Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror att Johaugs dopingfall kom lägligt för Sundby, nu slipper han fokus på sitt fall och kan börja ägna sig åt sin skidträning. Sin astmamedicinering måste han sköta med god säkerhetsmarginal, nu när han fått ögonen på sig, annars är det definitivt kört med skidåkning för all framtid.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Johaugs dopingfall kom lägligt för Sundby, nu slipper han fokus på sitt fall och kan börja ägna sig åt sin skidträning. Sin astmamedicinering måste han sköta med god säkerhetsmarginal, nu när han fått ögonen på sig, annars är det definitivt kört med skidåkning för all framtid.

 

Så tänkte jag också först men i och med att läkarna (och till viss del skidförbundet) varit så delaktiga så känns det som att Johaug och Sundbys dopningsfall snarare förstärker varandra. Det är betydligt svårare att tro på två misstag än ett. Johaugs dopning ökar misstankarna mot Sundby. Men visst han är inte ett lika jagat villebråd för tillfället. 

Link to comment
Share on other sites

Ojoj, hot stuff!  :o

Citatet " För oss är det svårt att förstå att man klassar det ena som doping och inte det andra. Andas man in sprejen ett stort antal gånger ger det en effekt som är jämförbar med tabletterna. Vill man dopa sig med spray så kan man det, säger doktor Torbjörn Conradsson på Draco som marknadsför bricanyl." är ju lite intressant

Link to comment
Share on other sites

Jag upprepar vad Mogren sa i radio; "vi testade astmamedicin i köldkammare på friska åkare, men det hade ingen verkan" Så i det fallet var inte Sverige bättre än Norge. Att det inte hade någon verkan talar ju ovanstående emot, så Sverige verkar inte helt oskyldiga i

"astmadoping" heller.

Link to comment
Share on other sites

Det där skrevs innan hon blev avstängd tror jag.

Det har väll inget med avstängningen att göra. Oavsett är hon skyldig till att ha intagit otillåtna steorider enligt hennes A & B test. Default straffet för det är väll fyra år. Därefter vägs eventuella förmildrande omständigheter som idrottaren kan bidra med in och dessa kan sänka straffet. Det påverkar ju inte huruvida hon är skyldig till doping utan enbart vilket straff hon ska ha för sagda doping. Att hon har fått ett positivt test är det ingen som förnekar.

Link to comment
Share on other sites

Efter ha sett Vidar Löfshus på SVT Opinion igår och dennes inställning till medicinering och Sundbysaken samt läst nedanstående artikel som beskriver hur norska åkare får medicin i vallabussen mellan prolog och heat i sprinten så är det nog dags att slutgiltigt inse att Norges framgång inte enbart beror på deras enorma bredd..


http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/Norske-lopere-tar-medisiner-i-smoretraileren-under-skirenn-844605_1.snd

Nu har iaf regelerna ändrats så att intag av Sundbykaraktär kommer i framtiden inte vara tillåtet ens med dispens som jag fattar det.
Dessvärre har jag inga illusioner om att svenska åkare inte övermedicinerar astmamedicin, det förekommer såklart förhoppingsvis inte dock så systematiskt som i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Efter ha sett Vidar Löfshus på SVT Opinion igår och dennes inställning till medicinering och Sundbysaken samt läst nedanstående artikel som beskriver hur norska åkare får medicin i vallabussen mellan prolog och heat i sprinten så är det nog dags att slutgiltigt inse att Norges framgång inte enbart beror på deras enorma bredd..

 

 

http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/Norske-lopere-tar-medisiner-i-smoretraileren-under-skirenn-844605_1.snd

 

Nu har iaf regelerna ändrats så att intag av Sundbykaraktär kommer i framtiden inte vara tillåtet ens med dispens som jag fattar det.

Dessvärre har jag inga illusioner om att svenska åkare inte övermedicinerar astmamedicin, det förekommer såklart förhoppingsvis inte dock så systematiskt som i Norge.

 

OK, så Öystein Pettersen kör en "Bricanyl"-hutt på morgonen före varje race för att han HAR HAFT barnastma! Tjena! Där sjönk den jovialiske och sympatiske gutten i mina ögon. Den enda poäng han tar hem är att han framstår brutalt ärlig. Min historik är exakt identisk med barnastma förutom att jag inte tränar på elitnivå med den ansträngning som det medför och visst kan en del av motiveringen ligga där. MEN jag skulle ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG köra på en hutt, en inhalering eller nåt annat "juks" bara för att safea. Vad fan har läkarna till de här idrottarna för etik?! (Farsan var läkare så det finns ett och annat arv.)

 

Känns som att de lägger fokus på helt fel saker. Jag kan vara helt fel ute, men Gunde och Elofsson står högt i min aktning. Träna mer, träna rätt, ät rätt, sov bra, hitta en harmoni i yrkesidrottandet. Om nu till och med norrmännen är så jävla osäkra på sin kapacitet så att de behöver ha ett retreat-rum ovanpå vallaångorna så kan de väl öppna upp det för alla och ta en sil. Mi casa, su casa. Eller är det bara Storbritannien som är välkomna där?

Link to comment
Share on other sites

Efter ha sett Vidar Löfshus på SVT Opinion igår och dennes inställning till medicinering och Sundbysaken samt läst nedanstående artikel som beskriver hur norska åkare får medicin i vallabussen mellan prolog och heat i sprinten så är det nog dags att slutgiltigt inse att Norges framgång inte enbart beror på deras enorma bredd..

 

 

http://www.aftenposten.no/100Sport/langrenn/Norske-lopere-tar-medisiner-i-smoretraileren-under-skirenn-844605_1.snd

 

Nu har iaf regelerna ändrats så att intag av Sundbykaraktär kommer i framtiden inte vara tillåtet ens med dispens som jag fattar det.

Dessvärre har jag inga illusioner om att svenska åkare inte övermedicinerar astmamedicin, det förekommer såklart förhoppingsvis inte dock så systematiskt som i Norge.

Ett balanserat inlägg, som inte framställer svenska åkare som vita får som inte likt de norska åkarna tänjer på gränserna. Löfshus sa att de håller sig till regelverket, men då får de nu ändra sina rutiner, när regelverket ändrats och sluta ge astmamedicin till friska åkare. Sen borde det finnas en medicinsk grupp inom FIS, dit elitåkare från olika länder fick åka och få sin astmamedicinering fastställd av en opartisk läkarkår. Vi ser ju i Norge att deras läkare inte klarar av att fastställa en medicinskt motiverad gräns för astmasjuka åkare utan lägger den på en nivå som snarare höjer prestationsförmågan.

 

Sen blir jag väldigt brydd när det står att de använder saltvattenlösning, det för tankarna till Lahtis, där det visserligen injicerades en lösning, men det norska närmar sig gränsen. Visserligen finns det receptfri nässpray i Sverige baserad på saltvatten, men jag tycker ändå att det känns inte bra.

Link to comment
Share on other sites

Nu var väl "lösningen" i Finland Hemohes som är ett blodförtunnande medel som används för att dölja/minska riskerna vid bloddoping? Det var/är dessutom dopingklassat, vilket inte saltvattenlösning är. Att andas in saltlösning har jag inga problem med. Dock är det ett gränsland och lätt att "spetsa" saltlösningen...

Link to comment
Share on other sites

Nu var väl "lösningen" i Finland Hemohes som är ett blodförtunnande medel som används för att dölja/minska riskerna vid bloddoping? Det var/är dessutom dopingklassat, vilket inte saltvattenlösning är. Att andas in saltlösning har jag inga problem med. Dock är det ett gränsland och lätt att "spetsa" saltlösningen...

OK, då kan vi stryka saltlösning från listan över misstänkta medel, jag var lite för snabb med att dra slutsatser.

Link to comment
Share on other sites

Saltvannsløsning er ikke på dopinglisten, men nebulisatorer er likevel litt spesielt. I en uhøytidelig spørreundersøkelse i Val Senales sier Finland, Sverige, Russland og Sveits at de ikke bruker nebulisatorer.

 

http://www.bt.no/100Sport/langrenn/Frykter-norske-skandaler-odelegger-sporten-845451_1.snd

 

Nå er forsåvidt oksygen ikke på dopinglisten heller, men ingen andre enn Finland bruker O2-masker ved høydetrening.

Link to comment
Share on other sites

Saltvannsløsning er ikke på dopinglisten, men nebulisatorer er likevel litt spesielt. I en uhøytidelig spørreundersøkelse i Val Senales sier Finland, Sverige, Russland og Sveits at de ikke bruker nebulisatorer.

 

http://www.bt.no/100Sport/langrenn/Frykter-norske-skandaler-odelegger-sporten-845451_1.snd

 

Nå er forsåvidt oksygen ikke på dopinglisten heller, men ingen andre enn Finland bruker O2-masker ved høydetrening.

Syrgas används i flera idrotter i Sverige. Dock inte inom längdåkning. I WADAs uppdaterade regelverk för 2017 har man skrivit tydligt att tilläggssyre är tillåtet. 

 

"Supplemental oxygen administered by inhalation, but not intravenously, is permitted." https://wada-main-prod.s3.amazonaws.com/resources/files/2016-09-29_-_wada_summary_of_modifications_eng_final.pdf

 

Gällande nebulisatorer så står det inte att de är tillåtna och vissa WADA experter säger att det är förbjudet att ta astmamedicin med dem.

Link to comment
Share on other sites

Det var bare ment som et apropos til den negative oppmerksomheten Finland fikk for bruk av maskene tidligere i år. I følge Sundby-dommen har ikke WADA noe problem med nebulisatorer, bare mengden salbutamol han tok. Men likevel så er det noe med den rutinemessige bruken av medisinsk utstyr som ikke er bra. Likt med generelle lovprinsipper er det vel slik at alt er lov bortsett fra det som er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...