Vad ska till för att Kalla inte skulle få en plats? 

 

Så Kallas säsong tycker jag varit OK. Det har gått lite motigt men hon har krigat vidare och jag är inte orolig för nästa år. Däremot kan man ju fundera över hur länge Anna Haag ska få ta upp en plats i landslaget. Eller Hanna Falk, kör bra fram till semifinal för att sedan i finalerna vara helt borta, Teodor Pettersson är en skugga av sitt forna jag och hur är det med Calle Halvarsson? Det finns många frågetecken kring våra landslagsåkare och den enda jag inte är orolig för är Charlotte Kalla!

 

Elisabeth Höglund må ha varit en riktigt duktig cyklist och har säkert en hel del erfarenhet av träning. Men att hon på något sätt skulle kunna bidra med nytänk och analyser kring träning i skidlandslaget håller jag för otroligt. Nu tror jag inte hon har den uppfattningen heller utan det är väl i vanlig ordning Expressen/Aftonbladet som vill skapa klick på sin hemsida och snickrar ihop sina vanliga tramsartiklar. Jag gick ju på det och klickade :)

Link to comment
Share on other sites

Om 1 år är det Skid-VM i Lahti och när/om Kalla plockar något guld där är det ingen som någonsin kommer bry sig över säsongen 15/16.

 

"Motivaiton slår klass" är en sliten klyscha och jag är helt övertygad om att den faktorn varit betydande för många, inte bara Kalla, denna säsong. Är det någon säsong man kan prova nya inslag i träningen eller att man står över lopp istället för att chansa var det denna säsongen. 

Vårt grannland har som bekant så jädra många bra skidåkare att ingen har en säker plats i landslaget. Där gäller det att kriga livet ur sig för att behålla sin plats och då håller det inte att göra en dålig säsong 15/16 och tro att man kommer med 16/17 på gamla meriter. I Sverige ser det lite annorlunda ut, på gott och ont. Vad är oddsen att Hellner inte har en plats i A-laget nästa säsong? Vad ska till för att Kalla inte skulle få en plats? 

 

Så Kallas säsong tycker jag varit OK. Det har gått lite motigt men hon har krigat vidare och jag är inte orolig för nästa år. Däremot kan man ju fundera över hur länge Anna Haag ska få ta upp en plats i landslaget. Eller Hanna Falk, kör bra fram till semifinal för att sedan i finalerna vara helt borta, Teodor Pettersson är en skugga av sitt forna jag och hur är det med Calle Halvarsson? Det finns många frågetecken kring våra landslagsåkare och den enda jag inte är orolig för är Charlotte Kalla!

 

Elisabeth Höglund må ha varit en riktigt duktig cyklist och har säkert en hel del erfarenhet av träning. Men att hon på något sätt skulle kunna bidra med nytänk och analyser kring träning i skidlandslaget håller jag för otroligt. Nu tror jag inte hon har den uppfattningen heller utan det är väl i vanlig ordning Expressen/Aftonbladet som vill skapa klick på sin hemsida och snickrar ihop sina vanliga tramsartiklar. Jag gick ju på det och klickade :)

 

Klokt, insiktsfullt och nyanserat -- riktigt bra inlägg!

 

Att, som expert i soffan, tro att en åkare som Kalla och hennes tränare inte skulle ha förstått hur styrka, muskelmassa, kroppsvikt osv. påverkar prestationen i skidspåret är mer än en smula självgott och respektlöst.

 

Precis som nämnts borde väl de senaste årens dueller mellan Björgen och Johaug vara evidens för att det går att prestera på yttersta toppnivå med markant olika kroppskonstitutioner. Den som vet något om överträningsproblematik känner också till att närings- och energibrist är en fribiljett in i den problematiken. Det finns många som gått före i den fällan. Elitidrott handlar om att balansera på gränsen utan att trilla över åt något håll. Ett bra sätt att garantera katastrofala säsonger framöver för Kalla är att ge henne rådet att försöka bli mer lik Johaug och de tunnare åkarna. 

 

Sen undrar jag hur man tänker när man på ett forum för skidintresserade kallar Kalla fet. Vad för gott ska komma av det? Är man helt omedveten om den ätstörningsproblematik som förekommer bland annat hos elitsatsande unga tjejer, och som drabbat åkare i såväl svenska som norska landslagen? Förstår man inte hur sådana ord landar hos denna målgrupp?

Link to comment
Share on other sites

Tycker Kalla blev sämre på att klättra när hon satsade på att bli bättre i stakning. Vet inte varför.

 

Varför kan inte Kalla göra som Britta Norgren och satsa på långloppscupen istället? Hon har ju bevisligen fått mer muskler och bättre stakning!

 

Ärligt talat kommer hon aldrig bli #1 i världscupen så länge Johaug och Björgen är med.

Link to comment
Share on other sites

Tycker Kalla blev sämre på att klättra när hon satsade på att bli bättre i stakning. Vet inte varför.

 

Varför kan inte Kalla göra som Britta Norgren och satsa på långloppscupen istället? Hon har ju bevisligen fått mer muskler och bättre stakning!

 

Ärligt talat kommer hon aldrig bli #1 i världscupen så länge Johaug och Björgen är med.

Då kan väl även Hellner o Halvarsson börja satsa på långlopp, eftersom det finns en Sundby?

Det känns som det är jäkligt mycket lättare att kommentera o kritisera damer.

Link to comment
Share on other sites

Då kan väl även Hellner o Halvarsson börja satsa på långlopp, eftersom det finns en Sundby?

Det känns som det är jäkligt mycket lättare att kommentera o kritisera damer.

Skillnaden, jämfört med svenska herrarna, är väl att Kalla mer sannolikt skulle få många pallplaceringar och kunna vinna långloppscupen.

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden, jämfört med svenska herrarna, är väl att Kalla mer sannolikt skulle få många pallplaceringar och kunna vinna långloppscupen.

När har Kalla blivit en långdistansåkare, det är ju på de kortare sträckorna hon skördat sina framgångar. Om hon inte räcker till på 3-milen, vad är det som säger att hon skulle klara att konkurrera på dubbla distansen och mer. Det är i princip samma sak med Hellner, han är bäst upp till 15 km.

Vi skall vara glada att vi har några åkare av klass i den traditionella skidåkningen, förhoppningsvis kommer Richardsson och Ohlsson tillbaka efter sin långlopppssejour.

Link to comment
Share on other sites

När har Kalla blivit en långdistansåkare, det är ju på de kortare sträckorna hon skördat sina framgångar. Om hon inte räcker till på 3-milen, vad är det som säger att hon skulle klara att konkurrera på dubbla distansen och mer. Det är i princip samma sak med Hellner, han är bäst upp till 15 km.

Hon lekte ju hem Årefjällsloppet 2014 helt utan några särskilda förberedelser så nog skulle hon hävda sig bra i Ski Classics. Men jag hoppas att hon fortsätter satsa på traditionella skidåkningen några år till och plockar några mästerskapsguld åt Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...