Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenhet av att anordna ett rullskidlopp?


Traningochjakt

Recommended Posts

Ett tips är att börja med ett klubblopp för egna klubben och kanske några grannklubbar, Öppet KM mao. Jag har anordnat två sådana lopp och kom fram till att det gäller att minimera antalet riskställen, där bilar korsar rullskidbanan och sätta upp varningsskylt före utfarten. Vi körde första gången på en 3,5 km cykelbana med vändpunkt och andra gången 4,5 km med samma vändpunkt. Andra gången passerade vi en infart till en parkering för ett konditori och det var inte så bra, då en åkare var nära att bli påkörd av en bilist in till parkeringen.

Men det finns erfarna organisatörer av rullskidtävlingar här på forumet, som har bra tips att komma med.

Link to comment
Share on other sites

Jo, så där det men vart är dessa som har erfarenhet av att anordna lopp? Hallå!

Har funderat länge på lämplig bansträcka och hur loppet ska utföras och kommit med ett förslag till den facebook-grupp som finns för skidåkare i min stad. Det kommer till en början vara en inofficiell tävling, där vi mer bara kör och sen utvärderar hur det har gått. Men i ett längre perspektiv vill jag gärna utöka så att alla kan anmäla sig och tänker främst på hur det ligger till med ansökning till polisen mm. Vet att det måste vara inne en ansökan långt innan och att de kostar en slant. En fråga jag undrar över är hur det är med att få ha vägvakter med tex flaggor som kan stänga vägen medan åkare passerar?  

Link to comment
Share on other sites

Jo, så där det men vart är dessa som har erfarenhet av att anordna lopp? Hallå!

Har funderat länge på lämplig bansträcka och hur loppet ska utföras och kommit med ett förslag till den facebook-grupp som finns för skidåkare i min stad. Det kommer till en början vara en inofficiell tävling, där vi mer bara kör och sen utvärderar hur det har gått. Men i ett längre perspektiv vill jag gärna utöka så att alla kan anmäla sig och tänker främst på hur det ligger till med ansökning till polisen mm. Vet att det måste vara inne en ansökan långt innan och att de kostar en slant. En fråga jag undrar över är hur det är med att få ha vägvakter med tex flaggor som kan stänga vägen medan åkare passerar?  

Det behöv tillstånd från länsstyrelsen(2700 kr) och polisen(700 kr).

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd! Hoppas på mycket bra info här. Håller nämligen på med exakt samma sak. Tydligen finns det ingen renodlad blankett för att ansöka med iaf. Väntar på svar från Länsstyrelsen hur man går tillväga för att ansöka om "tävling på allmän väg".

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd! Hoppas på mycket bra info här. Håller nämligen på med exakt samma sak. Tydligen finns det ingen renodlad blankett för att ansöka med iaf. Väntar på svar från Länsstyrelsen hur man går tillväga för att ansöka om "tävling på allmän väg".

Det skiljer mellan olika län hur man ansöker och hur långt i förväg man skall söka. I många fall är det många månader innan man måste ansöka, inkommer ansökan för nära eventet behandlar dom det inte ens.

Så kolla med just ditt län vad som gäller angående "tävling på väg" kom ihåg att rullskidor räknas då som fordon.

Link to comment
Share on other sites

Jo, så där det men vart är dessa som har erfarenhet av att anordna lopp? Hallå!

Har funderat länge på lämplig bansträcka och hur loppet ska utföras och kommit med ett förslag till den facebook-grupp som finns för skidåkare i min stad. Det kommer till en början vara en inofficiell tävling, där vi mer bara kör och sen utvärderar hur det har gått. Men i ett längre perspektiv vill jag gärna utöka så att alla kan anmäla sig och tänker främst på hur det ligger till med ansökning till polisen mm. Vet att det måste vara inne en ansökan långt innan och att de kostar en slant. En fråga jag undrar över är hur det är med att få ha vägvakter med tex flaggor som kan stänga vägen medan åkare passerar?

 

Vad jag vet så får man egentligen Aldrig stoppa en bil om man är en vanlig flaggvakt, det får. Bara polisen göra. Många gör sånt ändå, men man får inte. Så kolla med polisen.

Spärra av vägar är extremt svårt att få tillstånd till. Det klarar ju inte ens stora Alliansloppet t.ex. Det krävs ju massa för sånt, då skall tror jag både vägverket, länsstyrelsen, polisen och troligen kommunen tycka till.

 

Lämpligt är ju att hittar vägar med lite trafik, cykelbanor med lite cyklar eller gående. Sen är min erfarenhet att så fort man korsar en väg är det besvärligt och man kan ha otur att n klunga kan passera utan problem, men nästa klunga får vänta tills en Bill eller två har passerat.

Så det bästa är ju att bara ha högersvängar i korsningar med väjningsplikt, undvika korsningar med stopplikt.

 

Mitt tips är att sammarbeta med motorklubbar om banor finns, använd dom, även bredare gokart banor fungerar. Men dom bör ju ha kurering och inte för tajta kurvor. Det blir ofta många varv, men det finns ju chip och sånt. Men att skapa en bra banan är det svåraste när man gör en tävling. För långa banor kräver många funktionärer, för korta banor kan innebära få funktionärer och risk för varvräkningsfel

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer mellan olika län hur man ansöker och hur långt i förväg man skall söka. I många fall är det många månader innan man måste ansöka, inkommer ansökan för nära eventet behandlar dom det inte ens.

Så kolla med just ditt län vad som gäller angående "tävling på väg" kom ihåg att rullskidor räknas då som fordon.

Hur kan rullskidor räknas som fordon när man ska anordna tävling just?  Normalt sett är ju rullskidåkare = gående enligt lagreglerna.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan rullskidor räknas som fordon när man ska anordna tävling just?  Normalt sett är ju rullskidåkare = gående enligt lagreglerna.

Om man åker i samma fart som en gående ja, annars inte.

Ja jag skriver inte lagen eller trafikförordningen där det står just det. Inte min idé direkt

Link to comment
Share on other sites

Om man åker i samma fart som en gående ja, annars inte.

Ja jag skriver inte lagen eller trafikförordningen där det står just det. Inte min idé direkt

Hmm, hur menar du nu.  Skulle rullskidor förvandlas till ett fordon helt plötsligt (enligt lagen) om man åker över en viss fart?

 

Vad jag vet står det i lagen att rullskidåkare räknas som gående men det finns också en speciell skrivelse om att rullskidåkare och inlinesåkare kan hålla höger sida av vägen om det är lämpligare och farten överskrider gångfart (fritt från minnet).

Det gör ju dock inte att de räknas som fordon.

Link to comment
Share on other sites

Inte jag som hittar på reglerna Ekis, du låter som du anklagar mig för att jag försöker hjälpa någon.

Läs själv vad det står hos Länsstyrelsen, inte mina regler. Så här kan man t.ex. läsa hos Länsstyrelsen i Örebro

Tävling med fordon på väg kräver tillstånd. Som fordon räknas i det här sammanhanget även den som rider. Kravet på tillstånd gäller även uppvisning med fordon, bland annat motionslopp på cykel.

Tillståndskravet gäller även skidor, rullskidor, skridskor, rullskidskor eller liknande.......

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om någon tjänsteman utan kunskap om verkligheten hittat på detta, när anordnas tävling på skidor eller skridskor på en trafikerad väg.

Jag vet tex att när SOK Viljan skulle anordna rullskidtävling och banan gick nerför en backe, där det var hastighetsbegränsning, så ville tjänstemannen stoppa ansökan, då arrangören inte kunde garantera att hastighetsgränserna hölls. Tror det löste sig till slut, arrangören lovade att ingen skulle överskrida lagstadgad hastighet.

 

Är de här bestämmelserna offentliga, så att man kan gå in och läsa texten exakt ?

Link to comment
Share on other sites

Inte jag som hittar på reglerna Ekis, du låter som du anklagar mig för att jag försöker hjälpa någon.

Läs själv vad det står hos Länsstyrelsen, inte mina regler. Så här kan man t.ex. läsa hos Länsstyrelsen i Örebro

 

Tävling med fordon på väg kräver tillstånd. Som fordon räknas i det här sammanhanget även den som rider. Kravet på tillstånd gäller även uppvisning med fordon, bland annat motionslopp på cykel.

Tillståndskravet gäller även skidor, rullskidor, skridskor, rullskidskor eller liknande.......

Ja som Vasa skriver så är det ju ganska tydligt från den texten att rullskidor inte räknas som fordon, men att man ändå måste ansöka om tillstånd för rullskidlopp. Dock som sagt lite märkligt att skridskor och skidor står med där. :)

 

Jag anklagar dig inte, jättebra att du tipsar trådstartaren men det är väl bra att reda ut felaktigheter också.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om någon tjänsteman utan kunskap om verkligheten hittat på detta, när anordnas tävling på skidor eller skridskor på en trafikerad väg.

Första söndagen i mars varje år...? Då stänger man ju av (minst) en allmän väg för att Vasaloppet ska kunna passera över vägen tex.

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan var det en hel del uppmärksamhet i media om illegala street-race. Dvs där folk olovligen satte upp vägspärrar på allmänna vägar för att köra race med bilar.

Media brukar ju vilja ha med båda perspektiv så förutom att det är farligt och olagligt så fick vi också veta att det var synd om dessa personer för att de inte hade så stora möjligheter att lagligen utöva sin sport. Det ledde till att det öppnades upp möjligheter att få tillstånd till legala street-race.

 

Kanske en taktik för rullskidsporten att ta efter. Frågan är då hur man ska fixa de improviserade vägavspärrningarna? Man kanske kan tillverka spanska ryttare av gamla rullholkar?

Link to comment
Share on other sites

Att ha privata vägvakter kan ställa till problem. Vid en triathlontävling i Växjö för två år sedan stängde man av vägen mellan två rondeller för cykelmomentet. Vid den ena rondellen var det en in och utfart till en livsmedelsbutik och det blev stor irritation bland de köande bilisterna. Till slut var det några bilförare som helt enkelt nonchalerade vägvakterna och körde in i rondellen med påföljd att det sånär blev en krock cyklist-bilist. Cyklisten gjorde en undanmanöver och hamnade utanför och gick omkull.

Sen kom det fler bilister som struntade i vägvakten och körde på den delen av vägbanan som var infart mot tävlingsområdet.

Om där stått poliser i uniform tror jag inte att bilisterna vågat agera som de gjorde. Med detta vill jag ha sagt att det inte är så lätt alla gånger med vägvakter från klubben, speciellt om man spärrar av en väg med mycket trafik eller infart till butiker eller bostadsområden.

Frågan är då, om man blir debiterad avgift om polisen skall bevaka och styra trafiken vid ett rullskidevenemang ?

Link to comment
Share on other sites

När vi anordnade Värmdörullen förr, så var det några tillfällen då vi hade hjälp av polis. Dock inte som räckte för alla de ställen där flaggvakter behövdes. Men om man ansöker om polistillstånd, så tror jag man kan ställa frågan om polis kan närvara. Tror vi hade en polismotorcykel som körde först ett år. Möjligen det året som det samtidigt var SM i Inlines (???)

 

Vi fick ju dock tillstånd att sänka hastigheten på en 70-väg till 30. Si och så med hur detta efterföljdes också. Men finns polis på plats kan det säkert vara så att bilister följer även detta bättre. 

 

Om man inte lyckas ordna med tillstånd, så finns möjligheten att kalla det för träningstävling. Om man då får ta tid samt/eller ha nummerlapp är kanske dock tveksamt.

Link to comment
Share on other sites

När vi anordnade Värmdörullen förr, så var det några tillfällen då vi hade hjälp av polis. Dock inte som räckte för alla de ställen där flaggvakter behövdes. Men om man ansöker om polistillstånd, så tror jag man kan ställa frågan om polis kan närvara. Tror vi hade en polismotorcykel som körde först ett år. Möjligen det året som det samtidigt var SM i Inlines (???)

 

Vi fick ju dock tillstånd att sänka hastigheten på en 70-väg till 30. Si och så med hur detta efterföljdes också. Men finns polis på plats kan det säkert vara så att bilister följer även detta bättre. 

 

Om man inte lyckas ordna med tillstånd, så finns möjligheten att kalla det för träningstävling. Om man då får ta tid samt/eller ha nummerlapp är kanske dock tveksamt.

Hur är statusen för Värmdörullen, blir det några fler lopp?

Link to comment
Share on other sites

Hur är statusen för Värmdörullen, blir det några fler lopp?

Nej tyvärr :-(

Vi blev för få som orkade hålla i det. Lite för många klubbmedlemmar som ville köra istället för att vara funktionärer. Så på slutet var vi inte nästan för få för att det skulle vara ett bra arrangemang.

Link to comment
Share on other sites

Nej tyvärr :-(

Vi blev för få som orkade hålla i det. Lite för många klubbmedlemmar som ville köra istället för att vara funktionärer. Så på slutet var vi inte nästan för få för att det skulle vara ett bra arrangemang.

Tråkigt då det var det absolut mest trevliga rullskidloppet här omkring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hoppas de här länkarna kan vara till hjälp för de som ska/vill arrangera nästa år. Glöm inte att börja i god tid, minst 4 månader innan med ansökan till Länstyrelsen.

 

Ansökan om tillstånd för tävling på allmän väg måste skickas in till Länsstyrelsen 4 månader innan. Föreskrifterna och information om hur en ansökan ska utformas hittar man dock hos transportstyrelsen (TSFS 2012:28 , Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om tävling eller uppvisning på väg med cykel m.m.) :

https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/tsfs_svenska/tsfs-2012/tsfs-2012_28.pdf?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=t%C3%A4vling&_t_tags=language%3asv&_t_ip=193.182.52.35&_t_hit.id=TS_Externwebb_Models_Files_PdfContent/_08e36eb1-cf84-4da6-8150-0108a154859b&_t_hit.pos=27

 

Anmälan om idrottsarrangemang hos Polisen:

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/tillstand/Enkla%20blanketter/PM_512%201_anmalan-om-idrottsarrangemang-platt.pdf

 

Denna behövs nog om det är lite större arrangemang.

Ansökan om tillstånd enligt ordningslagen hos Polisen (det krävs även en bilaga för idrottsarrangemang):

https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/tillstand/PM_Ansokan_off_tillst_510_1_160219_ordningslagen.pdf

 

För startskott med startpistol (som även kräver vapenlicens) krävs även en ansökan om Skottlossning inom planlagt område:

https://polisen.se/Service/Blanketter/Tillstand/Vanliga-blanketter/Ansokan-tillstand-ordningslagen/

 

Länsstyrelsen 2300:- (kan vara olika hos olika Länsstyrelser), Polisen 700:- och eventuellt 1350:- för startskott. Det sistnämnda kommer man lätt undan genom att använda knallpulverpistol eller båttuta. Minsta kostnaden för tillstånd är alltså 3000:-.

 

Någon som vet vad det kan bli för konsekvenser om man anordnar tävling utan tillstånd? T.ex om en allvarlig olycka uppstår, "deltagande på egen risk" finns det tydligen inget som heter enligt vissa försäkringskunniga. Det anordnas mängder med cykeltävlingar som inte har tillstånd och det börjar tydligen bli ett "problem" för Cykelförbundet?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...