Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tony Pölders träningstips. J-ligt intressant!!!


tellan

Recommended Posts

Hörrni grabbar, nu får ni ge er,
Det är kul att läsa inlägg och olika idéer, men nå'n j-vla nivå får ni (vi) väl hålla. Den här sidan är väl till för att vi tycker det är kul att utbyta idéer om skidåkning. Fortätt gärna att skriv; TP, Dunderklumpen och allt vad ni heter, men släpp sandlådespadarna.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
[quote name=Klas]Hörrni grabbar, nu får ni ge er,
Det är kul att läsa inlägg och olika idéer, men nå'n j-vla nivå får ni (vi) väl hålla. Den här sidan är väl till för att vi tycker det är kul att utbyta idéer om skidåkning. Fortätt gärna att skriv; TP, Dunderklumpen och allt vad ni heter, men släpp sandlådespadarna.[/quote]
OK! Håller med - ska skärpa mig!
Link to comment
Share on other sites

Håller med Pölder till 100%.Man får inte krångla till träningen mer än nödvändigt.De träningsmetoder som räckte till världselit för 15-20 år sedan räcker garanterat till topp 10 i sverige idag. Kroppen fungerar på samma sätt idag som för 20 år sedan. Felet idag är att vi daltar för mkt med de ungdomar som börjar träna skidor. Man kan inte leka träning tills man är 15 år och sedan tro att man kan träna 600 tim när man är 18.Vi får inte vara rädda för att tala om att längdskidåkning är en tuff sport som kräver mkt träning.

Per
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Kängan][url]http://www.stud.ntnu.no/~oysteios/artikler/Skisport-6-2003.htm[/url]

Läs om ni orkar![/quote]
Detta är en mycket intressant artikel som alla borde läsa. Annars kan den sammanfattas:

+Långa, lugna pass är bortkastad tid ur träningshänseende.
+Satsa på intervall-, styrke- och teknikträning.
+Långa pass ska vara i tävlingsfart.
Link to comment
Share on other sites

Intressant 1: Pölder skriver "när jag slutade med skidträningen och bara satsade på löpning så blev jag långsamt sämre som löpare också pga att styrkan i överkroppen försvann." Vad dumt att inte etiopierna och kenyanerna har några muskler på överkroppen. För i så fall skulle de nog kunna springa milen nedåt 20 minuter.

Intressant 2: Kängans länk [url]http://www.stud.ntnu.no/~oysteios/artikler/Skisport-6-2003.htm.[/url] Den visar att Pölder förmodligen ägnat många timmar av sitt liv åt onödig träning.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=gustav vasa]Intressant 1: Pölder skriver "när jag slutade med skidträningen och bara satsade på löpning så blev jag långsamt sämre som löpare också pga att styrkan i överkroppen försvann." Vad dumt att inte etiopierna och kenyanerna har några muskler på överkroppen. För i så fall skulle de nog kunna springa milen nedåt 20 minuter.

Intressant 2: Kängans länk [url]http://www.stud.ntnu.no/~oysteios/artikler/Skisport-6-2003.htm.[/url] Den visar att Pölder förmodligen ägnat många timmar av sitt liv åt onödig träning.[/quote]
..så du tror inte kenyaner och etiopierna har muskler på överkroppen...??
Link to comment
Share on other sites

[quote name=gustav vasa][quote=Figge35]Förklara det närmare du..[/quote]
Behövs inte. Det är bara att kolla på ett 10000m-lopp från någon friidrottsgala. Alla etiopier och kenyaner är kapabla att gömma sig bakom ett järnspett...[/quote]
..du kan inte förklara det för du begriper inte vad det handlar om
Link to comment
Share on other sites

Figge35>> Det var en regelrätt sågning det. Kan ju vara möjligt att jag har helt fel. Har hänt förut. Men jag är ändå tveksam till att kenyanska löpare kör styrketräning för överkroppen.

Här står det hur de lägger upp sin löpträning.....http://www.fleetrunner.se/filosofi.html
Link to comment
Share on other sites

[quote name=gustav vasa]Figge35>> Det var en regelrätt sågning det. Kan ju vara möjligt att jag har helt fel. Har hänt förut. Men jag är ändå tveksam till att kenyanska löpare kör styrketräning för överkroppen.

Här står det hur de lägger upp sin löpträning.....http://www.fleetrunner.se/filosofi.html[/quote]
Kenyaner i gemen är inte bättre än andra. Däremot har Kalenjinstammen från Rift Valley, som förvisso ligger i Kenya, en genetik som i princip gör det omöjligt för oss att konkurrera med dem för oss västeuropeer.

Kolla in Bengt Saltins rapport:

[url]http://www.gnxp.com/MT2/archives/002505.html[/url]

Det som noterades:
* I snitt 400gr mindre muskelmassa på underbenet
(vadmuskulaturen som ligger långt fr höftleden => lättare pendel
=> 8% mindre syrekonsumtion)
* Större mängd enzym som bryter ner mjölksyra
* Högre tröskel för fettförbränning

Bartendern på hotellet hade samma syreupptagning som de svenska elitlöparna...
Link to comment
Share on other sites

Ledsen, men vem bryr sig om att kunna springa fort:) Det är väl knappast en nyhet att skidåkningen har utvecklats till att använda överkroppen mer. Se'n beror det väl på hur man ser ut och vilken skidteknik man använder, typ Elofsson och Fredriksson (även om Elofsson inte åker så mycket längre) Själv behöver jag absolut mer styrka i armar, bål och rygg, men det är ju så f-bannat tråkigt. Däremot förstår jag inte er som tränar tung styrka 3-5 ggr i veckan, men ni kanske tycker det är kul så jag skall inte gnälla. Det skulle vara intressant att höra från några som åker vasan runt 5 h, hur ni varierar er träning?
Link to comment
Share on other sites

Kan berätta lite om min träning.
Åkte mina två första Vasalopp 98 och 99 på 8h utan speciellt mycket träning, 20 resp.60 mil skidor och bara sporadisk sommar/höstträning.
Intresset ökade och jag började leta efter träningstips och hittade Pölders, alltså långa lugna pass minst 2 h och intervaller/snabbdistans max 45min.
Resultat 2000: medalj och från 2001 till idag 5h20min-4h58min, vilket jag är ganska nöjd med.
För att förbättra mig försöker jag lägga över träningen mera på intervaller/snabbdistans
men basen är fortfarande långpassen.
Detta passar mig ganska bra, men jag har även bekanta som tränar helt annorlunda (tex högt tempo på långa pass) och är 15-20 min före mig i mål, så det gäller att prova sig fram.
Nämnas bör att jag bor i ett ganska snösäkert område och får varje år ihop minst 100 mil på snö, total träningstid 300-350 tim/år.
Jag går aldrig på gym eller styrketränar över huvud taget, har helt enkelt ingen lust, även om det kanske skulle behövas.
Lev väl och träna på, så ses vi i Berga by, första Söndagen i Mars
Link to comment
Share on other sites

Låter som ett perfekt upplägg för mig, tyvärr kommer jag antagligen inte upp i 100 snömil, men det borde jag kunna kompensera med mer rullskidor. Så mitt recept blir att öka träningen från dagens 250 till 300 tim/år och lägga ökningen f a med rullskidor sept-nov (+ nu när vi inte har snö). Det tar ett tag innan det går att utvärdera, men vi får väl se om ett år.
Link to comment
Share on other sites

Jag verkar vara slappisen i gänget. Jag kör tre pass i veckan, mer är omöjligt att få ihop. De två senaste åren har jag kvalificerat mig för 2:a led och klarade 4:54 2005. Jag kör ingen styrka. Snötillgången brukar inte heller vara nåt att hurra för, så jag brukar få ihop 50 mil skidor efter Jul. Jag kör ett långpass på 2h i veckan (går utmärkt med rullisar), ett intervallpass och ett snabbdistans. Snabbdistansen brukar jag inte komma igång med förrän en bit in i Januari. Jag kör högre andel tempo ju närmare vasan kommer.

Så, att blanda snabbt och långsamt funkar bra för mig. Inga halvhårda pass.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas(annandator)]Lars_P: Hur lägger du upp intervall och snabbpassen?[/quote]
Intervaller kör jag 2-2,5-minuters. Denna längd beror på hur skidrundan ser ut. Rundan jag brukar nöta är på 1.1 km, och då passar det bra att köra järnet tills banhöjden kulminerar och sedan vila utför (cirka en min) tills det är dags att blåköra igen. Efter 10 sådana känner jag mig rätt färdig (2x5 med vila emellan) (upp- och nervärmning utöver detta förståss). Målet är att få ihop cirka 20 minuters hårdkörning.

Snabbpassen kör jag så snabbt jag kan med fokus på god teknik i 40-50 minuter. Man måste orka hela sträckan och skall inte få kass teknik. Jag och en kompis brukar växeldra vilket gör att det inte slappas i onödan. Ingen blåkörning dock
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ursäkta om jag tar upp en gammal tråd men bättre än att starta en ny tänkte jag...

I den här tråden är det ju två helt olika träningsideologier, vissa förespråkar distanspass i hög fart och vissa i långsam fart. Jag har alltid hört att det distanspass alltid ska genomföras i långsam fart och för att bygga upp och inte bränna kroppen.

Vilket är mest använt idag av elitåkarna? Hög eller låg fart på distanspassen?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Krug]Ursäkta om jag tar upp en gammal tråd men bättre än att starta en ny tänkte jag...

I den här tråden är det ju två helt olika träningsideologier, vissa förespråkar distanspass i hög fart och vissa i långsam fart. Jag har alltid hört att det distanspass alltid ska genomföras i långsam fart och för att bygga upp och inte bränna kroppen.

Vilket är mest använt idag av elitåkarna? Hög eller låg fart på distanspassen?[/quote]
Tränar man väldigt mycket så är det vanligast att man kör långa distanspass i A1 tempo för att orka köra hårt på dom högintensiva passen. Tränar man varje dag, ett eller flera pass, så måste kroppen få återhämtning och det får den på dom långa lugna passen.

Tränar man inte så mycket och har en eller flera vilodagar i veckan så kan man köra hårdare på långpassen. Det viktiga är att man känner att inte dom högintensiva dagarna (intervall, snabbdistans och tävling) blir lidande. Blir dom det kanske man ska köra lite lugnare på långpassen.

Ett långpass på 2h i högt tempo ger garanterat mer än samma pass i låg fart om man endast jämför dessa pass.

En liten parantes:
Det snackas mycket om att en elitskidåkare i värdstoppen måste klara att springa milen på 31 min. Jag är helt övertygad om att det är många som tagit medaljer på mästerskapen som inte klarar denna tiden och varför ska elitskidåkare försöka jämföra sig med världseliten i löpning? 31 min är ju nästan jogging för dessa.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...