Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kullager, vad göra och inte göra?


vasajohan

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Var är Dunderklumpen?

Eftersom jag går upp lite tidigt så hade jag lagt mig raklång kl 22:17 ;). Kanske inte somnat, men låg nog och läste en bra bok.

 

Jag tyckte jag skrivit min åsikt. Dvs jag öppnar upp även nya lager och fettar in maximalt. Lägger även fett mellan lagret och distansen. Detta för att förhindra att smuts, salt mm tar sig in i lagren. Det går trögare, men det tycker jag bara är bra. Om man pillar upp gummimetallpackningen försiktigt med en vass fruktkniv så skadar man den minimalt. Knappast någon risk tycker jag för att det ska komma in mer smuts pga det. Men jag vet andra som tycker det är lättare att bara byta lager när de strular, och struntar i extra fett.

 

Jag har satt rostfria lager på några av mina rullskidor. Dock har jag glömt på vilka ;). (Jag tror på dotterns och ett par av mina.) Jag har åtminstone själv 4 par klassiska att välja på… ;) Jag har även ett gäng nya SKF-lager som ligger och skräpar, så jag har inte varit förbi Täby på ett tag. Och eftersom jag har varit lite skadad så har jag inte hunnit göra några långtidstester.

 

Mina svar till Täby blir väl dessa.

1. För många är problemet med rullskidor just att lagren rostar. Detta då rullskidor är extremt utsatta vid regn, då hjulen sitter så pass lågt. Försäljaren har säkert rätt i att även de rostfria slits av smuts. Men varför inte eliminera ett av problemen och kanske det värsta. Framför allt om man fortsätter köra rullskidor sent på hösten med salt på vägarna. När jag behöver köpa nya lager igen, kommer jag nog åter köpa rostfria. Men jag har ju en annan butik (Spekuma) närmare mig i Nacka som också kränger lager, kanske ska välja dem nästa gång igen… ;)

2. Att han säkert tycker det är bra om folk kommer dit mycket oftare för att köpa lager. Det är väl klart att lager borde vara underhållsfria. Men kanske inte för just rullskidor?

 

Jag har hjälpt många vänner med när deras deras rullskidhjul rostat ihop och knappt gått att få isär. Så för mig är svaret enkelt. I rullskidhjulen gillar jag extra fett! ;)

(I alla fall till träning. Till tävling kan man väl ta minimalt med olja eller PTFE-fett, men det är ju en helt annan sak ;) )

Link to comment
Share on other sites

 

Vad är det för försegling som man bryter om man öppnar, bryts inte den förseglingen då man byter till nya lager. (finns skäl att anta att säljaren ville sälja nya lager)

Dk - du som har lång erfarenhet av "mickling" med rullskidor kanske kan räta ut frågetecknen ?

Såg inte detta.

Det finns ju olika typer av lager. Dels kapslade som inte går att öppna. Sedan finns med metallgummi-packning som går att försiktigt pilla upp. Själv tycker jag en mycket tunn och vass fruktkniv är bäst. Denna packning klart går att stuka lite, men den går ju att platta till igen i så fall. Vole - du får väl läsa det igen som jag länkat till säkert 100 ggr. Återkom sedan med frågor. ;)

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2014/05/att-byta-eller-fetta-in-kullager-pa.html

Link to comment
Share on other sites

Tog fram rullskidorna nu i helgen. Ett par rundor på kommunens "saltsopade" cykelvägar gjorde att tre av åtta lager gick väldigt trögt.

 

Svängde förbi Rotera i Täby idag. Säljaren där sa följande:

 

- De rostfria lagren slits av smuts och det är inte säkert att de håller längre än konventionella.

- Det är ingen vits att öppna och fetta in lagren. De skall vara underhållsfria, och öppnar du bryter du förseglingen vilket kan göra mer skada än nytta. Du behöver inte fetta alls, menade han, det är bara att köra till de skall bytas.

 

Det här går lite emot vad många här på forumet säger. Jag tycker själv att det känns bättre med lite skyddande fett i och utanför lagret.

 

Hur som helst kom jag därifrån med 8 nya lager för 37:50 styck.

Jag håller med Rotera (tycker tvärtemot Dunder som vanligt:)), hålla på och fetta in, skölja av osv. när lagren kostar 5kronor styck..., kör tills det börjar gnissla, sedan byt! Tävlingsrullisarnas lager för typ 50kr styck eller nått, samt dess backspärrar däremot, de sköter jag som bebisar för att de ska rulla så lätt så lätt:). 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Rotera (tycker tvärtemot Dunder som vanligt:)), hålla på och fetta in, skölja av osv. när lagren kostar 5kronor styck..., kör tills det börjar gnissla, sedan byt! Tävlingsrullisarnas lager för typ 50kr styck eller nått, samt dess backspärrar däremot, de sköter jag som bebisar för att de ska rulla så lätt så lätt:).

 

Det var bla dig jag tänkte på som inte tyckte att det var lönt med fett. Men det jag undrar över är vad tusan det är för lager du köper för 5 kr/st. Länka gärna tack! Sedan kostar mina tävlingslager ca 100kr/st.

 

Kostnaden som sådan kan väl vara likgiltigt. Men när nållager mm helt rostar ihop, tycker jag den tid jag lägger på att peta in lite fett i hjulen är en struntsak i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller aldrig om DK om nånting, särskilt inte hans paraffinvurmande, men nog är det busenkelt att trycka in fett. Väldigt bra med fruktkniv och sen bara fetta på för drottning och fosterland. Men visst håller lagren länge även utan fett. Jag erkänner dock att jag läst DK blogginlägg om lager och numer kan jag inte låta bli att en kulen novemberkväll ägna mig åt infettning av lager när barnen sover och frun kollar mästerkocken
Link to comment
Share on other sites

Hittade inte några kullager för 5kr/styck, läste lite tokigt här ovan, 37,5kr styck, inte för 8, som jag trodde, även solen har sina fläckar... :), men 14kr styck hittade jag snabbt

 

https://www.kullagergrossisten.se/product/8x22x7-metalltatning-abec-3

 

Fettar/oljar  som sagt aldrig in kullager (träningsrullisar), däremot om jag byter kullager så trycker jag in fett i backspärren om jag inte byter den. Även du DK måste ju ta bort kullager när du fettar i backspärren, så då är det helt klart arbetsbesparande att peta dit nya, och 14 kronor styck har du råd med:), finns även med gummitätning så att du kan öppna upp och fetta in för 14 kr styck DK.

 

Hoho, nu hittade jag kullager för 3 kronor styck:)

 

http://www.ebay.com/itm/10Pcs-608-2RS-608-8x22x7mm-Miniature-Ball-Bearings-Deep-Groove-Steel-Sealed-/182381737203?hash=item2a76cc74f3:g:L5AAAOSw-0xYSRIs​

 

Det har du råd med DK!!!:)

Link to comment
Share on other sites

Jag köper kompletta hjul, med lager och axel, när dom är utnötta.

Och jag har aldrig någonsin varit med om att lagren inte hållit däckens livslängd, utan att ha blivit smorda/infettade.

Men, jag har heller aldrig åkt på saltade vägar, förmodligen det som dödar dom...

Link to comment
Share on other sites

Hittade inte några kullager för 5kr/styck, läste lite tokigt här ovan, 37,5kr styck, inte för 8, som jag trodde, även solen har sina fläckar... :), men 14kr styck hittade jag snabbt

 

https://www.kullagergrossisten.se/product/8x22x7-metalltatning-abec-3

 

Fettar/oljar  som sagt aldrig in kullager (träningsrullisar), däremot om jag byter kullager så trycker jag in fett i backspärren om jag inte byter den. Även du DK måste ju ta bort kullager när du fettar i backspärren, så då är det helt klart arbetsbesparande att peta dit nya, och 14 kronor styck har du råd med:), finns även med gummitätning så att du kan öppna upp och fetta in för 14 kr styck DK.

 

Hoho, nu hittade jag kullager för 3 kronor styck:)

 

Ha ha, världen har inte gått över till kronor överallt, en dollar kostar lite mer:)

 

http://www.ebay.com/itm/10Pcs-608-2RS-608-8x22x7mm-Miniature-Ball-Bearings-Deep-Groove-Steel-Sealed-/182381737203?hash=item2a76cc74f3:g:L5AAAOSw-0xYSRIs​

 

Det har du råd med DK!!!:)

Link to comment
Share on other sites

 

Hittade inte några kullager för 5kr/styck, läste lite tokigt här ovan, 37,5kr styck, inte för 8, som jag trodde, även solen har sina fläckar... :), men 14kr styck hittade jag snabbt

 

https://www.kullagergrossisten.se/product/8x22x7-metalltatning-abec-3

 

Fettar/oljar  som sagt aldrig in kullager (träningsrullisar), däremot om jag byter kullager så trycker jag in fett i backspärren om jag inte byter den. Även du DK måste ju ta bort kullager när du fettar i backspärren, så då är det helt klart arbetsbesparande att peta dit nya, och 14 kronor styck har du råd med:), finns även med gummitätning så att du kan öppna upp och fetta in för 14 kr styck DK.

 

Hoho, nu hittade jag kullager för 3 kronor styck:)

 

Ha ha, världen har inte gått över till kronor överallt, en dollar kostar lite mer:)

 

http://www.ebay.com/itm/10Pcs-608-2RS-608-8x22x7mm-Miniature-Ball-Bearings-Deep-Groove-Steel-Sealed-/182381737203?hash=item2a76cc74f3:g:L5AAAOSw-0xYSRIs​

 

Det har du råd med DK!!! :)

 

Står ju i kronor också..., sedan är det 10 stycken, så då får man ta genom 10 för att få styckpriset, det matematiken borde du klara av Klas:).

Link to comment
Share on other sites

Du är rolig du Rotebrostakaren! ;) Så när du behöver byta lager går du in på e-bay?

Du kan nog hitta ok lager på Tradera också. Jag har faktiskt köpt mina senaste SKF-lager där för en billig slant. Men att köpa direktimport från Kina eller liknande orkar jag inte med. 

 

Som jag skrev tidigare, det är inte kostnaden som sådan som gör att jag väljer att fylla fett i lagren samt lägga fett mot distansen. Det är för att förhindra att rostar om man kör på blöta och kanske saltade vägar. Främst att skydda nållagret! Sköljer av rullskidorna gör jag nog aldrig. Möjligen tar jag en kastad diskborste och försöker borsta bort grus ur bindningen. 

 

(Ska du ansa skägget efter Nordenskiöldsloppet RS???)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller aldrig om DK om nånting, särskilt inte hans paraffinvurmande, men nog är det busenkelt att trycka in fett. Väldigt bra med fruktkniv och sen bara fetta på för drottning och fosterland. Men visst håller lagren länge även utan fett. Jag erkänner dock att jag läst DK blogginlägg om lager och numer kan jag inte låta bli att en kulen novemberkväll ägna mig åt infettning av lager när barnen sover och frun kollar mästerkocken

;)

Link to comment
Share on other sites

Du är rolig du Rotebrostakaren! ;) Så när du behöver byta lager går du in på e-bay?

Du kan nog hitta ok lager på Tradera också. Jag har faktiskt köpt mina senaste SKF-lager där för en billig slant. Men att köpa direktimport från Kina eller liknande orkar jag inte med. 

 

Som jag skrev tidigare, det är inte kostnaden som sådan som gör att jag väljer att fylla fett i lagren samt lägga fett mot distansen. Det är för att förhindra att rostar om man kör på blöta och kanske saltade vägar. Främst att skydda nållagret! Sköljer av rullskidorna gör jag nog aldrig. Möjligen tar jag en kastad diskborste och försöker borsta bort grus ur bindningen. 

 

(Ska du ansa skägget efter Nordenskiöldsloppet RS???)

Aldrig köpt kullager på ebay än, men gör det kanske nästa gång om det börjar sina, inte jobbigare att fylla i sitt kontonummer och adress där än någon annan stans, mycket slöare än att åka till någon fysisk affär, hur jag gör med skägget vet jag inte:), men än sak vet jag, kommer aldrig att skruva loss hjul och mellanfetta utan att byta ut kullager på träningsrullisar:). Ofta jobbigare att få det att gå rakt än att byta kullager... 

Link to comment
Share on other sites

Står ju i kronor också..., sedan är det 10 stycken, så då får man ta genom 10 för att få styckpriset, det matematiken borde du klara av Klas:).

där fick jag:)

Själv brukar jag ibland knacka ur rengöra och fetta in när jag tar ut dem i april/maj, fast oftast kör jag bara på tills de börjar hacka och då byter jag.

Link to comment
Share on other sites

Aldrig köpt kullager på ebay än, men gör det kanske nästa gång om det börjar sina, inte jobbigare att fylla i sitt kontonummer och adress där än någon annan stans, mycket slöare än att åka till någon fysisk affär, hur jag gör med skägget vet jag inte:), men än sak vet jag, kommer aldrig att skruva loss hjul och mellanfetta utan att byta ut kullager på träningsrullisar:). Ofta jobbigare att få det att gå rakt än att byta kullager...

 

Fortfarande ett fritt land om du inte bryter mot lagen ;). Men snart är väl risken att SÄPO tar dig för en talliban ;)

 

Att rullskidor inte vill gå rakt gäller ju mest Swenor med sina tjockgafflar ;)

 

Du verkar stark nu. Lycka till om 2 veckor ;).

Link to comment
Share on other sites

+ frakt o övriga kostnader/10= betydligt mer än 3 kr/st. ;)  kvalitén på Kinalager ??

 

Kvalitetén från Kina är allt från skit till bästa kvalitet. Allt hänger på styrning och kontroll. Att köpa okänt fabrikat på ebay kan ge hela spektrat, sannolikt det lägre.

 

En känd rullskidtillverkares lager (sannolikt samtligas) kommer från Kina. De köper kullager av ett nordiskt företag (som jag jobbat på), som via sitt eget varumärke har lokala kvalitetskontroller och styrning i Kina, där man använder sig av ett antal olika fabriker.

 

Sen har SKF, SNR, NTN och alla stora tillverkare också produktion av vanliga dimensioner och typer av rullningslager i Kina. 

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, 

 

Et spørgsmål på dansk - håber I forstår :). Jeg har just skiftet lager i mine 2or hjul og jeg synes de er vældigt långsomme. Jeg kører ca. samme tempo på mine 2or med nya lager som på mine 3or med gamle lager... Er dette normalt... skal lagerne "varmes op"?

 

Hilsen Rasmus 

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, 

 

Et spørgsmål på dansk - håber I forstår :). Jeg har just skiftet lager i mine 2or hjul og jeg synes de er vældigt långsomme. Jeg kører ca. samme tempo på mine 2or med nya lager som på mine 3or med gamle lager... Er dette normalt... skal lagerne "varmes op"?

 

Hilsen Rasmus 

Dom går trögt tills man kört in fettet ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, 

 

Et spørgsmål på dansk - håber I forstår :). Jeg har just skiftet lager i mine 2or hjul og jeg synes de er vældigt långsomme. Jeg kører ca. samme tempo på mine 2or med nya lager som på mine 3or med gamle lager... Er dette normalt... skal lagerne "varmes op"?

 

Hilsen Rasmus 

Det kan bero på att efter lagerbyte/hjulavpåtagning så blir det spänningar kvar efter att man dragit åt mutter/bult. Man kan få bort det genom att knacka till bestämt ett par gånger i var ände av bulten. Jag brukar alltid göra så efter hjulbyte. Men var försiktig så att du inte träffar gaffeln.

Alternativt är att de är tröga på grund av fett och då blir det bättre allt eftersom.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Idag har jag gjort service på mina Swenor carbonfire med rosa hjul för första gången. Anledningen var att högra skidan börjat dra snett inåt så det inte gick att åka på dem. Jag beslöt att testa att vända hjulet (kan man bara göra där fram) och se om det hjälpte och vad det verkar inomhus blev det bättre. Samtidigt lossade jag täckbrickorna och rengjorde med tops indränkt i lacknafta och sen tog jag kullagerfett och förde in, dock inte i det mängder som Dk ovan lägger in (kanske jag var lite för lite)

När jag ändå var på gång, så tog jag de andra tre hjulen också och det var i behov då det blev ordentligt svart på topsen.

Jag måste erkänna att jag blivit lite inspirerad av dig Dk att göra den här servicen, ganska enkelt och troligen nödvändigt också.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag gjort service på mina Swenor carbonfire med rosa hjul för första gången. Anledningen var att högra skidan börjat dra snett inåt så det inte gick att åka på dem. Jag beslöt att testa att vända hjulet (kan man bara göra där fram) och se om det hjälpte och vad det verkar inomhus blev det bättre. Samtidigt lossade jag täckbrickorna och rengjorde med tops indränkt i lacknafta och sen tog jag kullagerfett och förde in, dock inte i det mängder som Dk ovan lägger in (kanske jag var lite för lite)

När jag ändå var på gång, så tog jag de andra tre hjulen också och det var i behov då det blev ordentligt svart på topsen.

Jag måste erkänna att jag blivit lite inspirerad av dig Dk att göra den här servicen, ganska enkelt och troligen nödvändigt också.

Om du knackar ur spärrlagren och byter håll på dessa så kan du även vända dessa. Lite mer meck men inte omöjligt. Tryck eller knacka enbart på den kanten med text på på spärrlagren! Andra sidan kläms pinnarna i lagret ihop.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...