Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kullager, vad göra och inte göra?


vasajohan

Recommended Posts

Någon som är expert på hur man ska behandla sina rullskidor om man åker någrta gånger per vecka?

 

Jag tog en titt i kullagret på mina gamla hjul som plockat loss efter 1 år. Det hade börjat rosta i dem och jag vill undvika att samma sak händer på mina nyare hjul. Speciellt eftersom PU och 4:or slits långsamt så blir ju kullagret en viktigare faktor.

 

Ska man verkligen skölja av hjulen efter varje pass eller är det bättre att ta en trasa och torka av?

 

Om man spolar av hjulen i vinkel så att det inte blir tryck rakt på är det safe? Det är ju klart enklare än trasa men håller det i flera år?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Det var mina 2:or som jag bytte bakhjul på där jag märkte de hade rostat.

 

Jag har dessutom ett par Marwe 620 XC Skate som jag kört 70 mil på men inte bytit hjul på. Där känns det som de rullar sämre än för 1.5 år sedan. Betyder det att jag vårdat mina kullager fel?

 

Märker till exempel att när jag snurrat hjulen fritt i luften så rullar de olika länge. Ett hjul snurrar nästan dubbelt så lång tid som de övriga.

Link to comment
Share on other sites

Frihjulsnurr säger inte mycket när det gäller rullskidor. Om du bara tränar på dem så handlar det om de drar snett eller om lagren hackar. Annars är det bara att köra på. Generellt brukar nog hjul snurra sämre de första milen innan det mesta kullagerfettet körts in. Trodde inte att det var så, men det var tydligt när jag satte på nya hjul. Jag upplever inte att hjul rullar mycket sämre med tiden, tills de blir riktigt slitna
Link to comment
Share on other sites

De brukar snarare rulla bättre ju äldre de är. Är det blött så sköljer jag av mina skidor och ställer dom lutade mot en vägg. Torrt så gör jag ingenting efter ett pass. Mina kullager har gummibricka som tätning. Brukar plocka isär allt på senhösten och lägger kullager och spärrlager i brakecleaner. Låter allt torka och fettar sen in allt igen. Mest för att det känns bra att ha gjort allt detta, men heller inte nödvändigt så klart.

Finns dom som åker många år utan att göra någon service eller byter lager. Är nog olika vilket fabrikat man har också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig råkat ut för att det rostat i lagren på mina rullskidor. Om det är blött o skitigt ute brukar jag spola av dem efteråt och droppa någon droppe Velox cykelolja i springan vid täckbrickan och snurra hjulet några varv. Kan i förebyggande syfte göra samma sak inför regniga pass.

Lagren på inlines är mycket känsliga för väta och där måste man undvika att vara ute i blött väder, annars kan lagren rosta ihop, om man inte smörjer ordentligt efteråt.

Link to comment
Share on other sites

6 år och 280 mil och aldrig öppnat för att kika på lagren.

En vattenkanna (10 l) som jag sköljer med vid våta förhållanden = skitigt sedan torka ställda mot väggen som Sunlake beskriver det.

Jag upplever det som att de fortfarande rullar OK, gummit är ganska lite slitet och jag räknar med att de är konkurrenskraftiga länge till, minst 6 år till....

 

Men som Volevodin säger det finns ju packningar som tätar och jag tror att de tätar sämre om jag pillar på dem...

Link to comment
Share on other sites

Sköljer bara av mina hjul när det har varit blött på träningspasset. Åker mest i finväder och efter ett sådant pass gör jag inget underhåll alls. Har kört ett par Elpex Wasa i +400 mil utan att göra mer att byta ett par bakhjul.

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt har jag länkat till flera ggr. 

 

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/05/att-byta-eller-fetta-in-kullager-pa.html

 

Jag tycker väl att ju mer fett i lager samt även lite mellan lagret och den yttre distansen, dels gör åkningen lite trögare (främst när det blir kallare på hösten/vintern). Men det skyddar också bra mot vatten. Framför allt senare på året när det blir saltade vägar. 

 

http://2.bp.blogspot.com/-wQG55VkL-Xo/U2H7hqSLktI/AAAAAAAAAxw/iI7jsrSGopc/s1600/IMG_1918.jpg

 

Om man lägger fett mellan lagret och distansen, drar den förvisso åt sig smuts, men hindrar även vatten. Lätt att ta örontops och byta någon gång då och då. 

 

Det här med olika lager är nästan som en liten vetenskap. Jag har börjat gå över till "rostfria lager". De är nu inte helt rostfria, då jag förstått att man inte kan göra lager i syrafast "stål". Men de är i alla fall "mycket trögrostade". Jag har köpt dem för ca 50 kr inkl moms. 

 

Helt keramiska lager har man ju inte, utan det man ibland använder är semikeramiska lager. Dvs lager med keramiska kulor. På dessa kan kvaliten skilja oerhört. Höljet kan dock rosta snabbare än de "rostfria"/trögrostade. 

 

På inlines använder man ju oftast bara olja. Försvinner lättare så då blir lagren även mer känsliga. Ofta har Inlines-lager en nålring som låser en metall-tatbricka. Det går så klart att fetta in sådana lager och använda om man vill. Förr skötte jag inlineslager ungefär som man bör sköta tävlingslager på rullskidor. Men det blev en jäkla massa lager att sköta om. Att sköta lite rullskidor är då en enkel sak i jämförelse.

 

Bild nedan på "rostfritt lager"

 

13307209_1716823805264649_23346847576883

Link to comment
Share on other sites

jag spolar av lite försiktigt, gör inget mer.

 

har inte behövt byta än (pga slitage/väta)

 

det är ju mkt lätt att byta lager, och de är inte så dyra. - skulle tro man får bättre/billigare lager om man vänder sig till Rotera/Momentum elikn isf original.

 

Å andra sidan är det ju ganska lätt att serva också...

Link to comment
Share on other sites

jag spolar av lite försiktigt, gör inget mer.

 

har inte behövt byta än (pga slitage/väta)

 

det är ju mkt lätt att byta lager, och de är inte så dyra. - skulle tro man får bättre/billigare lager om man vänder sig till Rotera/Momentum elikn isf original.

 

Å andra sidan är det ju ganska lätt att serva också...

Jag köper mina lager på rotera i Täby. Men 50 kr/st blir ändå 400 kr om man ska byta. Bättre att sköta om lite då tycker jag. Jag vet att jag körde mer än 1000 mil på mina första rullskidors orginallager. Enkel match om man pysslar lite framför tv-n. 

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt är följande:

Man bör INTE spola vatten på lagren om du inte tänker fetta in dem direkt efteråt. Du riskerar bara att få in ännu mer smuts in i lagren och rostrisken ökar dramatiskt.

Mitt tips är att lyssna på lagret. Ett välsmort/rättsmort lager är tyst (om du inte kör med någon tunn olja, som t ex inlinesåkare använder sig av).

 

Ett infettat lager kan klara flera 100 mil. Men ett lager med olja klara inte en bråkdel av samma längd.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Sköljer av skidan om den är jättegrusig, annars gör jag aldrig rent eller spolar. Känns som att de håller väldigt länge så. Tog betydligt mer än tio år innan mina Finstep behövde byta lager, och de har jag väl sköljt lite försiktigt kanske en gång om året bara för att inte skita ner i bilen. De andra modellerna har jag haft ganska länge men inte åkt så mycket på, aldrig skött om och har än så läng enoll problem

Link to comment
Share on other sites

Hjulen på mina elpex team 610 var fastrostade efter vinteruppehållet första året. de förra skidorna, pro ski c2, rostade också snabbt. Jag tänker att det beror på 1. otäta lager, naturligtvis, och 2. för lite fett i lagren. Ordentligt med fett i lagren och fett utanpå lagertätningen har löst problemen. Det kan vara så att man behöver fetta in nya lager för att de inte skall rosta.

Link to comment
Share on other sites

Hur får man lagren tysta igen? Går det?

På mina Elpex Wasa 610 började ena bakhjulet låta när man snurrar på det. Jag tog ur lagren tvättade ur fettet och fyllde med Shimano cykellagerfett. Det lät fortfarande likadant när jag satt ihop hjulet. Alla andra hjul är ljudlösa. Testade att smörja om framhjulet också. Då började även det låta som bakhjulet . Finns det något knep eller?

Link to comment
Share on other sites

Finns det risk för att lager skär med tvärstopp som följd eller är det en långsam process?

Jag har tyvärr varit med om båda varianterna.

Den gången lagret bara tvärstanna berodde det på att en liten metallbit hade lossnat inne i lagret. Det var bara att gå hem sen. Som tur hände det ca 100 meter innan en utförsbacke.

 

Det är efter den händelsen som jag är extremt skeptisk till biltemas kullager. I de lagren består kulhållaren av två metallbitar som i sin tur är ihopnitade. Det var alltså en nit som hade lossnat.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tog fram rullskidorna nu i helgen. Ett par rundor på kommunens "saltsopade" cykelvägar gjorde att tre av åtta lager gick väldigt trögt.

 

Svängde förbi Rotera i Täby idag. Säljaren där sa följande:

 

- De rostfria lagren slits av smuts och det är inte säkert att de håller längre än konventionella.

- Det är ingen vits att öppna och fetta in lagren. De skall vara underhållsfria, och öppnar du bryter du förseglingen vilket kan göra mer skada än nytta. Du behöver inte fetta alls, menade han, det är bara att köra till de skall bytas.

 

Det här går lite emot vad många här på forumet säger. Jag tycker själv att det känns bättre med lite skyddande fett i och utanför lagret.

 

Hur som helst kom jag därifrån med 8 nya lager för 37:50 styck.

Link to comment
Share on other sites

Kullager som är slitna eller smutsiga verkar påverka hastigheten MYCKET.

 

Jag åker snabbare skate än klassiskt på snö (såklart).

På rullskidor åker jag däremot snabbare klassiskt med Elpex 4or än jag gör skate med Marwe tröga hjul.

 

Mina Marwe kullager verkar ha segat ner sig väldigt mycket på de 70 mil jag åkt. Funderade på serva de men har accepterat att de går långsamt och får då tuffare träning =)

Link to comment
Share on other sites

Tog fram rullskidorna nu i helgen. Ett par rundor på kommunens "saltsopade" cykelvägar gjorde att tre av åtta lager gick väldigt trögt.

 

Svängde förbi Rotera i Täby idag. Säljaren där sa följande:

 

- De rostfria lagren slits av smuts och det är inte säkert att de håller längre än konventionella.

- Det är ingen vits att öppna och fetta in lagren. De skall vara underhållsfria, och öppnar du bryter du förseglingen vilket kan göra mer skada än nytta. Du behöver inte fetta alls, menade han, det är bara att köra till de skall bytas.

 

Det här går lite emot vad många här på forumet säger. Jag tycker själv att det känns bättre med lite skyddande fett i och utanför lagret.

 

Hur som helst kom jag därifrån med 8 nya lager för 37:50 styck.

Jag har kört flera gånger på en saltsopad cykelväg 1,5 kmx2 och har inget märkt på mina lager. Jag har spolat av rullskidorna efter blötåkning och droppat lite cykelolja i springan och snurrat några varv, sen har de stått där till nästa gång.

 

Vad är det för försegling som man bryter om man öppnar, bryts inte den förseglingen då man byter till nya lager. (finns skäl att anta att säljaren ville sälja nya lager)

Dk - du som har lång erfarenhet av "mickling" med rullskidor kanske kan räta ut frågetecknen ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört flera gånger på en saltsopad cykelväg 1,5 kmx2 och har inget märkt på mina lager. Jag har spolat av rullskidorna efter blötåkning och droppat lite cykelolja i springan och snurrat några varv, sen har de stått där till nästa gång.

 

Vad är det för försegling som man bryter om man öppnar, bryts inte den förseglingen då man byter till nya lager. (finns skäl att anta att säljaren ville sälja nya lager)

Dk - du som har lång erfarenhet av "mickling" med rullskidor kanske kan räta ut frågetecknen ?

Har du kollat hjulaxlarna inuti hjulet? Mina hjulaxlar (Elpex Wasa)var rostiga. Lagren hade nog klarat sig hyfsat.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...