Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Hanna berg tappade ledningen - Sverige trea

Westberg och Olsson fristilsvinnare p Idre Fjll

Dubbelt Ryssland - Sverige sexa

Fin tredjeplats av Sveriges stafettdamer

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sundby fast för doping!

• Vänligen logga in för att kunna svara
586 svar till detta ämne

PeterBoström

PeterBoström

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Bra artikel ang Sundbys fall https://www.svt.se/s...by-for-dopning/
Sen kan man diskutera om gränsvärden måste ändras p g a andra effekter av medicineringen.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 575 inlägg

hei

her kan dere selv lese om astmadosene til norge

https://www.nrk.no/y...hons-1.13947216

Där redovisar det ju bara antalet inhalatorer. Men i Sundbyfallet, och vad som i övrigt uppmärksammades, var det ju INTE inhalatorer, utan bruket av nebulisator. Så första frågan borde vara om man hade med sig någon nebulisator och i så fall vilken mängd salbutamol/liknande som används med den metoden.

Undrar varför man inte alls nämner nebulisator ...

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 374 inlägg

Det intressant är ju inte heller den direkt effekten, även om den kan finnas är det väl inte jättetrolig att det är en fördel, utan som de danska forskarna indikerad att det ger en liten anabol effekt.

Det stämmer ju väldigt bra på Sundbys karriär, högst medioker fram till sen 20-årsålder och ingen spurt alls men ju äldre han bli dessutom bättre har spurten blivit. Visst kan det vara annan träning men mönstret hade varit samma med ett konstant lågintensivt anabolt intag.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 506 inlägg

PeterBoström:

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är en bra artikel. Den är skriven strax efter domen och att säga att medicineringen inte gjordes medvetet tycker jag är lite väl naivt. När man sen via forskning har kunnat visa på anabola effekter med ett långvarigt bruk så blir ju oskyldigheten än mindre trovärdig.

Men som sagt detta är min uppfattning.

PeterBoström

PeterBoström

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Det här med ev anabol effekt är det de som sätter gränsvärdena som måste ta tag i.
Den enskilda idrottsutövaren och förbunden får förhålla sig till reglerna.
Om man ligger på fel sida gränsvärdena får idrottsutövaren ta ansvar för det.
Just det sista tycker jag att Sundby tog dåligt ansvar för.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 506 inlägg

I Norge behöver man tydligen inte ta varken eget ansvar eller förbundet! Otroligt dåligt att inte erkänna att man inte legat på fel sida om gränsvärdet! De flesta gränsvärden har jag för mig ligger så att misstag inte ska kunna ske så lätt...

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 119 inlägg

Jag råkade träffa på följande

https://www.idrottsf...-mer-explosiva/

vilket kanske redan finns  i denna tråd. Jag tycker själv att detta visar allt i ett nötskal och

man kan verkligen fråga sig varför inte dylika preparat (som bevisligen är prestationshöjande

i de mångdubbla doser som tillåts) inte begränsas till det som är medicinskt motiverat. 

Jag tycker mig subjekt observerat att denna vinter har Sundby varit något mindre extrem (med ibland nästan Muelleg känsla, dvs att även mitt på loppet och i klunga bara gå loss från konkurrenterna)) än tidigare vinter så man kan fråga sig om det beror på att han nu mäste lägga sig på si så där "bara" tre-fyrdubbla doser som tillåts ?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar