Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Varning – SNS Pilot Equipe Classic


  • Vänligen logga in för att kunna svara
97 svar till detta ämne

#1
Boletus

Boletus

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Hej
Jag tänkte passa på att varna för den Salomons nya SNS Pilot Equipe Classic.

Jag köpte dessa bindningar med de nya Carbon. Skorna är rätt ok, även om Salomon har eoner att lära av Alpina när det gäller att bygga upp hålfoten. Salomonpjäxorna har någon slags kartong i botten och en billig plastsula som ska skapa stöd för hålfoten. Inte bra alls.

Det som är direkt irriterande är att den nya bindningen, precis som man kunde förvänta sig, är alldeles för intrikat med många delar som både kan kärva, gnissla, frysa och till och med (visade det sig) spricka.

Tips: Låt inte skidorna stå ute över natten i minusgrader. Det eventuella slask som fanns i bindningen fryser ihop fjädermekanismen.

När det är under minus tio så frös mina bindningar när jag körde, fast de stått inne under natten.

Resultatet i båda fallen är:
- det bakre bindningsfästet (det vita plastfästet) dras inte tillbaka av fjädern och du får en sko som hänger i det främre gångjärnet utan antydan till fjädring eller kontroll.

Det bildas snö och is under den vita fästmojen, och när du trampar ned pjäxan så kan belastningen få den att spricka. Det hände mig.

Ryktesvis ska Salomon komma med en ny klassisk bindning nästa år, som har någon slags arm (likt skatebindningen). Nästa år ska jag ha nya bindningar, och Salomon ska byta dem gratis. Denna bindning är skit. Jag rekommenderar alla som köpt fjäderbjäfsbindningen att gå tillbaka med dem och kräva pengarna tillbaka eller ny bindning nästa år.

Finns det någon Salomonrepresentant här som kan kommentera denna urusla bindning och vad som händer nästa år?

Redigerat av Boletus, 25 februari 2007 - 16:55 .


#2
Labradoren

Labradoren

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 220 inlägg
Håller med Boletus. Man frågas sig vad uppsidan med den nya bindingen är - att reglera spänsten?? Kom igen, hur många har åkt omkring och känt ett stort behov av att reglera hårdheten på kudden framför bindningen??

Nersidan är precis som Boletus säger: det knirrar & gnisslar, fryser ihop och är allmänt knöligt. Känns som en panikreaktion på nya NIS-en.....

#3
Boletus

Boletus

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Notera att kombinationen skor-bindning är ok att åka på. Men tillförlitligheten är undermålig. Vad ska man göra om fjädern fryser under ett långlopp? Ska jag kissa på bindningen eller köra en halv mil utan kontroll och sedan hälla blåbärssoppa på den? Det är idiotiskt att gömma mekanik under en plastkåpa som inte går att öppna.

Det är antagligen korrekt att det var någon slags panikgrej. Fischer har ju bytt till NNN-systemet i år. Det ska bli intressant att se om Salomon lyckas rädda upp situationen. Om Salomon erbjuder alla ägare en gratis "uppgradering" till en ny bättre Salomonbindning nästa år, skulle det få mig att överväga att INTE byta till Alpina och NIS.

#4
finn2

finn2

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 249 inlägg
Jag har inte haft något problem med mina. men det är ju ett mer utsatt system,. tanken är mer stabilitet i utförsåkning och att när du saxar får tillbaka skidan fortare...

Redan till os 1998 så fanns en prototyp med vanliga skate pilotarmen som till klassiskt också.

#5
Boljohan

Boljohan

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 596 inlägg
Japp, jag har upplevt samma sak som Boletus beskriver ett par gånger. Verkar vara en ogenomtänkt och dåligt testad konstruktion. :(

#6
Boletus

Boletus

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Det är synd, för egentligen har jag alltid gillat Salomon. De har de skönaste inlinesskorna t ex, och pjäxorna har tidigare varit bra. Men någonstans blev marknadsförarna featurekåta och tvingade fram en "ny" och "bättre" och "super" och "whoppidoo"-bindning utan att ha låtit den genomgå korrekt kvalitetskontroll. Det är omöjligt att tänka sig att dessa bindningar - om de testats under riktig användning i kall miljö - inte skulle ha frysit för testarna. Jag tror att Salomon gjort en jävligt riskabel chansning: "vi kör ut den och hoppas att inte alltför många får problem och så tiger vi ihjäl problemet". Den taktiken fungerade innan internet och forumens tid :rolleyes:.

#7
SALT

SALT

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Jag satte på den nya bindningen till öppet spår därför att Carbonpjäxan inte passade i den gamla. Jag hann köra över vägen och börja klättringen i uppförsbacken när ena bindningen sprack. En metalaxel (längst fram) sitter i en klen plastbit; när den spricker låser inte bindningen längre. Hur kan man tillverka en bindning som håller sämre än en leksaksbil???

Jag fick köra tillbaka till Stadium på en skida och sätta dit en ny bindning. Kanonservice från stadium förresten som inte tog betalt utan reklamerade till Salomon. Kl 8.10 när jag kom ut igen kändes det ganska ensamt att lufsa iväg i söndertrampade spår.

Aldrig mer sådana leksaker på mina skidor.

#8
Boletus

Boletus

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Vilken öken. Det var verkligen trist! Jag tror det blir till att sätta på de gamla bindningarna igen. Eller ett par skate kanske? Jag provade att åka på riktigt gamla skidor, satte på skatebindningarna och körde med S-labskorna. Inte fasen kunde jag känna någon större skillnad på skatebindningarna och de nya dåliga.

Nästa år kör jag rött. Alpina gör pjäxor. Salomon gör "upplevelser" – och inte bara positiva sådana. ;)

#9
Andreas T

Andreas T

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 644 inlägg
Själv har jag inte haft några problem med mina bindningar. Hur bär ni er åt egentligen? :)
Kan det bero på hur man förvarar sina skidor? Jag har mina inomhus i rumstemp, så de hinner torka ordentlig innan de kommer ut i kylan igen. Är bindingarna fulla med vatten eller slask, som sedan får frysa, kan jag tänka mig att de kan gå sönder. Håller dock med om att en skidbindning även borde tåla sådant. Den gamla profil-bindingen är ju en lite robustare konstruktion...

#10
myrstakaren

myrstakaren

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Jag satte på den nya bindningen till öppet spår därför att Carbonpjäxan inte passade i den gamla.

Den nya skon ska väl passa på den gamla bindningen, gamla bindningen är jämnsmal hela vägen, den nya är lite "konvex" sett uppifrån.

Fast kanske hade du den gamla modellen av gamla bindningen (hoppas du förstår mej...) där det inte finns plats för den bakre styrpinnen på dojjan.
Jag har sett folk som helt enkelt sågat upp den "gamla gamla" bindningen så bakre pinnen kan slinka ner.

Jag håller med, det SKA hålla !

#11
Andreas T

Andreas T

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 644 inlägg

Jag satte på den nya bindningen till öppet spår därför att Carbonpjäxan inte passade i den gamla.

Den nya skon ska väl passa på den gamla bindningen, gamla bindningen är jämnsmal hela vägen, den nya är lite "konvex" sett uppifrån.

Fast kanske hade du den gamla modellen av gamla bindningen (hoppas du förstår mej...) där det inte finns plats för den bakre styrpinnen på dojjan.
Jag har sett folk som helt enkelt sågat upp den "gamla gamla" bindningen så bakre pinnen kan slinka ner.

Mystiskt det där med att vissa inte får nya skon att passa i de gamla bindningarna. Jag har div. profilbindningar från -89 och framåt. Jag tror att det har funnits minst tre olika utformingar av styrskenan under den tiden. För mig funkar nya skon i de tre varianter jag har. Den första versionen har dock ett smalt spår där den bakre pinnen kommer ned, så där är det kritiskt att styrskenan är rätt monterad (inskjuten precis lagom långt under främre bindningskroppen) för att det ska funka, men det är ju inte så svårt att fila upp spåret lite heller. Bäst plats är det på den version som kom när bindningen blev gul, vilket kanske inte är så konstigt, för det var väl då som Pilot-skate'n introducerades.

Redigerat av Andreas T, 07 mars 2007 - 13:33 .


#12
SALT

SALT

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 21 inlägg
Jag hade en enklare typ av bindning, Salomon SNS Profil Auto, och det är 4-5 mm som som skulle behöva karvas bort. Bindningen är bara tre år gammal.

#13
Niklas

Niklas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Själv har jag inte haft några problem med mina bindningar. Hur bär ni er åt egentligen? :)
Kan det bero på hur man förvarar sina skidor? Jag har mina inomhus i rumstemp, så de hinner torka ordentlig innan de kommer ut i kylan igen. Är bindingarna fulla med vatten eller slask, som sedan får frysa, kan jag tänka mig att de kan gå sönder. Håller dock med om att en skidbindning även borde tåla sådant. Den gamla profil-bindingen är ju en lite robustare konstruktion...

Samma här: Har kört ca 100 mil med mina utan tillstymmelse till problem, men Vasaloppet var nog enda gången i slaskföre och i övrigt har de som regel i a f stått ett dygn i rumstemperatur mellan träningspassen.

Men visst SKA de hålla även annars.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

#14
Boletus

Boletus

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Vänta tills nästa år, i midvinterkyla. Då kommer de att få bekänna sin rätta färg - beiga. :) Mina frös under åkning flera gånger. Trots att de stått inne. Mycket irriterande.

#15
Boljohan

Boljohan

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 596 inlägg
Jag är fundersam på hur länge det där plastbandet kommer att hålla. Det lär ju vara skaplig påkänning på det, med både nötning och utmattning. Skräcken är att det brister under ett lopp...

Annars så har jag efter att ha läst denna tråd blivit extremt noggrann med att rengöra bindningar och pjäxor från snö innan och efter varje åkning. Kanske bör man också droppa i litet olja i mekanismen då och då för att minska frysrisken.

#16
Boletus

Boletus

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Jag funderade själv på ett fett. Mekanismen är ju inte kapslad så olja kommer att med vattnets hjälp rinna.

Fast jag lutar som sagt mot att byta till en bindningssystem som inte siktar på att ha fjädrar, band, finesser och snart 811.g. :)

Redigerat av Boletus, 09 mars 2007 - 10:43 .


#17
Niklas

Niklas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Vänta tills nästa år, i midvinterkyla. Då kommer de att få bekänna sin rätta färg - beiga. :) Mina frös under åkning flera gånger. Trots att de stått inne. Mycket irriterande.

Av det som skrivits här låter det mer som om det är varmare temperaturer som det kan uppstå problem i (om smält snö tränger in och sedan fryser). Undantaget Vasaloppet tror jag att jag nästan bara kört i 10-20 minusgrader med mina och helt utan problem, utan enbart en känsla av mer stabilitet. Dock får man vara lite nogrannare med att peta bort snö under pjäxan innan t ex i nysnöföre, för att få fast pjäxans båda pinnar rätt i bindningen.

Sen har det ju i rättvisans namn varit problem med NIS-plattan också (har sett både längdåkare och skidskyttar tappa skidor när bindningen lossnat från plattan) och jag läste att han i led 2 som tappade skidan i Vasaloppet hade gamla Pilot-bindningen och trodde att det var någon annan åkares stavspets som petat upp bindningen. Så problem kan nog uppkomma med alla bindningstyper. Men jag hoppas verkligen att slippa enb del av det som skrivits om här.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

#18
Boletus

Boletus

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Jag kanske har hetare fötter än du! :D Om jag ska säga något positivt (för en gångs skull) så är det att de nya S-lab är mycket skönare på mina breda fötter och det till och med är luft runt tårna. Jag frös inte om fötterna. Men det gjorde bindningarna – varma fötter över sig och kalla skidor under.

#19
Niklas

Niklas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Jag kanske har hetare fötter än du! :D

Jo jag åker väl för långsamt, men jag tänkte klämma in tempoträning i programmet nästa vinter, så då kanske...? =)

Men knarra lite grann har de gjort även för mig, kommer jag ihåg. Jag har dock inget klart minne av exakt hur ofta.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

#20
Boletus

Boletus

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Nja, jag menar inte så. Jag är antagligen tyngre än du och får jobba mer för att ta mig fram. När jag ser smala, långa skidåkare som flyger fram, gracila som kronhjortar, och med hjärtat bultande i en lätt tango, känner man sig själv som ardennerhäst med hjärtat farligt nära övervarvningsskyddets brytgräns. :) Men även en ardennerhäst kan trivas i spåret, och ingen slår mig när det blir utför :D

Redigerat av Boletus, 09 mars 2007 - 11:22 .





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar