Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Krascher på hjul


Volevodin

Recommended Posts

Har bara trillat två gånger på rullskidor. Ingen av dessa varken spektakulär eller allvarlig (feg eller bra balans?). 

 

- Första gången stillastående, fipplade med stavarna och trillade baklänges. Lärdom: Ta av skidorna när man fipplar med annan utrustning...? 

- Andra gången missade lite grus vid en korsning i novembermörkret, gruset fastnade i skidan i typ 15km/h. Skraphål på tights och jacka, annars mest förvånad. Lärdom: Viktigt att hålla superkoll på underlaget när de har börjat sanda...

Link to comment
Share on other sites

Något man slarvar med att kontrollera utrustningen. På min första cykeltur i våras krashade pga att jag inte testat växlarna på min 70-talsracer. Jag skulle växla ner till lilla kugghjulet därfram och reglaget fastnade mot skärmen och jag stöp som en gris.  Orsaken var att efter att jag hade haft inne cykeln för byte av framdrev hade läget på reglaget flyttats framåt och hamnade mot skärmen och låste styrningen. Jag skadade mig i höger vrist och stortå och det tog flera veckor innan skadan var läkt.

 

Har dock aldrig råkat ut för att något lager skurit på mina rullskidor eller inlines, vet inte om risken är stor för tvärstopp, men man kanske hör när lagren börjar ta slut. Min son fick "punka" på ett inlineshjul, när vi var ute och åkte, det bara säckade ihop och han var plötsligt långt efter.

Link to comment
Share on other sites

Tips:

- Var alltid vaksam! Även om du kört samma sträcka nyligen så kan det dykt upp hinder.

- Var extra vaksam om du kör en okänt sträcka!

 

Min tråkigaste vurpa var då jag körde över broskarvar som för tillfället saknade gummeringen. Två knäckta stavar, trasiga handskar och lite skrapsår blev resultatet.

Link to comment
Share on other sites

En annan fara är åkning på dåligt upplysta cykelbanor. En gång kraschade jag då jag inte upptäckte att man höll på att lägga ny asfalt och fick tvärstopp mot kanten på andra sidan. Stenar och nerblåsta grenar är också riskfyllda och jag kraschade en gång på inlines av en nerblåst gren, som stoppade just i det läget där man lättast tappar balansen. Hjälmen räddade min näsa, som dock var ganska blodig.  Min värsta vurpa på inlines var när man lagt grus i kanterna på cykelbanan och stora stenar kommit ut på banan. Jag körde på en sten och flög ett halvt varv och landade på sidan och bräckte ett revben och skrapade upp knäet.

 

En gång lossnade sulan på skidskorna vid vårt KM på rullskidor och jag bröt staven och skrapade upp mig lite, Borde inte åkt med de pjäxorna, då jag märkt att sulan släppt.

 

En gång fick jag in staven i rullskidorna och fällde mig själv med blodiga handflator som följd. Kände att jag höll på att svimma och knackade på hos närmaste gård, där ägaren körde hem mig efter omplåstring.

 

Sen har det hänt ett flertal gånger att man tappat balansen efter att ha kört på en sten, men lyckats med möda återfå balansen, så man har varit med om ett och annat genom åren.

Link to comment
Share on other sites

Efter ~600 mil på rullskidor kan jag bara komma ihåg dom här vurporna:

- Vurpa i grus bredvid vägbanan då jag tagit av mig stavar och kom med lite mycket fart in i drickapausen.

- Djup vattenpöl med sten i botten. Ouppvärmd och stel så parering uteblev när ena skidan tvärnitade.

- Fastnade med staven i brofäste. Böjde budgetstaven och skadade handleden när den ryckte ner mig på backen.

- Nedprejad i dike av bilist.

Link to comment
Share on other sites

Har haft många vurpor på Skike förr. Från början fick jag punka på minst var je pass. Däcket släppte ofta från fälgen vilket resulterade i tvärstopp. En gång åkte jag i ca 18 km/h när det blev tvärstopp och jag landade på bröstet med händerna mellan med skrapsår på händerna. Som följd. Förr hade jag alltid med extra slang samt lagningskitt med pump på varje tur. Men numera med nya modellen har jag aldrig haft problem. Men förr var jag alltid beredd på punka med tvärstopp som följd. Tror att fälgen var för liten förut. Trots att enligt skike hade det aldrig hänt?? Med förra modellen var jag tvungen att laga eller byta däck vid nästan vare pass.

Men nu har jag åkt ca 100 mil i år utan problem och älskar mina Skike..

Link to comment
Share on other sites

En annan fara är åkning på dåligt upplysta cykelbanor. En gång kraschade jag då jag inte upptäckte att man höll på att lägga ny asfalt och fick tvärstopp mot kanten på andra sidan. Stenar och nerblåsta grenar är också riskfyllda och jag kraschade en gång på inlines av en nerblåst gren, som stoppade just i det läget där man lättast tappar balansen. Hjälmen räddade min näsa, som dock var ganska blodig.  Min värsta vurpa på inlines var när man lagt grus i kanterna på cykelbanan och stora stenar kommit ut på banan. Jag körde på en sten och flög ett halvt varv och landade på sidan och bräckte ett revben och skrapade upp knäet.

 

En gång lossnade sulan på skidskorna vid vårt KM på rullskidor och jag bröt staven och skrapade upp mig lite, Borde inte åkt med de pjäxorna, då jag märkt att sulan släppt.

 

En gång fick jag in staven i rullskidorna och fällde mig själv med blodiga handflator som följd. Kände att jag höll på att svimma och knackade på hos närmaste gård, där ägaren körde hem mig efter omplåstring.

 

Sen har det hänt ett flertal gånger att man tappat balansen efter att ha kört på en sten, men lyckats med möda återfå balansen, så man har varit med om ett och annat genom åren.

Nedblåst gren - check

Nylagd asfaltkant - check

Grus på asfalt och inlines - check

Staven in i rullskidan - check

Tappat sulan har jag dock sluppit hittills :-)

Link to comment
Share on other sites

Läste denna tråd häromdagen och försökte minnas någon läskig vurpa jag varit med om. Men jag kunde inte komma på någon värd att berätta om. Men nu har jag varit ute och fixat det.

Igår tog jag en rullskidstur och med dryga milen kvar på rundan kom jag fram till en rejäl utförslöpa. En sån där som man normalt inte ger järnet i utan tar det lite försiktigt. Men jag hade ju 3:or på rullskidorna så jag gick ner i fartställning. Fartvinden susade runt mig. Jag var ruskigt snabb ;). Loggade dryga 40 km/h. Allt kändes stabilt och den ca1 kilomerer långa backen närmade sig sitt slut. Plötsligt händer det!!! En liten sten letar sig in och låser höger framhjul. Nu är jag inte längre på marken utan i luften. Som stålmannen flyger jag men landar snart igen. Den landningen kan bäst beskrivas som Anna Perssons "Sälen". Ni vet när hon vunnit och kanade på magen i snön. Mitt underlag var asfalt och skyddsutrustningen bestod i t-shirt och tights. Aj aj aj!!! det sved rejäl i bringan och underarmarna. Omtumlad reser jag mig upp och märker att stavar och skidor klarat sig oskadda. Knäna och hakan är också oskadda. Måste varit en riktigt lyckad "Sälen"!!!

Jag kunde ta mig hem för egen maskin.

Sitter här nu, det svider fortfarande i skrapsår, men jag känner ändå mig beskyddad i den vurpan. Det kunde gått mycket mycket värre. Gud är god.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vilken ställning som klarar en sten bäst, upprätt med mycket luftmotstånd eller i fartställning. Jag brukar ta den förstnämnda, då jag tycker att det är lättare att återfå balansen i den ställningen.

 

Vilken tur du hade som klarade vurpan så lindrigt. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...