Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Det är trist att vissa personer tror sig veta bättre än läkare och expertis. Diskutera och ha synpunkter är bra. Men att uttala sig kategoriskt som att man är säker. Ex. som skogsvakt "nu vet vi alla " osv.

Det är sådant jag tycker illa om.

Körde MJS med för höga värden på tävling eller inte? Svara gärna på det :) ett ja eller ett nej :)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Svaret framgår av mitt förra inlägg. Jag vet inte bättre än läkare eller experter och förhåller mig därför till deras bedömning.

Borde vara självklart för alla.

Yes det gjorde han. Svaret är självklart. Det var inte tillåtet och en mycket rättvis dom såg till att han blev av med TdS och världscupsegrar. Det förstår vi alla. Det är ju bara att läsa.
Link to comment
Share on other sites

Som lekman utan medicinska kompetens tycker jag att det måste vara de värden man mäter upp i kroppen och inte mängden som läggs i inhaleringsapparaten som skall vara vägledande vid bedömning om det är fråga om doping. I Sundbys fall var hans värde lite över 1200 två gånger. Den norske skribenten menar att det var så lite att det behövs mer mätningar, men är gränsen satt till 1200 och han var över är ju inte två månader något hårt straff.

Betydligt hårdare straff är den imageförlust som han drabbas av till följd av dopingavstängningen och konkurrenter i andra länder är inte sena att kräva att han avstängs helt,

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju som att många skidåkare inhalerat ganska stora mängder i "förebyggande syfte"... Risken är ju, som det står att läsa redan i artikeln från 1993 som ju också hänvisade till forskning, stora mängder Ventoline o Pulmicort osv har anabola effekter...

Den som av någon anledning har lågt blodvärde får ju inte ta epo. Frågan är i vilka lägen en person ska få ta stora mängder astmaspray morgon o kväll o därmed kanske få anabola effekter på sin kropp. Några har säkert tagit stora mängder utan att tro att det haft anabola effekter (om det nu har det), men många vet eller anar nog! Inte minst numera! Gissar men vet ej, att norska läkaren o Sundby själv anar. Svenskar som sprayar så mycket, vilka är det om de finns?

Link to comment
Share on other sites

Mattias Fredriksson och andra var skeptiska över Martin Sundbys träningsmängder om han verkligen kan träna så mycket. 2014 blev hans "astma sämre" sägs det och efter det tränade han hårdare än någonsin och förbättrade resultaten väldigt mycket.

 

Björgen gick igenom en liknande resa. Hon var ju nästan slut för några säsonger sedan och fick "sämre astma" som Sundby med starkare mediciner. Efter det gjorde hon ett monstruöst lyft och comeback och var helt outstanding några säsonger tills Johaug började komma ikapp.

 

Charlotte Kalla försökte ta efter Norskornas träning inför förra säsongen dvs att träna hårdare med mer styrketräning. Det gick ju inte alls bra för Kalla förra säsongen.

 

Tydligen fungerar bara den norska träningen på norrmän och norskor av någon anledning. Tydligen blir den som har mest lungsjukdom bäst, förstår inte folk varför man runt om i Europa börjar titta lite skeptiskt på detta?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade barnastma som jag lyckligtvis växte ifrån men den kunde blomma upp vid tillfälle under ungdomsåren ofta samband med förkylningar och kall väderlek. När jag började satsa hårdare på orientering i 15-16-årsåldern så kommer jag ihåg att klubben och även min pappa (läkare) försåg mig med dopinglistor och just Pulmicort var en sån medicin som var tydlig att jag inte skulle ta. Nu behövdes det inte men mer än så tänkte jag inte på det då. Mer fokus på att träna än att "elitmotionärs-dopa" sig. Det är fortfarande klart som korvspad.
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Intressant debatt. Helt klart är ju att detta medel finns på listan av förbjudna dopingmedel (röda listan) men att dispens kan ges. Men finns inte sådan dispens vid viss tävling är man därför dopad per definition så de beslut som tagits verkar logiska (OBEROENDE vem eller vilka som gjort fel). Se https://static-fencing-eu.s3.amazonaws.com/uploads/attachments/r%C3%B6da_listan_08_1.pdf

Jag rekommenderar er att googla på ämnet och det finns mycket intressant t.ex. att det finns det som tyder på att medlet kan ha likartade anabola effekter som det medel Krabbe blev fälld för. Jag gissar att vi inom nära framtid kommer att få forskningsresultat som mer exakt beskriver sanningen.

Klart är ju dock att medlet hjälper till att öppna luftvägana så att mer syre kan tillföras musklerna. Det tror jag hjälper till att förhöja prestationen även för icke typiska astmatiker. Jag tror nämligen att vi människor befinner oss på en skala i detta hänseende, från icke någon astma alls oberoende av kyla etc (finns det sådana ?), lätt astmatiker, lite svårare besvär till typisk astmatiker som alltid behöver medicin. Tydligen har man enligt norsk landslagsåkare givit rådet att använda medlet även om man icke är astmatiker och det verkar ju korrekt om min teori styämmer och man inte har några andra moraliska skrupler. Men då blir det väl doping per definition ? (i detta läge ansökar man väl inte om dispens ?) Så rådet från ansvarigt håll verkar ju tvivelaktigt, eller ? :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Det är 2016 nu och då kan man inte ta fram gammal skåpmat från 90-talet, som nån okänd norsk skidåkare varit med om.

 

Jag tycker det mesta i Jonserudsfallet är belyst och förhoppningsvis tar norska och andra förbund lärdom av detta och håller medicinering på en nivå som är laglig. Sen kommer man aldrig ifrån att det kan finnas enskilda individer, som faller för frestelsen och överdimosionerar i syfte att förbättra sig och då är gränsen passerad för doping.

Link to comment
Share on other sites

Det är 2016 nu och då kan man inte ta fram gammal skåpmat från 90-talet, som nån okänd norsk skidåkare varit med om.

 

Jag tycker det mesta i Jonserudsfallet är belyst och förhoppningsvis tar norska och andra förbund lärdom av detta och håller medicinering på en nivå som är laglig. Sen kommer man aldrig ifrån att det kan finnas enskilda individer, som faller för frestelsen och överdimosionerar i syfte att förbättra sig och då är gränsen passerad för doping.

Hon var ju senast i landslaget 2006 och då påstår hon att inga förändringar skett enligt artikeln.

Link to comment
Share on other sites

Hon var ju senast i landslaget 2006 och då påstår hon att inga förändringar skett enligt artikeln.

Precis och nu är det 2016 och deras största stjärna åker dit. Det verkar ju inte som dom har mer koll nu i detta upplysta samhälle vi lever i. Undra hur det var på 90talet och 00 talet. Jojo.

Ingen dispens sökt. För höga ämnen. Per definition dopad.

Link to comment
Share on other sites

Med andningen i behåll är det lätt att döma ut en hel nation, tycker att även astmatiker skall kunna syssla med elitidrott.

 

Jag tycker inte man skall ta uppgifterna från den där Siri till grund för att diskvalificera den norska skidledningen - vem vet vad hon har för anledning till att smutskasta sina tidigare ledare ?

Link to comment
Share on other sites

Precis och nu är det 2016 och deras största stjärna åker dit. Det verkar ju inte som dom har mer koll nu i detta upplysta samhälle vi lever i. Undra hur det var på 90talet och 00 talet. Jojo.

Ingen dispens sökt. För höga ämnen. Per definition dopad.

NSFs läkare och Wada hade gjort olika tolkningar av vilka nivåer som var tillåtna, CAS medgav att regel var svårtolkad men att Wadas tolkning gällde. Så det är inte så enkelt!

Link to comment
Share on other sites

Intressant debatt. Helt klart är ju att detta medel finns på listan av förbjudna dopingmedel (röda listan) men att dispens kan ges. Men finns inte sådan dispens vid viss tävling är man därför dopad per definition så de beslut som tagits verkar logiska (OBEROENDE vem eller vilka som gjort fel). Se https://static-fencing-eu.s3.amazonaws.com/uploads/attachments/r%C3%B6da_listan_08_1.pdf

Jag rekommenderar er att googla på ämnet och det finns mycket intressant t.ex. att det finns det som tyder på att medlet kan ha likartade anabola effekter som det medel Krabbe blev fälld för. Jag gissar att vi inom nära framtid kommer att få forskningsresultat som mer exakt beskriver sanningen.

Klart är ju dock att medlet hjälper till att öppna luftvägana så att mer syre kan tillföras musklerna. Det tror jag hjälper till att förhöja prestationen även för icke typiska astmatiker. Jag tror nämligen att vi människor befinner oss på en skala i detta hänseende, från icke någon astma alls oberoende av kyla etc (finns det sådana ?), lätt astmatiker, lite svårare besvär till typisk astmatiker som alltid behöver medicin. Tydligen har man enligt norsk landslagsåkare givit rådet att använda medlet även om man icke är astmatiker och det verkar ju korrekt om min teori styämmer och man inte har några andra moraliska skrupler. Men då blir det väl doping per definition ? (i detta läge ansökar man väl inte om dispens ?) Så rådet från ansvarigt håll verkar ju tvivelaktigt, eller ? :ph34r:

Jag ska testa din teori (hypotes egentligen)

 

Har du kompetens att bedömma den informationen du får fram från googlandet?

 

Du tror att populationen befinner sig på en skala. Men VET du något om detta?

 

Siri Halle, som är den åkare som figurerat i media sägar att hon fick rådet att ta astmamedicin trots att hon själv inte ansåg sig ha astmabesvär. Detta lär ha skett i början av 90-talet. Hävdar du att så sker fortfarande (om det nu har skett i fler fall tidigare)?

Link to comment
Share on other sites

Har själv astma sen tio år, och tar Ventoline emellanåt. Läkarens råd "å bruke inntil tre doser på 5000 mikrogram per døgn" är tio gånger högre än vad min läkare satt som maxtak för mig, och ungefär femtio gånger mer än vad jag brukar kunna klara mig på.  Har man astma brukar ju grundbehandlingen vara en löpande cortisonbehandling, så att man inte ska behöva så mycket kramplösande typ salbutamol. Nu är jag ju inte läkare, men det känns utifrån den väldiga dosen som att Sundby har fel grundmedicinering om han behöver sådana stora doser salbutamol 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...