Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bra cykelflaska?


Pask

Recommended Posts

Jag använder cykelflaskor en stor del av året vid rullskidåkning och cykling. Vid det här laget är jag hjärtligt trött på flaskor som läcker, smakar plast, går sönder och är svåra att dricka ur. Är det någon som kan tipsa om en riktigt bra flaska i storlek 0,75?

Link to comment
Share on other sites

Under flera år använde jag cykelflaskor av olika sort, färgade och ofärgade, på mina cykelturer. Men gemensamt för dem är att  drickan smakar vedervärdigt efter någon timme, ju mer färgade desto sämre.

Jag kom då på idén att testa petflaskor och problemet var löst, stoppar flaskan i en strumpa, så att den sitter fast i hållaren. Bäst är flaskor för mineralvatten, men även andra funkar efter ursköljning. Aldrig mer en färgad drickaflaska för mig !

 

Har inte testat på midjebältet för Vitargo, men med en strumpa om tror jag det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Under flera år använde jag cykelflaskor av olika sort, färgade och ofärgade, på mina cykelturer. Men gemensamt för dem är att  drickan smakar vedervärdigt efter någon timme, ju mer färgade desto sämre.

Jag kom då på idén att testa petflaskor och problemet var löst, stoppar flaskan i en strumpa, så att den sitter fast i hållaren. Bäst är flaskor för mineralvatten, men även andra funkar efter ursköljning. Aldrig mer en färgad drickaflaska för mig !

Har du någon annan kork än vanlig skruvkork då? Mindre flaskor med ventilfunktion har jag sett (smala 0,5 l), men inga som skulle passa i flaskbältet eller flaskstället.

Link to comment
Share on other sites

Har du någon annan kork än vanlig skruvkork då? Mindre flaskor med ventilfunktion har jag sett (smala 0,5 l), men inga som skulle passa i flaskbältet eller flaskstället.

Jag vet inte om kork från sirapsflaska går på en PET. Men den är bra med sitt membran: lätt att få ur vatten och håller tätt när man vill att den ska hålla tätt. Jag kör med hela sirapsflaskan i bältet. Smaklös den med.

Link to comment
Share on other sites

Själv använder jag ofta cykelcitys flaskor men jag tror att de är ungefär som andra alternativ.

 

Däremot har jag märkt att flaskorna fort blir dåliga om man tvättar dom i diskmaskinen. Troligen fräter maskindisk sönder ytan vilket gör att det smakar plast. Nu är det bara handdisk för mig och det tycker jag funkar rimligt bra.

Link to comment
Share on other sites

tror Pask o Volevodin ungefär beskriver själva essensen i hur i princip alla cykelflaskor är...

 

 - även de som påstår sig ha ngn hokuspokus NASA - plast som inte ska ge smak osv o ska hålla, bla bla bla

Jo - ungefär så. Själv står jag ut med att dricka ur en mjuk flaska om jag hällt i vätska samma dag. Men min dotter fick köpa en hård flaska för några månader sedan (på en vanlig Coop forum tror jag), just bara för att det stod att den inte skulle ge smak eller farliga ämnen ifrån sig. I botten är den dock pyttelite större än vanliga cykelflaskor, så den kanske är svår att få ner i vissa bälten. Jag har inte provat. Sen är den väl inte optimal att dricka ur i farten. Flaskan i mitten...

 

13495191_1725105601103136_42556060441722

Link to comment
Share on other sites

Du får prova och återkomma ;)

 

Petflaskor är nog mer smaklösa som peroner beskriver ovan. Jag tänker på typ 0,5-0,7 l vattenflska med "pipmunstycke". Jag har bara köpt sådana flaskor på flygplatser, och för mig är de lite för mycket engångs för att de ska "överleva". Men om man är smakkänslig så kanske det är värt ett försök (?) ;)

 

Annars får du väl gå över till annan typ av "engångs" på cykelturerna! ;)

 

http://2.bp.blogspot.com/-ximrKe8Xf-c/U7PGDjq1fUI/AAAAAAAAA2g/9l3qmrNdtbo/s1600/IMG_2131.JPG

Link to comment
Share on other sites

Du får prova och återkomma ;)

 

Petflaskor är nog mer smaklösa som peroner beskriver ovan. Jag tänker på typ 0,5-0,7 l vattenflska med "pipmunstycke". Jag har bara köpt sådana flaskor på flygplatser, och för mig är de lite för mycket engångs för att de ska "överleva". Men om man är smakkänslig så kanske det är värt ett försök (?) ;)

 

Annars får du väl gå över till annan typ av "engångs" på cykelturerna! ;)

 

http://2.bp.blogspot.com/-ximrKe8Xf-c/U7PGDjq1fUI/AAAAAAAAA2g/9l3qmrNdtbo/s1600/IMG_2131.JPG

Man ser ju på cykeln hur det gick med sån vätska...  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att jag tog en gravöl för min kära Eddy efter olyckan. Tänkte dock snart (när jag nu ska få tid?) väcka liv i "honom" igen trots en rejäl buckla i al-ramen. Köpte lite bättre hjul till "honom" för försäkringspengarna...

(Skidorna till höger är bara lite av barnens skräpskidor…)

 

12957662_1696299643983732_75409338066380

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan gå riktigt illa även utan intag av dylika drycker, speciellt om man inte är ensam på vägen.. (du hade tur ändå, kunde varit några alnar under mark nu)

På jogg-forumet hade man en tråd för något år sedan och där rekommenderades en helt "smakfri" flaska, tyvärr glömt namnet.

Link to comment
Share on other sites

CamelBak Podium är i sin egen klass.

 

http://road.cc/content/review/112666-camelbak-podium-610710ml-water-bottle

 

Snåla inte med flaskor, köp sex - pun intended - stycken om ni brukar ha två flaskor med på en långtur. Det är viktigt att den tvättade (och som sagt flaskorna bör handdiskas) flaskan får torka och "luftas" eller "vila" ordentligt innan man anväder den igen. Det gör verkligen en skillnad! "Plastsmaken" kan egentligen vara unkenhet och ingenting annat.

 

Och lämna aldrig en flaska med några droppar i otvättad i någon vrå när ni är svintrötta. Det tål inte ens den bästa flaskan.

 

PS En liten gnutta oraffinerad otvättad havssalt i vattnet är alltid en bra idé.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har testat Nalgene OTF? Ska tydligen passa i flaskstället på cykeln och gå att öppna och stänga med en hand.

http://a5.static.outnorth.com/image/upload/c_lpad,h_800,w_800/v1431470180/uploads/live_product_image/file/0/0/114/114745/nalgene-otf-0-7-l-blue.jpg

Link to comment
Share on other sites

Någon som har testat denna flaska från Elite? Samma skrot som övriga mjuka flaskor?

 

http://www.cykelcity.se/webshop/media/catalog/product/s/u/supercorsa-elite-bottle-red.jpg

Den har jag till cykeln. Smakar lite plast om det är varmt ute. Korken/pluggen är dessutom extremt trög när man försöker dra upp den med tänderna. 

Link to comment
Share on other sites

Jo - ungefär så. Själv står jag ut med att dricka ur en mjuk flaska om jag hällt i vätska samma dag. Men min dotter fick köpa en hård flaska för några månader sedan (på en vanlig Coop forum tror jag), just bara för att det stod att den inte skulle ge smak eller farliga ämnen ifrån sig. I botten är den dock pyttelite större än vanliga cykelflaskor, så den kanske är svår att få ner i vissa bälten. Jag har inte provat. Sen är den väl inte optimal att dricka ur i farten. Flaskan i mitten...

 

13495191_1725105601103136_42556060441722

 

Tog i går flaskan till höger (Maxim). Den är ny, eller snarare varit oanvänd och legat ett tag. Det vattnet gick faktiskt inte att dricka. Trodde inte jag var känslig ;). Får leta upp min gamla Vitargo-flaska idag - som varit med något/några år… 

Link to comment
Share on other sites

Någon som har testat denna flaska från Elite? Samma skrot som övriga mjuka flaskor?

 

http://www.cykelcity.se/webshop/media/catalog/product/s/u/supercorsa-elite-bottle-red.jpg

 

 

Eller denna som ska vara "smakfri"?

http://www.cykelcity.se/webshop/media/catalog/product/p/o/podium_clear_stor.jpg

Har både dessa flaskor, Elite i en mindre variant då man inte har så stora flaskor på sin cykel ;)

Tycker Elite flaskan är bra, kan inte säga att jag känt någon plastsmak och då har jag varit ute 7h som längst. Den är lätt att dricka ur och håller tätt när man trycker till korken. Stor öppning när hela korken är bortskruvad så den är lätt att diska om du haft annat än vatten i den.

Camelback har jag  i en "Chill" variant som skall hålla drycken kall på sommaren och därmed i alla fall ljummen på vintern. Har inte använt den speciellt mycket. För att hålla tätt måste du vrida korken (du ser två "vingar" som du greppar om) vilket känns lite överarbetat. Den är också lite hårdare att trycka ihop när man ska få i sig vätska snabbt. Höll i alla fall drycken i drickbar temperatur under vintercykling i alla fall 1,5-2h. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...