Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varning – SNS Pilot Equipe Classic


Boletus

Recommended Posts

Hej

Jag tänkte passa på att varna för den Salomons nya SNS Pilot Equipe Classic.

 

Jag köpte dessa bindningar med de nya Carbon. Skorna är rätt ok, även om Salomon har eoner att lära av Alpina när det gäller att bygga upp hålfoten. Salomonpjäxorna har någon slags kartong i botten och en billig plastsula som ska skapa stöd för hålfoten. Inte bra alls.

 

Det som är direkt irriterande är att den nya bindningen, precis som man kunde förvänta sig, är alldeles för intrikat med många delar som både kan kärva, gnissla, frysa och till och med (visade det sig) spricka.

 

Tips: Låt inte skidorna stå ute över natten i minusgrader. Det eventuella slask som fanns i bindningen fryser ihop fjädermekanismen.

 

När det är under minus tio så frös mina bindningar när jag körde, fast de stått inne under natten.

 

Resultatet i båda fallen är:

- det bakre bindningsfästet (det vita plastfästet) dras inte tillbaka av fjädern och du får en sko som hänger i det främre gångjärnet utan antydan till fjädring eller kontroll.

 

Det bildas snö och is under den vita fästmojen, och när du trampar ned pjäxan så kan belastningen få den att spricka. Det hände mig.

 

Ryktesvis ska Salomon komma med en ny klassisk bindning nästa år, som har någon slags arm (likt skatebindningen). Nästa år ska jag ha nya bindningar, och Salomon ska byta dem gratis. Denna bindning är skit. Jag rekommenderar alla som köpt fjäderbjäfsbindningen att gå tillbaka med dem och kräva pengarna tillbaka eller ny bindning nästa år.

 

Finns det någon Salomonrepresentant här som kan kommentera denna urusla bindning och vad som händer nästa år?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Håller med Boletus. Man frågas sig vad uppsidan med den nya bindingen är - att reglera spänsten?? Kom igen, hur många har åkt omkring och känt ett stort behov av att reglera hårdheten på kudden framför bindningen??

 

Nersidan är precis som Boletus säger: det knirrar & gnisslar, fryser ihop och är allmänt knöligt. Känns som en panikreaktion på nya NIS-en.....

Link to comment
Share on other sites

Notera att kombinationen skor-bindning är ok att åka på. Men tillförlitligheten är undermålig. Vad ska man göra om fjädern fryser under ett långlopp? Ska jag kissa på bindningen eller köra en halv mil utan kontroll och sedan hälla blåbärssoppa på den? Det är idiotiskt att gömma mekanik under en plastkåpa som inte går att öppna.

 

Det är antagligen korrekt att det var någon slags panikgrej. Fischer har ju bytt till NNN-systemet i år. Det ska bli intressant att se om Salomon lyckas rädda upp situationen. Om Salomon erbjuder alla ägare en gratis "uppgradering" till en ny bättre Salomonbindning nästa år, skulle det få mig att överväga att INTE byta till Alpina och NIS.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft något problem med mina. men det är ju ett mer utsatt system,. tanken är mer stabilitet i utförsåkning och att när du saxar får tillbaka skidan fortare...

 

Redan till os 1998 så fanns en prototyp med vanliga skate pilotarmen som till klassiskt också.

Link to comment
Share on other sites

Det är synd, för egentligen har jag alltid gillat Salomon. De har de skönaste inlinesskorna t ex, och pjäxorna har tidigare varit bra. Men någonstans blev marknadsförarna featurekåta och tvingade fram en "ny" och "bättre" och "super" och "whoppidoo"-bindning utan att ha låtit den genomgå korrekt kvalitetskontroll. Det är omöjligt att tänka sig att dessa bindningar - om de testats under riktig användning i kall miljö - inte skulle ha frysit för testarna. Jag tror att Salomon gjort en jävligt riskabel chansning: "vi kör ut den och hoppas att inte alltför många får problem och så tiger vi ihjäl problemet". Den taktiken fungerade innan internet och forumens tid :rolleyes:.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag satte på den nya bindningen till öppet spår därför att Carbonpjäxan inte passade i den gamla. Jag hann köra över vägen och börja klättringen i uppförsbacken när ena bindningen sprack. En metalaxel (längst fram) sitter i en klen plastbit; när den spricker låser inte bindningen längre. Hur kan man tillverka en bindning som håller sämre än en leksaksbil???

 

Jag fick köra tillbaka till Stadium på en skida och sätta dit en ny bindning. Kanonservice från stadium förresten som inte tog betalt utan reklamerade till Salomon. Kl 8.10 när jag kom ut igen kändes det ganska ensamt att lufsa iväg i söndertrampade spår.

 

Aldrig mer sådana leksaker på mina skidor.

Link to comment
Share on other sites

Vilken öken. Det var verkligen trist! Jag tror det blir till att sätta på de gamla bindningarna igen. Eller ett par skate kanske? Jag provade att åka på riktigt gamla skidor, satte på skatebindningarna och körde med S-labskorna. Inte fasen kunde jag känna någon större skillnad på skatebindningarna och de nya dåliga.

 

Nästa år kör jag rött. Alpina gör pjäxor. Salomon gör "upplevelser" – och inte bara positiva sådana. ;)

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag inte haft några problem med mina bindningar. Hur bär ni er åt egentligen? :)

Kan det bero på hur man förvarar sina skidor? Jag har mina inomhus i rumstemp, så de hinner torka ordentlig innan de kommer ut i kylan igen. Är bindingarna fulla med vatten eller slask, som sedan får frysa, kan jag tänka mig att de kan gå sönder. Håller dock med om att en skidbindning även borde tåla sådant. Den gamla profil-bindingen är ju en lite robustare konstruktion...

Link to comment
Share on other sites

Jag satte på den nya bindningen till öppet spår därför att Carbonpjäxan inte passade i den gamla.

Den nya skon ska väl passa på den gamla bindningen, gamla bindningen är jämnsmal hela vägen, den nya är lite "konvex" sett uppifrån.

 

Fast kanske hade du den gamla modellen av gamla bindningen (hoppas du förstår mej...) där det inte finns plats för den bakre styrpinnen på dojjan.

Jag har sett folk som helt enkelt sågat upp den "gamla gamla" bindningen så bakre pinnen kan slinka ner.

 

Jag håller med, det SKA hålla !

Link to comment
Share on other sites

Jag satte på den nya bindningen till öppet spår därför att Carbonpjäxan inte passade i den gamla.

Den nya skon ska väl passa på den gamla bindningen' date=' gamla bindningen är jämnsmal hela vägen, den nya är lite "konvex" sett uppifrån.

 

Fast kanske hade du den [i']gamla modellen av gamla bindningen[/i] (hoppas du förstår mej...) där det inte finns plats för den bakre styrpinnen på dojjan.

Jag har sett folk som helt enkelt sågat upp den "gamla gamla" bindningen så bakre pinnen kan slinka ner.

Mystiskt det där med att vissa inte får nya skon att passa i de gamla bindningarna. Jag har div. profilbindningar från -89 och framåt. Jag tror att det har funnits minst tre olika utformingar av styrskenan under den tiden. För mig funkar nya skon i de tre varianter jag har. Den första versionen har dock ett smalt spår där den bakre pinnen kommer ned, så där är det kritiskt att styrskenan är rätt monterad (inskjuten precis lagom långt under främre bindningskroppen) för att det ska funka, men det är ju inte så svårt att fila upp spåret lite heller. Bäst plats är det på den version som kom när bindningen blev gul, vilket kanske inte är så konstigt, för det var väl då som Pilot-skate'n introducerades.

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag inte haft några problem med mina bindningar. Hur bär ni er åt egentligen? :)

Kan det bero på hur man förvarar sina skidor? Jag har mina inomhus i rumstemp, så de hinner torka ordentlig innan de kommer ut i kylan igen. Är bindingarna fulla med vatten eller slask, som sedan får frysa, kan jag tänka mig att de kan gå sönder. Håller dock med om att en skidbindning även borde tåla sådant. Den gamla profil-bindingen är ju en lite robustare konstruktion...

Samma här: Har kört ca 100 mil med mina utan tillstymmelse till problem, men Vasaloppet var nog enda gången i slaskföre och i övrigt har de som regel i a f stått ett dygn i rumstemperatur mellan träningspassen.

 

Men visst SKA de hålla även annars.

Link to comment
Share on other sites

Jag är fundersam på hur länge det där plastbandet kommer att hålla. Det lär ju vara skaplig påkänning på det, med både nötning och utmattning. Skräcken är att det brister under ett lopp...

 

Annars så har jag efter att ha läst denna tråd blivit extremt noggrann med att rengöra bindningar och pjäxor från snö innan och efter varje åkning. Kanske bör man också droppa i litet olja i mekanismen då och då för att minska frysrisken.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade själv på ett fett. Mekanismen är ju inte kapslad så olja kommer att med vattnets hjälp rinna.

 

Fast jag lutar som sagt mot att byta till en bindningssystem som inte siktar på att ha fjädrar, band, finesser och snart 811.g. :)

Link to comment
Share on other sites

Vänta tills nästa år, i midvinterkyla. Då kommer de att få bekänna sin rätta färg - beiga. :) Mina frös under åkning flera gånger. Trots att de stått inne. Mycket irriterande.

Av det som skrivits här låter det mer som om det är varmare temperaturer som det kan uppstå problem i (om smält snö tränger in och sedan fryser). Undantaget Vasaloppet tror jag att jag nästan bara kört i 10-20 minusgrader med mina och helt utan problem, utan enbart en känsla av mer stabilitet. Dock får man vara lite nogrannare med att peta bort snö under pjäxan innan t ex i nysnöföre, för att få fast pjäxans båda pinnar rätt i bindningen.

 

Sen har det ju i rättvisans namn varit problem med NIS-plattan också (har sett både längdåkare och skidskyttar tappa skidor när bindningen lossnat från plattan) och jag läste att han i led 2 som tappade skidan i Vasaloppet hade gamla Pilot-bindningen och trodde att det var någon annan åkares stavspets som petat upp bindningen. Så problem kan nog uppkomma med alla bindningstyper. Men jag hoppas verkligen att slippa enb del av det som skrivits om här.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske har hetare fötter än du! :D Om jag ska säga något positivt (för en gångs skull) så är det att de nya S-lab är mycket skönare på mina breda fötter och det till och med är luft runt tårna. Jag frös inte om fötterna. Men det gjorde bindningarna – varma fötter över sig och kalla skidor under.
Link to comment
Share on other sites

Jag kanske har hetare fötter än du! :D

Jo jag åker väl för långsamt, men jag tänkte klämma in tempoträning i programmet nästa vinter, så då kanske...? =)

 

Men knarra lite grann har de gjort även för mig, kommer jag ihåg. Jag har dock inget klart minne av exakt hur ofta.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag menar inte så. Jag är antagligen tyngre än du och får jobba mer för att ta mig fram. När jag ser smala, långa skidåkare som flyger fram, gracila som kronhjortar, och med hjärtat bultande i en lätt tango, känner man sig själv som ardennerhäst med hjärtat farligt nära övervarvningsskyddets brytgräns. :) Men även en ardennerhäst kan trivas i spåret, och ingen slår mig när det blir utför :D
Link to comment
Share on other sites

Nja, jag menar inte så. Jag är antagligen tyngre än du och får jobba mer för att ta mig fram. När jag ser smala, långa skidåkare som flyger fram, gracila som kronhjortar, och med hjärtat bultande i en lätt tango, känner man sig själv som ardennerhäst med hjärtat farligt nära övervarvningsskyddets brytgräns. :) Men även en ardennerhäst kan trivas i spåret, och ingen slår mig när det blir utför :D

Jag är nog mer buffel än gracil kronhjort med mina 80 kg, men huvudsaken är ju att det är kul att åka. :)

 

(Vilket förstås förutsätter att grejerna håller.)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Skorna är rätt ok, även om Salomon har eoner att lära av Alpina när det gäller att bygga upp hålfoten. Salomonpjäxorna har någon slags kartong i botten och en billig plastsula som ska skapa stöd för hålfoten. Inte bra alls.

Åker på Salomons RC Carbon som jag hela tiden tyckt varit skönare än de Alpina jag provat, men under Engelbrektsloppet fick jag vansinnigt ont under hålfötterna! Kan det ha berott på något av:

 

1) Ovana, dåligt tränad?

2) Obefintliga spår (typ 0 snö) som gör att man åker och spänner sig?

3) Dålig uppbyggnad av hålfoten i skon?

 

Ska tillägga att jag har ett lågt fotvalv och därför tycker jag att Alpinas skor blir sladdriga mitt upp på foten.

 

Erfarenheter? Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Resultatet i båda fallen är:

- det bakre bindningsfästet (det vita plastfästet) dras inte tillbaka av fjädern och du får en sko som hänger i det främre gångjärnet utan antydan till fjädring eller kontroll.

Detta hände mig också under ett träningspass. Skidorna hade stått inne och temperaturen var väl -3 eller nått. Ytterst irriterande. Extremt dålig konstruktion. Verkar inte riktigt utprovat av salomon. Bara detta inte händer under vasan, då blir jag riktigt putt.

Link to comment
Share on other sites

Det som är direkt irriterande är att den nya bindningen, precis som man kunde förvänta sig, är alldeles för intrikat med många delar som både kan kärva, gnissla, frysa och till och med (visade det sig) spricka.

 

Tips: Låt inte skidorna stå ute över natten i minusgrader. Det eventuella slask som fanns i bindningen fryser ihop fjädermekanismen.

 

När det är under minus tio så frös mina bindningar när jag körde, fast de stått inne under natten.

 

Resultatet i båda fallen är:

- det bakre bindningsfästet (det vita plastfästet) dras inte tillbaka av fjädern och du får en sko som hänger i det främre gångjärnet utan antydan till fjädring eller kontroll.

Det hände mig också på en bindning häromveckan.

 

Gick fint hela förra säsongen, men då var det ganska stabilt kallföre. Nu har det växlat lite fram och tillbak mellan plus- och minusgrader, och då förmodar jag att det kommit in fukt som sen fryser till när det är kallt, med precis det resultat som Boletus beskriver ovan. Är det någon som har hunnit komma på någon bra motåtgärd?

 

Jag såg i bindningens bruksanvisning (ni vet den där papperslappen som man aldrig läser såvida inte någonting krånglar och man råkar ha den kvar ;) ) att bindningen bör förvaras i "upplåst läge", så jag har förvarat skidorna så inomhus mellan träningarna i hopp om att de skall torka upp bättre då, men tycks behövas något mer. Funkar bra när den tinat men låser sig ute i spåret i kallföre igen. Tycker det går finfint att åka med dem ändå, men man vill ju att allt skall funka. =)

 

Det står även i bruksanvisningen att de har två års garanti, så jag funderar på att lämna in dem där jag köpte skidorna och be dem åtgärda (fast frågan är ju om kvittot är kvar...), men det bästa vore ju om man enkelt kunde fixa det själv. Eller om det löser sig självt under den vecka de nu står inomhus mellan två tävlingar. =)

Link to comment
Share on other sites

Vänta tills nästa år, i midvinterkyla. Då kommer de att få bekänna sin rätta färg - beiga. :) Mina frös under åkning flera gånger. Trots att de stått inne. Mycket irriterande.

He he, den där midvinterkylan får vi nog hoppas på till nästa vinter istället, men som jag nyss skrev så funkade de alltså fint så länge det höll sig konstant kallt (som förra vintern) men när det denna säsong växlat mellan blötföre och kallföre så har även jag fått liknande frysning på en av mina bindningar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...