Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bra cykelflaska?


Pask

Recommended Posts

Nu blir det test av hårdflaskor i sommar:

 

http://forumbilder.se/FADRM/tva-nalgene.jpg

 

Du har fått mig att bli BPA-allergisk Pask ;). Jag köpte för ca 2 veckor sedan en likadan hård flaska på vanliga Coop som min dotter tjatade till sig för 49 kr. Jag gjorde dagen efter ett litet test före en rullskidtur vid ett lunch-pass. Testet gick enbart ut på smak och hade ingenting med hur praktisk flaskan vara att dricka ur. Vattnet hälldes upp på morgonen (kl 05) och hade alltså stått i flaskorna ca 7 timmar. Bedömningsskala 0 till 10.

 

De som ingick i testet var den nyinköpta Flip Top, Schweppes Tonic Water (pet), Hårt drickabälte "OW Falun" (en av mina ca 4), Vitargo och Maxim.

 

13641220_1732363913710638_69392701268688

 

Flip Top - 10 p. Full pott. Som att dricka direkt ur en fjällbäck. Mitt egna brunnsvatten kom helt till sin rätt. (Kommer troligen förnedra mig själv genom att sätta Flip-Top-flaskor på racern. I rena ivern sätter jag väl ett par spd-klossar på ett par Flip Flop… )

 

Schweppes Tonic Water (pet) - 9,5 p. Troligen finns inga halvpoäng. Svårt att avgöra vad poängavdraget orsakades av, då drickvänligheten av flaskan inte skulle bedömmas. Kanske berodde det på en omedveten osäkerhet för att det inte står BPA-fri på flaskan. Eller så berodde det på en omedveten besvikelse över att det inte smakade GT. (Vilket ifall det gjort det ändrat poängskalan till ca 100.)

 

Hårt drickabälte "OW Falun" - 9p. Poängavdraget här är minst lika svårförklarlig som hos Scweppes. Ev. kan osäkerheten om drickabältet är 100% BPA-fri spela ett avgörande. Men mer troligt är att näsan som måste stoppas mot yttertyget drar in en viss mängd svettmolekyler, som ramlat ner genom ett antal rullskidspass. 

 

Vitargo - 2p. En flaska som varit med ett tag. Troligen med bara vatten i. Ändå hade den en svagt smak. Kanske plast, kanske bara en odefinierbar unken smak. 

 

Maxim - 0p. Borde fått minuspoäng om det funnits på skalan! Var tvungen att genast spotta ut vattnet och ta en klunk ur en annan flaska. En helt ny flaska som kan sorteras ut till sopkorgen. 

 

13599981_1732363803710649_26567092412205

 

Någon dag senare gjorde jag ett besök på XXL i Arninge. Har aldrig tittat så mycket efter flaskor. Nu stannade jag dock till. Blev dock inget impulsköp av deras rekommenderade flaska för 199 kr. Men kanske lite tuffare än Flip-Top om den ska sitta på racern???

(Den dagens impulsköp blev istället 2 st EXPED-liggunderlag för reapriset 599kr/st. Till barnen så klart, då frugan och jag redan har deras dunfyllda variant med inbyggd pump. Vi kanske kan komma att fjällvandra några dagar på semestern, och hur ska då mina barn överleva på vanliga cellplastliggunderlag - som jag förvisso gjorde mina 30 första levnadsår. Otänkbart när det är rea på XXL!!!)

Link to comment
Share on other sites

Du har fått mig att bli BPA-allergisk Pask ;). Jag köpte för ca 2 veckor sedan en likadan hård flaska på vanliga Coop som min dotter tjatade till sig för 49 kr. Jag gjorde dagen efter ett litet test före en rullskidtur vid ett lunch-pass. Testet gick enbart ut på smak och hade ingenting med hur praktisk flaskan vara att dricka ur. Vattnet hälldes upp på morgonen (kl 05) och hade alltså stått i flaskorna ca 7 timmar. Bedömningsskala 0 till 10.

 

De som ingick i testet var den nyinköpta Flip Top, Schweppes Tonic Water (pet), Hårt drickabälte "OW Falun" (en av mina ca 4), Vitargo och Maxim.

 

13641220_1732363913710638_69392701268688

 

Flip Top - 10 p. Full pott. Som att dricka direkt ur en fjällbäck. Mitt egna brunnsvatten kom helt till sin rätt. (Kommer troligen förnedra mig själv genom att sätta Flip-Top-flaskor på racern. I rena ivern sätter jag väl ett par spd-klossar på ett par Flip Flop… )

 

Schweppes Tonic Water (pet) - 9,5 p. Troligen finns inga halvpoäng. Svårt att avgöra vad poängavdraget orsakades av, då drickvänligheten av flaskan inte skulle bedömmas. Kanske berodde det på en omedveten osäkerhet för att det inte står BPA-fri på flaskan. Eller så berodde det på en omedveten besvikelse över att det inte smakade GT. (Vilket ifall det gjort det ändrat poängskalan till ca 100.)

 

Hårt drickabälte "OW Falun" - 9p. Poängavdraget här är minst lika svårförklarlig som hos Scweppes. Ev. kan osäkerheten om drickabältet är 100% BPA-fri spela ett avgörande. Men mer troligt är att näsan som måste stoppas mot yttertyget drar in en viss mängd svettmolekyler, som ramlat ner genom ett antal rullskidspass. 

 

Vitargo - 2p. En flaska som varit med ett tag. Troligen med bara vatten i. Ändå hade den en svagt smak. Kanske plast, kanske bara en odefinierbar unken smak. 

 

Maxim - 0p. Borde fått minuspoäng om det funnits på skalan! Var tvungen att genast spotta ut vattnet och ta en klunk ur en annan flaska. En helt ny flaska som kan sorteras ut .  

 

(tummen upp) för testet. (tyvärr saknas den smiliesen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dags för lite uppföljning och utvärdering av mina hårda flaskor:

 

Jag har använt mina Nalgene OTF under sommar och höst, främst i flaskbälte vid rullskidåkning men också testat dem på cykeln. Hittills är jag mycket nöjd. Det blir lite annan teknik att dricka när man inte kan trycka ihop flaskan, man får mer hälla i sig, men det vänjer man sig snabbt vid. En fördel är att de är lätta att fiska fram ur "bakfickan" med ett finger i bygeln, fungerar bra även med stavarna på. För att dricka på rullskidor måste jag använda båda händerna, men det har jag alltid gjort med mina mjuka flaskor också. Ett minus är att de är lite svåra att stänga, man får trycka ner bygeln ganska hårt. Dessutom är det där klickljudet som skall indikera att flaskan stängs ganska otydligt, så ibland är det svårt att veta om man verkligen stängde eller ej.

 

De är helt smakfria, jag har inte känt någon bismak alls under den tid jag har använt dem. De har också en liten säkerhetsbygel av metall som fungerar som extra låsning vid t ex transport. Bra att använda om man ska ha en flaska liggande i väskan, hittills har de inte läckt en enda gång.

 

Sätter man dem på cykeln kan man ta upp dem och dricka med en hand, lite svårt är det dock att stänga med en hand eftersom det krävs en viss kraft. I flaskställen på min cykel sitter de inte perfekt, de känns lite för små och sitter löst i flaskhållarna. Jag vet inte hur mycket vidden kan variera mellan olika flaskställ, kanske passar de bättre i andra? Äldre typer av aluminiumflaskställ kunde man klämma ihop lite, det hade behövts för dessa flaskor.

 

Efter några månader med dessa flaskor känns det som att jag aldrig kommer att gå tillbaka till mjuka flaskor igen!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...