Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stänkskydd Elpex - kvalitétsproblem


jonzzon79

Recommended Posts

Nu är jag här!

 

Ärligt talat så blir jag lite frustrerad över skärmproblematiken.....vi har gjort en rigg där vi fäst upp skärmar i olika material som stått och skakat kraftigt dygnet runt i nästan 6 veckor och då håller skärmarna.

däremot så verkar det vara vanligare att skärmarna som gått sönder kommer genom näthandeln och vi ser ju hur Posten med flera hanterar prylarna. vi har ökat måtten på lådorna samt satt in invändiga skumskydd för att skidorna skall vara fixerade bättre i kartongen men det verkar som att de skärmar som går sönder knäcks med tryck uppifrån.

vi har skidor som gått hundratals mil utan att skärmarna gått och vår demopark som vi åker runt med som trots allt hanteras rätt så illa med packning sex par i var rullskidsväska och efter vårens turer har ett stänkskydd gått sönder....

 

vi bytte material första gången när vi tog hem tillverkningen av skärmarna från Kina till Boden och de första var lite för spröda. det gamla materialet var betydligt hårdare och splittrades när det gick sönder och jag tyckte att de vassa som då uppstod var en liten säkerhetsrisk så vi ville ha ett något mjukare material.

detta visade sig vara för tunt vi infästningen så vi byggde upp tjockleken där och då blev detta ett relativt litet problem.

 

så för er som har läst ända hit så undrar jag var ni köpt skidorna, nätet eller fysisk butik??

om det är som vi upplever det med majoriteten nät så är ett alternativ att skicka skärmarna lösa.

andra alternativet är att gå tillbaka till den hårda plasten som var förr men jag gillar verkligen inte vad som händer med dom då de går sönder då det blir så vassa delar kvar.

 

bra att ni hjälper oss att bli bättre!!

 

Med vänlig hälsning

 

Johan Öberg AKA elpexjohan

 

Hej Johan, kul att du som tillverkare engagerar dig i och drar nytta av forumet. Som jag skrev tidigare i tråden har jag själv inte haft några problem med mina Evo X, men stänkskydden på mina Oneway Classic 6 känns ändå mer förtroendeingivande. De är mer gummiliknande och känns inte alls lika spröda som Elpex-skärmarna. Har ni jämfört med Oneways skärmar och vad tycker ni i så fall om dem? 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Det är vårt sätt att bli bättre! vi försöker jobba aktivt med utvecklingen på rullskidor och givetvis blir det någon fadäs här och där men sammantaget känner vi oss ändå nöjda med vad vi gjort de sista åren :-)

vi har av flera anledningar ej kollat på annan utformning av skärmarna, jag har i går beställt ett test med en hårdare variant som jag gärna skulle vilja ha några testpiloter på!

 

hojta till om någon är sugen!!

Link to comment
Share on other sites

Köpte mina Evo X på postorder. Skärmarna höll i ungefär 20 mil sen lossnade den första. Sprack i plasten runt skruven. Sen trillade resterande av inom loppet av några mil. Alla med samma problem, sprucken plast vid skruven. 

 

Drar ett PM med detaljer, testar gärna nya versionen! 

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par evo V förra året från en nätbutik och när jag öppnade paketet med skidorna var 3 av 4 stänkskydd spruckna i plasten runt infästningen. Det satt en bricka under skruven som höll fast skyddet, i mina ögon såg den för stor ut, vilket gjorde att det blev brytningar i plasten. Fick nya stänkskydd och monterade dessa utan brickorna och det har funderat bra än så länge...
Link to comment
Share on other sites

Nu är jag här!

 

Ärligt talat så blir jag lite frustrerad över skärmproblematiken.....vi har gjort en rigg där vi fäst upp skärmar i olika material som stått och skakat kraftigt dygnet runt i nästan 6 veckor och då håller skärmarna.

däremot så verkar det vara vanligare att skärmarna som gått sönder kommer genom näthandeln och vi ser ju hur Posten med flera hanterar prylarna. vi har ökat måtten på lådorna samt satt in invändiga skumskydd för att skidorna skall vara fixerade bättre i kartongen men det verkar som att de skärmar som går sönder knäcks med tryck uppifrån.

vi har skidor som gått hundratals mil utan att skärmarna gått och vår demopark som vi åker runt med som trots allt hanteras rätt så illa med packning sex par i var rullskidsväska och efter vårens turer har ett stänkskydd gått sönder....

 

vi bytte material första gången när vi tog hem tillverkningen av skärmarna från Kina till Boden och de första var lite för spröda. det gamla materialet var betydligt hårdare och splittrades när det gick sönder och jag tyckte att de vassa som då uppstod var en liten säkerhetsrisk så vi ville ha ett något mjukare material.

detta visade sig vara för tunt vi infästningen så vi byggde upp tjockleken där och då blev detta ett relativt litet problem.

 

så för er som har läst ända hit så undrar jag var ni köpt skidorna, nätet eller fysisk butik??

om det är som vi upplever det med majoriteten nät så är ett alternativ att skicka skärmarna lösa.

andra alternativet är att gå tillbaka till den hårda plasten som var förr men jag gillar verkligen inte vad som händer med dom då de går sönder då det blir så vassa delar kvar.

 

bra att ni hjälper oss att bli bättre!!

 

Med vänlig hälsning

 

Johan Öberg AKA elpexjohan

Hej Johan

 

Jag köpte mina Team 610 hos Skistart (nätet, ej i butik). Alla skärmar var hela vid leverans, så här kan man inte skylla på Posten. Två av skärmarna gick sönder efter ca 15mil. Den tredje efter ca 25. Och det tragikomiska i det hela är att den fjärde gick sönder nu  i helgen (efter att jag skapat dennna tråd). Skärmarna på Team 610 (iaf på mina) är extremt mjuka i jämförelse med det paret Evo X jag har sedan två år tillbaka. På dessa har alla skärmar hållit ihop bra (än så länge). Och även dessa köptes hos Skistart via nätet.

 

Visst, Posten kan man alltid som tillverkare skylla på, det är enkelt och bekvämt. Men i detta fall när det är tydlig skillnad i material och kvalité så håller inte det argumentet i mina ögon dessvärre.

 

Synd, för Elpex laggen är i övrigt överlägsna alla andra märken enligt mig. Hoppas ni får bukt med skärmproblemen inom snar framtid:)

 

Vart ska jag vända mig för att få nya skärmar? Till Skistart eller Elpex direkt?

Link to comment
Share on other sites

Jag ser det positivt att köra utan skärmar. Jag ger mig bara ut när solen skiner :) Är det grisföre ägnar jag mig åt andra sporter såsom internetsurf m.m

 

Mina skärmar var rena skräpet faktiskt. Men dom köptes för ett par år sen. Fick nya men det var samma dynga. Tur att evo v skidan är så grym i övrigt

Link to comment
Share on other sites

vad trevlig ton ni håller här......

Den anonyma Internetkulturen ;)

 

Får se om min vän "olle" kontaktar dig angående testpilot. Troligtvis i så fall till sin son som har det trevliga namnet Johan ;).

(Nog den senaste som använde det som nu är min dotters blå gamla Elpex Wasa 510, men nu har Johan vuxit till sig och ska börja skidgymnasium;) )

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan!

 

Bry dig inte om det. En del behöver växa upp och bli torra bakom örona. Har ett par gamla blå Wasa och ett par lite nyare Wasa med den nya modellen av stänkskärm. Tycker att de bägge håller en mycket bra kvalitet (inklusive stänkskärmarna).

Ställer gärna upp och testar skärmar när jag inte är i tunneln och stakar med mina DP.

Link to comment
Share on other sites

brickan är ej för stor och hjälper till att fördela trycket då skruvskallen ej är helt plan.

Om brickan ej är för stor så måste problemet ha varit att skruvarna som håller skärmarna var för hårt åtdragna.

Nu har jag kört utan brickor och skärmarna lite mindre åtdragna så att de går att vrida med handkraft om man vill det. Har hittils fungerat bra och ingen av skärmarna har spruckit

Link to comment
Share on other sites

De skärmar som gått sönder i mitt hushåll (5-6 st) har alla varit hela i leverans och hållit 2-6 veckor eller liknande. Alla är trasiga på samma ställe, i hålet som är uttaget för skruven. Försökt att limma med epoxilim men brottytorna är för tunna.

Jag tror man ska konstruera om skärmen. Behöver du Elpex_johan ha testpiloter ställer jag villigt upp, då kan jag ju också få en del hjul täckta inför hösten.

Team 610 är för övrigt en mkt trevlig skida.

Link to comment
Share on other sites

De skärmar som gått sönder i mitt hushåll (5-6 st) har alla varit hela i leverans och hållit 2-6 veckor eller liknande. Alla är trasiga på samma ställe, i hålet som är uttaget för skruven. Försökt att limma med epoxilim men brottytorna är för tunna.

Jag tror man ska konstruera om skärmen. Behöver du Elpex_johan ha testpiloter ställer jag villigt upp, då kan jag ju också få en del hjul täckta inför hösten.

Team 610 är för övrigt en mkt trevlig skida.

Exakt så upplever jag problematiken också. Alla skärmarna gick sönder på detta ställe...

Link to comment
Share on other sites

Hej Elpexjohan,

 

Först och främst, strunta bara i trollen som gömmer sig bakom nätets "anonymitet", dom vet helt enkelt inte bättre än att vara otrevliga och inte hålla sig till sak, tyvärr är denna otrevliga ton rätt vanlig här på forumet...

 

Har själv ett par Evolution V inköpta våren -15 och jag är grymt nöjd med dem! Lätta, smidiga, riktningsstabila och har en mycket bra förmåga att ta upp vibrationer. Men liksom andra här så har jag problem med mina stänkskärmar, skidorna är köpta på nätbutik och var hela vid leverans men efter ganska exakt 400 km sprack 3 av skärmarna runt skruven. Det känns som problemet är en kombination av ett plastmaterial som är väldigt hårt och sprött samt att ifästningen i skidan(skruven och brickan) har för lite anlagsyta mot skärmen vilket leder till en onödigt stor belastning på skärmen i området runt brickan. Förstås bara mina egna teorier men tänkte ändå dela med mig ifall det hjälper.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste ha missat nåt här. Jag ser varken någon otrevlig ton eller några troll här. Sist nån blev kallad för troll för Lars Erik. Så jag ser det som en komplimang. Eller nån som behöver bli torr bakom öronen. Förklara gärna.

Att elpex stänkskärmar var skräp är en sanning. Det är ytterst befogad kritik och det ska man kunna ta. Sen om nån tar illa vid sig för att sin produkt blir kallad för skräp (skärmarna) då är man oerhört lättkränkt. Vlket jag inte tror Johan är, har personligen talat med honom på telefon flera gånger.

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska man kunna ta befogad kritik. Jag har själv uttryckt mig mycket rakt när det gäller Rottefellas gamla klassiska flexkudde som var rena skräpet. Dock tycker jag nog att det ibland går över gränsen i vissa trådar. Att vi har olika åsikter är ju i grunden positivt och för utvecklingen framåt. Om vi alla som skrev här tog oss några minuter för att läsa igenom våra inlägg innan vi postar så tror jag att forumet skulle bli ännu bättre.

Link to comment
Share on other sites

Har varit tvungen att byta stänkskärmar på alla mina rullskidor jag haft genom åren. Swenor, skigo, skistart och Elpex. Mitt problem är när jag lägger skidorna i bakluckan på bilen så välter de och hamnar på sidan. Sedan får stänkskärmarna smällar när man kör.

Elpex skidorna är klart bäst av alla dessa. Alla andra drar snett. Bra jobb Elpex!

Link to comment
Share on other sites

Hej Elpexjohan,

 

Först och främst, strunta bara i trollen som gömmer sig bakom nätets "anonymitet", dom vet helt enkelt inte bättre än att vara otrevliga och inte hålla sig till sak, tyvärr är denna otrevliga ton rätt vanlig här på forumet...

 

 

Känner inte igen din beskrivning av forumet och att det skulle vara troll här. Om man har ett anonymt nick betyder väl inte att man är troll, i så fall är du ett troll själv.

Jag tolkar det mer som att du vill ställa in dig hos Elpex-Johan, men jag tror han bara är intresserad av att få till hållbara stänkskydd och vill i så fall ha in beskrivningar hur de gått sönder och under vilka förhållanden och vad i så fall påverkat.

Våra synpunkter som användare är viktiga för att förbättra olika produkter på skidmarknaden. :) 

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Fibreglass som gått några hundra mil utan problem (mjuka).X o Team har allt från blivit leverade till o gått sönder i bilen från lopp/träning till skakat sönder på träning. Skulle tro att man drar åt för hårt .Men en uppsättning kostar ju en bråkdel av allt annat i denna sport :)
Link to comment
Share on other sites

Har ett par Fibreglass som gått några hundra mil utan problem (mjuka).X o Team har allt från blivit leverade till o gått sönder i bilen från lopp/träning till skakat sönder på träning. Skulle tro att man drar åt för hårt .Men en uppsättning kostar ju en bråkdel av allt annat i denna sport :)

Dom pajar av allt meckande och avmontering av hjul i ditt fall :D  

Link to comment
Share on other sites

Jag skall montera skärmar på ett par Swenor här framöver och det gäller mao att dra skruvarna med känsla, varken för mycket eller för litet. Jag har en Bosch skruvdragare, som det går att ställa in hur hårt en skruv skall dras, men jag har bara använt den för mindre snickerier, så jag har ingen riktig koll på inställningen. Jag kommer därför att dra skruvarna för hand och få lita till att jag har känsla på vad som är "lagom".

Link to comment
Share on other sites

Till Elpex-Johan

 

Tack för de ny skärmarna i Orsa nu i helgen. Du noterade att jag hade två skärmfria framhjul och två silvertejpade bakhjul straxt innan start. (Japp, de hade gått sönder kort efter inköp). Efter mål gav du mig fyra nya skärmar. Grym service! Grymma skidor och bra service = dubbeltumme upp! :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan!

Jag är gärna testperson på nya stänkskydd.

Jag har tre par elpex evo X, där alla framskärmar och några bak har skakat av.

2 par av skidorna är köpta via nätet och ett par på Alewalds. Reservskärmar är även de köpta på Alewalds.

Ingen skillnad på hur många mil de hållit vad jag har tänkt på i alla fall.

Alla har gått sönder i infästningen där hålet blivit för stort/spruckit.

De brukar skaka sönder när jag kör över broskarvar.

Jag älskar evo-skidorna men saknar skärmar som håller för alla stockholmsbroar

 

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...