Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Varning – SNS Pilot Equipe Classic

• Vänligen logga in för att kunna svara
97 svar till detta ämne

TonyPölder

TonyPölder

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg
phantom...har butiken satt på plattan med "snöskyddet" tror ej det...där är felet för dig

Jim N

Jim N

Medlem

• Members
  • Pip
  • 269 inlägg
Jag har problemet att det fastnar snö under den vita plastbiten som ska fästa i den bakre pinnen på pjäxorna, vilket leder till att den trycker mot undersidan av foten. Fler som upplevt det problemet? Vad kan man göra åt det?

Lasse K.

Lasse K.

Ny medlem

• Members
  • 2 inlägg
Alltid silikonspray vid nysnö. Dra fram ca 2 cm och spraya på nylonbandet samt på hela den vita bakre "plastkroken". Passa på att ge skosulan en omgång också.
Har själv haft lite problem, två fjädrar som gått av, en sprucken "plastkrok". Den främre delen av bindningen har också spruckit, där "plastkroken" sticks in. Alla delar har jag kunnat reklamera men det är ju skit att man får träningar och tävlingar förstörda. Funderar starkt på att byta till rött..

björnen

björnen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg
Jag har till och från samma problem med bindningen som phanton och övriga. Irriterande. Det var halvkul i backarna på Harsa ski marathon igår kan jag säga med en löst fladdrande skida bitvis. Ska bege mig till butiken och be och få det åtgärdat på ngt sätt.
Har även hört om fler här i Sundsvall med liknande problem.

bohusgranit

bohusgranit

Medlem

• Members
  • Pip
  • 179 inlägg

phantom...har butiken satt på plattan med "snöskyddet" tror ej det...där är felet för dig

Tänk om det hade varit så enkelt Tony. Mina har det! ändå så va mina skidor som ett par lösa plankor under fötterna bitvis.

phanton

phanton

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg
Jag har nu fått plattor monterade på mina bindningar. Hörde när en av försäljarna talade med salomon i telefon att de senaste 40-50 Pilotbindningarna som dom monterat saknat plattan. Många fler än jag i sundsvallsområdet som alltså saknar denna platta.

Hoppas nu att bindningarna ska fungera bättre, men det känns ju inte helt tryggt.

Martin Lawaetz

Martin Lawaetz

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg
Hej

Er der nogen der kan forklare mig hvordan Salomon SNS Pilot equipe classic virker? Jeg tænker på fjedermekanismen. Hvornår skal den være stram, og hvornår skal den være løs? Er der nogen generel regel?

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 423 inlägg
Det var kanske tur att jag kom över två par nya profilbindningar på en konkursutförsäljning igår...

björnen

björnen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg
Har nu lämnat in skidorna. Jag hade plattorna på mina bindningar. Trots detta alltså problem. Försäljaren uttalade att han blir mer och mer bekymrad över dessa problem. Silikonspray eller annat glidmedel/vattenavstötande verkar vara den gångbara vägen än så länge.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Silikonspray eller annat glidmedel/vattenavstötande verkar vara den gångbara vägen än så länge.

Inte helt pålitlig då heller tydligen. Jag invigde ett nytt skidpar med 4 timmar i -13, ihållande kraftigt snöfall och översnöade spår i torsdags, förvarade skidorna i skidfodral på balkongen till lördag, då jag körde 4 timmar till i -17, ihållande snöfall och snöiga men inte översnöade spår, och någon gång under det passet lossnade spännet och fastnade med indragen rem (vilket i alla fall är bättre än att fastna med utdragen rem och vara ivägen när man sätter ned hälen, som i senaste Vasaloppet).

Remmen och spännet var rejält silikonsprayade före jag tog ut skidorna i snön första gången.

Tycks som att nysnö är det före som bindningen inte riktigt går att lita på i, för att snö kan dras med in av remmen och frysa där.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

björnen

björnen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg

Tycks som att nysnö är det före som bindningen inte riktigt går att lita på i, för att snö kan dras med in av remmen och frysa där.

Ja - de tillfällen jag fått problem är också nysnö (och relativt kallt). Lär bli problem ikväll då med 3 dm nysnö och minus 12...

Fluid

Fluid

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg
Jag har precis satt på den där skyddsbrickan nu så förhoppningsvis blir det bättre. Det verkar som den hjälper vissa i alla fall. Har dom ingen ersättare till denna bindningen för den här kan ju inte bli långvarig?

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
När jag fick "fastfrysningen" ovan så hade skidorna stått på balkongen mellan träningspassen, så det KAN ju vara så att konstruktionen ändå pallar för sisådär fem mil i snöstorm, men inte mer, vilket förstås duger för träning (om man förvarar skidorna i plusgrader mellan träningarna så att ev inträngd snö kan smälta och rinna bort), men fortfarande kan ge problem i Vasaloppet.
Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

ABz

ABz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg
Ja du Niklas, helgens före på Ormberget var inte det bästa för Salomons bindningar. Hade två par ute och samtliga bindningar slutade fungera båda dagarna! Första gången jag haft de här problemen faktiskt, men som du säger, enormt irriterande när den där vita kroken viker sig och kläms fast under pjäxan!
Problemen löste sig efter 1 timme inomhus, men återkom ju igen nästa dag!

Nu har vi ju dock ordentligt med snö iaf :)

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg
Jag sprayade på rejält med silokonspray före. Det kanske var räddningen de senaste dagarna?

Jo det värsta är om den fastnar i utdraget läge, men det kanske bara kan hända om fjädern pajar? Tror det var det som hände mig i Vasaloppet i fjol, och när den vita kroken klämts fast under pjäxan för många gånger så tryckte den upp ett hål i bindningens bakdels överdel, och började jag bli lite orolig att den även skulle paja pjäxan eller nåt, så då då offrade jag några minuter på att gnaga av remmen med tänderna, men lyckades klamra mig kvar i led 3 till årets lopp ändå. =)
(Bindningen har ju några års garanti, så åter hemma så var det dock bara att lämna in i skidbutiken och få trasiga delar utbytta.)

Redigerat av Niklas, 09 februari 2009 - 20:16 .

ABz

ABz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg
Nej då...fjädern har inte pajat på mina bindningar, de drog sig tillbaka igen när de blev varma!

lumber

lumber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Har också problem med att fjädern på mina Pilot-bindningar fryser.
Jag har ett par fina Profil-bindningar på rullskidorna och är sugen på att skifta, är det samma skruvhål på Profil- och Pilot-bindningarna?
Pilot-bindningarna gör sig nog bäst på sommaren!

/Magnus

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Har också problem med att fjädern på mina Pilot-bindningar fryser.
Jag har ett par fina Profil-bindningar på rullskidorna och är sugen på att skifta, är det samma skruvhål på Profil- och Pilot-bindningarna?
Pilot-bindningarna gör sig nog bäst på sommaren!

/Magnus

Ja det är samma hål, bara ett mindre. Så på rullskidorna får du borra ett hål till i mitten i så fall.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 124 inlägg

Nej då...fjädern har inte pajat på mina bindningar, de drog sig tillbaka igen när de blev varma!

För mig var det ett mer permanet haveri. Och i årets Vasalopp hände det igen! Nu utan någon egentlig nysnö, så lutar åt att bindningen ej går att lita på i andra fören heller.

Nästan exakt samma som i fjol. Ny Salomon Pilot-bindning (monterad mindre än en månad före) med skyddskåpor inbyggda från köpet, rejält silikonsprayad så sent som i startfållan. Höll fram till just före "59 km kvar"-skylten, där jag plötsligt kände något snärta till under pjäxan när jag tryckte ifrån i avstampet och kände direkt igen känslan från i fjol av hur bandet fastnat i utdraget läge och plasthaken fladdrar omkring och ligger ivägen mellan pjäxa och bindning. Även nu trampades det även upp hål i bindningens överdel när plasthaken fastnade där, men gick lättare i år att tillfälligt få bort plasthaken från under pjäxan genom att sparka till lite när den hamnade fel där, så jag behövde inte stanna och gnaga av bandet med tänderna den här gången (kändes extra viktigt eftersom jag halkat ned ett startled redan i första backen och bara ville plocka placeringar hela loppet), men OM det inte bara är jag som haft oturen att råka ut för två av firmans värsta måndagsexemplar så kan man ju fundera lite på om inte Salomon håller på att gräva sin egen grav på bindningssidan? (Har ju gått några år av produktutveckling och kundfeedback nu.)

Liksom i fjol handlade det inte "bara" om infrusen is utan bandet sitter fortfarande fast i utdraget läge efter ett halvt dygn i rumstemperatur. Dras ej in och går ej att dra ut längre.

Absolut ingen katastrof om det är en engångsföreteelse, men bindningen måste ju skruvas loss för garanti-byte av trasiga delar och det går ju inte att göra mer än max någon enstaka gång utan att tvingas börja flytta runt bindningen och borra nya hål i skidan. Så börjar man från noll med nya skidor och pjäxor så vore ju bara dumt att inte satsa på något som verkligen går att lita på.

Jag fick själv en fråga om bindningar häromdagen och kunde ju tyvärr bara konstatera att jag omöjligt kunde rekomendera Salomon bindningar även om de är väldigt sköna och bra när de funkar.

Nåja, nog gnällt om det nu, men nog är jag allt nyfiken på om fler drabbats av samma missöde? Två gånger låter ju som mer än bara olycklig slump. (Hade ej råd byta när jag köpte skidor i år (ty nya pjäxor är inte gratis) men känns ju mer lockande att byta för varje gång något strular.)

Redigerat av Niklas, 03 mars 2009 - 12:45 .

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 853 inlägg
Drabbades av strul med pilotbindningen under Mattila ski marathon förra året. Och strulet fortsatte på träningspass efter denna tävling. Bytte till profilbindningen. Gav trots detta piloten en chans på de nya skidor jag köpte i december. Med dessa har det "bara" strulat en gång, men......... Detta ska ju vara Salomons top of the line och då ska det inte strula alls. Jag rekommenderar ingen att köpa denna bindning och jag rekommenderar också Salomon att komma med en lösning snarast innan de tappar även mig till Rottefella. Som kuriosa varnade jag en kompis för att skaffa piloten. Han köpte den ändå och fick som ett brev på posten ifrysningen på Skinnarloppet i år.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar