Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallaväck


Volevodin

Recommended Posts

Under min vistelse i Gve hade jag ej med vallaväck (får ej medtagas på flyget) utan fick av min hyresvärd Erki Kähäräs vallaväck. Det var nästan en aha-upplevelse att använda den; mycket effektiv och i stort sett luktlös.

Mest har jag använt Kemetyl vit lacknafta och Intersports, som var i stort sett samma innehåll någon citronbaserad Swixvallaväck samt några till - alla mer eller mindre luktstarka.

 

Undrar om Kähäräs vallaväck finns under något nytt namn numera eller har ni något annat märke att rekommendera ?

Link to comment
Share on other sites

Har du vart här och åkt dundretrunt?

Ja, men jag tog Dundret skate 3 mil, då dubblering blivit för tufft (se Lapponiatråden) Till nästa gång väljer jag 5-milen, då det är det "riktiga" Dundret Runt och en stor folkfest runtomkring.

Förvånande att inte du åkte Lars-Erik, det hade passat Dig som gillar riktig skidåkning i klassisk stil. Du hade ju kunnat åka på dina vasaloppssicklade skidor, så det blivit ytterligare ett "sicklingslopp". :)

Link to comment
Share on other sites

Skigos Race vallaväck, den i blå fyrkantig flaska tycker jag är bra. Luktar rätt lite och dunstar riktigt fort från belaget ovh lämnar inte den där feta ytan som lacknafta och vanligt vallaväck.

Går inte tillbaka till vanlig vallaväck sen jag provade den.

Link to comment
Share on other sites

Under min vistelse i Gve hade jag ej med vallaväck (får ej medtagas på flyget) utan fick av min hyresvärd Erki Kähäräs vallaväck. Det var nästan en aha-upplevelse att använda den; mycket effektiv och i stort sett luktlös.

 

Hade en gång en Erki-vallaväck i plåtflaska. Den luktade så illa så den i stort sett inte gick att använda. Har aldrig vågat mig på den sen den tiden. Men det var länge sedan ;) Får väl se om den återkommer i mitt källarsortiment om du tycker den numera är luktlös V!

Link to comment
Share on other sites

Har också använt Skigo vallaväck, inte racevarianten utan Wax Remover i den svarta flaskan. Luktar inget eller mycket lite och torkar fort. Men den tar även bort markeringarna för vallazonerna. Använder "permanenta" spritpennor. Någon som har erfarenhet av detta?

Link to comment
Share on other sites

OM det lukten som är problemet så är TOKO lösningen. Jag har använd nån typ av gel som man sprutar på och de doftar tyskt wunderbaum i hela källaren efter det. Funkar dessutom jättebra för att de rinner iväg, men blir som ett lödder som löser upp klistret. Jag fick flaskan och tror inte det är så billigt i handeln, men de luktar GOTT

Link to comment
Share on other sites

OM det lukten som är problemet så är TOKO lösningen. Jag har använd nån typ av gel som man sprutar på och de doftar tyskt wunderbaum i hela källaren efter det. Funkar dessutom jättebra för att de rinner iväg, men blir som ett lödder som löser upp klistret. Jag fick flaskan och tror inte det är så billigt i handeln, men de luktar GOTT

Då är det inget för mig, då jag får stora besvär av wunderbaum eller dolfstavar i ventilationen i bilar, fö är det ingen lösning att försöka dölja kemiska ämnen med dofter. Men även lösningsmedel utan doft kan ge asmatiska besvär, det är ämnet i sig som är avgörande tex borttagningsmedel för tape ger starka astmatiska besvär.

Men det är bara att testa sig fram och se vilken vallaväck man tål.

 

Link to comment
Share on other sites

Å anda sidan är det bra att de luktar åtminstone lite illa, annars har man inte samma respekt för ångorna. Att vallaväcken är luktfri behöver ej betyda att den ej är hälsosamare än nån annan som luktar starkt.

 

Vi jobbar med olika lim på jobbet som luktar som fan, kontaktlim som sprutas eller rullas på stora ytor och vi som jobbade med det klagade över lukten. Vi fick en luktfri ersättare av samma lim, men det kom snabbt fram att det var lika hästovådligt som det som luktade. Minns att jag stod och sprutade lim på några luckor och var nöjd att slippa stanken, arbetsledaren som fixat fram limmet kom förbi och kollade och jag frågade om det är lika farligt som det andra. Nästa dag kunde han efter kontakt med försäljaren konstatera att det var samma lim och allt skickades tillbaka!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var precis min erfarenhet, då jag fått astmabesvär av luktfria kemiska ämnen. Den enda nytta man har av lukten är att kan veta att just det ämnet som luktar på ett visst sätt tål man eller inte.

Men som sagt så får man testa sig fram vad som ger besvär och inte och det gäller inte bara vallaväck utan även en hel del vallaprodukter i flytande och fast form.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...