Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Rekordintresse fr AXA Ski Marathon

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Resa: Kaiser Maximilian Lauf

Sveriges trupp till Toblach - utan Stina Nilsson

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Kalla lämnar landslaget

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 956 inlägg

Årefjällsloppet är inget staklopp på damsidan, ingen kvinna utan fäste har vunnit där än, samma sak med Birken. Så där vinner troligtvis de som tränat diagonal hela vinter och är bäst på det, dvs. Johaug om de bästa ställer upp. Kalla var inte bäst på något i vintras, bästa svenska på diagonalåkning och skejt på 5 km och mer. Stina är bäst i världen på sprint när hon har en bra dag och Britta på långa staklopp.  

På herrsidan med ditt resonemang Frazzi så är alla manliga skidåkare som tagit någon poäng i WC bättre än Eliassen och Dahl som tog noll där i vintras och Daniel Richardsson därmed hade en mycket bättre vinter resultatmässigt än de båda sistnämnda?

Vilka märkliga resonemang du har. Britta har inte tävlat mot världens bästa skidåkare den här säsongen. Så vi kan inte med säkerhet säga om hon är bäst på stakning heller. En Boner eller Smutna är inga värdemätare, de hade svårt att komma topp 30 då de tävlade/tävlar i världscupen.

Herrsidan håller högre klass i långloppscupen så där är det inte riktigt samma sak, även om det lite var samma med Eliassen och Dahl som med Boner och Smutna. Alla dessa hade svårigheter att nå eliten i traditionell åkning. Dahl brukade dock åka bra i sprinten i Ruka där han har vunnit om jag kommer ihåg rätt. Att ta världscuppoäng är inte lätt. Ganska få av långloppsåkarna som klarat det.

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 956 inlägg

Blir så frustrerad på denna brist på respekt mot Kalla.

Blir inte så bra argumentation när jag blir frustrerad och börjar hacka ner på långloppsåkarna. Men den cupen skulle må bra av att ta in skatelopp.

Spikerfeste

Spikerfeste

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg
Eliassen var bare et fall helt på slutten fra medalje i 50 km under VM i Holmenkollen 2013 - og endte opp på 4rde plass.

Hoppskate

Hoppskate

Medlem

• Members
  • Pip
  • 312 inlägg

Det håller jag inte med om, att tävla för Sverige och landslaget i synnerhet i OS och VM är det största i de allra flesta elitidrottande kvinnor och mäns liv och får man kröna sin karriär med att stå på pallen individuellt eller i lag och representera

Sverige.

Jag tror det blir bra med detta upplägg, hon får en friare roll och behöver inte ställa upp på läger m m, som kanske inte passar in i hennes satsning inför säsongen.

Charlotte Kalla som redan är en etablerad stjärna med goda sponsorsintäkter klarar sig bra ekonomiskt utanför landslaget,men för alla de som kommer underifrån är det ett måste med ekonomisk stöttning från Förbundet och att få deltaga i läger mm tillsammans med etablerade åkare för att kunna fortsätta med sin satsning.

Jag menar absolut inte att man ska lägga ned landslaget som företeelse eller förbundet som organisation.
I just VM- och OS-sammanhang så ser jag det som en självklarhet att man samlar landets bästa åkare i ett landslag, precis som i alla andra sporter. Att få representera landslaget är för de flesta åkare den största seger de någonsin kommer att uppnå.

Men i tävlingarna som är mellan mästerskapen tycker jag inte att man behöver ett landslag (i vilka andra idrotter tävlar man för landslaget även utanför de stora mästerskapen liksom?).

Du argumenterar för att det är förbundet som genom sponsorkontrakt möjliggör satsningar för mindre etablerade åkare.
Jag hävdar att det är precis tvärt om. ;)  
I dagsläget är det svårt för individer utanför landslaget att skaffa sig egna privata sponsorer i och med att de inte tillåts behålla dessa sponsorer om de tar sig upp på landslagsnivå, vilket är ett dåligt incitament för att vilja sponsra en åkare.
Jag skulle även vilja påstå att skidlandslaget suger åt sig sponsorpengar som annars hade gått till de klubbar som åkarna redan representerar. 

Jag är medveten om att upplägget inte kommer att ändras och att längdskidsporten hellre dör än släpper in privata och lokala klubbar i världscupen. Men jag skulle ändå tycka att det vore spännande med ett liite annat upplägg där landslaget var liite mindre dominant.  :unsure:  

Gammern

Gammern

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg

I ett fritt moderne samfunn tvinger det seg frem private løsninger parallelt med landslag. Det er jo et faktum i flere idretter allerede og kan ikke stoppes i et demokrati, selv om noen forbund kjemper imot.

At Kalla, som mange andre mennesker i forskjellige sammenhenger trenger forandring, er helt naturlig. Ønsker henne lykke til med det og håper hun får et løft inn i den nye sesongen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar