Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Tufft herrflt i Sunne p lrdag

Rickardsson och Bystrm i Engelbrektsrullen

Johan Olsson utmanar Sveriges bsta MTB-cyklister

Landslaget p sn i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kalla lämnar landslaget

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

Tungviktaren

Tungviktaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Charlotte Kalla lämnar landslaget och gör en egen satsning, vad tror ni om det?

Jag tror jag det kan vara bra för Charlotte personligen, men det är synd att de andra inte får mäta sig med den bästa på träningsläger.

Jag tror / hoppas inte att det är ekonomin som ligger bakom som för Northug.

MikaelBerglund

MikaelBerglund

Medlem

• Members
  • Pip
  • 86 inlägg

Jag tror principiellt att det inte är några problem, kolla bara på Johan Olsson som har kört mycket efter eget upplägg och det har gått bra. Däremot finns det frågetecken kring upplägget inför årets säsong för Kalla. Jag tror inte hon är nöjd och frågan är vad som måste ändras. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

Lite för tidigt att uttala sig, innan man har mer information om hur hennes upplägg privat kontra landslaget kommer att bli.

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 199 inlägg
Ingen vågad gissning är väl att Kalla's nya tränare heter Elisabeth Höglund?

:D
Tränar alldeles för lite..

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Jag har full förståelse för att Charlotte väljer att lämna landslaget fram till säsongspremiären.
På damsidan känns det ofta som att Charlotte är viktigare för landslaget än vad landslaget är för Charlotte.

Jag hoppas att hon och Magnus Ingesson kan hitta ett upplägg som fungerar.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Rent ideologiskt är jag ju emot landslag så det är med dubbelt intresse jag följer Kallas satsning utanför landslaget.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

Rent ideologiskt är jag ju emot landslag så det är med dubbelt intresse jag följer Kallas satsning utanför landslaget.

Det håller jag inte med om, att tävla för Sverige och landslaget i synnerhet i OS och VM är det största i de allra flesta elitidrottande kvinnor och mäns liv och får man kröna sin karriär med att stå på pallen individuellt eller i lag och representera

Sverige.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

Jag tror det blir bra med detta upplägg, hon får en friare roll och behöver inte ställa upp på läger m m, som kanske inte passar in i hennes satsning inför säsongen.

Charlotte Kalla som redan är en etablerad stjärna med goda sponsorsintäkter klarar sig bra ekonomiskt utanför landslaget,men för alla de som kommer underifrån är det ett måste med ekonomisk stöttning från Förbundet och att få deltaga i läger mm tillsammans med etablerade åkare för att kunna fortsätta med sin satsning.

.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 919 inlägg

Kalla gjorde ju ett lyft inför förra säsongen, men denna så gick hon tillbaka, helt klart att vår största längdstjärna är Stina Nilson nu, näst bäst denna vinter var ju inte Kalla, utan Britta Norgren, visst Kalla har större kapacitet, men hon vann väll inget internationellt lopp i vintras. Blir nog säkert bäst för alla parter att Kalla går sin egen väg, hon sprider ju ingen positivism precis när hon inte vinner, och vinner gör hon ju inte så ofta.

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 945 inlägg

Kalla gjorde ju ett lyft inför förra säsongen, men denna så gick hon tillbaka, helt klart att vår största längdstjärna är Stina Nilson nu, näst bäst denna vinter var ju inte Kalla, utan Britta Norgren, visst Kalla har större kapacitet, men hon vann väll inget internationellt lopp i vintras. Blir nog säkert bäst för alla parter att Kalla går sin egen väg, hon sprider ju ingen positivism precis när hon inte vinner, och vinner gör hon ju inte så ofta.

???

Kalla var den 5:e bästa skidåkerskan i världen denna säsongen. Tre norskor och en finska hade hon före sig i slutställningen i totala VC. Inga svenskor. Stina är bättre kort och spurt, men inte på riktiga längdskidlopp. Britta åker motionslopp.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 169 inlägg

???

Kalla var den 5:e bästa skidåkerskan i världen denna säsongen. Tre norskor och en finska hade hon före sig i slutställningen i totala VC. Inga svenskor. Stina är bättre kort och spurt, men inte på riktiga längdskidlopp. Britta åker motionslopp.

Hur definierar du tävlingar vs motionslopp?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

Det var att nedvärdera Britta Johannson-Norgrens insats som världens bästa kvinnliga långloppsåkare 2016 till att kalla henne motionär. Motionslopp är alla skidlopp utan tidtagning och resultatlista, alla lopp med tidtagning och resultat anser jag är tävlingar oavsett längd.

Vad gäller Kalla har vi blivit bortskämda med att hon krigar i toppen med norskor och finskor, även om det gått lite sämre denna säsong är hon ju fortfarande en världsåkare, men det förringar varken Stina och Brita, som är världsåkare inom sina specialområden.

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 127 inlägg

???

+1.

Britta Sveriges näst största åkare? Skärpning nu.

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 945 inlägg

Britta är en fantastisk stakåkare vilket hon visade bland annat när hon stakade sig till en fjärde plats i den klassiska sprinten i Asiago i världscupen för nåt år sen. I långloppen har hon också åkt bra, men motståndet där är svårvärderat i och med att endast en handfull elitdamer ställer upp i långloppen.

Britta har bara tävlat en gång denna säsong mot hela den svenska eliten. Då var hon 12:a i Bruksvallarna. Nu brukar hon normalt åka bättre där så det var kanske ett sämre lopp: http://data.fis-ski....0&raceid=26347 

Kalla hade ingen perfekt säsong. Men hon är fortfarande bästa dam i Sverige. Överlägset.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 919 inlägg

Stina var helt klart bättre i vintras om man värderar sprint och distans lika, alla de bästa var med i både distans och sprint, Kalla var aldrig nära att vinna något lopp när de bästa var med.

Visst, Britta är sämre skidåkare än Kalla om fäste är det bästa att köra med, men Britta är nog världens bästa kvinnliga stakåkare och hur Kalla skulle konkurera med henne i staklopp kan man bara spekulera om. Britta vann lopp och en hel cup, Kalla vann inget när de bästa var med.

Kan kanske köpa att Kalla är bättre än Britta, men jag hävdar att resultatmässigt var Britta bättre, att Stina skulle vara sämre än Kalla har jag svårt att förstå, och att Kalla den gånga vintern var Sveriges bästa dam överlägset är helt obegripligt. Kalla kanske är den dam som har det överlägset bästa testvärdet i Sverige eller nått? Fast där kanske Ebba Andersson är hack i häl?

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 945 inlägg

Totala världscupställningen var det som avgjorde vem som var bäst förra säsongen i och med att det inte var nåt mästerskap. Det var i totalen de bästa skidåkarna ville placera sig högt. Kalla slutade femma, Stina 11:a. Britta tog noll poäng. Den näst mest prestigefyllda tävlingen var Tour de Ski. Kalla var här fyra, långt före andra svenskor. Kalla är totalt sett den bästa svenska skidåkaren också denna säsong trots att hon kanske inte nådde upp till sin potential. Sen kan det finnas andra som är bättre på vissa moment, som Stina på spurt och Britta på stakåkning (möjligtvis).

Hur Kalla skulle konkurrera mot Britta i staklopp? Ja, Kalla vann iaf när de möttes senast http://medias1.fis-s...014CC3626RL.pdf

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 169 inlägg

Totala världscupställningen var det som avgjorde vem som var bäst förra säsongen i och med att det inte var nåt mästerskap. Det var i totalen de bästa skidåkarna ville placera sig högt. Kalla slutade femma, Stina 11:a. Britta tog noll poäng. Den näst mest prestigefyllda tävlingen var Tour de Ski. Kalla var här fyra, långt före andra svenskor. Kalla är totalt sett den bästa svenska skidåkaren också denna säsong trots att hon kanske inte nådde upp till sin potential. Sen kan det finnas andra som är bättre på vissa moment, som Stina på spurt och Britta på stakåkning (möjligtvis).

Hur Kalla skulle konkurrera mot Britta i staklopp? Ja, Kalla vann iaf när de möttes senast http://medias1.fis-s...014CC3626RL.pdf

Egentligen har ni nog rätt båda två, handlar mest om sematik.

Men att jämföra Brittas långloppskapacitet 2014 mot i år känns inte riktigt rättvist.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 506 inlägg

Om man räknar in taktisk skicklighet under loppen är Stina Nilsson i en klass för sig. Hon har en otrolig förmåga att hamna rätt i de flesta situationer och avvaktar i rätt läge och trycker på när det behövs. Sen att det finns två norskor på samma nivå gör inte prestationen sämre. Men jag jämför inte henne med Kalla eller Brita utan de är alla tre bra på sina specialområden.

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 919 inlägg

Årefjällsloppet är inget staklopp på damsidan, ingen kvinna utan fäste har vunnit där än, samma sak med Birken. Så där vinner troligtvis de som tränat diagonal hela vinter och är bäst på det, dvs. Johaug om de bästa ställer upp. Kalla var inte bäst på något i vintras, bästa svenska på diagonalåkning och skejt på 5 km och mer. Stina är bäst i världen på sprint när hon har en bra dag och Britta på långa staklopp.  

På herrsidan med ditt resonemang Frazzi så är alla manliga skidåkare som tagit någon poäng i WC bättre än Eliassen och Dahl som tog noll där i vintras och Daniel Richardsson därmed hade en mycket bättre vinter resultatmässigt än de båda sistnämnda?

Lejonet

Lejonet

Medlem

• Members
  • Pip
  • 268 inlägg

Kan inte flera ha varit bäst? Eller är det lite för mycket sosse/Bamse resonemang? Vi vill väl bredda skidvärlden och ge utrymme åt fler att vara skidåkare. Snart kanske vi har en ny gren i ultralopp också.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar