Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klarlvsloppet live p Lngd.se

Nordstrm hemmafavorit p Vlarullen

Lina Korsgren och Ramudden bildar lngloppsteam

Hst och Slind totalvinnare av Guide World Classic Tour

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Skidpremiär Idre Fjäll Skistart 2018
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

überlångpass

• Vänligen logga in för att kunna svara
54 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Jag lyssnar på ljudböcker och pod casts. Bra tillfälle att ”läsa” vilket jag inte hinner så ofta annars.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 194 inlägg

Hur orkar du motivera dig att köra så långa pass på rullskidor ? Själv kör jag max 1 tim, men brukar vara less redan efter halva tiden + att min fot brukar börja protestera på slutet.

Just nu är motivationen på topp i.a.f. Känns som att jag har harvat tillräckligt i led-4/5-träsket så nu ska lyftet komma!
Att ibland ge sig iväg till de riktigt fina miljöerna är också betydelsefullt för att tanka inspiration (som också Lejonet nämner i #38 i denna tråd). Igår alltså Mälaröarna. Jag har också åkt rullskidor på Gotland några gånger och kommer att göra det igen denna sommar. Har också några favoritvägar i Södermanland. Ibland skjutsar jag ungarna till Mormor som har en stuga i Nykvarn och då är det perfekt att dumpa ungarna där och klämma turen Turinge-Läggesta-Stallarholmen-Malmby-Läggesta och tillbaks. Kalasfin tur som alltså går längs gamla E3:an till stora delar.

Att det kan vara jobbigt för fötterna på långa rullpass håller jag med om men det borde gå att åtgärda med lämpliga innersulor. Har nu bytt innersulan i de vanliga Alpina skidpjäxorna mot en tjockare foamig sak som jag plockade från ett par löparskor (Zoot Ultra Kalani 3.0) och det blev bättre men inte helt perfekt. Ska man hellre ha gel-innersula typ Scholl Gel Active ? Andra tips ?

LFN

LFN

Medlem

• Members
  • Pip
  • 432 inlägg

Att det kan vara jobbigt för fötterna på långa rullpass håller jag med om men det borde gå att åtgärda med lämpliga innersulor. Har nu bytt innersulan i de vanliga Alpina skidpjäxorna mot en tjockare foamig sak som jag plockade från ett par löparskor (Zoot Ultra Kalani 3.0) och det blev bättre men inte helt perfekt. Ska man hellre ha gel-innersula typ Scholl Gel Active ? Andra tips ?

För mig var lösningen att skaffa ett par Elpex X. Inga problem alls med fötterna efter det. Suverän dämpning även på riktigt ful asfalt. 

ÖSM13 - 7:08.  ÖSM16 - 5:24 (plac 146). VL 17 - 6:08 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 564 inlägg

Just nu är motivationen på topp i.a.f. Känns som att jag har harvat tillräckligt i led-4/5-träsket så nu ska lyftet komma!
Att ibland ge sig iväg till de riktigt fina miljöerna är också betydelsefullt för att tanka inspiration (som också Lejonet nämner i #38 i denna tråd). Igår alltså Mälaröarna. Jag har också åkt rullskidor på Gotland några gånger och kommer att göra det igen denna sommar. Har också några favoritvägar i Södermanland. Ibland skjutsar jag ungarna till Mormor som har en stuga i Nykvarn och då är det perfekt att dumpa ungarna där och klämma turen Turinge-Läggesta-Stallarholmen-Malmby-Läggesta och tillbaks. Kalasfin tur som alltså går längs gamla E3:an till stora delar.

Fast dina rullskidupplevelser påminner om mina på cykel, som kan bli upp till 2 tim. Jag brukar slänga in cykeln i bagaget och starta från ett nytt ställe ibland och då får jag en nyupplevelse av landskapet och naturen jag passerar igenom. Jag har ett lite ovanligt sätt att planera min rundor med och det går till så att jag tar ett snöre och följer planerad färdväg och sen mäter snöret på skalan som finns på kartan. Brukar planera rundor på 35-55 km, som är lagom för min nivå på 70-talsracern Crescent "Fåglum".

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 173 inlägg
Et annat sätt att bedriva långpass är att "skidsurfa" 2 tim och sen sticka ut och träna 1 tim. Då blir det ett långpass på 3tim
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 194 inlägg
Begreppet "hur långt är ett snöre?" fick just en ny innebörd

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 472 inlägg

Et annat sätt att bedriva långpass är att "skidsurfa" 2 tim och sen sticka ut och träna 1 tim. Då blir det ett långpass på 3tim

Och sedan kallar du det förstås "glida" som det anstår här i Skandinavien istället för det aparta "surfa" så blir det 100% grenspecifikt.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 753 inlägg
MC Hammer, stakar du enbart på dina långpass?
Jag är grymt imponerad oavsett, skulle gärna göra likadant. Utmaningen är, hos mig, att hitta lämpliga gar för sådana övningar. Lättare på cykel.
Axlarna orkar kanske inte än men allt mer, man vill ju inte harva i led 4/5 träsket .
Vad är ambitionen nu?
Långa pass tror jag stenhårt på, det som oftast fattas i en stressad och sönderhackad värld.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 067 inlägg

Mitt livs längsta uberlångpass finns dokumenterat här. Hoppas det bidrar lite till underhållningen och befästandet av att jag nog är inte lite "knäpp" och envis: https://www.redbulln...t-egna-kvarter/

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 194 inlägg
Lars-Erik är såklart alltid värst men du har ju haft längre tid på dej att träna än de flesta av oss andra..

Svar till Knappen:
Jag vill såklart som alla andra nå topp 1000 och jag bedömer att jag har mycket större chans att göra det med kick, så jag slänger in ganska mycket frånskjutstakning när jag rullskidar. Det gör jag på alla rullskidpass oavsett distans. Lämpliga långa rundor vill man såklart gärna ha men inte nödvändigt. Passet på knappt 6 mil som jag körde i mitten av April gjorde jag i 6 varv på min standardrunda utgående hemifrån på måttligt inspirerande cykelbanor och i lite halvtrixiga villakvarter. Lars-Eriks variant ser dock inte ut att ha så särskilt utmanande höjdprofil.

Apropå topp-1000 så noterade jag att Fredrik Erixon bor längs det som har varit min standardrunda på rullskidor senaste 3 säsongerna.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 107 inlägg

Überlånga pass ser jag främst för att man ska ha ork sista 10-20 km i Vasan. Nog så viktigt för placeringarna. För att ta sig upp ur 4-5 träsket tror jag andra saker är viktigare. Jag rankar regelbunden rullskidåkning, och ett långpass 2-3 timmar som i alla fall delvis är snabbt som viktigare. Om långpassen är så långa att man vilar i många dagar efteråt tycker jag inte man ska köra det.

Ett rullande schema på långpass 2-3-3-4 timmar kanske skulle fungera? 2 timmars passet körs hårt (Tävlingsfart VL) och 3 timmars kör man upp till 1 timme hårt. Sen var 4:e vecka 4 timmars blir lugnt i så fall.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 564 inlägg

Knappen/utter; jag tycker det är lite diskriminerande att kalla de åkare som befinner sig i 4/5 som "träskåkare". Jag tycker alla som klarar led 5 är det som i dagligt tal kallas "elitmotionärer" dvs tävlingsåkare av god klass. Även att placera sig i led 5-8 kräver god kapacitet och för att hålla sig i led 8-9 inte oäven kapacitet. Jag vill inte kalla led 10 för träsk heller, även om ledet innehåller åkare av beskedlig karaktär finns det dock en och annan av god kapacitet, som hamnat där som förstagångsåkare utan uppseedning.

Jag tycker att "träsket" finns utanför vasaloppsleden bland de som missköter sin hälsa och mest ligger och degar i soffan, alla som ställer upp och åker vasaloppet är värda all beundran oavsett kapacitet. :)

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Jag tycker 2 - 3 tim ger väldigt mycket om man kör utan energitillförsel. Annars kör jag hellre ett intervallpass på morgonen följt av 2 tim lugnt på eftermiddan. Kanske kompletterat med lite trädgårdsarbete.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 753 inlägg

Knappen/utter; jag tycker det är lite diskriminerande att kalla de åkare som befinner sig i 4/5 som "träskåkare". Jag tycker alla som klarar led 5 är det som i dagligt tal kallas "elitmotionärer" dvs tävlingsåkare av god klass. Även att placera sig i led 5-8 kräver god kapacitet och för att hålla sig i led 8-9 inte oäven kapacitet. Jag vill inte kalla led 10 för träsk heller, även om ledet innehåller åkare av beskedlig karaktär finns det dock en och annan av god kapacitet, som hamnat där som förstagångsåkare utan uppseedning.
Jag tycker att "träsket" finns utanför vasaloppsleden bland de som missköter sin hälsa och mest ligger och degar i soffan, alla som ställer upp och åker vasaloppet är värda all beundran oavsett kapacitet. :)

Såklart att träsk är sagt med ironi , både jag och Utter refererade nog mest till Hammers benämning. Jag var mycket nöjd kör jag kom till femman första gången! Numera ändå gladare i fyran... vilket inte tar bort tanken på hur man ska ändra på träningen för att uppnå ändå bättre resultat.
Harva och träsk har nog mest att göra med att samma gamla vanliga träning ger samma gamla vanliga resultat...
Jag tror starkt på att långa pass är en väg framåt, mycket pga av att det ökar träningen utan att öka antalet pass...

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 107 inlägg

Harva och träsk har nog mest att göra med att samma gamla vanliga träning ger samma gamla vanliga resultat...
Jag tror starkt på att långa pass är en väg framåt, mycket pga av att det ökar träningen utan att öka antalet pass...

Exakt min mening med "träsk". Om jag står och stampar på samma ställe och vill komma vidare så brukar man använda det ordet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar