Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stänkskydd Elpex - kvalitétsproblem


jonzzon79

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Har ett par Wasa610 som jag är väldigt nöjd med. Men en skärm gick sönder nyligen efter 30mil. Har inte kört i blöta än. Ni som kör utan skärm funkar det eller stänker det för mycket?

 

Med eller utan skärmar så är ett par plastpåsar och tejp suveränt runt pjäxorna.

 

http://forumbilder.se/FA5L6/regn.jpg

 

http://forumbilder.se/FA5L6/20150505-190408.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Wasa610 som jag är väldigt nöjd med. Men en skärm gick sönder nyligen efter 30mil. Har inte kört i blöta än. Ni som kör utan skärm funkar det eller stänker det för mycket?

Värdelöst. Men man kan göra tillfälliga egna av att skära till av toppen av en PET-flaska och sätta fast som stänkskärmar.

 

Plastpåsar på fötterna skyddar säkert en del. Men det kommer stänka upp på vaderna också.

Link to comment
Share on other sites

Ja skärmar är viktigt vid väta.

 

På Swenors gamla skärmar har det fungerat bra att montera över en plastbit (på bilden från en Plano dragbox) och med lite extra montageskruv blir trycket bra fördelat. Håller hur länge som helst.

 

Om man jämför Swenors stänkskydd till Alutech med Elpex så ser man att Swenors böjer sig lättare om man kommer emot och borde därför inte belasta skruvarna så mycket. Elpex får alla belastning på skruvhålet i och med att de är så vridstyva i sig själva.

 

Sedan känns det skillnad när man tar på skydden, Elpex är mer "kinesiskt plastiga och blanka".

 

http://forumbilder.se/FA5LA/20160621-225242-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Undrar om tillverkarna har testat en långt "järn" i stället för brickor för att fördela trycket från skruvarna.

Här ovan ser vi att Vasa monterat dit en plastbit, jag tänkte att man sätter ett järn med hål för skruvarna kanske det fyller samma funktion ?

Link to comment
Share on other sites

Hemsnickeri i all ära. När det framkommit i denna tråd att det finns ett känt problem med skärmarna bör man reklamera stenhårt via återförsäljarna. Det är nog den effektivaste vägen till produktförbättring.

Det skulle jag själv gjort om jag begripit att det var vibrationer som knäckt plasten och inte ovarsamma minderåriga.

Link to comment
Share on other sites

Jag uppfattade att de skärmar som följde med på EVO-modellen uppdaterades med en tjockare plast mitt under skruven, brickan och inget annat. Jag har ju inte detaljstuderat men det verkar som det enda som är gjort (?) Om det är så så kan man inte annat än förvänta sig att det ska spricka igen. Spänningarna i plasten finns ju där och med denna lösning så har man ju endast flyttat brottspunkten längre ut från själva hålet. 

Ska detta hålla så behövs en mjukare övergång mellan det tjocka materialet kring skruvhålet och själva skärmen. 

 

Övrigt: Med de nya skärmarna fick jag också med nya längre skruvar. Jag monterade dem underifrån och upp för att slippa så mycket utstick som möjligt. Jag kraschade nämligen pga att muttern på undersidan tog i när jag mer eller mindre railade på en asfaltskant som plötsligt dök upp vid nyläggning på en väg. Här skulle jag gärna se att man använde försänkt skalle så blir det nästintill plant.

 

Nöjd som f i övrigt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag kör elpex både skate och klassiskt. Är mycket nöjd. Dock klarar dom inte av att leverera stänkskydd till nån av modellerna. Mina evolution x och mina f1 är ca 3 år gamla ska tilläggas. Förbättringar KAN ha gjorts. På Evolutionen har jag bytt stänkskärmar två gånger. Båda gångerna samma fel, trasiga vid skruvarna, båda gångerna fått nya. Samma fel, till slut orkar man inte och kan bara skratta åt elpex. På skateskidorna är problemet att skärmarna är för korta. Dom täcker inte ens hela hjulet. Vilket resulterar i att grus sprutar upp på benen. Alltså skärmarna är helt utan funktion. Det kan hända att dom har blivit förlägnda på senare modeller. Likaså borde elpecx kunna leverera bättre grejer när deras skidor i övrigt är mycket bra och populära.

 

Min rekommendation till alla som läser detta är att om man kör mycket påhösten bland grus och vatten ska man satsa på ett annat märke med riktiga stänkskydd. Är man som mig som bara kör på sommaren i solsken satsa på elpex

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan!

 

Bry dig inte om det. En del behöver växa upp och bli torra bakom örona. Har ett par gamla blå Wasa och ett par lite nyare Wasa med den nya modellen av stänkskärm. Tycker att de bägge håller en mycket bra kvalitet (inklusive stänkskärmarna).

Ställer gärna upp och testar skärmar när jag inte är i tunneln och stakar med mina DP.

Vem behöver bli torr bakom öronen i denna tråden och växa upp? Förklara gärna. Vore passande efter ett sånt påhopp på den hen du menar.

Link to comment
Share on other sites

Stänkskärmar, paraply, sydväst, galoscher, snorkel och cyklop lämnar jag hemma när jag tränar! Undviker att ge mig ut på ett rullskidspass när det regnar och när/om olyckan är framme så tycker jag inte att stänket från hjulen är det största problemet.

Link to comment
Share on other sites

Håll er till ämnet, pojkar, vi sysslar inte med personkritik på det här forumet !

 

Fö har väl Elpex-johan svarat tidigare i tråden, men om något nytt framkommer, redovisar han det säkert. Det är väl så att det inte är så enkelt att gå in och ändra i en produktion. Skall Elpex ändra på utformningen av stänkskydden måste en omfattande testperiod föregå innan de går i produktion för att se om ev fel är avhjälpt.

Link to comment
Share on other sites

Håll er till ämnet, pojkar, vi sysslar inte med personkritik på det här forumet !

 

Fö har väl Elpex-johan svarat tidigare i tråden, men om något nytt framkommer, redovisar han det säkert. Det är väl så att det inte är så enkelt att gå in och ändra i en produktion. Skall Elpex ändra på utformningen av stänkskydden måste en omfattande testperiod föregå innan de går i produktion för att se om ev fel är avhjälpt.

Helt rätt Tycker vi ska värna om den goa stämningen som brukar finnas här!
Link to comment
Share on other sites

Johan skickade över nya skärmar att testa. Samma konstruktion men materialet känns mycket robustare. Håller bra hittills, även efter att jag lite vårdslöst ställt skidorna på högkant några gångar för att testa. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Elpex försvann när det blev för mycket kritik?

Läs Volevodins inlägg:

Fö har väl Elpex-johan svarat tidigare i tråden, men om något nytt framkommer, redovisar han det säkert. Det är väl så att det inte är så enkelt att gå in och ändra i en produktion. Skall Elpex ändra på utformningen av stänkskydden måste en omfattande testperiod föregå innan de går i produktion för att se om ev fel är avhjälpt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa sätt att laga stänkskärm (elpex 610 team) är att svetsa. Jag går på brottytorna med en brullé-brännare så att de precis smälter och lägger samman. Dessutom skar jag en tunn remsa av skärmer och lade i på baksidan där det är tunnt med material. Med annan plast än från skärmen skulle man kunna förstärka strukturen avsevärt.

Link to comment
Share on other sites

Har kört en hel del med de nya skärmarna nu. Behandlat dem riktigt illa samt gjort en rejäl vurpa. Inga problem alls, inga sprickor och de verkar båda vara hårda och flexibla. Riktigt nöjd! 

 

Tycker det verkar som att problemet är löst nu med den senaste laddningen skärmar. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Åkte mitt första pass på ett par helt nya Elpex evo V igår. Inköpta på XXL och skickade i orginalförpackning. Efter knappt en mil började ena skidan hugga helt stokastiskt. När jag höll på vurpa rejält i en utförslöpa med en bil bakom var jag tvungen att stanna för att kolla vad som var problemet. Trodde ju att det var nåt skräp som låg i kläm eller ett lager som gett upp så det tog en stund innan jag såg att en främre stänkskärm hade spruckit i infästningen. Det gjorde att den flärpade upp och ner, och när den trycktes ner av fartvinden så låste den framhjulet....helt livsfarligt!! Bara tur att jag klarade mig från att vurpa och krock med bil, helt skakig efteråt. Det här måste Elpex få bukt med!
Link to comment
Share on other sites

Har ett par 1 år gamla elpex team också, men de stänkorna har hållt...osäker om jag vågar lita på dem mer dock. I övrigt finns Marwe, Swenor och Swix med i rullskidsparken, med betydligt fler år på nacken men samtliga med hela originalstänkor.

Link to comment
Share on other sites

Åkte mitt första pass på ett par helt nya Elpex evo V igår. Inköpta på XXL och skickade i orginalförpackning. Efter knappt en mil började ena skidan hugga helt stokastiskt. När jag höll på vurpa rejält i en utförslöpa med en bil bakom var jag tvungen att stanna för att kolla vad som var problemet. Trodde ju att det var nåt skräp som låg i kläm eller ett lager som gett upp så det tog en stund innan jag såg att en främre stänkskärm hade spruckit i infästningen. Det gjorde att den flärpade upp och ner, och när den trycktes ner av fartvinden så låste den framhjulet....helt livsfarligt!! Bara tur att jag klarade mig från att vurpa och krock med bil, helt skakig efteråt. Det här måste Elpex få bukt med!

Härovan står det att Elpex åtgärdat problemen med skärmarna, så frågan är om du fått ett par elpex evo med de gamla skärmarna ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...