Det som är direkt irriterande är att den nya bindningen, precis som man kunde förvänta sig, är alldeles för intrikat med många delar som både kan kärva, gnissla, frysa och till och med (visade det sig) spricka.
Tips: Låt inte skidorna stå ute över natten i minusgrader. Det eventuella slask som fanns i bindningen fryser ihop fjädermekanismen.
När det är under minus tio så frös mina bindningar när jag körde, fast de stått inne under natten.
Resultatet i båda fallen är:
- det bakre bindningsfästet (det vita plastfästet) dras inte tillbaka av fjädern och du får en sko som hänger i det främre gångjärnet utan antydan till fjädring eller kontroll.
Det hände mig också på en bindning häromveckan.
Gick fint hela förra säsongen, men då var det ganska stabilt kallföre. Nu har det växlat lite fram och tillbak mellan plus- och minusgrader, och då förmodar jag att det kommit in fukt som sen fryser till när det är kallt, med precis det resultat som Boletus beskriver ovan. Är det någon som har hunnit komma på någon bra motåtgärd?
Jag såg i bindningens bruksanvisning (ni vet den där papperslappen som man aldrig läser såvida inte någonting krånglar och man råkar ha den kvar

) att bindningen bör förvaras i "upplåst läge", så jag har förvarat skidorna så inomhus mellan träningarna i hopp om att de skall torka upp bättre då, men tycks behövas något mer. Funkar bra när den tinat men låser sig ute i spåret i kallföre igen. Tycker det går finfint att åka med dem ändå, men man vill ju att allt skall funka. =)
Det står även i bruksanvisningen att de har två års garanti, så jag funderar på att lämna in dem där jag köpte skidorna och be dem åtgärda (fast frågan är ju om kvittot är kvar...), men det bästa vore ju om man enkelt kunde fixa det själv. Eller om det löser sig självt under den vecka de nu står inomhus mellan två tävlingar. =)
Redigerat av Niklas, 13 februari 2008 - 08:23 .
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.