Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur får man nya och/eller platta hjul att inte dra snett?


Vasa

Recommended Posts

Ser att det i tråden om PU-2orna på slutet står lite om rullskidor som drar snett. Och efter byte till nya 4or så har det blivit att stå och "plocka" hela tiden, ju fortare det går desto mer och de är väldigt känsliga för vägen vad det verkar. Provade även ett par oslitna gummitvåor med de nyare platta hjulen och det är samma sak där.

 

De går ofta spikrakt på vänsterfoten men drar tvärin på höger, och det gäller båda skidorna så det hjälper alltså inte att byta sida med skidan. Trodde först att det var min högerfot som var inåkriktad. Men jag hade en annan att testa 4orna och han trodde först att det var tyngre rullmotstånd på högerskidan, tills han bytte sida.

 

Det går att knacka rätt så ena skidan stämmer med högerfoten men då får man gå på ganska hårt och det känns inte helt bra. Bindningarna verkar rätt monterade och skickar man iväg skidorna längs en linje går de rakt. Kan tilläggas att jag inte sliter skor snett, finns ingen tendens på joggingskor som gått en hel del mil.

 

Filmer på spektaklet, om det ser trögt ut beror det enbart på 4orna. ;)

Man får diagonala hela tiden för då slipper man problemet i och med att man får nytt utgångsläge i varje tag.

 

https://youtu.be/OpWfGWgmKQM

 

https://youtu.be/529BpJgX024

Link to comment
Share on other sites

Är swenors hjul också helt platta? Mina nya elpex 3or är platta och jag är inte helt vän med dem i höga farter. Lägger man vikten lite fel så börjar de vandra åt alla möjliga håll. Dock går de rakt å fint när jag "slappnar av och hittar balansen"...

Link to comment
Share on other sites

På första filmen syns det ju tydligt att du inte har tyngdpunkten över höger skida utan den är klart förskjuten till vänster.

När du diagonalar har du bra tyngdöverföring på vänster skida men ej höger.

I stakningen så ser det ut som om du står med höger skida lätt vinklad inåt, då är det ju inte skidans fel utan att du lägger belastningen på skidan så att den drar inåt.

Prova att testa balansen, klarar du att staka och bara stå på höger skida, jämför med vänster.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, det är samma skidor.

 

Petter, får ta en tur och kolla skillnaden. Återkommer om det. Balansen är ju sämre på höger tyvärr. Får ta och testa bättre även med omvänd lutning på vägbanan så man automatiskt får högre tryck på höger.

Link to comment
Share on other sites

Har även samma problem.

 

Dock har jag följande teori (eller snarare fundering):

Benlängden - De allra flesta har olika långa ben (höger vs vänster), det kan skilja upp till 4-5 mm utan att man märker det i dagliga livet. Det skulle kunna förklara tryckskillnaden.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt ang benlängdskillnad, men dock är ju sällan underlaget så pass plant att detta skulle vara en stor faktor. I första filmen är det klart att Vasa står med kroppstyngden på vänster ben och han skrev ju också att balansen var sämre på höger sida.

Så mitt förslag är att träna upp balans och styrka på höger sida. Styrkan i detta fall är utsida höft.

Jag tycker det är lite synd att det är så många som lägger ner timmar och åter timmar på att bli starkare och uthålligare i sin skidåkning men som väldigt sällan tränar balans och teknik.

De sekunder man kämpat till sig i uppförbackarna, slösar man bort när det roliga och minst jobbiga kommer - utföråkningen!

Link to comment
Share on other sites

Det rör sig inte om det klassiska problemet med att ytterskidan drar inåt?

Kanske mer markerat med trögare hjul?

 

Om du knackar ena skidan och får den att gå rakt för ytterfoten, drar den då inte snett för innerfoten?

 

Om du testar vänster sida vägen blir det likadant? Eller tvärtom? Eller går det rakt då?

 

Jag kan hålla med om att högerfoten ser lite mer instabil ut men det ser jag bara från diskussionen ovan. Balansövningar... ujamej ett dåligt samvete och jag vet att jag har dålig balans och tyngdöverföring. Men relativt enkelt på tvåor där man kan stå still och bara staka hela tiden istället...

 

Detta med ytterskidan som drar inåt (pga väglutningen) kompenserar man ju automatiskt efter ett tag, kan det inte bli likadant för tröga hjul?

Balansövningar hjälper säkert en del men mest borde det vara ryggmärgen som ska lära sig att kompensera?

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att få klarhet i om det beror på dina fötter (större tryck på utsidan av höger fot) eller om det beror på skidorna är att besöka ett tillfälle, där det erbjuds testning av olika rullskidmärke tex gör ju Rullskidspecialisten en turne runt om i Sverige nu på våren.

Link to comment
Share on other sites

Knappen: Fast vad är det ryggmärgen ska kompensera? Som jag ser det är det ju ett balansproblem, att inte göra korrekt tyngdöverföring. Ska man Kompensera/ersätta ett fel med ett annat??

Balansen är väl inte beroende på hur trögt hjulen går?

Jag har själv kört kortare sekvenser(~20 sek) där jag bara står på en skida och stakar. Det blir då tydligt om man klarar att stå med tyngden över skidan eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Petter, jag menar att ytterskidan alltid drar mer inåt än innerskidan pga vägens lutning. Även med balans.

Ryggmärgen får då kompensera detta med att man gör... ja inte vet jag men jag kompenserar vägens lutning med annorlunda fot/ben än när jag börjar säsongen... efter ett tag drar inte skidan snett längre... såklart den gör men jag kompenserar detta med antagligen annan fotvinkel eller möjligtvis lyfter framhjulet och stiger igenom som i en sväng.

 

Balansen är en ytterligare komponent... givetvis viktig men även med korrekt balans så drar ytterskidan mer än innerskidan pga lutningen av vägbanan, anledningen är att mer vikt finns på bakhjul och lutningen gör att den drar iväg "neråt" och därmed svänger framhjulet in då skidan vinklas.

Så ryggmärgen måste korrigerar viktskillnaden mellan fram och bakhjul fast jag vet inte vad jag gör och därför kallar jag det ryggmärg.

 

Så jag menar inte att man ska korrigera ett "fel" med ryggmärgen men att ett "rätt" dvs vikt på bakhjulet kan kompenseras med ryggmärg. Balansen kan vara ytterligare förbättring oavsett detta med vikt på bakhjulet :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, då har vi testat lite till och idag var det vänsterbenet som inte ville gå rakt. Eller rättare sagt när man körde på omvänd lutning så drog det upp mot lutningen. Anledningen till att jag lutar på högerfoten i filmen är nog att det annars skulle gå käpprätt in med skidan. Lutar man ner hålfoten så drar skidan mer utåt, står man rakt så drar ytterskidan kraftigt in och blir ej åkbart. Oavsett åt vilket håll det är så vill skidorna klättra mot lutningen.

 

Det går inte lika bra (mindre dåligt) att staka på ett ben med högersidan men tror inte att det är balansen som är problemet efter dagens tur.

 

Två filmer till där vägens lutning då blir motsatt till det normala.

 

I första filmen med utförskörning så är det omvänd lutning första 25 sekunderna och i den andra med diagonalgång hela tiden.

 

https://youtu.be/esdn1rfe7_s

 

https://youtu.be/3Lw0mn7fP_U

 

Slutsatsen än så länge blir från min sida att det är ett problem på "normala" värmländska vägar med platta hjul som inte går att "mikrokompensera". Så alternativen är väl om man inte vill vänta ut inslitningen att antingen knacka eller att slipa av hjulen på kanterna med borrmaskin så de blir mer spetsiga.

 

Är det någon mer som kan ge sig ut och testa, kanske filma så vore det uppskattat!? :)

Link to comment
Share on other sites

Dom är väldigt känsliga för vägens lutning. I vissa nedförsbackar måste jag åka mitt i vägen för där är vägen platt. För mig hjälper det att skicka fram skidan som drar 10-15cm när man står i fartställning.
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett liknande problem, prova och lägg över lite mer tyngd på högerbenet som någon sa.

Min högerskida brukar räta upp sig när jag gör det. Teorin med benlängd

skulle kunna vara boven i dramat?

 

Jag har faktiskt noterat det på riktiga skidor också lite lätt, så

nu kanske man går fortare i spåret till nästa säsong. :)

Jag är själv rätt ny på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Dom är väldigt känsliga för vägens lutning. I vissa nedförsbackar måste jag åka mitt i vägen för där är vägen platt. För mig hjälper det att skicka fram skidan som drar 10-15cm när man står i fartställning.

Du har väl helt nya treor?

 

Arne, ja man får ta några skejttag för att inte tappa balansen. :)

 

småland, försöker man stå lodrätt så att man inte lutar kommer skidan närmast vägkanten att få ett lägre tryck även om man har olika benlängd. Vägbanorna här lutar mer än eventuell benlängdskillnad.

 

På bilar är det ju så att det spårar mer med bredare däck. Men en fördel för bilarna är att man sitter i en stol med lite servostyrning osv. Samt att de har ett lufttryck som utjämnar ojämnheter något och att spårvidden är betydligt större.

De nya platta rullskidhjulen har ju egentligen ett vasst hörn mellan däcksidan och slitbanan där trycket mot underlaget blir som störst?

Link to comment
Share on other sites

Det får väl bli till att leda skidorna så att stommen kan hållas vågrätt samtidigt som hjulen följer vägbanan, som på en skateboard ungefär. Bör väl minska det evinnerliga snedslltandet litegrann också.  Elpex först eller :) 

Link to comment
Share on other sites

Lutar vägbanan åt höger blir det större tryck på insidan av hjulet och den styr åt vänster. Har man slitit av hjulen på insidan blir omkretsen större på utsidan och de börjar styra utåt. På mina gamla skidor styr högerskidan utåt just av den anledningen medan vänsterskidan går rakt trots att vänsterhjulen också är slitna på insidan. Jag tror nämligen att benkonstruktionen påverkar styrningen av skidorna och jag är mer hjulbent på vänster och lägger mer tyngd på utsidan av foten, vilket troligen kompenserar utåtstyrningen på vänsterskidan.

Jag märkte också vid testningen igår att vissa skidor styrde inåt på vänsterskidan, vissa mer, vissa mindre, där högskidan gick rakt, så hur man trycker med fötterna spelar in.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som du har Swenor. Är väl ett erkänt fenomen att dessa ibland drar snett. Men du är väl så pass erfaren så du "knackat" hjulen i position så de inte borde dra snett. Brukar ju gå att kolla om man skjuter iväg dem på ett parkett/tarkett-golv. Så man kan jämföra mot linjerna. När detta är gjort är det väl rätt mycket som talar för att du får försöka stå jämnt på skidorna, så du inte pronerar. 

 

Jag ska läsa tråden mer noggrant, och se om jag har nå´n mer fånig kommentar att komma med. ;)

 

Men trådar om att just Swenor drar snett finns väl både på detta forum och på andra håll. En av anledningarna till att jag genom åren föredragit Elpex (team). 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kollat tråden lite och kommer därmed med lite funderingar. Jag har ju själv ingen erfarenhet av nya "platta" fyror till Fibreglass. Hade jag inte vetat att du borde kunna åka rullskidor, så hade jag kommit med rena nybörjartips efter att ha sett filmerna. Som redan skrivits, du pronerar mer på högerfoten. Det kan nog vara ett grundproblem om hjulen är platta.

 

Men swenor fibreglass kan ju vara så att de drar snett. Jag funderar på om inställning blir svårare om de är platta. Att de helt enkelt verkar gå rakt på ett parkettgolv, men att de med tyngd på inte gör det. Det kanske borde gå att kolla, ifall du slänger på hjulen på en skida som inte har samma problem med detta. Kan du sätta hjulen på en Alutech-stomme eller en Wasa-stomme och jämföra?

 

Annars får du kanske slita dem sneda eller sluta pronera ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...