Volevodin Posted March 4, 2009 Report Share Posted March 4, 2009 I stället för att satsa på Piloten skulle Salomon gjort om sin tidigare bindning till NIS-anpassad. Men frågan är om Rottefella hade gått med på det - de kanske inte ville släppa in Salomon på NIS. Är det någon som vet om det varit tal om att Salomon skulle gå över till NIS ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalle Puh Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 Från många Salomonåkare hördes ett knirkande ljud - har det nåt samband med bindningskonstruktionen ?Fattar inte varför Salomon ändrade på ett bindningssystem som fungerat utan klagomål - troligen som ett motdrag mot Rottefellas för att visa att man utvecklade sin bindning. Tur att man valde Rottefella så man slapp de problemen.Vi som fortfarande åker på Salomon är gamla stötar som inte klarar av såna brutala förändringar som att byta till Rottefella. Det är inte bindningen som knirrar, det är lederna på salomonåkaren :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted March 5, 2009 Report Share Posted March 5, 2009 Jämför man salomon och rottefella så är rottefella mer plastig, men den fungerar och knirrar mindre pga av plasten runt pjäxans sprint. Jag tror att salomon har gjort en olycklig konstruktion som kanske tom får dem på fall. Tanken var nog god. Mer rörelsefrihet i den bindningen än med kuddar och samtidigt en snabbare återgång till utgångsläget. Inte dåligt med både mer rörelsefrihet och snabbare återgång samtidigt, så jag tycker nog att salomoningenjörerna egentligen kan sin sak, men just här blev det ändå fel i slutänden. Synd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annors Posted March 8, 2009 Report Share Posted March 8, 2009 Vill bara berätta att problemet med fastfrusen bindning hände även mig under VL. Hann nästan till Mångsbodarna innan jag kände en knöl under pjäxan. Plastbiten och remmen hade fastnat ute och efter en stund så störde de mindre men jag hade grymt ont i mittån av knölen i mål. Då jag är nybörjare på skidor och Skåning så visste jag inget om problemet med dessa bindningar. Vid målgång var båda bindningarna fastfrusna och en hjälpsam farbror fick hälla varmvatten på bindningarna för att jag skulle få av mig skidorna. Nu hinner de ju torka till nästa vinter då vi inte har någon snö i Skåne... På rullorna har jag den billigare pilot bindningen. Den känns stabilare på alla sätt. Nån som testat den i snö? Den kanske inte funkar lika optimalt och går att ställa in men funkar den bara så byter jag bindningar mellan rullor och skidorna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 På rullorna har jag den billigare pilot bindningen. Den känns stabilare på alla sätt. Nån som testat den i snö? Den kanske inte funkar lika optimalt och går att ställa in men funkar den bara så byter jag bindningar mellan rullor och skidorna.Menade du den billigare profil-bindningen? Profil fungerar utmärkt i snö. Vissa menar att man kan kapa lite på gummikudden om man har de nya skorna, men här kan man känna sig fram lite. Själv har jag 7 par klassiska skidor, och jag kommer nog behålla profil så länge salomon inte fixar en bättre klassisk pilot. Skatepiloten tycker jag dock är en utmärkt bindning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 På rullorna har jag den billigare pilot bindningen. Den känns stabilare på alla sätt. Nån som testat den i snö? Den kanske inte funkar lika optimalt och går att ställa in men funkar den bara så byter jag bindningar mellan rullor och skidorna.Menade du den billigare profil-bindningen? Profil fungerar utmärkt i snö. Vissa menar att man kan kapa lite på gummikudden om man har de nya skorna' date=' men här kan man känna sig fram lite. Själv har jag 7 par klassiska skidor, och jag kommer nog behålla profil så länge salomon inte fixar en bättre klassisk pilot. Skatepiloten tycker jag dock är en utmärkt bindning.[/quote']Tror att det var den här: http://www.smartstep.se/shopimages/351636/d.jpg "Återigen, säljtricket…gå inte på det. Den här bindningen kommer att åka med i paketpriserna hos de ”som inget vet” och som vill priskriga. Specifikationer: Automatisk bindning 2-axlad teknik för full kontroll Utan flexkudde Flex 100" Bättre länk här: http://www.salomonsports.com/others/#/nordic/bindings/bindings/sns-pilot-sport-classic Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annors Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Hej! Jag menade den som Pölder säger är säljtricksbindningen.Bakre fästet är fjädrat ungefär som en 3a (som jag upplever det men bara grovt estimat) på skalan på Pilot Equipe bindningen men går inte att justera. Det jag gillar är den kraftiga metallhaken som känns gedigen men visst de är lite tyngre men för en rund skåning är det inte hela världen. Vill bara inte ha en massa problem. Dock har jag en bra burk silikonspray hemma som jag får testa nästa vinter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Det vore intressant att veta vad toppåkarna i världscupen åker på. Om deras servicemän känner till några speciella knep för att göra Pilotbindningen 100 % pålitlig i åtminstone 5 mil till (för mindre än så duger väl knappast på den nivån) eller om de kör med någon annan eller modifierad bindning på tävlingsskidorna? Man får väl detaljstudera någon TV-sändning för eventuella närbilder ur rätt vinkel. :cool: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet2 Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Alltså, tänkte bara skriva att jag inte har haft några problem med klassiska piloten alls, dock väntade jag en säsong innan jag började köra pilot. Knepigt att ni är så många som har problem, är det första tillverknings serien som finns kvar hos sportaffärer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Det vore intressant att veta vad toppåkarna i världscupen åker på. Om deras servicemän känner till några speciella knep för att göra Pilotbindningen 100 % pålitlig i åtminstone 5 mil till (för mindre än så duger väl knappast på den nivån) eller om de kör med någon annan eller modifierad bindning på tävlingsskidorna? Man får väl detaljstudera någon TV-sändning för eventuella närbilder ur rätt vinkel. :cool:Domhar ingen speciell bindning, men använder ju skidorna på ett annat sett än motionärerna. de har fler par, förvarar dom alltid innomhus m.m så tror dom inte lika utsatta då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annors Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 Hej! Var i kontakt med Amer sport idag. De skickar ut snöskyddet gratis till mig och jag passade på att beställa till min kompis som hade exakt samma problem. De var mycket trevliga så jag hoppas detta ska hjälpa mig. Han sa även att det inte har varit problem med de billigare pilot bindningarna sport classic men vi i sverige vill knappt använda dessa. Han tyckte jag skulle testa dem på snö också och skicka in mer feedback. Nu är det kanske inte en Skåning som ska tycka i denna fråga dock. Hör ni något så posta gärna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nickeboo Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 Plastskenorna förbättrade inte det hela ett dugg för mig. På Intersport talar de om att det tom. är bättre att plocka bort dem. För mig har det hängt sig, mer eller mindre, varje pass med finkorning snö/nysnö inkl. Vålådalen Classic, ICA-loppet och VL. Salomon måste helt enkelt hitta en bättre lösning. Själv har jag skidorna inne i värmen mellan alla pass. Silikon är tydligen inte heller någon patentlösning (har inte provat). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 Ni som kör på Salomon hade det varit möjligt att göra en kombination av den gamla och nya bindningen så att man kunde använt den antingen som profil eller som pilot. Jag tänker mig något slags lock över hålet, när den användes som profil, eller är jag helt fel ute ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted March 12, 2009 Report Share Posted March 12, 2009 Vissa av er verkar ju ha väldiga problem med Pilot, varför byter ni inte bara till profil och kör vidare om det inte går alls? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABz Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 Vissa av er verkar ju ha väldiga problem med Pilot, varför byter ni inte bara till profil och kör vidare om det inte går alls?Det är ju det vi gör, men det är heller inte bra att skruva för mycket i skidan och det kostar dessutom lite extra. Får man inte helt tätt vid skruvhålen och det bröjar komma in fukt så går belagen åt pipan på direkten. Iofs inte så allvarligt på klassiska skidor förutom bakersta hålen där fästzonen slutat. Alla handlare har heller inte profil hemma längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nickeboo Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 Rörligheten på pjäxan och därmed påfrestningen på stortåleden är betydligt mindre på Pilot-bindningen än Profilen. Det är det viktigaste skälet för mig. Men samtidigt är Salomon Carbonsko väldigt tight framme vid tårna så nu funderar jag ändå på att byta ut hela systemet inför nästa vinter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxkung Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 Hoppas att amer sports blir intresserade av min nya idé/patent på en omgjord/förbättrad bindning som även optimerar glidet. Kanske det dyker upp en ny bindning till hösten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 Hoppas att amer sports blir intresserade av min nya idé/patent på en omgjord/förbättrad bindning som även optimerar glidet. Kanske det dyker upp en ny bindning till hösten.Krävs det alltså en helt ny sula för din bindning också eller går det använda någon befitlig skidsko som finns på marknanden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxkung Posted March 13, 2009 Report Share Posted March 13, 2009 befintlig sko passar, men sedan är det upp till tillverkare att göra som dom vill...Det finns ett antal varianter på min idé. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mellgren Posted March 20, 2009 Report Share Posted March 20, 2009 ...Har även jag haft detta problem på både Skinnarloppet och Vasaloppet, trots att det inte var så kallt ut... Inte kul, ändå en ganska dyr historia. Detta är synd eftersom jag gillar skon så mycket (SLAB). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boletus Posted March 20, 2009 Author Report Share Posted March 20, 2009 Tänk att jag var först med att upptäcka detta! :D Jag som alltid är sist med allt annars. Det är inte en skidbindning, det är en skitbindning. Och ingenjören som ritade den borde få en mask på sitt öga. Featuritis eller Feature Creep kallas det: när en konstruktion av marknadsföringsanledning går från enkel, smidig och elegant till överlastad, komplex och barock. Vanligt inom datorprogramsvängen (Officeprodukter t ex). En kritisk funktion, som fästpunkten mellan sko och skida, får inte ha en digital funktionskurva: antingen funkar den, eller så funkar den inte alls. Idioti. Vansinne. Och jag kommer aldrig mer att köpa Salomon. Om de inte gör en total pudel, visar bildmaterial på att marknadsföringsgruppen arkebuserats och erkänner att vi har sålt skräp och alla som vill får lämna tillbaka bindningen och får pengarna tillbaka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim N Posted March 21, 2009 Report Share Posted March 21, 2009 Jag har nu gjort slag i saken. Lämnade förra helgen tillbaks mina pilotbindningar, bytte till de gamla classic med kudde istället. Känns som ett steg bakåt men det går ju inte använda bindningar som inte fungerar. Dessutom får man ju tillbaks en slant också :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bengan Posted October 24, 2009 Report Share Posted October 24, 2009 Ett ytterligare problem med Salomon SNS Pilot Equipe Classic om dessa monteras på klassiska skidor med NIS-platta är att den platta som ligger i bindningen där spännfjädern är fästad fastnar/går trögt om man inte monterar en distans mellan bindningen och NISplattan.För att åtgärda problemet har Salomon, tydligen i största hemlighet eftersom få handlare verkar känna till den, tagit fram en platta som ska monteras mellan bindning och NIS-platta. Mycket dåligt av Salomon att inte leverera plattan med bindningar då den knappast kan påverka priset på en redan dyra bindningen. Ett gott råd, se till att din handlare beställer den i god tid då den ligger i lager i Österrike och verkar ha lång leveranstid.Skärpning Salomon och "få ur tummen" om ni vill ha åkare med era produkter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.