Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tony Pölders träningstips. J-ligt intressant!!!


tellan

Recommended Posts

Off topic men måste grattulera Tony Pölder junior blev uttagen till Ungdoms OS i cykel:)
kanske dags att ändra inriktning på butiken.

Långpass ska ske sakta men inget fel att ligga på retaltiv hög fart upp emot 1,5-2 med bra återhämtning och planering efteråt nån gång ibland.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Då är det läge att ge KINGEN lite credit då eftersom syreupptagningsförmåga inte ärvs i nedanstående led från pappan! :-) Så uppenbarligen fungerar träningsfilosofin fast framförandet eller skall vi säga försvarandet av filosofin har en del i övrigt att önska! ;-)

Jag är själv ingen elit på något sätt men på ganska kort tid (var med i FK Studenterna) så sänkte jag t.ex. halvmararesultatet (löpning) från 1.57 ( i grym medvind) till 1.24.48 (på Varvet) genom att träna mer likt det Tony säger. Fast inklusive upp -och nedjoggen så var intervallpassen rätt långa ändå... Men det är ju ingen hemlighet att man kan träna så. Distanspassen verkade heller inte spela ngn roll i vilka farter dem gick i så det var en klar fördel att köra dem långsamt så att man hade mer ork till andra pass. Jag tror det var det som gjorde att jag sänkte mig tidsmässigt rätt snabbt.

Nu gäller det att få igång motivation och träning igen bara! :-)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Pölder, kraven är väldigt höga, kanske för höga? Syftar på "Och det skall ni veta ni ungdomar/juniorer som vill bli stjärnor inom längd…gör du inte milen runt 31 min eller bättre på löpning när du är senior så kan du lägga ner din elitkarriär."

Hur många i landslaget gör milen under 31? Vet flera som ligger på mellan 33 och 35.
Sprang Elofsson under 31? Vet att han sprang på låga 32 på flera lopp.

Vad ska man vara bäst på, skidor eller löpning?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2]Off topic men måste grattulera Tony Pölder junior blev uttagen till Ungdoms OS i cykel:)
kanske dags att ändra inriktning på butiken.
Långpass ska ske sakta men inget fel att ligga på retaltiv hög fart upp emot 1,5-2 med bra återhämtning och planering efteråt nån gång ibland.[/quote]
Absolut stort grattis, grabben är grym. Men visst har väl butiken redan ändrat inriktning lite, eller står Tony i sponsorbilderna med Cykel City bara som stolt pappa:)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Luspen]Pölder, kraven är väldigt höga, kanske för höga? Syftar på "Och det skall ni veta ni ungdomar/juniorer som vill bli stjärnor inom längd…gör du inte milen runt 31 min eller bättre på löpning när du är senior så kan du lägga ner din elitkarriär."

Hur många i landslaget gör milen under 31? Vet flera som ligger på mellan 33 och 35.
Sprang Elofsson under 31? Vet att han sprang på låga 32 på flera lopp.

Vad ska man vara bäst på, skidor eller löpning?[/quote]
Förr i tiden, kallades det förr skidlöpare, då var glidet sämre stavarna mjukare och överkropparna mindre viktiga, det var alltid "benföre". Då skilde det mindre fysiologiskt mellan den perfekta skidlöparkroppen och löparkroppen. Idag är den perfekta skidåkarkroppen någon blandning av löpare och rodd/kajak- kropp. Därför tror jag milenresultatet är mindre viktigt idag, än på Pölders tid :)
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha följt tråden från början vill jag säga; grundprincipen i Tonys träningsfilosofi ställer jag upp på - har själv kört ung så på min nivå - men den kunde framföras på ett mindre teatriskt och kategoriskt sätt. Jag håller heller inte med om att en blivande elitåkare på skidor måste göra 31 på milen eller att man blir en bättre löpare med styrketräning (citat: "en världslöpare bör ej väga över 63 kg"). En fundering: De tjejer han tränade tillsammans med måste ha legat på en alldeles för hög nivå efter sina förutsättningar mao tränade helt fel.

Men om vi lämnar löpningen för skidåkningen så står det att läsa på skidsport.com under rubriken "Per Elofsson - hur kunde han åka så fort" att det skall genomföras en vetenskaplig undersökning på Mittuniversitetet om konditionsträning för skidlöpare. Lars Carlsson, fd klubbkamrat till Per har initierat undersökningen, där man bl askall undersöka hur träningsintensiteten på distansträningen påverkar slutresultatet. Det är lite intressant, därför att lite av de frågeställningar som behandlats på den här tråden kommer att undersökas vetenskapligt.
Förhoppningsvis kommer vi att få svar på de frågor som många funderat över och vissa haft en bestämd uppfattning om.:/ Intressant.:)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...