Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Någon som vet


ps71

Recommended Posts

Jag tror inte att halvvasan är seedningsgrundande. Urklippt från deras hemsida:

 

"Rätt startled i Vasaloppet 2007.

Vårt seedningssystem bygger på tanken att alla ska stå i rätt led. Därför placeras också alla efter visad kapacitet. Förutom Vasaloppet och Öppet Spår räknas alla sanktionerade skidtävlingar över 40 km med minst 100 deltagare som seedningsgrundande."

 

Halvvasan är väl ingen tävling så den räknas nog inte. Maila dom och fråga.

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

Jag har pratat med Mora och Halvvasan är i högsta grad seedningsgrundande. Är man stark stakåkare är nog halvvasan en utav de bästa seedningsloppet införvasan om man nu är så vältränad att man räknar med att återhämta sig. Ett är säkert en bättre tömning inför kolhydratladdningen till vasan är nog svårt att få.
Link to comment
Share on other sites

Om man hänvisar till ett lopp från säsongen innan så räknas det som ett led sämre. Ex. Om du i år seedar dig, via Halvvasan, till led 3 så gäller det som led tre under denna säsong, led 4 nästa år och led 5 året därefter o.s.v.

Är du verkligen säker på det?

Trodde det bara gällde Vasaloppet och öppet spår till nästkommande år. Men att ett "vanligt" seedninglopp bara gäller det år som man åker det. Så borde det vara enligt mig, men jag kan ju ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag ringde till vasalopepts hus i Mora och frågade om årets Halvvasa är seedningsgrundande för Årets Vasalopp. Till svar fick jag att seedningskommittén träffas, förmodligen, på onsdagkvällen i Vasaloppsveckan för att sätta gränser för Halvvasan. Jag var nämligen också intresserad av det. Nu är jag redan uppseedad, men till vilken nytta??? Har haft hög feber i tre dagar.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...