Jag tänkte passa på att varna för den Salomons nya SNS Pilot Equipe Classic.
Jag köpte dessa bindningar med de nya Carbon. Skorna är rätt ok, även om Salomon har eoner att lära av Alpina när det gäller att bygga upp hålfoten. Salomonpjäxorna har någon slags kartong i botten och en billig plastsula som ska skapa stöd för hålfoten. Inte bra alls.
Det som är direkt irriterande är att den nya bindningen, precis som man kunde förvänta sig, är alldeles för intrikat med många delar som både kan kärva, gnissla, frysa och till och med (visade det sig) spricka.
Tips: Låt inte skidorna stå ute över natten i minusgrader. Det eventuella slask som fanns i bindningen fryser ihop fjädermekanismen.
När det är under minus tio så frös mina bindningar när jag körde, fast de stått inne under natten.
Resultatet i båda fallen är:
- det bakre bindningsfästet (det vita plastfästet) dras inte tillbaka av fjädern och du får en sko som hänger i det främre gångjärnet utan antydan till fjädring eller kontroll.
Det bildas snö och is under den vita fästmojen, och när du trampar ned pjäxan så kan belastningen få den att spricka. Det hände mig.
Ryktesvis ska Salomon komma med en ny klassisk bindning nästa år, som har någon slags arm (likt skatebindningen). Nästa år ska jag ha nya bindningar, och Salomon ska byta dem gratis. Denna bindning är skit. Jag rekommenderar alla som köpt fjäderbjäfsbindningen att gå tillbaka med dem och kräva pengarna tillbaka eller ny bindning nästa år.
Finns det någon Salomonrepresentant här som kan kommentera denna urusla bindning och vad som händer nästa år?
Redigerat av Boletus, 25 februari 2007 - 16:55 .