Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tony Pölders träningstips. J-ligt intressant!!!


tellan

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
För er som inte orkar leta upp.

Tonys TrÄningstips
"Träna aldrig några pass mellan 45min och två timmar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Man gör ofta det felet att man springer tre ggr i veckan en runda som tar 50 min och man försöker att alltid pressa tiden eller springa ifrån kompisen. - DETTA ÄR HELT FEL!!!!!!!!
Låt säga att du springer milen på 40 min vilket gör 4 min/km i snitt. Gör du det så får du aldrig träna i den farten utan antingen skall man springa fortare eller mycket saktare. Svenska skidåkare under 80 talet tränade alltid väldigt sakta på distansen. Jag brukar säga lite styggt att man sprang i tjejtempo och det var faktiskt så att många tränade med tjejer och gjorde det ofta. Ändock så kunde de "bränna" till löpmässigt i princip alla under 31 min på milen om det gällde. Och det skall ni veta ni ungdomar/juniorer som vill bli stjärnor inom längd…gör du inte milen runt 31 min eller bättre på löpning när du är senior så kan du lägga ner din elitkarriär.
När jag flyttade ner till Småland i mitten på 80-talet så till en början så ville ingen träna med mig för jag var så mycket bättre än alla andra, när vi väl kom ut och tränade så var det jag som fick problem att hänga med, dvs det gick för fort på distanspassen, jag kände att jag hade problem med att hänga med dem löpmässigt när vi sprang i två timmar (i något för hårt tempo skulle det visa sig). När vi senare under träningsperioden skulle springa en löptest på typ en mil så gjorde jag 31 min och de som jag hade problem med att följa på distanspassen gjorde "bara" 35-37min. - DÄR MITT HERRSKAP HAR NI KÄRNAN I TRÄNINGSLÄRAN.
Mina förutsättningar när jag var elitskidåkare var löpmässigt att jag gjorde 31 min på milen (och 1,07 på halvmaran) vilket motsvarar ett snitt på 3,06/km. För att då utvecklas så gjorde jag tre saker: allmän styrketräning som är väldigt viktigt, löpning distans alltid över två timmar och löpning intervall alltid fortare än 3,06 med många upprepningar i exakt samma fart på alla.

ALLMÄN STYRKETRÄNING:
Utan vikter i cirkelträningsformat, dvs typ 5-6 stationer med snabba upprepningar i ca 30 sek två till tre varv.
Denna träning är mycket viktig, man måste ha med hela kroppen, jag var mycket bättre som löpare när jag samtidigt var elit i skidor, när jag slutade med skidträningen och bara satsade på löpning så blev jag långsamt sämre som löpare också pga att styrkan i överkroppen försvann. Tänk om dagens löpare kunde fatta detta. Men de är på tok för slöa för att orka ta det till sig. De tycker det räcker med att springa en timme på morgonen och en timme på kvällen…suck…suck.

LÖPNING DISTANS:
Aldrig ett pass under två timmar, var man 50m hemifrån och uret var på 1 timme och 55 min så drog man en repa runt kvarteret så att man alltid fick skriva en minst en tvåa som första siffra i träningsdagboken.
Tempot alltid sämre än 4,30/km oftast kring 5,00-5,15 min och väldigt ofta träning tillsammans med tjejer eller sämre tränade killar för att hålla ner tempot. Ta med dig någon trevlig kompis och spring eller gå och prata med varandra och kolla in naturen.

LÖPNING INTERVALL:
Målet var att lära sig att röra sig snabbare än 3,06/km så att när man skulle springa milen med en snittfart på 3,06 så skulle det kännas bekvämt och avslappnat ibörjan - givetvis lite kämpigare på slutet och med en bra dag inte så kämpigt på slutet vilket skulle betyda personligt rekord.
Jag körde "treminutersintervaller", uppmätt bana på 950m lite kuperad i skogen med jämnt fint sågspånsunderlag. Mitt max på ett varv var cirka 2min 38 sek, jag körde alltid sex intervaller och startade var sjätte minut så om jag sprang snabbare är tre minuter fick jag bonusvila. Alla sex intervallerna kördes i samma tempo, dvs det fick aldrig skilja mer än två tre sek (detta är en konst att lära sig och många har varit med mig på dessa passen och kört för fort de tre första och sen har det diffat 20-30sek och det får det inte göra) mellan intervallerna. Oftast låg jag kring 2,47-2,49 och det var alltid så att man var totalt utkörd på sista intervallen men ändå med bibehållen stil och kvalité.
Dessa tre olika alternativ är grundpelarna för att utvecklas fysiskt och givetvis om du är motionär så kan du inte gå på tiderna ovan men bara för att summera kort så drar jag ett exempel för dig:
Låt säga att du springer milen på 45 min och tränar fyra dagar i veckan.
Då skall du springa distansen kring 1 timme och trettio minuter som sämst, helst 2 timmar. Intervallerna skall ligga kring 4,05-4,20.
Bara ett intervallpass i veckan och två distanspass, det fjärde passet gör du vad som helst, dvs "rolighetsträning" som inte sliter. Styrketräningen kör du två ggr/vecka och med fördel direkt efter ett annat pass…så slipper du duscha 2 ggr/vecka extra
Svara med Citat
Link to comment
Share on other sites

Pölder bör veta vad han skriver om. Men gäller det här bara oss vasaloppsåkare? Eller vänder sig träningstipsen bara till unga förmågor som satsar eller gäller det oss ”gamlingar” över 40 också?

Det är inte lätt att hålla-igen när man kommer ut.

RIDLEY
Link to comment
Share on other sites

Hans tips riktar sig till satsande skidåkare i första hand. Men mycket av det han skriver måste ju vara intressant för alla som strävar efter att förbättra sina prestationer.

Sedan är min personliga åsikt och erfarenhet att träningsmängd och träningstyp måste passa in i de personliga förutsättningarna. Dvs gener, livssituation osv... Du kan inte jobba heltid och samtidigt träna som en elitåkare, då är man skadad eller utbränd på nolltid.

Det är ju det som är så tråkigt, att ibland räcker det inte med god vilja...
Link to comment
Share on other sites

Lite yvigt (och inte många referenser till tester eller undersökningar) men i sak riktigt i att långa distanspass och intervall är en bra bas för träning.

Dock med en kraftig resevation för styrketräningsdelen. Jag och (norrmännen) förordar tung till mycket tung belastning, dvs 3-8rep per set. Syftet är att höja maxstyrkan, annars kan man ju köra stavgång i backe i intervall. En hög maxsstyrka innebär att du ligger på lägre procent av din maxbelastning i stigningar och intensiva partier, vilket medför en höjning av mjölksyretröskeln och snabbar upp återhämtningen under loppet. Att köra styrketräningen direkt efter ett långpass är heller inte att rekommendera, det är snorkatabolt. ;)

/O.
Link to comment
Share on other sites

Kan bara småle åt Tonys träningstips, som givetvis levereras med samma självsäkerthet som han försöker använda sig av vid all sin försäljning också. Visst har han sina poänger, men det var nog ett tag sedan Tony uppdaterade sina kunskaper i träningslära. Personligen gillar jag mest hans försäljnings argument om att man ska stenslipa splitternya skidor, det skulle jag nog kunna argumentera mot honom i timmar, för det är nog det mest onödiga man kan göra.

...men vad ska man säga, roliga åsikter har han iallafall.
Link to comment
Share on other sites

Man kan ha många åsikter om det Tony skriver och jag kan tycka att en del saker får man ta med en nypa salt. Istället tänka på vad vill man bli bra på.
Håller med TP i att distanspass hellre ska vara långa och inte för snabba och för korta. Och att intervallpass hellre ska vara snabba med många repetitioner och där man inte fuskar med farten/pulsen.
Sedan ska styrketräningen gärna anpassas till det rörelsemönster/frekvens som är nära skidåkningen och glöm inte mage/rygg som används mycket i skidåkning.
Link to comment
Share on other sites

TIIL STAKÅKAREN......dålig stil av dig att vara anonym och ösa ur dig saker som du inte har någon erfarenhet(ser det ut som) av....står du inte för vad du tycker...törs du inte visa vem du är...är du mus eller man....ang både träning och stenslip....så kan du slänga dig i väggen tills du står upp för vad du skriver....synd om okunniga personer läser dina inlägg o får en snedvriden syn av verkligheten.....deras skidåkning blir lidande av det..men det sk-ter väl du i....se till att stå för det du gör och hjälp dina medmänniskor istället så de får trivsamma mil i träningsspåret.....jag har tränat i 20 år....gjort mina misstag..åkt både fort o sakta på skidor...kunde ha blivit bättre ....sure...men jag var med på den tiden när vi var KINGAR I SWE.......tränat mycket med Wassberg, Gunde, Otto, Majjan, Oljan, Kohlberg, Östlund, mm.......ok...vi är gamla nu...men fort gick det ändå och det som jag skriver o räckte till dessa gubbar.,.....räcker verkligen nu till minst elitmotionsnivå....visst måste man träna annorlunda för sprint mm nu...det vet jag oxå men mina råd vänder sig från elitmotion till den vanlige vasaloppsåkaren....
jag har stenslipat skidor i 16 år nu...hur många ggr har du gjort det STAKÅKARN...och hur många skidor har du plockat ut i butik o sett hur illa de kan se ut??????...tänkte väl det...säkert NOLL...men uj så du vet BRA ändå..suck
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino]Håll er till rubriken. Starta en egen tråd i Utrustningsdelen om ni vill debattera stenslip.[/quote]
Precis när det började bli intressant...

Faktum är att träningsläran (utan att ha läst Pölders träningstips) har nått ganska långt fram och blivit mer vetenskapligt prövad, snarare än som förr, vara strängt baserad på empirisk kunskap. Att som Pölder säga att det fungerade för oss (med diverse name-dropping) fungerar (inte?) som argument, men som sagt, det är alltid intressant med medicinsk eller i alla fall fysiologisk förklaring till varför man ska träna si eller så.

(All respekt åt att Pölder säkerligen kör ifrån mig oavsett hur vetenskapligt jag tränar;-)

Det skulle vara intressant att höra debatten om stenslip, man kanske som orvarino föreslog på en ny tråd under utrustningar... Jag kan själv inte förstå vaför man skulle stenslipa ett par nya (årets) skidor (om det inte vore för att ändra strukturen på belaget).
Link to comment
Share on other sites

Vi kör väl vidare OT. :P

"...om det inte vore för att ändra strukturen på belaget."

Det är därför jag vill slipa om mina. Jag vet att jag får en torrlufts kallföresstruktur för finkorning snö (XC02) på mina mina nya skidor. jag kan grundpreppa och valla in dom för det föret.

Om man däremot har ett par universalsidor som man ska anv till allt betvivlar jag att det finns behov av stenslip för att lägga på en sketen LJ02 (el likn.) univeralstruktur.

Köp en riller för dom pengarna i stället...
Link to comment
Share on other sites

oj vilka känslor jag väckte hos dig Tony, får be om ursäkt om jag retade upp dig så oerhört som det verkar. Du ifrågasatte det mesta kring mig som person så det är väl likabra jag klarlägger några frågetecken direkt.
Jag kommer inte att gå ut och argumentera skidfrågor på något forum i mitt riktiga namn. Jag kommer dock som tidigare att använda mig av mitt riktiga namn då jag försvarar teorier och annat som jag publicerat offentligt, men inte på något forum av denna typ. Du får ursäkta men den integriteten vill jag ha.

Jag är av en helt annat träningsskola än dig Tony och är mer teoretiker än praktiker i skidspåret, med träningslära/fysiologi som intressen/jobb. Jag har inte åkt med vare sig Gunde eller Wassberg och har heller aldrig varit bäst i värdlen, men en träningslära som strängt taget bygger på empiri känns inte så modern som Osquar även poängterat ser jag. Jag tycker den vetenskapliga forskningen kring skidåkningen är väldigt intressant för tillfället, verkligen roligt att se att H-C Holmberg gått igenom skidåkningen på ett vetenskapligt sätt i sin doktorsavhandling.

Då det gäller stenslipningen så har jag aldrig slipat ett par skidor själv, men testat en mängd slipade skidor, med blandade resultat. Jag ifrågasätter inte din kompentens kring slipningen Tony, det jag ifrågasätter är nyttan av stenslipen på en ny skida. Det faktum att belag - kärna - stomme är skillda delar i en skida som fogats samman, gör att det vid sammanfogningen av olika delar skapas spänningar i fogarna oavsett om du limmar, svetsar eller vad du gör. En skidas belag är inget undantag utan det innehåller som du säkerligen vet en massa egenspänningar. Vid belastning av spannet men framförallt vid uppvärmning av belaget vid vallning, sker en omfördelning av spänningarna i materialet vilket efter en tid leder till att belaget ändrar form. Du får ett konvext eller konkavt belag beroende på vilka spänningar som byggts in i skidan vid tillverkningen. Jag vet att du sagt att du rekommenderar slip då du ibland upptäcker riktigt dåliga exepmlar och kasserar dessa efter slipning, all heder åt dig Tony om du gör så. Men jag skulle gissa att 99,9 % av alla skidor som går genom slipning före försäljning runt om i landet, går direkt vidare till kund oavsett belagskvalitet. Kanske är det inte så hos dig Tony, och då är det ju jättebra. Men jag förordar och kommer även i fortsättningen att förorda att en skida belastas och vallas flertalet gånger innan den första slipen utförs, skulle belaget vara defekt från fabrik och felet upptäcks efter 1-2 månader så skall skidan givetvis ändå reklameras. Då skidan väl slipas så förblir den avsevärt mer plan än om den slipas ny, då slipper man sickla med böjd sickel för att få bort allt parafin.

....om jag skulle förstöra någons skidåkning med mina åsikter, som du skrev Tony, så ber jag så mycket om ursäkt för detta. Vore dock kul att veta på vilket sätt jag förstör någons skidåkning.
Link to comment
Share on other sites

ja ni grabbar....eller är ni män.....man or mus...ler.....ni sitter i er lilla gryta och tänker bara på er själva...och det är väl bra iof man är väl sig själv närmast...JAG som lever i den världen "där jag skiter i mig själv" och skall sälja 2000 par....skidor till mestadels okunniga personer som skall åka sitt första vasalopp och som inte kan valla och som bara får sina NYA INKÖPTA SKIDOR vallade en gång innan Vasaloppet..och det är av oss på Tony Pölder Sport vid nyköpet.....ja då finns enda räddningen att slipa de och valla dessa åt kunderna....jag köper inget annat resonemang...ni som säger att det inte behöver slipas då lever helt i okunnighetens värld.......ni har NOLL KOLL PÅ LÄGET GUYS....man lev på ni i er lilla bubbla ......sätt er in i olika personers situation istället. bara får att du själv kan valla o fixa så kan inte alla det...........sen tycker jag ändå att DU/NI har fel när ni säger att "mina skidor" behöver ej slipas.......skrattar faktiskt åt er och ler i mjugg...kör på ni på era oslipade skidor...lycka till........."mjugg ler".......om ni bara visste hur skidorna "många är det" ser ut.....jag har nyss haft besök av en av de största skidtillverkarna i världen som bett om ursäkt för att belagen "på alla av dersa modeller" har varit på tok för dåliga.....då pratar jag verkligen OM EN AV DE STÖRSTA....på skidträffarna brukar leverantörerna kolla om butiken har stenslip...om butiken har det så ...."då kör de stenslip rek"...annars om butiken ej har det..."då behövs dethelt plötsligt ingen stenslip"....
så fundera på er egen situation....var ni sitter o hur ni lever...alla har det inte så bra förspänt så att de klarar att fixa igång ett par skidor av egen kraft och kunnande.
ang H-C o hans dok avhandling.....den är bra....men inte har den hjälpt de svenske ...än iallafall.....för mycket teori o tankar citat från stakåkarn "Jag tycker den vetenskapliga forskningen kring skidåkningen är väldigt intressant för tillfället, verkligen roligt att se att H-C Holmberg gått igenom skidåkningen på ett vetenskapligt sätt i sin doktorsavhandling."
MEN HALLÅ.....................vetenskap hit o vetenskap dit.......sitt du o klura på era vetenskapliga saker.....skulle jag satsa nu ..så är det TIMMAR SOM GÄLLER...MYCKET TIMMAR...givet med rätt innehåll....men det är på tok för mycket kycklingar som försöker bli bra i SWE för tillfället......."det ser mörkt ut på Kameruns bänk" som hegefors sa....mörket har belamrat Swe oxå ...vad detgäller klassisk distanser......sävål skate och klassisk diciplin
Link to comment
Share on other sites

[quote name=TONYPÖLDER]ja ni grabbar....eller är ni män.....man or mus...ler.....[/quote]
Jag är förvånad över Tony Pölders svar. Men det kan alltid vara så att någon har utnyttjat hans namn.

Det finns en ny tråd under utrustning och valla som tar upp stenslipning av nyköpta skidor. Däremot är jag intresserad av skidfabrikantens namn som inte tyckte att deras belag dög. Är det Atomic?
Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, oj !!!

Vilka personangrepp! Och då tycker jag att det är T P som står för de klart flesta och grövsta. Vet inte om jag kan sälla mig till Osquar och tro att det är någon annan som utnyttjar T P´s namn. Inte efter att ha varit inne på hans eget forum och läst liknande nedsättande kommentarer om varför andra ska veta något om olika slipstrukturer mm. Jag tänker liksom Stakåkaren inte heller gå ut med mitt namn på detta forum. Att du T P som egen företagare har nytta av att synas är en helt annan sak. Kan bara säga att jag härmed köpt min sista vara i din butik. Har annars mest utnyttjat din affär till att få tag på lite mer speciella vallor där jag tycker du har ett bra sortiment.

För övrigt kan jag bra säga att dina träningstips inte passar mig. Sen tycker jag även att en pulsklocka är en leksak jag klarar mig utan. (Jag har en som jag inte längre använder.) Varför ska jag lyssna på dina råd när jag känner en 66-årig pensionär som cyklar lika bra som dig på Vätternrundan? Jag har även vänner som startar i 0-led på vasaloppet, och jag tror jag kan lära mig mer från dem "live", än från dina skrivna kommentarer i en katalog eller på ett diskussionsforum. (För övrigt är jag så gammal så jag också har åkt i skidspåret åtminstone med Wassberg - men inte "h-e" gör det mig till en bättre åkare idag. Jag hade själv också mina bästa dagar för sisådär 20 år sedan, hoppas det är det enda vi är överens om TP.)
Link to comment
Share on other sites

men fy DUNDERKLUMPEN vad ledsen jag blir när du skriver så....ler..så ledsen......en sak skall du veta.vi lever i ett fritt land......om inte du gillar mina träningsråd....så låt bli det då.....tror du ..jag bryr mig....om inte du tror på pulsklocka ....ja tror du jag bryr mig...
jag har överhuvudtaget ej fört fram min egna status ang träning o tävling för tillfället...jag la av 1990..........nu kör jag bara för att det är kul....och då tycker jag att man skall utnyttja material o träningslära som för en framåt som man mår bra av.....så träna du som du vill, låt bli pulsklocka...hade' kul.....det är ditt liv....ta dina egna beslut o stå för de....jag blir inte ett dugg ledsen av att du inte gillar mig.....u can't win them all
Link to comment
Share on other sites

Åh va vissa inlägg andas frustration och känslighet. Har ni inte tänkt på att det är trevligare att försöka göra andra människor glada? Man mår bra av att få andra att må bra.
Påstår inte att man ej ska kunna diskutera livligt och utbyta åsikter, men varför måste det spåra ur? Går det inte att diskutera sakligt?
Om någon "hoppar på mig" försöker jag bemöta dem på det sätt jag vill bli bemött. Tjing.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=TONYPÖLDER]men fy DUNDERKLUMPEN vad ledsen jag blir när du skriver så....ler..så ledsen......en sak skall du veta.vi lever i ett fritt land......om inte du gillar mina träningsråd....så låt bli det då.....tror du ..jag bryr mig....om inte du tror på pulsklocka ....ja tror du jag bryr mig...
jag har överhuvudtaget ej fört fram min egna status ang träning o tävling för tillfället...jag la av 1990..........nu kör jag bara för att det är kul....och då tycker jag att man skall utnyttja material o träningslära som för en framåt som man mår bra av.....så träna du som du vill, låt bli pulsklocka...hade' kul.....det är ditt liv....ta dina egna beslut o stå för de....jag blir inte ett dugg ledsen av att du inte gillar mig.....u can't win them all[/quote]
Att du inte verkar bry dig är bara skönt. Att du kan vara så nedsättande mot alla och envar tycker jag är helt fantastiskt. Att du pratar om nybörjare i vasaloppsspåret lika nedsättande tycker jag är rent av komiskt. Är det inte dessa du lever av eftersom du skickar ut katalogen till alla vasaloppsanmälda? Jag har besökt din lada en gång, och det var inget som imponerade på mig...
Link to comment
Share on other sites

TILL DUNDERKLUMPEN.....vill inte hålla på o kasta sarkasmer mellan dig o mig men måste svara dig på ditt sista inlägg.....jag bryr mig om mina kunder det är därför jag talar om hur viktigt det är att en "sämre" skidåkare än elit typ en motionär som åker vasaloppet som i princip inte kan valla är i behov att få hjälp med sina skidor...att jag säger så betyder INTE att jag nedvärderer mina kunder...du vet inte vad du säger när du tycker att jag "nedvärderar mina kunder"....ler.....jag försöker bara hjälpa de så att de får bra glid på sina skidor ..vilket många inte skull få annars....jag lever i den världen...serrrruu.....där de inte åker lika mycket skidor som du och ej är lika kunniga i vallningens myller...vi har slipat runt 15 000 par skidor på TONY PÖLDER SPORT....så jag tycker att jag borde kunna ha en liten åsikt om detta som du klankar ner på....
du är inte lika torr bakom öronen när det gäller detta som jag är....sen kan jag juuu inte mer än småle åt ditt val av "stenslipare" och köpställe.....asgarvar....3 stenslip av samma par på ett nytt par för att få de ok....kul ;-)....lycka till
Link to comment
Share on other sites

[quote name=TONYPÖLDER]TILL DUNDERKLUMPEN.....vill inte hålla på o kasta sarkasmer mellan dig o mig men måste svara dig på ditt sista inlägg.....jag bryr mig om mina kunder det är därför jag talar om hur viktigt det är att en "sämre" skidåkare än elit typ en motionär som åker vasaloppet som i princip inte kan valla är i behov att få hjälp med sina skidor...att jag säger så betyder INTE att jag nedvärderer mina kunder...du vet inte vad du säger när du tycker att jag "nedvärderar mina kunder"....ler.....jag försöker bara hjälpa de så att de får bra glid på sina skidor ..vilket många inte skull få annars....jag lever i den världen...serrrruu.....där de inte åker lika mycket skidor som du och ej är lika kunniga i vallningens myller...vi har slipat runt 15 000 par skidor på TONY PÖLDER SPORT....så jag tycker att jag borde kunna ha en liten åsikt om detta som du klankar ner på....
du är inte lika torr bakom öronen när det gäller detta som jag är....sen kan jag juuu inte mer än småle åt ditt val av "stenslipare" och köpställe.....asgarvar....3 stenslip av samma par på ett nytt par för att få de ok....kul ;-)....lycka till[/quote]
Vi har kommit långt utanför trådens ursprungliga innehåll, men jag kan inte låta bli att göra en reflektion över ditt senaste svar TP. Jag har aldrig kritiserat ditt handlag vad gäller att slipa skidor. Jag har aldrig gjort det hos dig och har därför inga kommentarer om det. Det enda jag kritiserat dig angående slipning är att du på ditt eget forum inte svarar på en persons raka fråga om olika slipstrukturer, utan istället svarar "vad ska du med en slipstrukturtabell till?" Detta ger inte ett seriöst intryck på mig.

Den affär som du "asgarvar" åt är Bromma Skidsport. Det är väl upp till var och en att avgöra om de håller med dig eller inte. Jag gör det inte, och jag kommer fortsätta föredra denna affär före din lada.

Jag fick mina Atomic RS11 (fjolårsmodellen) med bindning och slipning åtminstone 500kr billigare än om jag jämför med din senaste katalog. Detta är jag klart nöjd med.

Om du hade tittat lika kritiskt på belaget efter slipningen som jag gjorde, och därmed slipat om dem utan påpekande - all heder! Men detta vet jag inget om, och det lär väl bara "gudarna" veta.

Som du märker har jag ungefär samma uppfattning om slipning av nya skidor som du. Jag slipar alltså helst upp även nya skidor. Däremot så har jag även väntat till efter belastning av vallning. Själv har jag ingen åsikt om vilket som är det bästa, men då jag slipar mina skidor minst en gång per år, så får ev. belastningsförändringar i belaget vänta till nästa slipning.

"Dunderklumpen"
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...