Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

überlångpass


MC Hammer

Recommended Posts

Überlånga pass ser jag främst för att man ska ha ork sista 10-20 km i Vasan. Nog så viktigt för placeringarna. För att ta sig upp ur 4-5 träsket tror jag andra saker är viktigare. Jag rankar regelbunden rullskidåkning, och ett långpass 2-3 timmar som i alla fall delvis är snabbt som viktigare. Om långpassen är så långa att man vilar i många dagar efteråt tycker jag inte man ska köra det.

 

Ett rullande schema på långpass 2-3-3-4 timmar kanske skulle fungera? 2 timmars passet körs hårt (Tävlingsfart VL) och 3 timmars kör man upp till 1 timme hårt. Sen var 4:e vecka 4 timmars blir lugnt i så fall.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Knappen/utter; jag tycker det är lite diskriminerande att kalla de åkare som befinner sig i 4/5 som "träskåkare". Jag tycker alla som klarar led 5 är det som i dagligt tal kallas "elitmotionärer" dvs tävlingsåkare av god klass. Även att placera sig i led 5-8 kräver god kapacitet och för att hålla sig i led 8-9 inte oäven kapacitet. Jag vill inte kalla led 10 för träsk heller, även om ledet innehåller åkare av beskedlig karaktär finns det dock en och annan av god kapacitet, som hamnat där som förstagångsåkare utan uppseedning.

Jag tycker att "träsket" finns utanför vasaloppsleden bland de som missköter sin hälsa och mest ligger och degar i soffan, alla som ställer upp och åker vasaloppet är värda all beundran oavsett kapacitet. :)

Link to comment
Share on other sites

Knappen/utter; jag tycker det är lite diskriminerande att kalla de åkare som befinner sig i 4/5 som "träskåkare". Jag tycker alla som klarar led 5 är det som i dagligt tal kallas "elitmotionärer" dvs tävlingsåkare av god klass. Även att placera sig i led 5-8 kräver god kapacitet och för att hålla sig i led 8-9 inte oäven kapacitet. Jag vill inte kalla led 10 för träsk heller, även om ledet innehåller åkare av beskedlig karaktär finns det dock en och annan av god kapacitet, som hamnat där som förstagångsåkare utan uppseedning.

Jag tycker att "träsket" finns utanför vasaloppsleden bland de som missköter sin hälsa och mest ligger och degar i soffan, alla som ställer upp och åker vasaloppet är värda all beundran oavsett kapacitet. :)

Såklart att träsk är sagt med ironi , både jag och Utter refererade nog mest till Hammers benämning. Jag var mycket nöjd kör jag kom till femman första gången! Numera ändå gladare i fyran... vilket inte tar bort tanken på hur man ska ändra på träningen för att uppnå ändå bättre resultat.

Harva och träsk har nog mest att göra med att samma gamla vanliga träning ger samma gamla vanliga resultat...

Jag tror starkt på att långa pass är en väg framåt, mycket pga av att det ökar träningen utan att öka antalet pass...

Link to comment
Share on other sites

Harva och träsk har nog mest att göra med att samma gamla vanliga träning ger samma gamla vanliga resultat...

Jag tror starkt på att långa pass är en väg framåt, mycket pga av att det ökar träningen utan att öka antalet pass...

Exakt min mening med "träsk". Om jag står och stampar på samma ställe och vill komma vidare så brukar man använda det ordet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...