Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Elpex 2:or vs Swenor 3:or


Snålskjutsen

Recommended Posts

Under många många år har jag kört på ett par Elpex Team 610 med 2:or (hjulen har rullat ganska många mil). Nyligen köpte jag ett par begagnade Swenor med 3:or för att det inte skulle gå så lätt. Vid premiärturen med Swenorskidorna tyckte jag dock att de rullade förvånansvärt lätt. 

Jag brukar åka en lättåkt sträcka som mäter prick 10km där jag vänder och med Elpexskidorna ligger jag på 28min 40sek (vindstilla) om jag kör på i bra tempo. Med Swenorskidorna hade jag 30min 30sek på samma sträcka under liknande förutsättningar. Summa summarum innebär det knappt 2min långsammare tid på 10km.

 

Är detta rimligt? Är det fler som har ungefär samma differens mellan 2:or och 3:or? Jag frågar detta eftersom jag trodde att 3:orna skulle ge mig större motstånd och sämre tider.

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv funderat på samma sak. Jag kör Elpex 2or och 3or. Differensen vid samma belastning och samma runda är ca 30-35sek/km. Alltså nästan 5-6min skillnad. Vet ej om detta är normalr eller onormalt spann.

 

Men 2min diff tycker jag spontant låter väldigt lite. Ska bli intressant att höra vad andra säger om detta :-)

Link to comment
Share on other sites

Låter ungefär som för mig i diff. Har inte jättebra koll i huset vad det brukar skilja mellan 2 och 3 för min del. Vill du ha trögt så får du sätta 4or bak och 2or fram. 4or runtom är bra trögt, men bra träning!

Under många många år har jag kört på ett par Elpex Team 610 med 2:or (hjulen har rullat ganska många mil). Nyligen köpte jag ett par begagnade Swenor med 3:or för att det inte skulle gå så lätt. Vid premiärturen med Swenorskidorna tyckte jag dock att de rullade förvånansvärt lätt. 

Jag brukar åka en lättåkt sträcka som mäter prick 10km där jag vänder och med Elpexskidorna ligger jag på 28min 40sek (vindstilla) om jag kör på i bra tempo. Med Swenorskidorna hade jag 30min 30sek på samma sträcka under liknande förutsättningar. Summa summarum innebär det knappt 2min långsammare tid på 10km.

 

Är detta rimligt? Är det fler som har ungefär samma differens mellan 2:or och 3:or? Jag frågar detta eftersom jag trodde att 3:orna skulle ge mig större motstånd och sämre tider.

Link to comment
Share on other sites

Det har varit ganska stor skillnad på hur fort olika märkens hjul rullar mellan årgångar. Ett par gamla 2-or mot nyare 3-or kanske inte blir så stor skillnad. Själv har jag äldre elpex där det är ganska stor skillnad mellan 2-or, 3-or och 4-or.

Swenor-3-or har jag alltid upplevt som rel. lättrullade.

Link to comment
Share on other sites

Tror nyare elpex rullar snabbare än gamla. (Mina gamla 4-or går så trögt, så allt snack om % långsammare tid stämmer inte alls.)

Sen dom som fått sina lager specialbehandlade hos dig upplever nog att ett par 3or går som 4or ett bra tag :-)

Link to comment
Share on other sites

Tror nyare elpex rullar snabbare än gamla. (Mina gamla 4-or går så trögt, så allt snack om % långsammare tid stämmer inte alls.)

 

Menar du gamla årsmodeller eller skidor som har gamla använda kullager?

 

Jag har märkt att det är mycket stor skillnad mellan 3:or och 4:or Elpex. Mellan 2:or och 3:or verkar det vara mindre skillnad.

 

Jag bytte bakhjul på mina 2:or Elpex så jag hade 2:or fram och 3:or bak dvs 2:3. Det var ungefär 10 sekunder per km långsammare än att köra 2:2. Då borde 3:3 vara ytterligare 10 sekunder långsammare och alltså 20 sekunder långsammare än 2:2

 

Mina 4:4 Elpex däremot är nästan en minut långsammare än 2:2 och alltså ungefär 40 sekunder långsammare än 3:3 skulle vara.

Link to comment
Share on other sites

Menar du gamla årsmodeller eller skidor som har gamla använda kullager?

 

Jag har märkt att det är mycket stor skillnad mellan 3:or och 4:or Elpex. Mellan 2:or och 3:or verkar det vara mindre skillnad.

 

Jag bytte bakhjul på mina 2:or Elpex så jag hade 2:or fram och 3:or bak dvs 2:3. Det var ungefär 10 sekunder per km långsammare än att köra 2:2. Då borde 3:3 vara ytterligare 10 sekunder långsammare och alltså 20 sekunder långsammare än 2:2

 

Mina 4:4 Elpex däremot är nästan en minut långsammare än 2:2 och alltså ungefär 40 sekunder långsammare än 3:3 skulle vara.

Bakhjulen utgör det mesta av motståndet så jag tror du snarare kan räkna med ytterligare 5 sek istället för 10 sek.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Av nuvarande hjul som finns till försäljning tycker jag att Elpex och Swenor följer varandra och har väldigt lika motstånd på 2, 3, och 4or och har haft så senaste åren. Men visst kan det skilja lite mellan olika tillverkningsomgångar, I regel är Elpex lite lättare på 2or, väldigt jämnt på 3or och jämt på 4or också.

Link to comment
Share on other sites

Av nuvarande hjul som finns till försäljning tycker jag att Elpex och Swenor följer varandra och har väldigt lika motstånd på 2, 3, och 4or och har haft så senaste åren. Men visst kan det skilja lite mellan olika tillverkningsomgångar, I regel är Elpex lite lättare på 2or, väldigt jämnt på 3or och jämt på 4or också.

Bägge märkenas hjul tillverkas på samma fabrik i Halmstad om jag inte minns helt fel. Förr var väl Elpex betydligt mer lättrullade på 2or jämfört med Swenor 2or? Jag märker ingen skillnad nuförtiden när vi kör gemensamma pass i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Samma fabrik, Halmstad Gummi AB men varje märke kan ha (eller har troligen) sitt eget "recept". Vad jag tror så är det inte givet att det är samma sorts hjul även om det så klart är fullt möjligt eller i varje fall ökar likheten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...