Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakteknik


snövinter

Recommended Posts

Möjligt detta ämne finns förut. Men... SÅG ni Johan Kjölstads stakteknik uppför sista backen i årets Årefjällslopp??? Så ska det se ut!!! Precis det jag varit inne på i någon tråd om stavlängd... Lite mer sittande och mer jobb med benen. Såg ni hur gammaldags de andras teknik såg ut!!!????!!! Wow! Så ska det se ut när man stakar i brant uppförsbacke!! Det var det jag kände när jag testade 175 cm långa stavar. Kände det på ett pass typ. Han kanske läst den tråden Johan! :-). Lite däråt tror jag man kan gå med tekniken även i vanlig stakning om man har lite längre stavar...

Edit - finns väl fler åkare som har lite den tekniken med lite mer sittande stakning. Eliassen tex stakar ju så. Kanske han som förra året drev den utvecklingen framåt!!

Link to comment
Share on other sites

Folkesson - vet att jag kommenterade för något år sedan att jag tyckte du hade lite långa stavar... Jag tar tillbaka med vetskap om nutidens rön:-). Sorry om jag var lite vilseledande där kanske... Fanns kanske lite att jobba på innan det ser ut som för Eliassen Kjölstad o Gjerdalen, Dahl, mfl ändå? ;-)
Link to comment
Share on other sites

Ganska intressant att se igår hur olika stavlängder åkarna hade. Morten Eide och Anders Aukland verkar ju hänga i med kortkort. Sedan ser man hur en del inte behärskar de långa stavarna utan tältar kraftigt, tänker då främst på Britta som inte verkar dra fördel av längden i uppförsbackarna därför.

Tror inte att speciellt många av oss motionärer som insåg det där med långa stavar för några år sen...Finns absolut lite att jobba innan man är framme med fantomerna, typ 38 minuter ;)

Lite offtopic:

Det var ju ganska hett med långa stavar för några år sedan här på Skidforum men eftersom inte proffsen körde med det så ansågs det inte rumsrent utan det skulle vara så korta stavar som möjligt.

Det var ju samma visa med Skierg när den kom. Och den anses nog inte ännu fin nog men steg troligen i graderna när filmerna på Johan Olsson kom ifjol.

Sedan har vi det med att träna hårt och länge samtidigt som också ansågs helt förkastligt tills vi hörde om "vasapassen" Aukland & Co körde. Då gick det väl helt plötsligt bra, även om det absolut anses i många trådar att även de som inte tränar så många timmar per vecka ska köra mycket A1.

Finns nog fler nono vi motionärer gör som krävs att toppåkare börjar med för att det ska anses fint nog! :)

Link to comment
Share on other sites

Även om långa stavar har funnits i bakhuvudet på många aktiva här på forumet så är det väl först nu som fler å fler börjar släppa det där med fäste och i kombination med att eliten plötsligt ändrar längd.

 

Skimateria är ju ytterligare ett exempel. De letar sig in bland landslaget och team tynell så det är kanske inte så mycket nono längre...?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sett klippet ännu men när man ser instruktionsklipp på stakning hävdas ju ofta att sitta ner i slutet av rörelse är ett nybörjarmisstag och att man förlorar kraft. Likaså att man förlorar kraft om man tältar. Dessa båda myter verkar inte gälla speciellt om man har väldigt långa stavar? 

 

Exempelvis, om man kör triceps med ropes på en cable cross på gym kan man märka skillnaden.

 

1) Kör cable cross rope triceps med strikt hållning dvs rygg och ben har samma vinkel och böjning genom hela rörelsen (kallas att köra strikt)

2) Kör samma men böj på ryggen genom rörelsen (kallas att fuska)

3) Kör samma men böj också på benen genom rörelsen för att orka få ner vikten (kallas att köra för tungt)

 

Jag vet att när man har "för tunga vikter" så måste man använda alternativ 3 för att ens orka EN repetition. Det betyder att man är starkare om man kopplar in benen. Man märker också att ju mer man kopplar in benen desto starkare blir man. Detsamma borde gälla för stakning. Däremot kanske man gör av med mer energi på det sättet men det är väl en avvägning vad som är bäst i en viss situation?

 

Finns det ngt expert här som testat och jämfört under olika förhållanden och olika längs på sträckor?

Link to comment
Share on other sites

Kom dock ihåg att man stakar med olika teknik uppför mot på platten, den riktiga toppeliten har helt olika stavlängder beroende på hur banan ser ut. Att sitta ner på platt stakning innebär kraförlust då du tappar kraft bakåt medans du har nytta av sitta ner mer brant uppför, logiskt då du ju måste skapa kraft just mer uppåt å inte bara framåt.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kom dock ihåg att man stakar med olika teknik uppför mot på platten, den riktiga toppeliten har helt olika stavlängder beroende på hur banan ser ut. Att sitta ner på platt stakning innebär kraförlust då du tappar kraft bakåt medans du har nytta av sitta ner mer brant uppför, logiskt då du ju måste skapa kraft just mer uppåt å inte bara framåt.

Det ger rätt mycket att ta 2-3 skutt in i varje backe också, och särskilt om det är en småkuperad bana där det är möjligt att ta med farten över krön. Att lätta några cm från underlaget lönar sig även med rullskidor, fast inte mer än med några tag då det leder till mjölksyrabildning...

 

Paul Aune var imponerande i Toppidrottsveka och visade på sån teknik:

 

https://www.youtube.com/watch?v=aCItFLM_wBs

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...