Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Problem med kurvor i nedförsbackar


Kvastbilen

Recommended Posts

Hej på er!

Var i Gnosjö och åkt på deras rullskidbana med klassiska rullskidor och upptäckte snabbt att nedförsbackar med kurvor var något jag inte kunde så bra det blev några nybörjar tatueringar ( skrapsår ). Är det någon som har bra tips på teknikträning eller är det bara att nöta att stega runt koner så fort man kan.

Med vänlig hälsning Po

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Var i Gnosjö och åkt på deras rullskidbana med klassiska rullskidor och upptäckte snabbt att nedförsbackar med kurvor var något jag inte kunde så bra det blev några nybörjar tatueringar ( skrapsår ). Är det någon som har bra tips på teknikträning eller är det bara att nöta att stega runt koner så fort man kan.

Med vänlig hälsning Po

Jag slet själv än del med skarpa kurvor i hög fart när jag började med rullskidor förra sommaren. Men jag utsatte mig för kurvor ofta för att bli bättre. Jag vet inte om mina tips är någa banbrytande tips, men det viktigaste är väl att verkligen "ta höjd", ännu viktigare på rullskidor upplever jag det. Och sedan börja trampa tidigt så att kurvan blir mindre skarp helt enkelt. Snabba och korta tramp istället för långa och färre....det upplever jag blir lättare.

Link to comment
Share on other sites

Ett enkelt råd är att traska med skidorna i handen en bit ner i backen. Nästa gång så kanske du vågar ta på dig skidorna i ett tidigare skede. Ett dyrare råd är ju att köra med trögare hjul. Men var gärna aktiv med fötterna när du åker utför, precis som när man ska ta en kurva som är beklädd med snö.  Samtidigt så underlättar det om du gör kurvan så vid som möjligt, dvs att du börjar långt ut går "högt" mot kurvans peak, därefter går du ut på vänstersidan igen.

 

Det k a n  ju vara några råd som gör dig tryggare på skidorna...

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen jo att man skall börja i ytterkurva så man har marginal om det skulle börja gå för fort kom jag på efter ett tag men ska man ta stora kliv eller myrsteg hela tiden. Banan i Gnosjö är nygjord och har väl varit i bruk sen förra året och den är kuperad tror det skall finnas en film på Gnosjö fk facebook sida. Det är inga brutalt långa backar men upp och ner nästan hela tiden så du får gratis men stavfästet det är guld. Banans läng är 2,5 km tror lite osäker men all info finns på deras sida.

Link to comment
Share on other sites

Ligger banan i Töllstorp, där de arrangerat Gnosjöloppet sista åren. Jag kom 151:an från Värnamo och svängde vänster in mot Centrum,tog sen första avtagsvägen åt höger på Åsenhögavägen och kom sen över 151:an och kom sen fram till en idrottshall åt vänster vill jag minnas. Jag sprang loppet och det var mycket småkuperad terräng, skulle tro att det var samma terräng som Gnosjöloppet på skidor arrangerades på 70-talet och där jag deltog flera gånger. Inne i skogen en bit från starten finns ett tråddrageri väl värt ett besök, då tillverkning av trådar varit stort i Gnosjöregionen en gång i tiden. Fö bodde jag i Gnosjö 1970, så jag är lite bekant med omgivningarna även om mycket ändrats sen dess.

 

Det där med att ta av sig skidorna och gå ner och besikta backen är en bra idé då man kan få bort rädslan som uppkommer när en ny okänd kurva dyker upp. Blir man rädd spänner man sig och då är det svårt att vara aktiv och trampa runt i kurvan. På skidor kan man ju plogbromsa på skatedelen tills man sett hur backen ser ut, men på rullskidor tycker jag det är svårt att plogbromsa. Ett sätt är att hålla emot med stavarna så mycket som möjligt ev kompletterat med att köra i kanten med ena skidan till man ser kurvan och vågar släppa på. Man skall inte skämmas för att ta av sig skidorna, då även mycket vana rullskidåkare gör det tex om det efter en backe kommer en korsande väg med trafik.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rätt Volevodin det är banan i Töllstorp  bakom simhallen men de har nog ändrat lite på den provar den när man hälsar på släkten i Hillerstorp,  vad det gäller tekniken är jag inte rädd för markkänning det bara det där stegandet som jag inte får till riktigt det blir gärna sneskär som första gångerna man diagonalade på rullskidor och man slog ihop skidorna. Tror inte jag är unik på den fronten sen när man körde uppför fick man bättre kläm på det men det känns som man fegar när farten ökar att skidan skall tvärställa men jag tror jag kör med konträningen i alla fall men tack för tipsen skidvänner.

Finns en film på Facebook Sök på Gnosjö skidelit GKC så får ni se banan när de åker varvet runt den

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha sett videona från banan förstår jag att det kan vara problem att ta kurvorna. Det finns flera skarpa och långa kurvor och inte så mycket doserade samt att banan bara är 3 m bred, då finns det risk att man inte klarar kurvan och kommer ut i lösgruset med vurpa som följd. Det verkar gå undan rejält iaf för filmaren, så det gäller att ha koll på grejorna. På filmerna kör de skate och även om det går fortare, kanske det är något lättare med kortare skidor ?.

 

Roligt att Sven Sundqvist och Christer Park nämndes i det avslutande tacket - mina gamla konkurrenter i skidspåret. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det var med skräck blandad förtjusning man åkte där och första varvet gick långsamt Christer vet jag vem han är men du har du väl krigat med Hermansson från Hillerstorp också då Volevodin

Trodde han slutat åka VL, tror han blev veteran samtidigt som mig. Han håller dock fortfarande hög klass, då jag hittade en resultatlista för veteraner i VL 2016. Där gick han in på 17:e plats med 5.52 i gott sällskap av flera kända 40-talister.

 

För att återgå till rullskidbanan, borde den inte vara mer doserad i kurvorna för att minska risken att åka ur kurvan ?

Link to comment
Share on other sites

Jag var tvungen att testa banan i Gnosjö, åkte några varv där idag. Det var en annorlunda bana, kändes nästan som sprintbanorna man ser på TV (fast lite mindre kuperad). Kringelikrokar runt hela tiden och man "mötte sig själv" ett antal gånger. Längden var enligt min klocka 1,9 km. Underbart fin asfalt.

 

Det var en hel del kurvor, men med skejtskidor var det inga problem att komma runt. Jag behövde aldrig bromsa. Men det är ju bra att den snävaste kurvan är breddad, annars hade den varit lite klurig. Får testa med klassiska nästa gång, det är väl lite knepigare.

 

Annars är mitt tips att stå lite på hälarna och trampa med små snabba steg med framhjulen. Det tycker jag fungerar bra i snäva kurvor.

Link to comment
Share on other sites

Tackar Pask!

Ska prova ditt tips har en liten ja det blir ju en oval bana inte så långt ifrån där jag bor det är ett åkeri som har en bränslestation så de blir perfekt att prova på. Ja den kurvan halvvägs in på banan där blev det cirkus för min del jag var bergis på att skidorna skulle slå ihop eller ett kraftigt sneskär men det gick bra de resterande varven var det vstil där igenom.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Elpex-broms sedan i höstas. Själva bromsklossen slits ganska mycket när man använder bromsen, jag vet inte hur länge den håller. Om hjulet där bromsen sitter slits mycket borde gå att se om man jämför med det andra bakhjulet. Jag har inte kollat så noga på det än.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...