Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Att man kunnat manipulera i Sotchi kan man förstå, men hur man lyckats vid OS i London är ofattbart. Jag tar för givet att efter vad som framkommit så hålls alla ryssar på behörigt avstånd från de dopingprover, som tas under pågående WC-tävlingar och kommande VM i Lahtis. Kaffe och salt skall ha använts - i proven eller kroppen ?

Då jag vet hur noga dopingprov genomförs och hur noga den aktive kontrolleras skulle jag gärna vilja veta hur ryssarna lyckats lura kontrollsystemet i så stor omfattning. :ph34r:

Jag tror inte det är epo eller steorider under tävlingar. De är nog snarare blodpåsar med eget blod eller mera ovanliga/svårtestade och antagligen mindre effektiva kemikalier, (vid sidan av TUE/asthma mediciner). Steorider, epo etc är det nog få som tävlar med idag. Ska man finna dylikt måste man nog testa vid rätt tillfälle under uppbyggnadsperioden.

 

Dock existera väll knappt elitskidåkning i Ryssland numera. Kanske är inte de ryska skidåkarna så indragna som mera prominenta sporter?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tycker också att det var ett bra reportage och att norska laget ger sådan insyn.  Bra med öppenhet och transparens oavsett om man sedan gillar det de gör eller ej, men är de öppna med att "vi gör så här och vi tycker det är rätt", så är det ju lättare att ta ställning till och försöka driva fram regeländringar där man tycker det behövs.

 

Ljusår från den ryska dopningshärvanmed allt hemlighetsmakeri och förnekande. Jag har svårt att tro att deras landslag skulle bjuda in journalister på samma sätt.

 

Desto mer beklämmande att lästa om 1000 ryska dopingfuskare utan att någon av dem ännu stängts av, fast det kanske beror av att det är mycket tidskrävande att ta fram juridiskt hållbara bevis starka nog för att stänga av utan att riskera fler stämningar än man kan hantera.

Fast norrmännen och ffa Sundby verkar ju inte anse att dom skulle ha gjort något fel. Det känns lite som man stoppar huvudet i sanden där...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Känns ju väldigt bra att Sundby är den som går ut och stöttar Legkov som mest. Bröder i nöd och lust.

 

 

Ja då har det officiellt hänt! Jag ser inte längre fram emot vinterstudion lika mycket på helgerna. Allt sticka huvudet i sanden från Norrmännens sida och ignorera att hela världen ser på bland annat astmamedicinering av friska åkare som något ingen elitidrottsman borde hålla på med, har fått mig att ifrågasätta varje åkares resultat. Jag har helt enkelt tappat den där trollbundna känslan jag haft varje morgon på helgerna. Kan helt enkelt inte bli lika imponerad av prestationerna längre när jag innerst inne har en känsla av att den där åkaren har nog fifflat lite med sin förberedelse på ett sätt som ligger i den mörkare delen av gråzonen.

Jag kommer ALDRIG att erkänna Sundby eller Johaug som elitåkare då de inte har sportmanna-andan och den egna insikten att deras prestationer troligen inte kunnat göras om de inte "joxat".. De behöver tydligen lite extra "förberedelse" för att bli så mycket bättre än övriga världseliten. Med andra ord så är de troligen inte så mycket bättre om de skippat medicinen. 

 

Faktum att Johaug, Sundby och förbundet inte har den egna känslan att när en hel idrottsvärld ifrågasätter deras hantering av medicinering och därmed inte kan ta ett steg tillbaka och säga "fine, vi skippar det ett tag så ni får se att det inte är medicineringen som gör oss bättre", gör att de gör sig själva ännu mer misstänkliggjorda.

Jag kommer som sagt ALDRIG att erkänna deras prestationer så länge de inte inser det idrottsliga och etiska fel de gör. 

 

för min del har de tagit död på sporten och jag tror detta bara är toppen på isberget.

 

Vad som är än mer beklagligt är att media inte tycks se allvaret i den här såpan. Man fortsätter att erkänna Sundby som stor idrottsman trots att han blivit ertappat för doping (överskridit gränser 2 gånger) och vägrar att sluta med den behandlingen. Det är mer än bara mysko att han blivit så överlägset bra på senare dagar från att ha varit en "medelmåtta" inom elitåkares mått.

 

 

OCH ALLT DETTA STÅR NORSKA SKIDFÖRBUNDET BAKOM OCH INTE BARA FÖRSVARAR UTAN ÄVEN UPPMUNTRAR!

 

Något är ruttet och luktar illa inom Norsk skidåkning och jag har försökt att intala mig att det är nog inte så farligt. MEN JO det är det.. magkänslan säger varenda gång jag ser karln att där har du en fuskare av rang utan någon känsla av skam att ertappats för fusk.

 

Snacka om att ta död på en sport när ett idrottsförbund försvarar det och media inte vågar ta ställning. 

Link to comment
Share on other sites

Jo jo. Men har du tappat intresset...?? Det har säkert inte varit så rent som nu - om vi ser till VM som kommer nu - sen 70-talet eller nåt i den stilen ☺️

Precis. Norrmännens blodrace på 90talet var säkert värre!

 

För övrigt anser Ferry att man skulle kunna förbjuda all (?) medicin inom elitidrotten. Jag förstår hans poäng men håller inte riktigt med. Däremot står jag fast vid att det inte är en mänsklig rättighet att åka världscup. Är man så svårt lungsjuk, läs Björgen,Sundby, så får man finna sig i att det kanske inte går att tävla mot andra friska åkare på ett rättvist sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Här är citat från Antidoping Norges hemsida som jag nog glömde posta när tråden var het.

Kan vara bra att minnas när man följer förnekelsen från Sundby och övriga norska skidfolk:

 

"Dosen av salbutamol som blir gitt på forstøverapparat er betydelig større enn for spray og pulverinhalator og den er langt over grenseverdiene for inhalasjon på 800 mikrogram i løpet av 12 timer. Den store dosen skyldes at mye av forstøvet salbutamol går ut i omgivende luft og det er vanskelig å vite nøyaktig hvor mye som inhaleres.

Vi fraråder derfor inntak av salbutamol eller andre beta2-agonister ved bruk av forstøver dersom det ikke foreligger et særskilt medisinsk fritak."

 

"...Det er imidlertid vist at inntak av større doser gitt som tabletter, av f. eks. salbutamol, kan gi prestasjonsfremmende effekter ved å øke muskulær ytelse (økt muskelkraft), spesielt over kortere distanser (bl.a. sprintdistanser etc).

Dette har vært kjent lenge, og det er grunnen til at disse stoffene står på WADA’s dopingliste. Skal man bruke beta2-agonister (f. eks. salbutamol) til oral bruk (tabletter), som injeksjon, gitt rektalt (i endetarmen) eller som inhalasjon over angitt dosering, så krever det søknad om medisinsk fritak for bruk, slik at alle medisinske forhold rundt slik bruk blir kartlagt."

 

http://antidoping.no/regler/astma-og-idrettsutovere/

Link to comment
Share on other sites

Intressant Astmatiker, både länk och ditt valda nick  ;) Jag håller med om att detta inlägg i just läkartidningen  inklusive kommentarer är intressant. Det enda jag funderar på är om följande VERKLIGEN kan vara sant:

"69% (42 av 61) av alla OS-medaljer som erövrats av norska skidåkare från 1992 och fram till idag har tagits av åkare med astmamediciner."

** Någon av er som verkligen VETom detta är sant ?

I så fall får man väl hålla med om efterföljande kommentar

"Bevisat astmasjuka skidåkare med medicinering slår alltså påtagligt ofta helt friska, extremt vältränade, icke medicinerade elitskidåkare! Knappast någon tillfällighet."

Link to comment
Share on other sites

Alex Harvey har i det siste stått frem som en enda farligere konkurent enn noen gang denne sesongen.

 

Det er et faktum at han tidligere har gått gjennom en operasjon for å øke blodsirkulasjonen (før 2016 sesongen). Kjenner ikke til detaljene her - og mener å ha hørt at dette var en medfødt svakhet som ble "fikset" på.

 

Harvey er opplagt en meget god skiløper og en fin type - men siden jeg hørte dette første gang har jeg undret om dette inngrepet var helt "innafor"....

 

Om noen har tilleggsopplysninger i saken ville det vært interessant.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet ej om denna delats här någonstan förr, men lite relaterad är den i alla fall.  :) 

https://www.facebook.com/nrksport/videos/10155714734927796/

;) Härligt med humor som kritik!!!

Han o Brynte är ju helt underbara. Filmen från IKEA gjorde i alla fall så att min dotter blev lite mer motiverad att åka skidor ;)

(Men jag har kanske länkat till den förr under tråden om Brynte???)

Lite trådkapning - jag vet...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Utredningen har ju nu efter lång tid och som väntat kommit fram till att ge grönt ljus för den norska astmamediciineringen: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/woPMo/frikanner-norges-skidforbund-i-astmafragan

 

Vi får rätta oss efter detta men JAG tror ändå att debatten kommer att fortsätta i skidkretsar av flera skäl :ph34r: Bland annat har ju svenske representanten Kjell Larsson ifrågasatts i vissa kretsar eftersom han har så nära anknytning till astmaansvarig i Norge (bland annat flera gemensamma publikationer enligt http://www.op.se/skidsport/langdskidor/svensk-expert-i-norsk-utredning-om-medicinanvandning-ifragasatts,

http://www.framtidinord.no/ntb/sport/2016/09/15/Astma-gransker-med-kobling-til-skiforbundets-ekspert-13329726.ece

Link to comment
Share on other sites

Nu har ju Norge haft lång tid på sig att reformera men det är ju fullständigt uppenbart att deras mål hela tiden varit att sopa skiten under mattan och business as usual.

 

De pratar ju om förebyggande behandling men konkret är det ju symtombehandling. Var är resultaten av dessa många år av "forskning", hur mycket kan man bromsa/förhindra astma genom att ta mediciner i förebyggande? Eller var det så att de som fick astmamedicin kunde träna hårdare och därför på lång sikt försämrade sin astma MER än de som fick vila istället för att ta medicin?

 

Hur kan Norge som har hållit på så länge med denna forskning ha de största astmatikerna som Sundby o Björgen? Detta visar väl att deras forskning i första hand inte varit att göra atleterna friskare.

 

Där kan man snacka om etik. För Norge är etik att ge en övertränad astmamedicin så hen kan träna hårdare och kanske förstöra luftrören ännu mer. Sedan kastar man skit på Sverige för att vi inte medicinerar som de gör, som om deras medicinering vore något annat än genererade av fler medaljer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...