Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakskidor - ny monstertråd?


larsbern

Recommended Posts

Tycker Erik gör en förståelig beskrivning av vad de försöker skapa:

Skidorna har jämnare materialstyvhet, alltså de otroligt mjuka fram- och bakändarna som finns på Redline är inte fullt lika mjuka på Propulsion. Tryckfördelningen är också mer utjämnad vilket förändrar tryckzonerna. Det kändes när man gick upp på tå och stakade. De nöp inte som jag tycker konventionella skidor ofta tenderar att göra, trots enbart glidvalla under.

 

Flexen är ungefär samma på konventionella skidor. Spannhöjderna ingen större skillnad. Madshusåkarna i Team United Bakeries, Team LeasePlanGo och Lager 157 Ski Team har alla åkt en hel del på de nya skidorna (dock med gammal design) i vinter. Dahl vann Vasan, Birken och Nordenskiöld på samma stakpar enligt Madshus.

 

Längden blir kortare, fast ändå inte. Topparna blir spetsigare, samt lite lägre, typ som på skejtskidor. Det gör att en Propulsion 205 cm i själva verket är som en Redline 210 cm, bara toppen skiljer. Kall- och varmföresskidorna har olika spannakurvor och olika belag, precis som på Redline.

Lite off-topic så känns ju inte namnvalet Propulsion så innovativt med tanke på Salomons Propulse, men vi får se var det landar.

Link to comment
Share on other sites

Skall bli intressant att följa utvecklingen och få en utförlig förklaring till vad det är som gör att de inte nyper vid tåstak.

 

Om man inte har råd att skaffa renodlade stakskidor kan man genom att informera sig om deras egenskaper lättare välja det skidpar ur sin skidpark som är bäst lämpade som stakskidor.

 

Håller inte för otroligt att jag testar ett staklopp nästa vinter för att känna hur det känns, om inte "kröppastöllen" säger ifrån dvs.

Link to comment
Share on other sites

Testade i tunneln igår. Jämförelsen gjordes med ett par Ross x-ium med fästvalla. I början på platten kändes det som om de nöp fast lite, men i uppförsbackarna kom den effekten som det har skrivits om tidigare. Att de sedan gled någon / några meter längre utför var väl ingen större överraskning. Fortsatt test imorgon

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat ett pass till. Det jag tidigare skrev om att nypa fast kan ni glömma. Det var nog mer en känsla. Skidorna togs direkt ur leveransförpackningen, stålborstades ett par drag och sedan putsade jag upp dom med nylonborste. Bra glid, bra släpp i uppförsbackarna och allmänt ett gott intryck att stå och staka på. Skidan är 5 cm kortare än vad jag normalt åker på. De är inte lika följsamma som en normal skida i spåret när du åker utför och det svänger. Inga problem dock, men lite åt skateskidhållet. Jag är nöjd hittills och kommer nog att använda dessa på något/några långlopp i vinter.

Link to comment
Share on other sites

upplevt detta mellan vanliga skidor att man inte har samma fina kontakt och kontroll mellan olika par och märken.

Vore trevligt med ett test mellan de olika märkenas stak-skidor och hur stabiliteten mellan dem.

Är det skate bindning och pjäxor som gäller på dessa skidor eller funkar det lika bra med "Diagonal" grejer? 

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi inte se mig som någon expert utan mer som en prylnördig amatör av bättre kvalitet. Jag körde med klassiska bindningar och pjäxor. Kan möjligen tänka mig att köra med kombipjäxor, men inte med skejtpjäxans stela sula. För mig, som tycker att det är OK att köra skejtrullskidor med kombipjäxor, är det tillräckligt stabilt med vanliga klassiska pjäxor. Just nu i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag har skrivit om Peltonens stakskida på min blogg här: http://m-sunesson.se/peltonens-stakskidor-infra-x-pumpa/ 

 

Jag kan inte göra någon jämförelse då jag inte testat andra märken. Och är som alltid lite partisk då jag har sponsring av Peltonen. Men mina upplevelser av hur skidan är kanske i alla fall kan ge en bild av hur just Peltonens stakskida känns och vad som skiljer mot att staka på vanliga klassiska skidor eller skejtskidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag har skrivit om Peltonens stakskida på min blogg här: http://m-sunesson.se/peltonens-stakskidor-infra-x-pumpa/ 

 

Jag kan inte göra någon jämförelse då jag inte testat andra märken. Och är som alltid lite partisk då jag har sponsring av Peltonen. Men mina upplevelser av hur skidan är kanske i alla fall kan ge en bild av hur just Peltonens stakskida känns och vad som skiljer mot att staka på vanliga klassiska skidor eller skejtskidor.

Vad jag än trycker på så blir det "Nothing found". Har du en fungerande länk på "testet"?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att skaffa stakskidor. Är det så att en vanlig motionär kommer att få någon fördel eller är det bara att kasta pengar i sjön? Mina vanliga skidor idag släpper bra i stakningen uppför. Upplevde på årets VL att jag kunde staka mycket bättre i uppförsbackarna än med mina gamla skidor. Åker idag salomon s-lab classic.
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Konstigt att denna tråd är så bortglömd.

Men vilka stakskidor gäller nu då och vad skiljer?

Det kanske inte är så konstigt då skillnaden är minimal mot ”vanliga”. En monstertråd om hårt slutspann känns lite överdrivet.. Finsmakaren sägs märka skillnad i brant uppförsbacke. Själv hänger jag mest på stavarna för kung och fosterland och har svårt att fokusera på skidorna i de lägena. Men fråga Eliassen, han har kanske hunnit bildat sig en uppfattning..

 

Fast han stakar väl på vanliga med hårt slutspann förresten?

Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte är så konstigt då skillnaden är minimal mot ”vanliga”. En monstertråd om hårt slutspann känns lite överdrivet.. Finsmakaren sägs märka skillnad i brant uppförsbacke. Själv hänger jag mest på stavarna för kung och fosterland och har svårt att fokusera på skidorna i de lägena. Men fråga Eliassen, han har kanske hunnit bildat sig en uppfattning..

 

Fast han stakar väl på vanliga med hårt slutspann förresten?

Har du inte fäste utan oruggade glidpreppade skidor i "fästzoonen" så har jag svårt att förstå att de skulle nypa i uppförstakningen även om slutspannet inte är hårt..., så för mig är stakskidor skidor med oruggad "fästzoon" där jag fokuserar på glidet och glidzoonerna, ägnar inte mycket tankeenergi åt slutspannets hårdhet, har aldrig känt att det skulle nypa i uppförsstakning eller något annat mystiskt ofarklarigt som gör att bra stakskidor måste vara tillverkade för just stakning. Väntar bara på att det ska lanseras stakstavar som är bra för uppförstakning. Kanske lite skilland iofs, eftersom om tillverkaren kan strunta i spannet när stakskidor tillverkas bör sannolikheten för att få till bra glidzooner kanske vara lite högre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...