Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

I Fredrik Kessiakoffs självbiografi skriver han att kortison tydligen används inom cykel (inte av honom men han antyder att Thomas Voeckler använde det) för att gå ner i vikt på något sätt.

Kortison och akut luftrörsvidgande som Salbutamol är två helt olika saker

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du är otrolig Volevodin. Det ser ut som att du helt missat att Sundby DÖMTS FÖR DOPING. Vad tycker du är osakligt i att kritisera detta ?  Vilken av svenskarna har dopat sig och dömts menar du ? Det är givetvis lockande att även för  åkare från andra länder tar till sig av den  lagliga norska dopingen i gråzonen för att tävla på lika villkor. Jag anser att det är norska ledningen och deras läkare som mycket aktivt medverkat i denna utveckling vilket tydligt framkommit i diskussionerna i vinterstudion. Mycket träkigt för oss som älskar slidåkning oberoende av vilka länders åkare som manipulerar i denna gråzon.

Du förvånar mig ganska mycket, Lars-Erik, att du som kommer från forskarvärlden okritiskt stämmer in i fördömandekören av norsk skidsport. Du menar då att de svenskar som tar astmamedicin är rena som snö, men norrmän som tar samma medicin är svarta får.

När jag säger att folk uttalar sig svepande om norsk skidsport avser jag kvällspress, krönikörer inom TV o radio, men framför allt på folk i allmänhet. Jag har hört uttalande som att "i Norge dopar sig skidåkarna och det är därför de är så bra" osv. Men någonstans har de fått sina åsikter ifrån. Att Norge slår tillbaka i detta läge gör inte saken bättre utan alltihop tillsammans skadar vår kära skidsport.

Jag tänker så här; Under förutsättning att en skidåkare med astma tar föreskriven medicin och inom tillåtna gränser kan de träna och hålla sig friska och få ut full kapacitet av sin förmåga. Då kan man glädjas och imponeras av deras prestationer på samma sätt som man imponeras av åkare utan astmadiagnos och då blir det roligt att kolla på tävlingarna på TV.

ps. tror jag lägger ner det här nu.......

Link to comment
Share on other sites

Men skärp er nu. Av vad jag läser här så är Calle en hjälte med astma men Sundby en fuskare som blivit dömd och alla andra astmatiker i Norge har ju också kritiserats hårt.

Jag tycker att det är fullt rimligt att man kritiserar den systematiska medicineringen inom längdskidåkningen.

Jag skulle till och med välkomna en debatt kring huruvida det är sunt att över huvud taget tävla i en idrott där majoriteten av utövarna uppenbarligen drabbas av en kronisk lungsjukdom som direkt följd av sitt idrottande!

 

Jag tycker även att väldigt mycket av den kritik som riktats mot framförallt Sundby är fullt rimlig. Han har tillsammans med det norska skidförbundet medvetet tänjt på gränserna så långt att han trampade över!

Hade han exempelvis varit en Rysk skidåkare hade alla här på forumet placerat både honom och förbundet i samma fack som Johannes Dürr.

 

Men, med allt det sagt så håller jag med Polar; många borde tagga ned och skärpa sig nu. 

Att dra fram "dömd-för-dopning-kortet" varje gång Sundby vinner ett lopp är bara larvigt och luktar "dålig förlorare" lång väg. 

Link to comment
Share on other sites

Du rvånar mig ganska mycket, Lars-Erik, att du som kommer från forskarvärlden okritiskt stämmer in i fördömandekören av norsk skidsport. Du menar då att de svenskar som tar astmamedicin är rena som snö, men norrmän som tar samma medicin är svarta får.

När jag säger att folk uttalar sig svepande om norsk skidsport avser jag kvällspress, krönikörer inom TV o radio, men framför allt på folk i allmänhet. Jag har hört uttalande som att "i Norge dopar sig skidåkarna och det är därför de är så bra" osv. Men någonstans har de fått sina åsikter ifrån. Att Norge slår tillbaka i detta läge gör inte saken bättre utan alltihop tillsammans skadar vår kära skidsport.

Jag tänker så här; Under förutsättning att en skidåkare med astma tar föreskriven medicin och inom tillåtna gränser kan de träna och hålla sig friska och få ut full kapacitet av sin förmåga. Då kan man glädjas och imponeras av deras prestationer på samma sätt som man imponeras av åkare utan astmadiagnos och då blir det roligt att kolla på tävlingarna på TV.

ps. tror jag lägger ner det här nu.......

Du förvånar mig nu ändå mer Volevodin. Mitt huvudbudskap och två frågor till dig var ju följande: "Det ser ut som att du helt missat att Sundby DÖMTS FÖR DOPING. Vad tycker du är osakligt i att kritisera detta ?  Vilken av svenskarna har dopat sig och dömts menar du ? Du har INTE kommenterat något av detta utan istället kritiserat mig Pers(s)onligen  av andra svepande orsaker t.ex. vad kvällspress, TV, media etc gör och att jag borde veta bättre pga mitt yrke. För att vara saklig konstaterar jag igen att jag anser det vara bevisat att SUNDBY DÖMTS FÖR DOPING och att man därför har rätt att vara kritisk till detta.

1 Håller du med om det Volevodin ?

Och beträffande de andra frågorna. Om du håller med om detta:

2 Vad tycker du är osakligt i att konstatera detta ?

3. Vilken av svenskarna anser du har dömts för doping ?

 

Du påstår t.ex. följande om mig: "Du menar då att de svenskar som tar astmamedicin är rena som snö, men de normän som gör det är svarta får." Jag anser att detta inte är korekt. Jag har INTE sagt så och jag menar inte så.

Link to comment
Share on other sites

Appropå prestationshöjande, är det om man är på 100% vem kan vara på 100% jämt?

 

Usain Bolt springer 100 meter på 9.59 när han maxar.

Tänk er en Usain Bolt som kan springa 9.59 flera dagar i rad eller flera gånger samma dag tack vare övernaturlig återhämtning. Tänk er en Muhlegg som kan maxa upp för varje backe tack vare övernaturlig återhämtning.

 

Liknelsen med överdosering av astmamedicin, bloddoping, steroider är uppenbar. Återhämtning vare sig det är i race eller mellan träning/race är prestationshöjande i och med att man oftare orkar gå på max.

 

Jag har sagt det förut, det irriterande med detta är att man inte erkänner att det är prestationshöjande trots att man uppenbarligen tar största doserna av alla.

 

Självklart måste man sparka hårdare mot de som tänjer mest på gränserna, vad är alternativet jo att alla på sikt tvingas anpassa sig och sjunka till samma nivå (etiskt alltså inte medicinskt). 

Link to comment
Share on other sites

Du förvånar mig nu ändå mer Volevodin. Mitt huvudbudskap och två frågor till dig var ju följande: "Det ser ut som att du helt missat att Sundby DÖMTS FÖR DOPING. Vad tycker du är osakligt i att kritisera detta ?  Vilken av svenskarna har dopat sig och dömts menar du ? Du har INTE kommenterat något av detta utan istället kritiserat mig Pers(s)onligen  av andra svepande orsaker t.ex. vad kvällspress, TV, media etc gör och att jag borde veta bättre pga mitt yrke. För att vara saklig konstaterar jag igen att jag anser det vara bevisat att SUNDBY DÖMTS FÖR DOPING och att man därför har rätt att vara kritisk till detta.

1 Håller du med om det Volevodin ?

Och beträffande de andra frågorna. Om du håller med om detta:

2 Vad tycker du är osakligt i att konstatera detta ?

3. Vilken av svenskarna anser du har dömts för doping ?

 

Du påstår t.ex. följande om mig: "Du menar då att de svenskar som tar astmamedicin är rena som snö, men de normän som gör det är svarta får." Jag anser att detta inte är korekt. Jag har INTE sagt så och jag menar inte så.

Jag har aldrig ifrågasatt att Sundby dömts för dopingbrott efter att ha överdoserat salbumatol 2 ggr säsongen 14/15 och att han fick ett för lindrigt straff. Det som är märkligt med detta är att han inte dömdes och fick avtjäna sitt straff 2015, då många inte är medvetna om att han tävlat en hel säsong och hållit sig på rätt sida om gränsvärdet. Nu skärps ju gränserna till 800/12 tim, vilket är bra då det minskar risken för prestationshöjande effekt än om hela dosen tas på en gång.

 

Jag har varken påstått att det är osakligt att konstatera att Sundby dömts för doping eller påstått att några svenskar dopat sig. Det handlar om att många (utanför forumet) dömer ut hela norska skidåkarkåren som dopade och tror att det är tack vare astmamedicin de blivit så bra. I det läget kommer det fram att även svenskar medicinerar mot astma och då är risken uppenbar att det skvätter över på svensk skidsport.

Jag upprepar vad jag skrev ovan; Under förutsättning att skidåkare med astmadiagnos tar sin medicin inom föreskrivna regler betraktar jag dem som rena vare sig de är från Norge, Sverige eller annat land. Med den övertygelsen blir det roligt att titta skidsport mot att misstänkliggöra varje åkare som är "för bra".

Jag beundrade fina insatser av Heidi Weng, Stina Nilsson, Pärmäkoski, Calle Halvarsson, Teodor Pettersson, Marcus Hellner, Martin J Sundby, Kläbo, Hanna Falk och Jonna Sundling vid helgens världcuptävlingar i Lillehammer.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en mycket bra artikel av Jacob Hård, som jag tycker säger mycket om debatten om Norges dopingaffärer. Det är lite det jag velat säga med mina senaste inlägg, men jag har inte den samlade kunskap som Hård tagit fram och som ger en nyanserad bild av verkligheten. Min avsikt har inte varit har inte varit att "hoppa på" någon här på forumet (ber om ursäkt i så fall Lars-Erik) utan reagerade bara på den massiva kritik av norsk skidåkning i spåren av Sundbys och Johaugs dopingfall på och utanför forumet.

Med Hårds artikel känns det som att jag och vissa andra här på forumet inte var helt fel ute att mana till besinning.

Med detta känns det som att jag har inte mer att säga i saken.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi6tZ3L8eHQAhXMliwKHTVsAKgQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.svt.se%2Fsport%2Fvintersport%2Fhard-om%2F&usg=AFQjCNGxTeibuf0P8g6ORyErF-_5o7083g.

Link to comment
Share on other sites

Nej du Jacob Hård. Det är inte framgångarna i sig som retar upp folk. De är hur framgångarna har uppnåtts.

Dessa fakta och statistik som Jacob Hård bygger sitt resonemang på är ju bara relevant om man anser att

 

regler är perfekt utformade, att det inte finns någon gråzon och att alla straffas enligt samma måttstock.

Link to comment
Share on other sites

Är vår käre Jakob Hård på verklighetsflykt eller varför glömmer han bort att från hans egen studio brukar det komma massiv kritik i form att skidåkare i norge bedöms på olika sätt jmfrt med andra nationer, tex när det gäller bedömningar innom sprint,  Johaugs skate i klassisk sprint,  Bedömning av Nortugh vs Rickardsson i Tour de ski för några år sedan,  Ang målgången för Sundby i os när han tränger Vylegzjanin på upploppet.

 

För mig är det att saker inte sker på lika villkor som sticker i ögonen.  Försöker man införa en regel för att göra det mer rättvist genom att begränsa antalet ledare som få testa skidor så kommer norrmännen springande i en Engelsk väst.  Likaså norges agerande gång på gång. Inte minst när det gäller dessa dopingskandaler. Enl dem har ju tex inte sundby Intagit för stor mängd astmamedicin.

 

Norge visar gång på gång att de inte kan acceptera att tävla på samma villkor.  Det sticker i mina ögon.

Men så har hela deras hantering kring astmamedicin fått mig att inte slå på tv'n en enda gång i vinter.  

För mig har skidåkningen nått samma nivåer som brottning eller gång när det gäller idrott på elitnivå. 

Den kan gott kastas ut från OS.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en mycket bra artikel av Jacob Hård, som jag tycker säger mycket om debatten om Norges dopingaffärer. Det är lite det jag velat säga med mina senaste inlägg, men jag har inte den samlade kunskap som Hård tagit fram och som ger en nyanserad bild av verkligheten. Min avsikt har inte varit har inte varit att "hoppa på" någon här på forumet (ber om ursäkt i så fall Lars-Erik) utan reagerade bara på den massiva kritik av norsk skidåkning i spåren av Sundbys och Johaugs dopingfall på och utanför forumet.

Med Hårds artikel känns det som att jag och vissa andra här på forumet inte var helt fel ute att mana till besinning.

Med detta känns det som att jag har inte mer att säga i saken.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi6tZ3L8eHQAhXMliwKHTVsAKgQFggcMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.svt.se%2Fsport%2Fvintersport%2Fhard-om%2F&usg=AFQjCNGxTeibuf0P8g6ORyErF-_5o7083g.

 

Den här "Norge-hats-teorin" känns lite löjlig från Hård med flera.

 

Folk är upprörda över att norska skidförbundet och landslaget skyddar och stöttar två dopare, samt sin egen extrema och kritiserade astmamedicinering.

 

Hade förbundet och landslaget tagit sitt ansvar och erkänt skuld och lyssnat på kritiken om astmamedicinering utan att ljuga om dess dopningseffekter så hade vi inte haft detta "hat" mot skidnationen Norge. 

 

Då hade kritiken riktats mot doparna som individer samt deras läkare som brukligt är.

Vi såg väl inget Canada-hat när Ben Johnson åkte fast? USA-hat när Lance Armstrong åkte fast?

 

Folk är ju nu besvikna på norges skidlandslag som många trott var rent som snö.

Att jämföra med den sedan länge utbredda och välkända dopningen i Ryssland, Österrike etc, blir ganska meningslöst, efter mängder av fall förekommer det s.k. "hatet" snarare i form av uppgivenhet.

 

Med det sagt håller jag med Volevodin och andra om att detta drev skadar många oskyldiga, astmatiker och norrmän i allmänhet.

Men jag tycker att felet är Norska skidförbundets, tillsammans med Armstrong-hyllaren Sundby - och kanske Johaug.

Link to comment
Share on other sites

 

Då hade kritiken riktats mot doparna som individer samt deras läkare som brukligt är.

Vi såg väl inget Canada-hat när Ben Johnson åkte fast? USA-hat när Lance Armstrong åkte fast?

 

+1, 

 

det är systematiken uppifrån att tänja gränserna till det yttersta avseende astmamedicinen, antalet vallare, skylla allt på läkarna + att norge var som bäst på 90-talet när blodvärdena var som högst som får mig att bli generellt norgeifrågesättande.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget "norge-hat" bland insatta och kunniga skidfantaster, tvärt om! Vi älskar ju norge.
Däremot regerar den sedvanliga idrottsnationalismen bland kreti och pleti i kvällstidningarnas kommentarsfält. Något som tar sig uttryck i en överdriven skadeglädje.

Men, när det kommer till just idrottsnationalism så är norrmännen bland de värsta man kan stöta på. Om man någonsin besökt ett större mästerskap så vet man vad jag pratar om.  :( 
Jag skulle vilja påstå att det är just den där norska nationalismen som ligger till grund för att så många känner ett behov att trycka till den norska självbilden nu när tillfälle ges. 
Men personligen tycker jag att man ska försöka lägga band på sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Vad tyst det blev i den här tråden helt plötsligt. ;)  

Nåja, dagens nyheter gör det ju inte mindre viktigt med nolltolerans mot dopning (även så kallad misstagsdopning) eller att jobba mot medicinering av friska åkare, men efter dagens nyheter så undrar man mest vad ryska landslaget hade pumpat i sina medaljörer före senaste OS-femmilen. Att just de skulle ha varit rena lär väl ingen någonsin tro på efter detta.  :wacko:

http://www.expressen.se/sport/os/os-rekord-i-femmilen-det-ar-osannolikt/

 

Därmed inte sagt att alla svenska och norska åkare skulle vara rena, men så länge de klarar alla tester så ger det bra med förtreoendekapital, som förstås kan raseras med ett enda dopningsfall, och för ryska åkare så finns väl inte en enda medalj som inte svärtas ned efter den här skandalen. Men bra att det utreds och fuskare åker dit.  Allra helst hoppas jag att de gör samma kontroller (av DNA, saltinnehåll, vatteninnehåll m m) för samtliga dopningstester, eller åtminstone för alla OS-medaljörer, och oavsett nationalitet på medaljören, så kan det inte vara något snack från ryskt håll om att de inte skulle fiffla mer än andra.

Link to comment
Share on other sites

Putin & Co kommer fortsätta att ljuga. Omstrukturering skulle ju kunna få en snöbollseffekt att ifrågasätta även toppen på pyramiden dvs Putin.

 

Putinregimen ljög om Krim, flygplanet som sköts ner över Ukraina. De ljög om vapentransporter till Kaliningrad. De ljuger om Syrien osv. Klart de kommer försöka ljuga om detta också. Men de har noll trovärdighet.

Link to comment
Share on other sites

Någon annan än jag som retar sig på att Vintertudion gör ett "studiebesök" i Norska vallabussen?

Vad är poängen med besöket?

 

Man sade ju att det var en del sidor med sporten man inte ville barn skulle se men varför vill man då filma nebulisator och användande på bästa familjetid på tv?

 

Normalisering, vi vill lära skidbarnen ord som nebulisator, inhalator och astmakick eller?

Vad blir nästa steg, kanske våra barn önskar sig en nebulisator i julklapp? 

"Jo men min kompis har ju fått en och han är yngre än jag"

 

Jag tycker att det istället borde vara ett tydligt avståndstagande gentemot Norsk skidsport ett tag till. Vi har ju en annan syn på idrott än Norge om man lyssnar på vad svenska idrottsläkare sagt i intervjuer om medicinerande. Just därför är besöket så egendonligt.

 

Man ser ju till exempel inga svt reportrar göra besök i Ryska skidbussar.

Link to comment
Share on other sites

Det jag retar mig mest på är att reportrarna inte klarar av att ställa rätt frågor. -Vi ger inga friska åkare Ventolin, vi ger en medicin i fötebyggabde syfte. Jaha, och vad är det för medicin?, skulle man ju vilja veta. -Vi medicinerar bara åkare som har astmaliknande symptom. Jaha, men fattar ni inte att hela världen tycker att ni ger just friska åkare medicin, när dom inte är diagnostiserade med astma???  

Link to comment
Share on other sites

Någon annan än jag som retar sig på att Vintertudion gör ett "studiebesök" i Norska vallabussen?

Vad är poängen med besöket?

 

Man sade ju att det var en del sidor med sporten man inte ville barn skulle se men varför vill man då filma nebulisator och användande på bästa familjetid på tv?

 

Normalisering, vi vill lära skidbarnen ord som nebulisator, inhalator och astmakick eller?

Vad blir nästa steg, kanske våra barn önskar sig en nebulisator i julklapp? 

"Jo men min kompis har ju fått en och han är yngre än jag"

 

Jag tycker att det istället borde vara ett tydligt avståndstagande gentemot Norsk skidsport ett tag till. Vi har ju en annan syn på idrott än Norge om man lyssnar på vad svenska idrottsläkare sagt i intervjuer om medicinerande. Just därför är besöket så egendonligt.

 

Man ser ju till exempel inga svt reportrar göra besök i Ryska skidbussar.

 

Nä jag tycker det är bra att dom gör såna reportage.

Lite väl mesiga frågor som sagt.

Dom missade också gyllene tillfälle att be norske läkaren visa hur Sundbys ventolindosering gick till/fel.

 

Vore bra och kul med reportage i rysk buss också, leta lönndörrar, gå omkring med förstoringsglas och pipa.

Link to comment
Share on other sites

Nä jag tycker det är bra att dom gör såna reportage.

Lite väl mesiga frågor som sagt.

Dom missade också gyllene tillfälle att be norske läkaren visa hur Sundbys ventolindosering gick till/fel.

 

Vore bra och kul med reportage i rysk buss också, leta lönndörrar, gå omkring med förstoringsglas och pipa.

Jag tycker också att det var ett bra reportage och att norska laget ger sådan insyn.  Bra med öppenhet och transparens oavsett om man sedan gillar det de gör eller ej, men är de öppna med att "vi gör så här och vi tycker det är rätt", så är det ju lättare att ta ställning till och försöka driva fram regeländringar där man tycker det behövs.

 

Ljusår från den ryska dopningshärvanmed allt hemlighetsmakeri och förnekande. Jag har svårt att tro att deras landslag skulle bjuda in journalister på samma sätt.

 

Desto mer beklämmande att lästa om 1000 ryska dopingfuskare utan att någon av dem ännu stängts av, fast det kanske beror av att det är mycket tidskrävande att ta fram juridiskt hållbara bevis starka nog för att stänga av utan att riskera fler stämningar än man kan hantera.

Link to comment
Share on other sites

Att man kunnat manipulera i Sotchi kan man förstå, men hur man lyckats vid OS i London är ofattbart. Jag tar för givet att efter vad som framkommit så hålls alla ryssar på behörigt avstånd från de dopingprover, som tas under pågående WC-tävlingar och kommande VM i Lahtis. Kaffe och salt skall ha använts - i proven eller kroppen ?

Då jag vet hur noga dopingprov genomförs och hur noga den aktive kontrolleras skulle jag gärna vilja veta hur ryssarna lyckats lura kontrollsystemet i så stor omfattning. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...