Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävling i fristil


Volevodin

Recommended Posts

Jag funderar på hur utvecklingen av rullskidtävlingar kommer att vara framöver. Blir det gummitvåor, PU- 1or eller gummitvåor inkl PU-tvåor.

Vi kunde läsa i Blek-Inges inlägg från Nässjö Rollerski att PU-tvåor på smala hjul rullar snabbare än gummitvåor på smala hjul. Vad får det för konsekvenser i förlängningen,

antingen att de som vill konkurrera om segern skaffar sig sådana eller att PU-tvåor i skate inte blir tillåtna.

Hur utvecklingen kommer att se ut kan påverka valet av rullskidor och vilka hjul de har, när det blir dags att göra nyinköp, iaf för dem som också vill tävla.

Ni som har erfarenhet av olika hjul, vad anser ni om gummi 2or resp PU 2or i rullskidtävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att när det gäller Elpex hjul så upplevs gummi 2:or något snabbare är PU2:or. Möjligen är det hela marginellt och mer en teoretisk diskussion.

Vad gäller tävlingar kan vi ev. se en tillbakagång till tävlingar (eller mer jämnt fördelat) med tävlingshjul (PU) vilket är glädjande, hade varit tråkigt om det bara kördes med gummi 2:or enligt min åsikt. Variation är bra.

Link to comment
Share on other sites

Som jag alltid säger.

Tävling med fria hjul är enklast och bäst. Man slipper allt snack om att den eller den vann för att den hade "dopade" hjul, orättvisst och så vidare.

2:or är ingen standard, och då blir det extremt olika.

 

Det är ju som att säga att på vintern får vi bara tävla med träskidor på denna tävlingen, eller man måste ha för mjuka skidor m.m

På vintern är det ju fritt och då fungerar det ju fint. varför inte göra detsamma på rullskidor.

Som thowol skriver så ser vi ju i år en ökning på tävlingar där man kör på racehjul (fria hjul) Och det är skoj.

Att ha som argument att man skall tävla på tvåor för att det är det som vanligt folk har, fungerar dåligt tycker jag. Den vanligaste frågan som jag som skidhandlare får sen några år tillbaka är ju vilka hjul är snabbast, jag skall tävla så jag måste ha snabba tävlings-tvåor. Folk köper ju ändå hjul bara för att tävla.

Men det är efter varje tävling på tvåor alltid snack om att den vann för att den hade snabbare hjul, den förlorade för att den hade fel hjul som var långsamma.

Är det fria hjul så vinner den som är bäst. Så enkelt är det!

 

Sen måste man ju såklart anpassa banorna så dom är säkra också. Men det är ju oftast inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju alltid trevligt att sälja två uppsättningar hjul :)

 

Jag förespråkar snarare en standard på 2or både på skate och klassiskt. Lite som elpex rosa. Men dom är för långsamma just nu när valet av 2or är fritt. Men det vore bra om dom kunde bli nån form av standard som fler tillverkare härmar.

Tävlingshjul är för snabba och ruskigt dyra. Bättre kunna köra även tävlingar med samma hjul som man tränar på. För den stora massan alltså. Bara kolla på AL som lockar över 1000 deltagare medan typ "Skinnskatteberg rollerski" på fria hjul lockar 14 startande i senior.

Link to comment
Share on other sites

Grundproblemet är ju att det inte blir rättvisa tävlingar med hjulbegränsningar. Fjolårets första omgång rosa pu-tvåor för klassisk teknik tyckte många var snabba, men lite väl explosiva i höga temperaturer :o . Årets uppsättning av rosa hjul verkar inte alls rulla lika snabbt, utan får klart stryk av sina svarta kollegor. När det gäller skate är skillnaden mellan de olika tillverkarnas tvåor mycket större. Att stå på startlinjen med gummitvåor under skidorna när motståndarna har pu-tvåor är som att valla klister i blå extra-före! 50+-motionärer åkte snabbare än VC-åkare på helgens tävling i "någonstans i småland rollerski", men båda åkte på tvåor enligt reglementet. Gärna tvåor för att bredda sporten, men ska man tävla på lika villkor är det fria hjul (eller låneskidor) som gäller!

Link to comment
Share on other sites

På snö är det ingen som gnäller över att han vann bara för att han hade köpt den dyra vallan medans jag bara körde på standardvalla som följde med skidan. Det gnälls otroligt över sånt på alla tävlingar på tvåor. Man tror sällan att vissa åkare är så bra utan dom har "dopade" hjul.

Men det är dock inte orättvist på snö för där får man ha vad man vill, på rullskidor får man det inte i vissa tävlingar.

 

Och Elpex PU tvåor är väl ingen standard? Det är ju bara ett fabrikats hjul. Det är ju att säga att jag efterlyser en standard som Swix C2 hjul.

 

Men alla tillverkare vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt, dom vill konkurrera, varför skall dom göra exakt samma sak som konkurrenten, dom kanske tycker deras hjul är jättebra och dom ha bra marginaler. Kunderna gillar deras hjul, men det är kanske för långsamt på tävling, men det är ju ett träningshjul så varför bry sig om vad lilla SVerige säger i frågan. 2:or är ju ett träningshjul och dom flesta kunder är sådana som tränar för att bli bra på snö.

Tävlingshjul finns ju redan tror jag dom flesta tillverkare tänker.

Link to comment
Share on other sites

Ingen påstår att elpex rosa är en standard. Det är väldigt svårt att läsa tydligen. Det borde bli däremot. Det vore eftersträvansvärt om motionärer kunde få tävla och träna på samma hjul och som är långsammare än tävlingshjul. Det kan väl knappast vara en kontroversiell åsikt ?
Link to comment
Share on other sites

Blek-Inge; du anser att pu-tvåor rullar snabbare än gummitvåor, vilka är hård resp mjuka ?

Frågan är då hur hårda resp mjuka hjul påverkar rullet, därtill kommer yttertemperaturen och dess påverkan på rullet.

 

Om vi tar en erkänt bra och lättåkt skida som Marwe 620 - "bra för träning, men går ej att tävla på" - varför ? Finns det fler

träningsskidor, som ej är lämpliga för tävling ?

Link to comment
Share on other sites

Om tillverkarna lyckas ta fram en tillförlitlig metod (det pågår försök) för att mäta ett hjuls tröghet så är fältet fritt för en standard, dvs man skulle få så gott som samma tröghet i ett hjul med nummer 2 oavsett tillverkare. Dessvärre är det komplext att tillverka hjul i gummi och dess egenskaper påverkas av flera faktorer. Det är troligen så att ett hjul från en tillverkare kan ha ett lägre motstånd vid viss utetemperatur jämfört med annan tillverkare men kanske högre rullmotstånd vid en annan temperatur. Lägger man dessutom till faktorn att tunga åkare trycker samman hjulen mer så har vi en del o orsaken till att PU-hjul med motsvarande tröghet som gummi-tvåor togs fram. Men som tidigare nämndes kanske det är omöjligt att uppnå exakt rättvisa precis som olika sorters skidor från olika tillverkare har olika bra glid under olika förutsättningar. Jag antar att skillnader i tröghet mellan olika tillverkares 2:or är marginell, eller jag hoppas.

Link to comment
Share on other sites

Om tillverkarna lyckas ta fram en tillförlitlig metod (det pågår försök) för att mäta ett hjuls tröghet så är fältet fritt för en standard, dvs man skulle få så gott som samma tröghet i ett hjul med nummer 2 oavsett tillverkare. Dessvärre är det komplext att tillverka hjul i gummi och dess egenskaper påverkas av flera faktorer. Det är troligen så att ett hjul från en tillverkare kan ha ett lägre motstånd vid viss utetemperatur jämfört med annan tillverkare men kanske högre rullmotstånd vid en annan temperatur. Lägger man dessutom till faktorn att tunga åkare trycker samman hjulen mer så har vi en del o orsaken till att PU-hjul med motsvarande tröghet som gummi-tvåor togs fram. Men som tidigare nämndes kanske det är omöjligt att uppnå exakt rättvisa precis som olika sorters skidor från olika tillverkare har olika bra glid under olika förutsättningar. Jag antar att skillnader i tröghet mellan olika tillverkares 2:or är marginell, eller jag hoppas.

 

Det är mao en svår ekvation att få till likvärdigt rull. Det man i såna fall skulle kunna tänka sig är att man hade olika gummiblandningar för olika tyngdintervall tex 60-70, 70-80 kg osv. Om PU 2or rullar snabbare en varm sommardag, kanske det är det omvända att gummitvåor rullar bättre, när tempen sjunker under 10 gr

Link to comment
Share on other sites

Det är mao en svår ekvation att få till likvärdigt rull. Det man i såna fall skulle kunna tänka sig är att man hade olika gummiblandningar för olika tyngdintervall tex 60-70, 70-80 kg osv. Om PU 2or rullar snabbare en varm sommardag, kanske det är det omvända att gummitvåor rullar bättre, när tempen sjunker under 10 gr

Sett till Elpex som är det enda jag kan svara för för det är jag har och åker på. Så är det stor skillnad under 10 grader på gummi och PU! PU rullar som gummi 3or vid kyligare väder, uppskattningsvis.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...