Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

S hr snder Vinterstudion 2017-2018

Styrketrning fr motionrer

Worldloppet TV Magazine Episode #3

Vrldsrekordhllaren trnar med ungdomar i Vldalen

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Stakförbud

• Vänligen logga in för att kunna svara
113 svar till detta ämne

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 093 inlägg

Eller så låter man utvecklingen ha sin naturliga gång och enbart plockar av folk från banan där man använder sig av mer en två skär vid spår byte.

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 177 inlägg

Eller så låter man utvecklingen ha sin naturliga gång och enbart plockar av folk från banan där man använder sig av mer en två skär vid spår byte.

Hur ofta får man byta då?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 623 inlägg

Men att man vill prova diagonalzoner är ju för att bevara diagonaltekniken i skidåkningen, att en del använder skejtteknik i klassisk skidåkning är en annan femma.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 210 inlägg

Hur ofta får man byta då?

Vore helt klart bättre att FIS la fokus på att få till ett konsekvent och genomarbetat regelverk för hur fulskejt ska bedömas istället för det här tramset.
Men det är klart att med utvecklingen av skintecskidor finns det ju oanade möjligheter att spinna vidare på Wassbergs tejpskidor. Vem byter skin snabbast före och efter diagonalbackarna, borde ju tilltala FIS kreativa avdelning. 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 362 inlägg

Analogt med mountainbike och alla löplopp i terräng med hinder får vi kanske snart "riktigt" längdskidåkning tillbaka, där åkaren får ta sig från A till B med vilken stil och utrustning han/hon vill. Antingen med några enstaka manuellt trampade spår, eller helt utan spår. Då blir det skejt de dagar det råkar vara bra skare, och diagonal alla andra dagar ... 

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 372 inlägg

Vore helt klart bättre att FIS la fokus på att få till ett konsekvent och genomarbetat regelverk för hur fulskejt ska bedömas istället för det här tramset.
Men det är klart att med utvecklingen av skintecskidor finns det ju oanade möjligheter att spinna vidare på Wassbergs tejpskidor. Vem byter skin snabbast före och efter diagonalbackarna, borde ju tilltala FIS kreativa avdelning.

Och skidtillverkarna :D
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2018: Stafettvasan | Nattvasan | Skarverennet?

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 540 inlägg
http://zetup.se/wp-c...ppet_webb_1.jpg

En härlig bild på riktiga atleter som kör klassisk teknik.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 500 inlägg

http://zetup.se/wp-c...ppet_webb_1.jpg
En härlig bild på riktiga atleter som kör klassisk teknik.

Om det nu är start i en kurva så är det väl inte så märkligt. Nr 1 som kommit ur kurvan har ju t o m börjat med fin diagonal. ;)

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 540 inlägg

Om det nu är start i en kurva så är det väl inte så märkligt. Nr 1 som kommit ur kurvan har ju t o m börjat med fin diagonal. ;)

Du saknar både humor och insikt om vad som pågår *leeeeer*
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 500 inlägg

Du saknar både humor och insikt om vad som pågår *leeeeer*

Aha - du är vältränad och med på bilden??? ;)

(Det är ju kul att vissa här på forumet verkar veta så mycket om mig och mina insikter ;) )

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 177 inlägg

Aha - du är vältränad och med på bilden??? ;)

(Det är ju kul att vissa här på forumet verkar veta så mycket om mig och mina insikter ;) )

Ja jag förstår inte heller vad som är kul eller konstigt med bilden (då det är en 90 graderskurva ingår frånskjut i klassisk skidåkning och har alltid gjort) men jag saknar väl också både humor och insikt om vad som pågår.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 999 inlägg

Asså är det herr eller damklassen; en del synes ju ha ngn form av "topp" på överkroppen...

(lite triathlonklädsel över det hela; och det är INTE ok)

(och ja, jag är avundsjuk på magrutorna)

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 755 inlägg

Det är jakten på den onda diagonalåkaren som är förföljd av de goda tjuvskatarna!

(i analogi med Apocalypse Snow filmerna)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 372 inlägg

Det är jakten på den onda diagonalåkaren som är förföljd av de goda tjuvskatarna!
(i analogi med Apocalypse Snow filmerna)

Precis, om det nu är krav på backspärr varför inte använda dem.
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2018: Stafettvasan | Nattvasan | Skarverennet?

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 623 inlägg

Ja jag förstår inte heller vad som är kul eller konstigt med bilden (då det är en 90 graderskurva ingår frånskjut i klassisk skidåkning och har alltid gjort) men jag saknar väl också både humor och insikt om vad som pågår.

Inte jag heller, inte heller vad bilden skulle ha för koppling till diagonalzoner ????? -_-

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 165 inlägg

Har Swix infiltrerat FIS?

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 623 inlägg

Har Swix infiltrerat FIS?

Hur menar du ?

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 500 inlägg

Hur menar du ?

…fästvalla ;) (?)

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 391 inlägg

En enkel regel kunde vara att man måste använda spåret där det är draget. Nu stakas det mycket brevid spåret och där utvecklas redan nu en teknik där skidan för varje stakning gör ett minimalt skeitskär. 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 362 inlägg

En enkel regel kunde vara att man måste använda spåret där det är draget. Nu stakas det mycket brevid spåret och där utvecklas redan nu en teknik där skidan för varje stakning gör ett minimalt skeitskär. 

Precis som annan skejting beror det ju på att hela banans bredd prepareras så hårt. I praktiken kommer det alltid att letas efter sätt att bättre utnyttja en bred, jämn och mycket fast spårbädd, och där kommer man att hela tiden tänja på gränsen för den klassiska tekniken. Enda "säkra" alternativet är att inte pista så hårt, utan att ha bra spår med lösare stakbädd och betydligt lösare mellan spåren. Tror jag.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar