Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Varning – SNS Pilot Equipe Classic

• Vänligen logga in för att kunna svara
97 svar till detta ämne

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Nja, jag menar inte så. Jag är antagligen tyngre än du och får jobba mer för att ta mig fram. När jag ser smala, långa skidåkare som flyger fram, gracila som kronhjortar, och med hjärtat bultande i en lätt tango, känner man sig själv som ardennerhäst med hjärtat farligt nära övervarvningsskyddets brytgräns. :) Men även en ardennerhäst kan trivas i spåret, och ingen slår mig när det blir utför :D

Jag är nog mer buffel än gracil kronhjort med mina 80 kg, men huvudsaken är ju att det är kul att åka. :)

(Vilket förstås förutsätter att grejerna håller.)
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Murcas

Murcas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 253 inlägg

Skorna är rätt ok, även om Salomon har eoner att lära av Alpina när det gäller att bygga upp hålfoten. Salomonpjäxorna har någon slags kartong i botten och en billig plastsula som ska skapa stöd för hålfoten. Inte bra alls.

Åker på Salomons RC Carbon som jag hela tiden tyckt varit skönare än de Alpina jag provat, men under Engelbrektsloppet fick jag vansinnigt ont under hålfötterna! Kan det ha berott på något av:

1) Ovana, dåligt tränad?
2) Obefintliga spår (typ 0 snö) som gör att man åker och spänner sig?
3) Dålig uppbyggnad av hålfoten i skon?

Ska tillägga att jag har ett lågt fotvalv och därför tycker jag att Alpinas skor blir sladdriga mitt upp på foten.

Erfarenheter? Kommentarer?

Fluid

Fluid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg

Resultatet i båda fallen är:
- det bakre bindningsfästet (det vita plastfästet) dras inte tillbaka av fjädern och du får en sko som hänger i det främre gångjärnet utan antydan till fjädring eller kontroll.

Detta hände mig också under ett träningspass. Skidorna hade stått inne och temperaturen var väl -3 eller nått. Ytterst irriterande. Extremt dålig konstruktion. Verkar inte riktigt utprovat av salomon. Bara detta inte händer under vasan, då blir jag riktigt putt.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Det som är direkt irriterande är att den nya bindningen, precis som man kunde förvänta sig, är alldeles för intrikat med många delar som både kan kärva, gnissla, frysa och till och med (visade det sig) spricka.

Tips: Låt inte skidorna stå ute över natten i minusgrader. Det eventuella slask som fanns i bindningen fryser ihop fjädermekanismen.

När det är under minus tio så frös mina bindningar när jag körde, fast de stått inne under natten.

Resultatet i båda fallen är:
- det bakre bindningsfästet (det vita plastfästet) dras inte tillbaka av fjädern och du får en sko som hänger i det främre gångjärnet utan antydan till fjädring eller kontroll.

Det hände mig också på en bindning häromveckan.

Gick fint hela förra säsongen, men då var det ganska stabilt kallföre. Nu har det växlat lite fram och tillbak mellan plus- och minusgrader, och då förmodar jag att det kommit in fukt som sen fryser till när det är kallt, med precis det resultat som Boletus beskriver ovan. Är det någon som har hunnit komma på någon bra motåtgärd?

Jag såg i bindningens bruksanvisning (ni vet den där papperslappen som man aldrig läser såvida inte någonting krånglar och man råkar ha den kvar ;) ) att bindningen bör förvaras i "upplåst läge", så jag har förvarat skidorna så inomhus mellan träningarna i hopp om att de skall torka upp bättre då, men tycks behövas något mer. Funkar bra när den tinat men låser sig ute i spåret i kallföre igen. Tycker det går finfint att åka med dem ändå, men man vill ju att allt skall funka. =)

Det står även i bruksanvisningen att de har två års garanti, så jag funderar på att lämna in dem där jag köpte skidorna och be dem åtgärda (fast frågan är ju om kvittot är kvar...), men det bästa vore ju om man enkelt kunde fixa det själv. Eller om det löser sig självt under den vecka de nu står inomhus mellan två tävlingar. =)

Redigerat av Niklas, 13 februari 2008 - 08:23 .

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Vänta tills nästa år, i midvinterkyla. Då kommer de att få bekänna sin rätta färg - beiga. :) Mina frös under åkning flera gånger. Trots att de stått inne. Mycket irriterande.

He he, den där midvinterkylan får vi nog hoppas på till nästa vinter istället, men som jag nyss skrev så funkade de alltså fint så länge det höll sig konstant kallt (som förra vintern) men när det denna säsong växlat mellan blötföre och kallföre så har även jag fått liknande frysning på en av mina bindningar.

Redigerat av Niklas, 13 februari 2008 - 08:34 .

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg
Visst är det en urkass konstruktion! :(

Troligen är det fukt/vatten som fryser som orsakar problemen. En lösning torde vara att förvara skidorna inomhus och låta dem torka mellan åkningarna. När man sedan tar ut dem bör de få kallna till snötemperatur innan de utsätts för lössnö. Om det kommer in snö i en varm bindning smälter den först för att sedan frysa när skidan kallnar. Nåt jag inte testat men som kanske funkar är ett frysskydd typ låsspray. Risken finns dock att den kan skada bandet kemiskt på något sätt.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Det enklaste och smidigaste vore väl att skriva till Salomon och fråga vad de rekommenderar att göra, fast jag hittade ingen e-postadress till dem, så har inte blivit av än. (Känns bättre att skriva än att ringa, för då behöver man inte sitta och vänta medan de bollar frågan vidare till rätt person, och denna får ta sig den betänketid som behövs.)

Vore nästan underligt om de inte redan är ett välbekant problem hos dem.

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

Det enklaste och smidigaste vore väl att skriva till Salomon och fråga vad de rekommenderar att göra, fast jag hittade ingen e-postadress till dem, så har inte blivit av än. (Känns bättre att skriva än att ringa, för då behöver man inte sitta och vänta medan de bollar frågan vidare till rätt person, och denna får ta sig den betänketid som behövs.)

Vore nästan underligt om de inte redan är ett välbekant problem hos dem.

Tvivlar på att de vågar erkänna att detta problem förekommer...

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Det lär väl visa sig. Efter lite pusslande för att hitta rätt sökord till Google så hittade jag en e-postadress och har skickat iväg en problembeskrivning och fråga om ifall de har några tips eller råd om hur man åtgärdar och förebygger detta problem.

De är ju inte ensama om att ha barnsjukdomar (det var väl både längdåkare och skidskyttar som tappade skidor i direktsändning förra vintern när bindningen lossnade från NIS-plattan), det viktigaste i kampen om marknadsandelar borde väl vara vem som hanterar sådana problem bäst, och uppräthåller ett rykte om bra service och hög kvalitet? =)

Redigerat av Niklas, 13 februari 2008 - 15:44 .

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Det löste sig snabbt när jag väl hittat deras e-postadress. Det vidarebefodrades till rätt person och svar kom morgonen efter:

"det har tillkommit ett plastskydd som ska förhindra snö att tränga in och så rekommenderar vi att spraya den vita plasthaken samt första centimetern av bandet med siliconspray (för minusgrader). Detta ska göras ungefär var 3:e vecka vid regelbunden åkning. Jag kan skicka ett par plastskydd till dig om du vill..."

Plastskydden kanske rentav finns i skidbutiken om ni bara frågar? Annars var e-postadressen som jag hittade i Google (och som alltså borde vara OK att även lägga ut här)
info_sw @ salomon - sports . com

Boljohan

Boljohan

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

Det löste sig snabbt när jag väl hittat deras e-postadress. Det vidarebefodrades till rätt person och svar kom morgonen efter:

"det har tillkommit ett plastskydd som ska förhindra snö att tränga in och så rekommenderar vi att spraya den vita plasthaken samt första centimetern av bandet med siliconspray (för minusgrader). Detta ska göras ungefär var 3:e vecka vid regelbunden åkning. Jag kan skicka ett par plastskydd till dig om du vill..."

Plastskydden kanske rentav finns i skidbutiken om ni bara frågar? Annars var e-postadressen som jag hittade i Google (och som alltså borde vara OK att även lägga ut här)

Strålande - bra jobbat Niklas! :)

Det blir definitivt en tur till skidhandlarn idag...

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Precis vad jag tänkte skriva: försäljaren av Salomon sade att eliten använder Silikonspray. Det finns nu också en ny bindning med hävarm, som på skatebindningen, fast med en mycket svagare fjäder. Jag har inte testat den men tog bort den gamla "skitbindningen" med band och monterade en sådan på en väns skidor. Jag ska testa dem vid tillfälle.

Den enklaste lösningen är ju att byta till "rött" som jag gjort ;)

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Strålande - bra jobbat Niklas! :)

Det blir definitivt en tur till skidhandlarn idag...

Plastskyddet skall monteras på undersidan av bindningens bakre del, och enligt instruktionerna som följde med så skulle plastskydden ha skickats ut till återförsäljarna med instruktioner om att montera på dem på nya bindningar resten av denna säsong, samt vid eventuella reklamationer av redan sålda bindningar, och att från och med nästa säsong skulle sådana skydd vara monterade redan från fabrik.

Gick fint att få dem åtgärdade i butiken där jag köpt dem. Killen i butiken sa att nya Pilot-bindningen varit utprovad i något år innan den började säljas, så att den skulle fungera men att han själv tyckte det varit onödigt mycket strul med den ändå, så personligen föredrog han fortfarande gamla Pilot-bindningen.

Redigerat av Niklas, 19 februari 2008 - 18:31 .

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Den enklaste lösningen är ju att byta till "rött" som jag gjort ;)

Har det funkat bra med "rött"? Det har ju varit några skidskyttar och längdåkare i världscupen som tappat skidor i direktsändning förra säsongen, och sen har jag utgått från att de fixat till vad det nu var med NIS-plattan som kunde ge det problemet, men nu såg jag i ett klipp från helgens världscupfinaler en norsk åkare som såg ut att "köra rött" och tappade ena skidan.

Boletus

Boletus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 153 inlägg
Det har fungerat väldigt bra med Rött. :) Jag har inte tappat något alls i direktsändning. Jag upplever att man som motionsåkare får en skönare kontakt med skida och underlag. Bindningen är bra. Inget trams. Inga lösa delar. Inget gnissel. Undrars om inte Pölder och Salomon drack bira tillsammans den där kvällen när de kom på en bindning med fjäder, nylonband, plastfäste och såklart att de gamla pjäxorna inte skulle passa. Vi kallar den bindningarnas King-King-King-Kong. ;)

khanke

khanke

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Har nagon testad den nya "Salomon Pilot Sport Classic Automatic"?? "Ar de stabilare "an den "Pilote equipe classic"? Jag har k"opt nya ski och maste fatta beslut vilken bindningen jag ska ta; jag har Salomon sko sa maste det faktisk vara en Salomon pilot bindning.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 853 inlägg
Höll på att få min seedning till vasan förstörd av denna skräpbindning. Har bytt till den gamla.

phanton

phanton

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg
Fungerar era Pilotbindningar med täckbricka och silikon eller har alla bytt tillbaka till profil eller Rottefella?

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Mina har funkat bra i flitigt åkande i alla tänkbara fören sedan dess. Fortsätter det så här så är allt förlåtet. =)

phanton

phanton

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg
Anledningen att jag frågar är att mina Pilotbindningar tyvärr inte fungerar längre. Fick två träningar förstörda förra veckan då fjädern frös ihop (?) och skidan hängde okontrollerat i främre fästet. Åkte till den lokala skidbutiken som bytte bakre delen av bindningen. Dom sa att dom fått byta ytterligare några bindningar under vintern. Hur som helst åkte jag en motionstävling i helgen med mina "nya" bindningar och efter 2 km så pajar även dom... Ska nu åter till skidbutiken för att hör om det finns någon mer dom kan göra. Eftersom det är många som kör på Pilotbindningen så borde väl det vara fler än jag som har problem?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar