Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Höglund ger Kalla träningstips


Stefan Sand

Recommended Posts

När har Kalla blivit en långdistansåkare, det är ju på de kortare sträckorna hon skördat sina framgångar. Om hon inte räcker till på 3-milen, vad är det som säger att hon skulle klara att konkurrera på dubbla distansen och mer. Det är i princip samma sak med Hellner, han är bäst upp till 15 km.

Vi skall vara glada att vi har några åkare av klass i den traditionella skidåkningen, förhoppningsvis kommer Richardsson och Ohlsson tillbaka efter sin långlopppssejour.

Tycker Hellner åkt godkänt på Skiathlon 30 km de två senaste olympiska spelen.

Link to comment
Share on other sites

I programmet Skavlan framkom det att Kalla tagit efter de norska toppåkarna och trappat upp träningen inför denna säsongen.

Det är ju individuellt hur mycket träning man tål och det är ingen garanti att man blir bättre om man ökar, passerar man sin individuella övre gräns blir man i stället sämre. Jfr Finn Hogen Krogh,som blev bättre när han minskade träningen och inte försökte komma upp i Sundbys nivåer.

Jag tänkte på en sak efter intervjun med Frida Hansdotter och det var det hon sa att hon jobbat hårt med att förbättra sig utifrån sina förutsättningar. Nu är visserligen längd o alpin olika sporten, men det ligger ändå något i vad hon säger.

 

Jag tror på Blomqvists teori att hon tränat för mycket och  fått underskott på energi och därför inte kommit upp i sin maxkapacitet. Ofta hör man talas om att "släppa upp" inför viktiga tävlingar för att formen skall toppas, men det fungerar ju inte om man skall vara bra en hel säsong. Så jag tror att det blir annat till nästa år, då det är mästerskap och Kalla kan återgår till att toppa formen till VM.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl till viss del hålla med om att Kalla troligen är aningen för tung, men jag tror inte det är där skon klämmer som mest. Hon skulle behöva bli bättre på att diagonalåka i högt tempo t.ex (blir lättare att åka med lite fäste då). Det är en stor fördel att klara av det både i sprint och för att det spiller över på andra deltekniker inom skidåkningen. Helt enkelt lära sig att gå bananas med diagonal...Anser att Maiken Caspersen Falla är den enda kvinnan som sätter det riktigt bra.

 

Kalla har också samma problem som Calle Halfvarsson har med tvåans växel. Dvs. att de har för låg frekvens och knycker till med kroppen på ett sätt som inte genererar framdrift på ett bra sätt. Finn Hågen Krogh, Sundby t.ex. och några norskor är betydligt bättre på det.

 

Kalla har grova ben och en del i det tror jag att den stora mängden löpning i fjällterräng har orsakat. Det är både väldigt bra och kanske inte helt optimalt med den typen av träning. Det ger en fantastisk styrka och uthållighet, men jag tror att hon tummar på löpträning i hög fart. Hon har en personbästatid på 3000 m på runt 10:09 har jag för mig. Nog för att hon är ganska kort och satt, men med hennes monstersyreupptag så borde hon kunna putsa den tiden med minst 10 sekunder mha bättre löpteknik och mer rapphet i fotarbetet. Det senare har man stor nytta i både diagonalåkning, och inte minst i skejt som Kalla inte är så bra på i de allra högsta hastigheterna.

 

Kalla åker mycket på kraft när hon skejtar och tar i riktigt mycket med benen, men det kan vara mer optimalt att ha mer rapphet och lite mer överkroppsarbete.

 

P.S. hon måste träna mer på utförsåkningen. Inte vara rädd utför, det kostar sekunder i varje otäck backe.

Link to comment
Share on other sites

Gunnen til at Kalla og andre konkurrenter er dårligere enn de norske er åpenbar. Det er flere årsaker men de to største er at de trener for dårlig og har for høy fettprosent. De ser man jo med det blotte øyet. Noen kg mer fett betyr veldig mye i utholdenhetsidrett. Jenter og fettprosent er jo samtidig et veldig ømtålig tema og ofte vanskelig å gjøre noe med. Under er et bilde av norske skijenter på ferie.

 

http://gfx.dagbladet.no/labrador/436/436056/43605647/jpg/active/978x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gunnen til at Kalla og andre konkurrenter er dårligere enn de norske er åpenbar. Det er flere årsaker men de to største er at de trener for dårlig og har for høy fettprosent. De ser man jo med det blotte øyet. Noen kg mer fett betyr veldig mye i utholdenhetsidrett. Jenter og fettprosent er jo samtidig et veldig ømtålig tema og ofte vanskelig å gjøre noe med. Under er et bilde av norske skijenter på ferie.

 

 

Vore intressant om du delgav oss vilka fett % respektive åkare har. Har aldrig sett sådana siffror och jag är inte tillräckligt vass för att avgöra procentskillnader via bikinibilder. Vilken % ska en kvinna sedan ligga på? 

Link to comment
Share on other sites

Kommer osökt att tänka på denna: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article15670494.ab

Där kan ni analysera viktprocent om ni vill.

 

EDIT: Med inlägget nedan så kan jag bara hålla med samt understryka att det är en stor portion ironi ovan. Länkar gärna till det som Steira och Skofterud har publicerat självvalt. Deras budskap har med doping att göra dock och inte fettprocent.

Link to comment
Share on other sites

Att vuxna män tycker det är en bra idé att från soffan ge oombedda träningstips genom att lägga upp och analysera avklädda bilder på elitidrottande kvinnors kroppar gör säkert fettprocent till en mindre känslig fråga för kvinnliga idrottare. Men man kanske inte ska förvänta sig för mycket från någon som på allvar, efter att ha studerat åkarna i tävlingsdräkt, tror man kan dra slutsatsen att de norska åkarna konsekvent ligger på en lägre fettprocent än samtliga konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

Att vuxna män tycker det är en bra idé att från soffan ge oombedda träningstips genom att lägga upp och analysera avklädda bilder på elitidrottande kvinnors kroppar gör säkert fettprocent till en mindre känslig fråga för kvinnliga idrottare. Men man kanske inte ska förvänta sig för mycket från någon som på allvar, efter att ha studerat åkarna i tävlingsdräkt, tror man kan dra slutsatsen att de norska åkarna konsekvent ligger på en lägre fettprocent än samtliga konkurrenter.

Kalla har högre fettprocent än Björgen och Johaug. Men jag gillar inte riktigt den diskussionen heller. Blir lätt ätstörningstendenser. Johaug tycker i alla fall jag är för smal.

Link to comment
Share on other sites

Att vuxna män tycker det är en bra idé att från soffan ge oombedda träningstips genom att lägga upp och analysera avklädda bilder på elitidrottande kvinnors kroppar gör säkert fettprocent till en mindre känslig fråga för kvinnliga idrottare. Men man kanske inte ska förvänta sig för mycket från någon som på allvar, efter att ha studerat åkarna i tävlingsdräkt, tror man kan dra slutsatsen att de norska åkarna konsekvent ligger på en lägre fettprocent än samtliga konkurrenter.

Sarkasm, personliga påhopp och en retorik som säger att det inte är ok att ha åsikter hör väl inte hemma på ett diskussionsforum? Känns mer som något som skulle komma från aftonbladets kommentarsfält

Link to comment
Share on other sites

Kalla har högre fettprocent än Björgen och Johaug. Men jag gillar inte riktigt den diskussionen heller. Blir lätt ätstörningstendenser. Johaug tycker i alla fall jag är för smal.

Ja, Johaug är verkligen onormalt smal. 

Charlotte Kalla, Ingvild Flugstad Östberg och Stina Nillson mfl är mer åt det normala hållet, även om de fortfarande är smala men muskulösa!

Link to comment
Share on other sites

Sarkasm, personliga påhopp och en retorik som säger att det inte är ok att ha åsikter hör väl inte hemma på ett diskussionsforum? Känns mer som något som skulle komma från aftonbladets kommentarsfält

JinJin får nog komma med argument vad i Vinterlyckas inlägg som är personligt påhopp!

 

Vinterlycka skriver väl att hen som lade upp bilderna hade fel åsikt, inte att hen inte fick ha någon åsikt?

 

Dessutom, vissa åsikter kanske inte borde vara socialt accepterade?

Link to comment
Share on other sites

JinJin får nog komma med argument vad i Vinterlyckas inlägg som är personligt påhopp!

 

Vinterlycka skriver väl att hen som lade upp bilderna hade fel åsikt, inte att hen inte fick ha någon åsikt?

 

Dessutom, vissa åsikter kanske inte borde vara socialt accepterade?

Hela inlägget gick ju ut på att förlöjliga och förminska Gammern och hans åsikt. Vad är det som är otydligt?

Det är retoriken han använder som jag tycker är vidrig sen kan jag hålla med om att man ska vara försiktig med hur man uttrycker sig runt kvinnokroppar då det finns ätstörningsproblematik. Men nu är det ju inte så att Gammern står och petar på åkarna och säger åt dom att banta.

Det är när man inte får diskutera något som man bör vara orolig, inte när man öppet kan prata om något. Det där med att en åsikt inte är socialt accepterad märks ju såklart men att börja smutskasta och förlöjliga den som tänker olika är inte hälsosamt.

Link to comment
Share on other sites

Hela inlägget gick ju ut på att förlöjliga och förminska Gammern och hans åsikt. Vad är det som är otydligt?

Det är retoriken han använder som jag tycker är vidrig sen kan jag hålla med om att man ska vara försiktig med hur man uttrycker sig runt kvinnokroppar då det finns ätstörningsproblematik. Men nu är det ju inte så att Gammern står och petar på åkarna och säger åt dom att banta.

Det är när man inte får diskutera något som man bör vara orolig, inte när man öppet kan prata om något. Det där med att en åsikt inte är socialt accepterad märks ju såklart men att börja smutskasta och förlöjliga den som tänker olika är inte hälsosamt.

 

Rätten att ha en åsikt innebär inte rätt att stå oemotsagd i sin åsikt.

 

När man i ett forum för skidintresserade, i en tråd som rör att en offentlig person kommit med träningstips till Kalla, uttrycker att norskornas konkurrenter är sämre för att dom har högre fettprocent och toppar inlägget med en för tråden helt irrelevant bild över halvnakna kvinnor med ändorna i vädret - då tycker jag man gått över gränsen för det anständiga för länge sedan. 

 

Jag är medveten att mitt inlägg inte var hövligt eller vänligt, men jag har heller inte för vana att bemöta sexism genom att vara artig och vänlig. Du har rätt att tycka att det problematiska här var mitt inlägg. Jag tycker fortfarande att det problematiska i den här tråden är att egna åsikter om fettprocent framställs som fakta och bilder över halvnakna kvinnokroppar läggs upp för analys.

Link to comment
Share on other sites

Självklart har vikten betydelse, särskilt när det är så krävande banor som i år (för att förhindra enbart stakning?) och sugande fören. I avslutningsloppet på Kanadatouren kan man kolla på Northug o Ustiugov tex... Typ 50:e o drygt 30:e plats lr nåt sånt, ett par-tre min efter snabbaste lättviktaren Mannificat. Kalla har sett lite tung ut ja... Men Northug o Ustiugov är ju snabba på andra banor. Borde ju kalla kunna vara också. Men lite mer uthållighet i högt tempo på tremil behöver hon helt klart.
Link to comment
Share on other sites

Håller med Vinterlycka (har inget att göra med att vi är klubbkamrater), men hela denna tråd kan ifrågasättas.

 

Om man utgår ifrån att samtliga på forumet önskar Kalla all framgång måste man ju ställa sig frågan: tror ni att denna tråd på något vis bidrar till en bättre säsong 2016/2017? För mig är svaret självklart. Inte.

 

Jag är helt säker på att Charlotte och de runt henne klarar av att göra den bästa analysen av årets säsong och vad som ev. behöver justeras utan gissningar och subjektiva intryck från skidforumet.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Vinterlycka (har inget att göra med att vi är klubbkamrater), men hela denna tråd kan ifrågasättas.

 

Om man utgår ifrån att samtliga på forumet önskar Kalla all framgång måste man ju ställa sig frågan: tror ni att denna tråd på något vis bidrar till en bättre säsong 2016/2017? För mig är svaret självklart. Inte.

 

Jag är helt säker på att Charlotte och de runt henne klarar av att göra den bästa analysen av årets säsong och vad som ev. behöver justeras utan gissningar och subjektiva intryck från skidforumet.

Jag tror iofs inte att den här tråden är ett problem för Kalla även om nyttan med den kan ifrågasättas. Men i grunden är det väl skidintresserade personer som deltar och det är ju bra.

 

Vad som däremot är ett problem är att Höglund, som uppenbarligen har en stor kunskap om (kvinnors)elitidrott gör ett offentligt uttalande där hon i princip uppmanar Kalla att gå ner i vikt. Att Höglund inte förstår bättre är för mig en gåta.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror iofs inte att den här tråden är ett problem för Kalla även om nyttan med den kan ifrågasättas. Men i grunden är det väl skidintresserade personer som deltar och det är ju bra.

 

Vad som däremot är ett problem är att Höglund, som uppenbarligen har en stor kunskap om (kvinnors)elitidrott gör ett offentligt uttalande där hon i princip uppmanar Kalla att gå ner i vikt. Att Höglund inte förstår bättre är för mig en gåta.

 

Ja, hoppas hon blivit felciterad. för ovanligt oinitierad kommentar av henne, rent av skadligt. inte nödvändigtvis mot kalla direkt men för andra som tror att låg vikt = snabb i spåret, är ju lite det Höglund antyder.

 

En baksida med att vara offentlig (syftar på kalla) alla har en åsikt,  hoppas kalla och sitt team inte läser dessa trådar för en vinnare gör inte som alla andra och vågar testa nytt.

 

när annars ska man experimentera om inte när det är mästerskap fritt år.

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

För att kunna vara proffsidrottare krävs oftast att man har ett reklamvärde som individ.

 

För reklamvärde krävs intresse kring ens person, prestation, förmåga, brister osv.

 

Finns intresse, eller för att skapa / vidmakthålla ett intresse, blir det diskussioner om ovanstående i såväl "positiv som negativ" bemärkelse.

 

Det är nog ngt man måste leva med som proffs.

 

Alternativet är ju att inte vara proffs.

 

Sedan skall ju såklart proffset i frågas integritet, människovärde osv olikn respekteras.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Att vuxna män tycker det är en bra idé att från soffan ge oombedda träningstips genom att lägga upp och analysera avklädda bilder på elitidrottande kvinnors kroppar gör säkert fettprocent till en mindre känslig fråga för kvinnliga idrottare. Men man kanske inte ska förvänta sig för mycket från någon som på allvar, efter att ha studerat åkarna i tävlingsdräkt, tror man kan dra slutsatsen att de norska åkarna konsekvent ligger på en lägre fettprocent än samtliga konkurrenter.

 Jeg sier det bare som det er. De "avkledde" bildene er det jentene selv som har lagt ut. Toppidrett er ikke lekstuga. I kondisjonsidrett er fettprosent avgjørende. Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...