Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stänkskydd Elpex - kvalitétsproblem


jonzzon79

Recommended Posts

Hej

 

Har ett par Elpex Team 610 som är ca 2mån gamla där 3 av 4 stänkskydd gått sönder. De har spruckit runt skruvarna de är fästa i stommen med. Verkar helt sjukt i mina ögon då man knappt kommer åt eller rör stänkskärmarna, förutom vid transport.

 

Är det några andra här i forumet som upplevt samma sak??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Hej

 

Har ett par Elpex Team 610 som är ca 2mån gamla där 3 av 4 stänkskydd gått sönder. De har spruckit runt skruvarna de är fästa i stommen med. Verkar helt sjukt i mina ögon då man knappt kommer åt eller rör stänkskärmarna, förutom vid transport.

 

Är det några andra här i forumet som upplevt samma sak??

Samma här med Elpex Evolution. Efter ca 40 mil ramlade första stänkskyddet av. Det var annat med Elpex Wasa 610, aldrig bytt på dessa.

Link to comment
Share on other sites

Vad gör ni??? ;) Jag tycker jag slänger mina hur som helst och hanterar dem ganska ovarsamt. Det borde väl vara då de går sönder. De kan väl inte hända så mycket när man åker? De gamla var ju raka och inte lika designade. Men jag har aldrig behövt byta på någon av mina tre team-par. Jag har bytt en gång på det som nu är dotterns Wasa (nu blåmålade), men det var för typ 10 år sedan. 

 

http://1.bp.blogspot.com/-S3TPPhQfOUE/UoXVBBpbzcI/AAAAAAAAAfk/-GvnUDRdBEA/s1600/IMG_0210.jpg

 

13100882_1705625213051175_76365104259968

Link to comment
Share on other sites

Vad gör ni??? ;) Jag tycker jag slänger mina hur som helst och hanterar dem ganska ovarsamt. Det borde väl vara då de går sönder. De kan väl inte hända så mycket när man åker? De gamla var ju raka och inte lika designade. Men jag har aldrig behövt byta på någon av mina tre team-par. Jag har bytt en gång på det som nu är dotterns Wasa (nu blåmålade), men det var för typ 10 år sedan. 

Det troliga är att du åker för sakta, konstant motvind tar hårt på stänkskydden. :)

Link to comment
Share on other sites

DK du har skidor från tiden då de höll i evigheter. Det är sen generationen med blå Team och Evoskidorna kom som det har strulat har jag märkt. Har ett par av gamla gråsvarta Team som på din bild och dom håller än.

Aha - jag är för gammal alltså… ;)

 

(Jag har funderingar på ett par evolution med rosa hjul. Men jag har ju fler rullsidor än de på bilderna. Så jag har väl inte riktigt någon nytta av fler. Men när jag inte kan låta bli nyare rullskidor, så får jag väl återkomma i denna tråd ;) )

Link to comment
Share on other sites

Ok, då är jag inte ensam om detta fenomen alltså :-)

 

Det märkliga är att jag har ett par Evo X också som gått ca 300mil. De skärmarna visar inte ett minsta tecken på att gå sönder.

De skärmarna känns även hårdare i plasten.

 

Jaja,det blir till att åka utan skärmar tills vidare. Borde dock gå att reklamera till återförsäljaren och få nya skärmar kanske?

Link to comment
Share on other sites

Har själv inte haft några större problem med mina Evo X. Men Elpex förbättrade skärmarna för ngt år sedan och gjorde plasten kraftigare runt skruven. Men det kanske inte räcker.

 

Kan konstatera att materialet känns bättre på mina Oneway, mer gummiaktigt och lär vara mer tåligt.

Link to comment
Share on other sites

Bara 2 månader gamla borde räcka för reklamering kan jag tycka.

 

På mina Evo X försvann alla fyra stänkskärmarna första året. Köpte nya och tappade två på två år. Men på mina gamla Swenor tappade jag också skärmar. Numera ser deras stänkskärmar bättre ut.

 

Men det har inte bara att göra med hur man lägger undan och förvarar rullskidorna. Kör man på ojämn asfalt och grusvägar så sliter det ju mer.

Link to comment
Share on other sites

Usel kvalitet, instämmer helt. Trodde först att alla haverier av stänkskärmar berodde på ovarsam hantering av utrustningen men så är inte fallet. Efter att läst denna tråd blir jag än mer stärkt i uppfattningen. Det finns ju representanter för Elpex som hänger på forumet, man hoppas på en kommentar och ffa åtgärd av ett uppenbart konstruktionsfel.

Link to comment
Share on other sites

Aha - jag är för gammal alltså… ;)

 

(Jag har funderingar på ett par evolution med rosa hjul. Men jag har ju fler rullsidor än de på bilderna. Så jag har väl inte riktigt någon nytta av fler. Men när jag inte kan låta bli nyare rullskidor, så får jag väl återkomma i denna tråd ;) )

Inte då Det är skidorna som håller länge

Ett par evo med rosa pu tycker jag absolut att du ska skaffa!

Link to comment
Share on other sites

Jag satte på swenorstänksskydd på de gamla carbonfibren jag ska ge till sonen. Det kanske går att borra hål i plasten på sådana (för de två yttre skruvarna som är till gaffeln), så de passar på Elpex??? Om de nu är bättre???

 

 

De nya Swenor skärmarna är riktigt bra! Minimalt med vattenstänk och de verkar hålla. Passar de på Elpex är de ett bra alternativ!

Link to comment
Share on other sites

De nya Swenor skärmarna är riktigt bra! Minimalt med vattenstänk och de verkar hålla. Passar de på Elpex är de ett bra alternativ!

De gör de väl egentligen inte. Om man ska sätta dem på ett par Team (eller Wasa), så behövs ju hål på sidorna för de fasta skruvarna i Team-gaffeln. Men det är ju lätt borrat. De skruvarna finns väl inte på Evo-gafflarna. Passformen borde ju annars vara ungefär samma. Så jag kan väl skruva lite i helgen och återkomma.

 

Men som Olle skriver, hoppas Elpex-representanter reagerar. Lite prestigeförlust för dem om alla måste köra med Swenorstänkskärmar på sina nya Elpex ;)

 

Jag har bara läst att de "nya" swenorstänkskärmarna inte ska ha samma problem som förr. Hoppas Elpex kan följa efter då...

Link to comment
Share on other sites

Mina Marwe från -98 har inte visat minsta tecken på att gå sönder, trots att jag kört över "synskaderäfflor" många gånger (vibrerar enormt) Det var kanske tur att jag inte köpte Team 610 (som jag tänkt från början) utan i stället valde Swenor Carbonfibre om nu Elpex skärmar håller så dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog inte välja rullskida efter stänkskärmar. Swenor fibreglass/carbonfibre har ju haft problem som jag tycker är värre. Då tänker jag främst på gafflarna. Vissa inte raka så man måste justera hjulen för att de ska gå rakt. Sedan har jag ett antal vänner där gafflarna gått av.

 

Provade att se hur swenorskärmar skulle fungerat på mina team. Nu tejpade jag bara jätteslarvigt ovanpå de två gaffelskruvarna. Men man behöver nog komma upp så högt med skärmen för att inte hjulet ska ta i. Antingen bygga upp med något eller bara tejpa slarvigt som jag gjorde, fast med någon silvertejp?

 

13350327_1721340704812959_69815006124320

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag här!

 

Ärligt talat så blir jag lite frustrerad över skärmproblematiken.....vi har gjort en rigg där vi fäst upp skärmar i olika material som stått och skakat kraftigt dygnet runt i nästan 6 veckor och då håller skärmarna.

däremot så verkar det vara vanligare att skärmarna som gått sönder kommer genom näthandeln och vi ser ju hur Posten med flera hanterar prylarna. vi har ökat måtten på lådorna samt satt in invändiga skumskydd för att skidorna skall vara fixerade bättre i kartongen men det verkar som att de skärmar som går sönder knäcks med tryck uppifrån.

vi har skidor som gått hundratals mil utan att skärmarna gått och vår demopark som vi åker runt med som trots allt hanteras rätt så illa med packning sex par i var rullskidsväska och efter vårens turer har ett stänkskydd gått sönder....

 

vi bytte material första gången när vi tog hem tillverkningen av skärmarna från Kina till Boden och de första var lite för spröda. det gamla materialet var betydligt hårdare och splittrades när det gick sönder och jag tyckte att de vassa som då uppstod var en liten säkerhetsrisk så vi ville ha ett något mjukare material.

detta visade sig vara för tunt vi infästningen så vi byggde upp tjockleken där och då blev detta ett relativt litet problem.

 

så för er som har läst ända hit så undrar jag var ni köpt skidorna, nätet eller fysisk butik??

om det är som vi upplever det med majoriteten nät så är ett alternativ att skicka skärmarna lösa.

andra alternativet är att gå tillbaka till den hårda plasten som var förr men jag gillar verkligen inte vad som händer med dom då de går sönder då det blir så vassa delar kvar.

 

bra att ni hjälper oss att bli bättre!!

 

Med vänlig hälsning

 

Johan Öberg AKA elpexjohan

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...