Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2016


Näbbskon

Recommended Posts

Nu närmar sig årets höjdpunkt. Dags att börja snacka och hetsa om Alliansloppet 2016.

 

Vilka har tränat extra hårt i år? Vilka tider ska ni försöka slå? Vem har hittat snabbast hjul? Vem har trimmat ner backdpärren till molekyler? Vem vinner? Kommer nån tv-apa rycka första kilometrarna? Kommer Erik W ha långa strumpor?

 

Själv ska jag försöka staka mig under 2:15h. Om nu det är samma bana och förutsättningar som fjol.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

För min del blir det premiär på AL i år. Håller som bäst på att prova ut skidor, hjul, lager samt fjädergrovlek i Staffanstavarna. Ska även försöka hinna med några träningspass. Vet inte hur fort det kommer gå med en massa folk runtomkring, men körde två varv på strax under 1:40 på träning så 2:30 borde väl vara ett rimligt mål. Kommer nog åka på de rosa PU-hjulen, även om det surrar bra i fötterna på grov asfalt så upplever jag att de rullar bättre för mig med mina 80 pannor. Vad jag vet är det samma bana som tidigare, lite ny fin svart asfalt har tillkommit.

Link to comment
Share on other sites

Blir AL premiär för min del också. Väldigt osäker på tävlingsfarten i dagsläget. Men jag har förstått att banan är relativt snäll och lättåkt (läs flack). Men jag sätter upp ett mål på 2:10 så får vi ser om det håller eller ej :)

 

Någon som har koll på hur många höjdmeter man tar på ett 16km varv?

Link to comment
Share on other sites

Blir AL premiär för min del också. Väldigt osäker på tävlingsfarten i dagsläget. Men jag har förstått att banan är relativt snäll och lättåkt (läs flack). Men jag sätter upp ett mål på 2:10 så får vi ser om det håller eller ej :)

 

Någon som har koll på hur många höjdmeter man tar på ett 16km varv?

Någonstans runt 130 hm upp/varv. Om det är samma bana som förra året!

Link to comment
Share on other sites

Måste väl vara en hoptryckt bild - ser ju ut som rena alplandskapet - de banprofiler man ser utlagda inför skidtävlingar ser ju mindre drastiska ut.

Haha, ja den är kraftigt komprimerad. Man ser ju meter över havet till vänster och hela sträckan är 16 km. Till mitt försvar får jag även tillägga att jag åkte på tröghjul.

Link to comment
Share on other sites

Det är västsverige vi talar om så det är inga berg som ska forceras. Men banprofilen kan inte klassas som platt. Backen vid fallen är ganska tuff faktiskt. Inte ens eliten brukar staka upp där. Dock är den snäll på det sättet att det är inga branta nedförslut eller skarpa svängar.

 

Rätt fascinerad över att just Trollhättan har världens största rulllskidtävling. Finns ju ingen annan direkt skidkoppling till staden. Hade varit mer logiskt om den fanns i Oslo, Göteborg eller Stockholm. För övrigt är det konstigt att det inte vad jag vet, finns nåt liknande upplägg som lockar så här stora startfält.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara s.k 2or som är tillåtet. Keramiska lager är godkänt. Den största vinsten på hjulen man kan göra tror jag är att jämföra olika tillverkares mot varandra. Hört att elpex och skigos ska rulla bra. Men jag tror som så många ggr förr, att man ska lägga mer energi på att träna.
Link to comment
Share on other sites

Jag märkte en detalj när jag läste 2016 års PM. Motion 48 km ska starta kl 11 och tävlingsklassen 48km först kl 14.15. Så har det väl ändå inte varit tidigare år? Själva charmen med denna typen av stora lopp, likt vasaloppet, tycker jag är att det är gemensam starttid och att alla kan tävla mot alla oavsett klass.
Link to comment
Share on other sites

Jag märkte en detalj när jag läste 2016 års PM. Motion 48 km ska starta kl 11 och tävlingsklassen 48km först kl 14.15. Så har det väl ändå inte varit tidigare år? Själva charmen med denna typen av stora lopp, likt vasaloppet, tycker jag är att det är gemensam starttid och att alla kan tävla mot alla oavsett klass.

Med största sannolikhet en åtgärd för att kunna få in fler åkare.Men visst håller med om att det är en del av charmen.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det vore tråkigt om det gick mot en utveckling där säg det är 100 startande i tävlingsklass och 900 i motion. Jag tycker inte det behövs fler trösklar för att få motionärer att vilja tävla. Det är tillräckligt med tävlingar med pinsamt få startande seniorer. Det vore mycket tråkigt om AL utvecklar sig till att bli en ren elittävling OCH ett motionsarrangemang.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det vore tråkigt om det gick mot en utveckling där säg det är 100 startande i tävlingsklass och 900 i motion. Jag tycker inte det behövs fler trösklar för att få motionärer att vilja tävla. Det är tillräckligt med tävlingar med pinsamt få startande seniorer. Det vore mycket tråkigt om AL utvecklar sig till att bli en ren elittävling OCH ett motionsarrangemang.

Förhoppningsvis leder delningen till att man bevakar "motionsklassen" i TV-sändningen också, då fokus inte ligger på täten i tävlingsklassen. Anledningen är samma som för Challenge-klassen i Norrköping, nämligen att det är intressant att också se "vanliga" rullskidåkare, kanske tom någon man känner. Om man ser att det finns åkare på en egen nivå blir man mer intresserad att delta, fast 48 km känns för långt, skulle räcka med 32 km för min del.

Link to comment
Share on other sites

AL säger att det beror på att tv tycker det blir rörigt med motionärer blandat och att eliten tycker det kan bli farliga omkörningar.

 

Jag undrar hur många olyckor det har skett genom åren...jämför det med Vätternrundan där det ligger folk på sjukhus rejält skadade efter varje år.

Link to comment
Share on other sites

AL borde inte ha något emot att TV sänder motionsklasserna. Sen är det givetvis så att trafiksäkerheten är den största anledningen till delningen. Olyckor ger dålig PR för alla hjultävlingar, tex så blev en äldre kvinna påkörd av en cyklist vid en triathlontävling i Jönköping och jag vill minnas att en rullskidåkare var hårsmånen från att preja en dam vid SM-veckan i Borås förra året. Så det finns all anledning för AL att öka säkerheten i loppet för att minimera olycksrisken, frågan är hur stora startfälten kan bli för att säkerheten skall kunna garanteras.

Link to comment
Share on other sites

AL borde inte ha något emot att TV sänder motionsklasserna. Sen är det givetvis så att trafiksäkerheten är den största anledningen till delningen. Olyckor ger dålig PR för alla hjultävlingar, tex så blev en äldre kvinna påkörd av en cyklist vid en triathlontävling i Jönköping och jag vill minnas att en rullskidåkare var hårsmånen från att preja en dam vid SM-veckan i Borås förra året. Så det finns all anledning för AL att öka säkerheten i loppet för att minimera olycksrisken, frågan är hur stora startfälten kan bli för att säkerheten skall kunna garanteras.

Al har så klart inget emot att TV-sända men TV4-sport, som brukar sända, lär inte vara intresserade av att sända en motionstävling och troligen inte intressant för TV-tittarna heller.

Damen med rollator kommer från Halmstad: http://www.svt.se/sport/artikel/tv-en-harsman-fran-att-bli-overkord/

Link to comment
Share on other sites

Det handlar naturligtvis om att tillfredställa tvproduktionen som garanterat betalar rätt bra för detta plus att eliten gärna kör ensamma. Snacket om säkerheten är bara ett svepskäl. Jag vill veta hur många olyckor det har skett genom åren. Jämför gärna det med andra lopp, tex vätternrundan.
Link to comment
Share on other sites

Kikade på seedningstiderna från AL förra året. Var de inte väldigt hårda?

Har även noterat att VL plockat bort AL från tabellen som ligger ute just nu?!

(Har en äldre fil från i vintras där AL finns med. Om någon skulle undra vart jag fått tiderna från)

 

Vinnartid 1.41

Elit: 1.50

Led1: 1.55

Led2: 2.00

Led3: 2.05

Led4: 2.15

Osv...

Link to comment
Share on other sites

Både 2014 och 2015 presenterades en seedningstabell som samma dag ersattes med en ny något "snällare". Detta troligen efter många påtryckningar om felaktig nivå på seedningen. Sedan Alliansloppet 2013 har seedningsgränserna blivit tuffare varje år trots likvärdigt väder. Jag antar att de via uppföljning kommit fram till att gränserna varit för snälla och därför stramat åt. För egen del kan jag tycka att gränserna stämt hyfsat, kanske något hårdare än skidlopp trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...