Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är ju inte heller så att det är en mänsklig rättighet att få tävla på elitnivå med olika sjukdomar olik. Och att få medicinera bort dem med just ett visst preparat.

kanske det bör vara som så att man får välja mellan att medicinera med, begränsad dos, av annat preparat eller avstå elittävlande.

Link to comment
Share on other sites

Starkt inslag på SVT-sport-appen av dansk expert!

Hon är tvärsäker på sin sak.

Det är inte ok och absolut prestationshöjande.

Intressant också att det inte höjer lungkapacitet,

Men hjälper resten av kroppen med återhämtning mm.

(Klarar inte att hitta en länk att dela på mobilen

men hon heter Vibeke Backer och jag tror att hon

har anknytning till Wada).

Link to comment
Share on other sites

Sändes på sportnytt nu SVT! Solklart inslag! Professor i lungmedicin o en annan expert säger att det står klart o tydligt att höga doser astmamedicin som det är fråga om i debatten nu, ökar muskelstyrkan o förbättrar återhämtningen! Den typen av nebulisator som använts av norrmännen (av flera???) är bara för svårt sjuka som får akutbehandling på sjukhus, tror jag de sa ungefär, o det är solklart att den ska vara förbjuden menar de!! Kolla inslaget på SVT!
Link to comment
Share on other sites

Enligt inslaget i SVT sport är nebulisatorn för de som är så sjuk att de ligger på sjukhus. Låter inte som man är i form för att vinna tävlingar på världsnivå då...

Sundby skulle därför enligt WADA inte ha fått tillstånd av WADA att använda den vilket Norge med en dåres envishet sagt tvärtom. Nu förstår vi ju varför Norge aldrig frågade WADA för de visste ju att de skulle fått ett NEJ.

 

Trots att det redan för några år sedan var debatt om astmamedicin valde man alltså att öka doseringar, bedriva så kallade forskningsprojekt utan tillstånd och använda utrustning avsedd för sjukhusinlagda UTAN att fråga WADA.

 

Därför luktar det fusk fusk fusk lång väg!

Link to comment
Share on other sites

Enligt inslaget i SVT sport är nebulisatorn för de som är så sjuk att de ligger på sjukhus. Låter inte som man är i form för att vinna tävlingar på världsnivå då...

Sundby skulle därför enligt WADA inte ha fått tillstånd av WADA att använda den vilket Norge med en dåres envishet sagt tvärtom. Nu förstår vi ju varför Norge aldrig frågade WADA för de visste ju att de skulle fått ett NEJ.

 

Trots att det redan för några år sedan var debatt om astmamedicin valde man alltså att öka doseringar, bedriva så kallade forskningsprojekt utan tillstånd och använda utrustning avsedd för sjukhusinlagda UTAN att fråga WADA.

 

Därför luktar det fusk fusk fusk lång väg!

Måste tyvärr hålla med om att det här troligen rör sig om medvetet fusk alternativt oavsiktligt fusk. Men fusk är det sannolikt eftersom det visar sig kunna ha prestationshöjande egenskaper. Inte för ökad lungfunktion över det normala, men andra fördelaktiga effekter för elitidrottare.

 

http://www.svt.se/sport/vintersport/wadas-expert-om-sundbydomen-kan-vara-prestationshojande/

 

Tråkigt, för Sundby har förmodligen sig själv att tacka mest för sina framgångar (hårda pass och extremt mycket teknikarbete). Tyvärr så har han troligen fått en liten fördel av dessa preparat och det gör att man inte kan värdera hans fina prestationer på samma sätt. Mycket tråkigt.

Link to comment
Share on other sites

Det ÄR fusk att ta medicin som är till för sjuka för att själv kunna träna hårdare och mera än vad man annars hade klarat av! 

 

det är klart att effekten av astmamedicinen är mindre än EPO men det är ändå samma princip. Jag skulle få bättre blodvärden om jag tog lite epo. Jag skulle inte få högre än de som tävlar, men ändå skulle jag kunna träna hårdare och prestera bättre. Därför bör inte friska åkare få använda mediciner. 

 

Frågan till en som kan det där med kommunikation är ändå om inte all uppmärksamhet kring astma-medicin inte kommer att leda till att fler motionärer tar en extra puff nu och att en del friska åkare tar en puff ur kompisens inhalator??  :angry:

Link to comment
Share on other sites

När finnarna tränade med syrgasmasker var Norrmännen (och svenskar) upprörda. Trond Nystad ville inte att hans åkare skulle se ut som Darth Vader. Men det är helt OK att se ut som Darth Vader när man innanför stängda dörrar inhalerar astmamedicin. Men Norrmännen säger att "den mesta medicinen försvinner i apparaten" när de försvarar användandet av en nebulisator så det var väl mest för att man just såg ut som Darth Vader man använde maskinen. Lite coolt sådär. Och eftersom man visste att så mycket försvinner ut måste man "toppa" upp dosen så det blir rätt, fast det nu blev fel. Men man tycker inte det blev fel, man hade bara lite otur när man tänkte. Och kanske de andra i rummet också fick i sig lite av dessa vitaminer när de förångades ut i tomma intet. Hur fan det hamnade i Sunbys snorre och ut i urinen vill jag inte spekulera i.........  B)

Link to comment
Share on other sites

Just nu var det debatt i morgonsoffan på TV om ämnet. Det framkom kanske inte något nytt som inte ventilerats i detta forum. Men det var ingen tvekan om att de hade samma åsikt som jag tror en majoritet av oss har. Denna smygdoping luktar illa och måste stoppas för friska personer och kraftigt begränsas för de som överdoserar för att vinna skidlopp. Och de norska ledare och lä'kare som understödjer eländet måste tillrättavisas i någon form och ändra beteende. Eljest litar i varje fall inte jag på att de resultat som vi sett de senaste åren är OK. Och inte blir det lika roligt att se på loppen heller när man inte längre kan vara säker på att ens pers(s)onliga favoriter (t.ex. Jouhag) är helt obesudlade.

Link to comment
Share on other sites

Snövinter: Fast han svarar ju att det inte ger superlungor och han inte vet om några som tagit väldigt höga doser (likt MJS) Sen verkar det ju som att fortfarande ingen som tänkt på att om man kan prestera bättre under träning (tex mer explosiv eller starkare) så får det resultat även på tävlingar där just denna komponent inte är avgörande.

Fortsättning följer...

Link to comment
Share on other sites

Det blir svårt att värdera vilka de bästa skidåkarna genom tiderna är nu eller kanske enklare...

Om man räknar bort nationer som sysslat med systematisk doping (ELLER systematisk utnyttjande av mediciner för prestationshöjande) oavsett om de åkt fast för det eller ej. 

 

T ex 

- Ryssland 

- Österrike

- Estland! (Veerpalu åkt fast samt abnorma blodvärden i mästerskap)

 

med flera

 

och länder som haft "orena" åkare men inte kunnat bevisats ännu som doping

- Norge 

 

Alltså även om man räknar Norge som icke bloddoping på 90-talet trots en del abnorma blodvärden enligt Bengt Saltins granskning SÅ har vi astma medicinerna som extra boost.

 

Det är bara att ta mästerskapslistor och plocka bort namn från de nationer som är suspekta och vad ser vi

 

15 km klassiskt Salt Lake City OS

 

Guld 22px-Flag_of_Estonia.svg.png Andrus Veerpalu 37.07,4 Silver 22px-Flag_of_Norway.svg.png Frode Estil 37.43,4 Brons 22px-Flag_of_Estonia.svg.png Jaak Mae 37.50,8 4 22px-Flag_of_Norway.svg.png Anders Aukland 38.08,3 5 22px-Flag_of_Sweden.svg.png Per Elofsson 38.10,8

och bästa RENA åkare goes to, Per Elofsson.

 

 

Skiathlon Salt Lake City

 

Guld 22px-Flag_of_Norway.svg.png Thomas Alsgaard 49.48,9 Guld 22px-Flag_of_Norway.svg.png Frode Estil 49.48,9 Brons 22px-Flag_of_Sweden.svg.png Per Elofsson 49.52,9 4 22px-Flag_of_Italy.svg.png Giorgio di Centa 49.53,8 5 22px-Flag_of_Russia.svg.png Vitalij Denisov 49.58,5

och bästa RENA åkare goes to.... Per Elofsson
 
Efter astamhärvan har Per Elofsson och Mattias Frerdiksson stigit i mina ögon ännu mer. Förmodligen några av de bästa RENA åkare genom tiden. Båda vann världscupen (Per 2 ggr, Mattias 1 gång) exempelvis men har blivit snuvade inte bara av bloddopade men tydligen också av astmatoppade åkare.
 
Grattis Per och Mattias!
Plötsligt blir 2 vunna världscuper i längdskidor så mycket mer värt. Grattis Per för att kanske ha varit en av de bästa naturliga och RENA åkarna genom tiderna. Dario Cologna, Gunde Svan, Per Elfosson är plötsligt de hetaste kandidaterna som bästa manliga längdåkare genom tiderna.
Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att man skall plocka fram gamla resultatlistor och svärta ner norska medaljörer utan att veta om de använt astmamedicin. Ingen skugga faller över de uppräknade medaljörerna, så länge det inte framkommer att de använt astmamedicin och i sådan omfattning att det kan ha påverkat prestationsförmågan tex är Thomas Alsgård i mina ögon en av de bästa skidåkarna i modern tid.

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel fjerne Cologna fra oversikten da også han har kraftig astma. Dermed står bare svensker igjen på listen din.

 

Nej tyvärr. Jag plockar inte bort enskilda från listan endast för att de has astma. Alla länder has astmatiker. Jag plockar bort de LÄNDER som SYSTEMATISKT har använt mediciner som prestationshöjande preparat.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att "vasajohans" argumentation är intressant, även om den så klart är onödigt kategorisk.

Det är exempelvis ofta svårt att glädja sig när en rysk skidåkare vinner ett lopp. Man litar liksom inte riktigt på nationen som de företräder. Samma sak gäller tyvärr fortfarande för finska utövare (i mina ögon).

 

Och tråkigt nog gör hela det här debaklet att jag nu känner på ett liknande sätt inför alla norska skidåkare, även långt bak i tiden.
Att det är orättvist och inte helt proportionerligt förändrar inte hur jag känner.

Link to comment
Share on other sites

När jag nu så här i efterhand ser tillbaka på norsk elitskidåkning så inser jag att de alltid gått i bräschen för metoder som rört sig i de sportsliga tassemarkerna.
Jag tänker exempelvis på höghöjdshus som ju initialt utvecklades av norrmännen för att ge norska skidåkare en extra fördel gentemot andra nationers åkare. 

 

Man kan så klart diskutera huruvida höghöjdshus har någon effekt eller inte (troligtvis inte), men det intressanta är egentligen inte effekten utan det faktum att man från norsk förbundsnivå gång efter gång försöker sig på prestationshöjande aspekter som inte har med material eller träning att göra.
...sen hakade ju även Sverige på trenden med höghöjdshus, men det gör det ju inte mera rätt eller fel.

Link to comment
Share on other sites

Jag satt och spekulerade lite kring vad som hänt i Norge kring astmafrågan och vad det får för konsekvenser. Efter att utredningen är klar och att man lyft på alla stenar och erkänt det som de gjort fel och sen visar öppet en ny strategi i astmamedicineringen kan man nog återfå en del förtroende. Men mörkar man och inte erkänner de misstag som begåtts tror jag att man faller stort i allmänhetens inställning.

 

Blir det för mycket ifrågasättande av Marit Björgen, tror jag hon lägger ner sin fortsatta karriär, vad har hon för glädje i idrotten då.

Link to comment
Share on other sites

Jag har (helt utan grund) alltid haft lite svårt för Justyna Kowalczyk som person, men...
...det är nästan lite komiskt att tänka tillbaka på hur hårt ansatt hon blev när hon för några år sedan kritiserade Norges systematiska användning av astmamediciner och hur hon sedan via media tvingades be om ursäkt för sin kritik.

 

Justyna som ju genom åren haft svårt att dölja sin bitterhet gentemot FIS och den dopingavstängning som hon själv åkte på efter att under skada slarvat med ett inflammationshämmande preparat (tillåtet under träning men inte under tävling) och därför blev avstängd från allt tävlande i två år.
Hade hon hetat Sundby eller Björgen i efternamn hade straffet med all sannolikhet varit betydligt mildare. Vilket även Idrottens Skiljedomstol tycks ha ansett eftersom att de hävde avstängningen och riktade tämligen skarp kritik mot FIS dopingpanel.

Link to comment
Share on other sites

Jag har (helt utan grund) alltid haft lite svårt för Justyna Kowalczyk som person, men...

...det är nästan lite komiskt att tänka tillbaka på hur hårt ansatt hon blev när hon för några år sedan kritiserade Norges systematiska användning av astmamediciner och hur hon sedan via media tvingades be om ursäkt för sin kritik.

 

Justyna som ju genom åren haft svårt att dölja sin bitterhet gentemot FIS och den dopingavstängning som hon själv åkte på efter att under skada slarvat med ett inflammationshämmande preparat (tillåtet under träning men inte under tävling) och därför blev avstängd från allt tävlande i två år.

Hade hon hetat Sundby eller Björgen i efternamn hade straffet med all sannolikhet varit betydligt mildare. Vilket även Idrottens Skiljedomstol tycks ha ansett eftersom att de hävde avstängningen och riktade tämligen skarp kritik mot FIS dopingpanel.

Vad var det för preparat, diklofenak ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...