Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fristilsexperiment


Volevodin

Recommended Posts

Jag har en fundering på hur man skulle kunna experimentera med rullskidsbindningar för skejt så att hälen blev mindre lös. Jag tänkte att om man hade ett stopp tidigare eller ingen flex alls, skulle det då kännas som mer skidor och mindre skridsko ?

 

Undrar hur det skulle kännas, om man gjorde som jag gjort på mina långfärdsskridsko, där jag låst fast skejtpjäxan med remmar så att den bara har ytterst liten flex. I början kändes det lite ovant, men efter ett tag vande jag mig och fick bättre kontroll i åkningen.

 

Jag kastar ut den här idén, trots att jag har mycket liten erfarenhet av rullskidor för skejt, har under många år kört med inlines och tycker det funkat bra.

 

Sen kan man givetvis undra över varför det är så stora hjul på skejtskidor, från början var de inte större än på klassiska skidor. Ni som varit med hela vägen, är det någon skillnad mellan små och stora hjul ?

 

Även om teori och verklighet är helt skilda saker och verkligheten ofta inte fungerar som i teorin, så startar det hela alltid från idé.

 

Jag har ett par nya Silvastommar, som jag någon gång tänkt tillverka egna skejtskidor, men hittills har det bara stannat vid idéer pga att jag ingenstans har att vara att mixtra med praktiska grejor.

 

Vad tycker ni, är det en helt befängd idé att försöka minska flexen ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde ett par långfärdsskridskor med skidbindning för 20 år sedan, där jag drog en rem över vristen.

Först fattade jag inte varför det var så jäkla svårt att åka, men när jag lossade rejält på remmen så blev det som på skidor, skitenkelt.

Så jag fattar inte heller någonting, ju mindre flex, desto svårare att åka, så funkar det i min värld.

Och det är ju bara att titta på hastighetsåkning på skridskor, där alla idag åker med klappskridskor, med flex för skenan.

Men vi är ju alla olika, och med olika referenser, så det är väl bara att testa.

Link to comment
Share on other sites

När jag gick från inlines till "riktiga" rullskidor så hade jag samma funderingar för jag upplevde att bakhjulet dippade för mycket.

Min lösning var att byta till hårda flexkuddar och skjuta bindningen längre bak (som på klassiska) för att få en bättre balans (bindningsinfästningen så nära mitten på skidan som möjligt). Upplevde en klar förbättring dock inte helt ok.

Men resten var en teknikfråga/vanesak.

Jag upplever en (märkligt nog :wacko: ) stor skillnad i tekniken mellan inlines och skaterullisar. Är idag helt kass på inlines men en bra skateåkare och har inga som helst problem med "bakhjulsdip".

 

Link to comment
Share on other sites

Det är inget problem utan det handlar om att tänka i nya banor för att se om vad som händer om man gör si eller så. Ett bra exempel är Arne Eriksson med sin AE Skate med fyra 80 mm inlineshjul. Jag skulle vilja gå ett steg längre och placera hjulen i linje som på inlines, om man kunde lösa hur man skulle ha hjul under pjäxan. Det skulle vara intressant att känna om man kom ett steg närmare skidåkning.

En idé vore kanske att höra med Arne Eriksson om han kunde utveckla sin skida i min riktning samt att få feedback på hans befintliga skida, dock har ingen här på forumet lämnat några synpunkter om den.

Link to comment
Share on other sites

Skidan ska under så lång tid som möjligt vara i kontakt med snön. Det var min teori då när jag hade sådana för länge sen. Kommer så väl ihåg när Salomonbindningen Profil kom och tjejeliten stod och stampade i skejtskäret. Tom Billan tappade den fina dansen hon hade haft. Hon hade dock bytt till Addidas, men även den bindningen fick skidan att lyfta tidigare från snön.

 

Salomon, på den tiden skejten slog igenom, hade ju en platta som gjorde att det blev en excentrisk rörelse där skidan låg kvar i snön någon bråkdel längre medans åkaren förflyttade vikten över på andra benet. Det här var nog bra då när man inte hade lika mycket överkroppsstyrka som eliten har idag. Med starkare överkropp så åker man mer samlat, med högre fart och framförallt mycket Dubbelskejt så man behöver inte ha skidan i snön lika länge. Mao man förlitar sig inte lika mycket på benen längre. Detta kanske talar till din teoris fördel Volevodin.

 

Bra att någon vågar tänka nya tankar ;)

Link to comment
Share on other sites

Om det har med kuddarnas hårdhet, bindningens placering, var flexen stoppar, skidans balans, hjulens storlek och placering mm som påverkar skaterullskidans likhet med snöskidåkning är svårt att säga. En del är säkert redan testat, men att förutsättningslöst fortsätta att testa olika varianter kan inte vara fel.

 

Sen tror jag skateåkning på snö kräver lite annat av bindning-skida-sko och där har man kommit mycket långt i utvecklingen, men i takt med att skidåkningen utvecklas kanske man kommer att ta ytterligare kliv i utvecklingen. Där har jag inga ideér utöver de justeringar jag gjort för egen del, men vad gäller skejtåkning på hjul tror jag man kan utveckla skidorna ytterligare så att åkningen känns än mer skidlik.

Link to comment
Share on other sites

Om det har med kuddarnas hårdhet, bindningens placering, ……..

…. men vad gäller skejtåkning på hjul tror jag man kan utveckla skidorna ytterligare så att åkningen känns än mer skidlik.

 

Jag har kört med pilotbindning sedan den kom. Bygger ju på fjäder istället för kudde. Tycker inte det behöver förändras för min egen del. Pilotbindning på mina Marwe duger gott för att vara skidlikt för mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...