Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakskidor - ny monstertråd?


larsbern

Recommended Posts

Fast just stakning med hög energi är kanske skinskidornas största svaghet, eller? Just när man tokstakar, som i en spurt, är det högt tryck mitt på skidan och lätt att råka trycka pälsen i snön så den nyper lite

Jag menade helt generellt att stakskidor inte är ett lika hett område som för 2-3 år sedan. Sen är det ju ingen som väljer en skinskida, om de skall staka, så om den nyper i en spurt är inte så intressant. Sen kanske det inte finns så mycket mer att utveckla på stakskidor utan det gäller väl som vid val av alla skidor att hitta skidpar som är avpassade för åkarens vikt.

Link to comment
Share on other sites

Har du inte fäste utan oruggade glidpreppade skidor i "fästzoonen" så har jag svårt att förstå att de skulle nypa i uppförstakningen även om slutspannet inte är hårt..., så för mig är stakskidor skidor med oruggad "fästzoon" där jag fokuserar på glidet och glidzoonerna, ägnar inte mycket tankeenergi åt slutspannets hårdhet, har aldrig känt att det skulle nypa i uppförsstakning eller något annat mystiskt ofarklarigt som gör att bra stakskidor måste vara tillverkade för just stakning. Väntar bara på att det ska lanseras stakstavar som är bra för uppförstakning. Kanske lite skilland iofs, eftersom om tillverkaren kan strunta i spannet när stakskidor tillverkas bör sannolikheten för att få till bra glidzooner kanske vara lite högre.

Det är inte fästzonen vallad/ruggad/oruggad som nyper. Det är hur spannkurvan ser ut som avgör om det nyper eller inte. En brant och hög kurva kan orsaka en bromseffekt, den nyper. Men den kan glida hur bra som helst men just i stakmomementet när själva spannet åker ner och främre delen av glidzonen åker upp kan denna bromseffekt uppstå.

Tror långt ifrån alla känner denna skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Ref. Vasapodden #68- Den optimale skien; "Har du bare råd at kjøpa en skid for stakning, så kjøp en DP Sprint 3D" og "Det kjenns som at alla DP Sprint som finns i hele verden er tilrekligt bra at tävla på". Lager 157 anbefaler altså Fischer DP Sprint 3D.

Om du åker i stenhårda spår ja, annars är DP Sprint överskattad. Mycket säkrare med en vanlig Speedmax 9Q2 klassisk eller en lång DP som är mjuk fram och bak.

Link to comment
Share on other sites

madshus har tydligen nån stak/skejt-hybrid:

 

https://erikwickstrom.se/2019/11/05/madshus-stakskidor-redline-skejt-hybrid-ett-varv-i-skidome-pa-2-21-min/

 

måste ju va den optimala fulskejtskidan. Tips till alla som funderar på dessa lagg till Vasan: dölj dom i ett fodral vid skidutläggningen annars diskar dom dej redan i insläppet till fållan.

Link to comment
Share on other sites

madshus har tydligen nån stak/skejt-hybrid:

 

https://erikwickstrom.se/2019/11/05/madshus-stakskidor-redline-skejt-hybrid-ett-varv-i-skidome-pa-2-21-min/

 

måste ju va den optimala fulskejtskidan. Tips till alla som funderar på dessa lagg till Vasan: dölj dom i ett fodral vid skidutläggningen annars diskar dom dej redan i insläppet till fållan.

 

Dessa är som Fischers DP sprint - utseendet som en skejtskida men spann som en stakskida. Det är detta Wickström menar med "hybrid" :) jag har själv köpt DP sprint 3D nu så jag hoppas på en någorlunda vinter så det blir bra spår så man hinner träna lite med dom innan det är dags för seedningslopp och vasan

Link to comment
Share on other sites

Stakskidor verkar vara lika polariserat som stålsickling men inte lika skoj att bråka om:)

Lägg märke till Wickströms sista ord; "Det går att få till bra glid på alla tre metoderna" dvs stenslipat och glidvallat, stålsicklat och stålsicklat och glidvallat) Borde kanske lägga in Wickströms ord i stålsicklingstråden för att göra den mindre polariserad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...