Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2016


Näbbskon

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Här är min, högst subjektiva, gissning utifrån fjolårets seedning.

 

Elit: 1.53

Led 1: 1.58

Led 2: 2.03

Led 3: 2.08

Led 4: 2.18

Led 5: 2.28

Led 6: 2.38

Led 7: 2.48

Led 8: 3.03

Led 9: 3.18

 

Men eftersom det var relativt tufft i år, även för många duktiga elitåkare, hoppas jag på något bättre seedning.

Läste på AL:s hemsida att man inte kan seeda sig till Elit på AL. Tror det blir lite tuffare, typ 1:56 för Led 1.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt 7 av 9 bästa svenskarna från sydliga klubbar. Skövde Ulricehamn trollhättan etc. Men Mattias Svensson...! Tävlade inte ens i elitklassen o kom in åtta sekunder efter femman i elitklassen...! Måste väl anses bra!?

Absolut. Men det var inget racertempo på första varvet. Det var en rejäl klunga som kom in vid första varvningen. Så många att cykelbanan inte räckte till över bron.

Link to comment
Share on other sites

Absolut. Men det var inget racertempo på första varvet. Det var en rejäl klunga som kom in vid första varvningen. Så många att cykelbanan inte räckte till över bron.

Har han sen haft turen att slippa låneskidor så hade han en förmodligen betydligt bättre rull?

Link to comment
Share on other sites

Klart man blir misstänksam när gubbar som kör i mål på 2.30 står och stakar uppför vattenfallsbacken för att sedan rulla ikapp och förbi en utför.Märkligt att inte använda benen när man ligger på den nivån. Jag är övertygad om att det största fusket är dom som kör helt utan backspärr.

 

Det låter bra om fler i bakre leden kontrolleras. Det torde inte vara så svårt. Ha en gubbe vid mål som bara kontrollerar folks hjul. Han borde ju utan problem kunna kolla en majoritet. Man undrar hur många dom lyckats diska genom åren. Jag gissar på noll. Ett hjulfusk borde innebära avstängning. Jag ska kontakta AL för att få en bild hur dom jobbar emot detta. Återkommer.

 

angående manipulering med hjul axlar eller trimning av hjul om vi ska säga så. För de som är tunga 85 kg och uppåt där av jag också rulalr det fortare utför än andra, men när det går fort för gubbar på platten eller uppför med halvdålig teknik då börjar man fundera som sagt.

Det jag märkte var att många åker på riktigt gamla små hjul med lite gummi kvar som är hårt och rullar bättre, likaså ljud från flera lager som var dåliga med lite fett i som nästan skärihop.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...